Jump to content
Annons

Napalm Death


DivineCo

Recommended Posts

Såg att dom skulle spela i Sverige.

Jag lyssnade då på en minst 20-år gamal skiva som jag aldrig orkade lyssna igenom då och upptäckte att väldigt mycket försöker låta så här idag.

Är ingen metalurgiker på det sättet men jag tyckte att det var oerhört mycket mer intressant att lyssna på idag än för tjugo år sedan.

Ni som vet gör dom bra musik idag? Har dom betytt någonting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

napalm death var bland de första, och har betytt allt för grindcore!! nästan iaf!! 😛

jag tycker faktiskt bättre om cryptic slaughter, som var tidiga som fan dom me, om inte före!!! har deras debutplatta på 12"!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

cryptic slaughter där ser man. Det är iallafall kul att se hur man engång tyckte att man visste allt för att senare se att det var fel.

Allt vi vet är förmodligen fel om tjugo år!

haha verkligen.. 😛

napalm death lirade ju på augustibullret i somras.. basisten i mitt band var där o filmade med sin mobil.. men tyvärr är ALLT dunderkomprimerat så man varken ser eller hör att de e ett band som lirar.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Napalm Death är ett av dom absolut viktigaste banden inom extremare metal/hardcore/industri/noise m.m de senaste 20 åren!!! Dom har haft otroligt stor påverkan på hela scenen sen att ursprungs medlemarna sadlade om relativt tidigt och gjorde otroligt viktiga/spännande genreöverskridande musik gör ju inte saken sämre! J.Broadrick startade senare Godflesh som idag transformerats till Jesu. J. B spelade också med Head of David, Sweet Tooth och har många projekt på sitt samvete exx. Final, Techno Animal. Han är också eftertraktad remixare ex. Isis, Dälek. Sångaren Lee Dorian startade Cathedral som "nystartade" doom vågen igen tidigt 90-tal vars skivbolagsnamn Rise Above är taget från en Napalm låt. Nick Bullen och Mick Harris startade Scorn som blandade industri metal(i början) dub och exprementell elektronik. Bill Steer var också medlem i Carcass som till stor del är ansvarig för Göteborgssoundet genom sina två sista plattor. Dessa olika medlemmar har samarbetat med så vittskilda artister och band som Coil, Bill Laswell, Bernie Worell, George Clinton, John Zorn m.m. Den senare sättningen som är i stort sett intakt för utom den tragiskt bortgångna Jesse Pintado(1969-2006) har utvecklats fram och tillbaka genom årens gång. Från den furiösa grinden gick de över till mer och mer renodlad dödsmetall med grind inslag på plattorna "Harmony Corruption" och "Utopia Banished". De följande fyra plattorna drog mot en fusion av metal, hardcore och Killing Joke inspirerad ljudbild. Dessa plattor har av grind purister setts med en viss skepsis men jag tycker dom gjorde något "nytt" av delarna och helheten var intressant. Grindens återkomst med Nasum som viktigaste namn fick Napalm att återgå till sina rötter och de fyra senaste plattorna är underbart svängig grindcore när den är som bäst. En röd tråd genom hela Napalm Death's karriär har varit det politiska texterna och anti-rasismen och dessa texter har på senare år bara blivit skarpare och skarpare speciellt mot skivindustrin. Live tycker jag dom är ett av dom tightaste och bästa grindbanden mycket på grund av sin låtskatt och erfarenhet men främst för att dom fortfarande brinner för sin sak = Grindcore!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

vars skivbolagsnamn Rise Above är taget från en Napalm låt

eller en Black Flag låt?

jo Napalm var väl tidiga med sin stil.

I sverige hade vi ju redan på tidigt 80-tal Asocial som rensade på bra och G-anx höll väl på samtidigt som Napalm.

Siege och Septic Death har säkert inspirerat Napalm Death, finns ju många andra USA HC band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte Svenska Krunch från S-vall dom rensade friskt!!! Hönan eller ägget är den ständiga frågan! Vem som egentligen var först är meningslöst att diskutera! Man kan ge sig faan på att det fanns ett band i Minsk på 60-talet som spelade Grind skillnaden är bara att grind betyder abstrakt politruck jazz på Ukrainska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första sidan på Napalm Deaths debut Scum (som egentligen kan ses som två plattor eftersom det är olika sättning på varje sida) håller jag som en av tidernas bästa skivor. Så extremt att det drar lika mycket mot konstmusik som metal. Inte konstigt att en snubbe som John Zorn föll för det.

Trummisen Mick Harris var sedemera medlem i Zorns trio Painkiller, som spelade någon form av friformsjazzhardcore. Fantastiskt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen Mick Harris

var det inte han som lirade i Extreme Nosie Terror också eller minns jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...