Jump to content
Annons

"Gyllene" frekvenser!


lonewind

Recommended Posts

Hej, jag försöker förstå mig på och lära mig att mixa mina låtar bra.

(Nu pratar jag mastring)

Jag undrar om det finns några bra "gyllene" frekvenser att känna till. Vissa kan jag som att 60Hz är bra för baskagge, 80Hz för bas och sen har jag fått för mig att 500Hz området är bra att skära i för att få bort "burkighet". Mellan 1k och 4k är bra för sång.

Jag brukar ha problemet att om jag inte skär rejält i de lägre frekvenserna så blir mixen bullrig. Men det borde gå att få fint tryck i botten utan att det blir bullrigt. Finns det kanske bra frekvensområden att "akta" sig för här.

Man får ibland tips om att skära lite här och skära lite där. Men säg att jag får tipset att skära på 500Hz vilket q värde ska man då ha och hur mycket kan det generellt vara bra att börja prova att skära med?

Ja, som ni förstår är det mycket jag är en klåpare på. Jag har försökt läsa in mig på information men antingen är det vissa bitar som jag inte fattar eller så är det att de inte brukar nämnas för alla finner kunskapen självklar!

Kom igen mixningsgurus och berika min kunskap tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se till att du har en bra EQ som kan skära ganska branta värden när du kör lowpass och highpass på masterregeln. Jag kan rekommendera PSP MasterQ, riktigt fin plugg, men det finns såklart andra billigare alternativ. Då skär den bort allt det som inte behövs (exempelvis 0-50hz), men lämnar samtidigt plats för att tweaka upp runt 60hz etc.

Angående 500hz vet jag inte riktigt, det ligger ju där omkring, "tunnt" eller "tjockt" dvs. Jag har nog snarare hört 300-400 hz...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att du har en bra EQ som kan skära ganska branta värden när du kör lowpass och highpass på masterregeln. Jag kan rekommendera PSP MasterQ, riktigt fin plugg, men det finns såklart andra billigare alternativ. Då skär den bort allt det som inte behövs (exempelvis 0-50hz), men lämnar samtidigt plats för att tweaka upp runt 60hz etc.

Angående 500hz vet jag inte riktigt, det ligger ju där omkring, "tunnt" eller "tjockt" dvs. Jag har nog snarare hört 300-400 hz...

Nämen hallå du som hjälper! :-D

Jag kör en sonalskis master EQ som jag tror är rätt bra... men jag tror jag ska kika efter något annat att prova se om den faller mig bättre i smaken... Kanske den du nämnde....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror din Sonalksis fungerar fint för ändamålet.

Om du måste rensa upp i basregistret vid mastring och därmed saknar tryck tror jag nog att du får gå tillbaka till mixen och ändra där.

Du nämner 60hz för bastrumma och 80hz för bas, fine. Skär bort lite 80hz från bastrumman och lite 60hz från basen. i mixen alltså.

Framförallt bastrumman kan må bra av att bli hipassad just under den frekvens som är dominerande. t.ex under 60hz. Det ger i många fall ett mer fokuserat bastrummeljud.

Har du synthar som ligger och tar plats därnere? gitarrer eller piano? Highpassa bort allt under 80hz på allt som inte behöver ha det. Om bas och bastrumma måste trängas i en basgyttja med instrument som inte har därnere att göra är det inte undra på att du måste kapa bas. med bieffekten att basinstrumenten blir utan tryck.

testa det nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror din Sonalksis fungerar fint för ändamålet.

Om du måste rensa upp i basregistret vid mastring och därmed saknar tryck tror jag nog att du får gå tillbaka till mixen och ändra där.

Du nämner 60hz för bastrumma och 80hz för bas, fine. Skär bort lite 80hz från bastrumman och lite 60hz från basen. i mixen alltså.

Framförallt bastrumman kan må bra av att bli hipassad just under den frekvens som är dominerande. t.ex under 60hz. Det ger i många fall ett mer fokuserat bastrummeljud.

Har du synthar som ligger och tar plats därnere? gitarrer eller piano? Highpassa bort allt under 80hz på allt som inte behöver ha det. Om bas och bastrumma måste trängas i en basgyttja med instrument som inte har därnere att göra är det inte undra på att du måste kapa bas. med bieffekten att basinstrumenten blir utan tryck.

testa det nu!

Hipassa i mixen är något jag faktiskt har lite koll på.

Jag provade faktiskt en waves eq som nog egentligen inte är en mastrings eq men har flera parametrar vilket tillåter mig att vara mer exakt plus att jag tycker den är lättare att ratta. Jag tyckte resultatet blev överraskande bra men jag ska lyssna på det idag igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en sonalskis master EQ som jag tror är rätt bra... men jag tror jag ska kika efter något annat att prova se om den faller mig bättre i smaken... Kanske den du nämnde....

Har testat sonalskis SV-517 (stereo EQ), vilken jag antar att du menar, och den är säkert helt ok. Dock gillar jag den mer analoga och enkla layouten från PSP. Tror den kan vara värd ett försök.

En liten uppdatering (och parentes) angående mastringen: Om du upptäcker att du måste öka/minska med mer än 3-4db så har du antagligen fel på mixen. Det kan inte understrykas nog att det är VIKTIGT att mixen låter som du vill innan mastring. Mastring ska handla om finpolering, småjusteringar och bör inte ses som en räddningsaktion 😄

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

En följdfråga: Sitter med Cubase SL3 och dess inbyggda EQ. Jag finner det svårt att vara så precis som flera skribenter föreslår med den EQn. Finns det någon bra GRATIS EQ-plugg som är lite exaktare än den som finns inbyggd i Cubase SL3?

Hittade en sexbands EQ (som jag tyvärr glömt vad den heter) men tycker inte att denna ger den exakthet som tydligen krävs. Framförallt i det låga registret som jag har problem...

Olalj

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom alla svaren men..

Att undvika bullriga eller grötiga mixar är egentligen inte så svårt om man inte har flera spår med samma instrument som spelar samma sak (om det är grötigt kanske det inte behövs?).

Jag brukar se till att instrumenten inte skräpar i frekvenser där de inte ska vara. En akustisk gitarr har sällan mycket att tillföra i de lägre registren, och en bas bör aldrig krocka med sången i vanlig pop/rock-musik.. genom att rensa upp på det sättet kommer man snabbt ifrån större problem. Men som alltid så måste man lyssna så man inte tar bort för mycket. Sonalksis gör bra EQs, så den gör säkert jobbet... Ett klassiskt problem är ju baskagge mot bas(gitarr).. här får man fråga sig vad instrumenten fyller för funktion.. om baskaggen bara ska "finnas där" och basen i sig är viktigare för musiken kanske en mer "klickig" kagge är att föredra och lämna basregistret helt åt basgitarren.. kan även vara tvärtom i t.ex funk.. Lycka till! 😄

Note: Som tidigare svar påpekat: Mixen ska låta bra överallt innan mastring! Mastringen åtgärdar inga problem i praktiken..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv väldigt grön inom just mixning i studio, men jag har vet en kille som jobbar som ljudtekniker på bla festivaler och liknande. Det första han gör ALLTID när han ställer sig framför en EQ är att ta bort 1 khz + 3.15 khz helt och hållet. "Det är bara jobbiga frekvenser som man inte vill ha ändå" säger han.

Inget PA låter likt det andra, så är det ju. Men jag har aldrig hört han göra en dålig mix live. Tvärtom, Det låter alltid så in i helsikes bra! och samma taktik alltid, bort med 1khz + 3.15 khz

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju trist att behöva svara med en "floskel", men det enda som gäller är att lyssna!

Det finns INGA magiska frekvenser som ska höjas eller sänkas!

Många skär bort allt under ca 30Hz, har en de-esser vid ca 6kHz, personligen brukar jag ta bort lite skrikig diskant nånstans mellan 4 - 5 kHz,

detta gör att man kan lyssna högre utan att det blir "för högt".

Sonalksis SV-517 EQ är den mest transparenta VST-eq´n jag hitintills hört, den och Waves Linear Phase Equalizer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första han gör ALLTID när han ställer sig framför en EQ är att ta bort 1 khz + 3.15 khz helt och hållet. "Det är bara jobbiga frekvenser som man inte vill ha ändå" säger han.

ta bort är väl inte riktigt rätt ord.

Anledningen till att 3.15 här nämns som jobbiga frekvenser är att örats egen resonans ligger i närheten av 3 kHz vilket kan skapa ett jobbigt ljud men absolut inte alltid. Det kan till exempel "öppna upp" en sångröst eller göra elgitarrer rivigare så att ta bort dom varje gång är rätt dumt.

Dock så har jag upplevt att just 3.15 har en förmåga att runda lätt när man använder standardmikrofoner som SM58 eller Shure iöht.

1 kHz är generellt en vass frekvens som är en problemfrekvens så där finns det iaf en mening att skära som standard efterom det oftast inte låter så bra.

Det är ju stor skillnad på FOH-mix och studiomix såklart och regler som gäller Live behöver absolut inte tillämpas i en mix i studio.

Jag tycker det bästa sättet (och enklaste) att lära sig hur frekvenserna låter är att ställa in Q-värdet runt 5-6 och svepa frekvenser tills man hittar saker som låter direkt illa.

Testa det så kommer dina mixkunskaper att utvecklas snabbare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hej, jag försöker förstå mig på och lära mig att mixa mina låtar bra.

(Nu pratar jag mastring)

Jag undrar om det finns några bra "gyllene" frekvenser att känna till. Vissa kan jag som att 60Hz är bra för baskagge, 80Hz för bas och sen har jag fått för mig att 500Hz området är bra att skära i för att få bort "burkighet". Mellan 1k och 4k är bra för sång.

Jag brukar ha problemet att om jag inte skär rejält i de lägre frekvenserna så blir mixen bullrig. Men det borde gå att få fint tryck i botten utan att det blir bullrigt. Finns det kanske bra frekvensområden att "akta" sig för här.

Man får ibland tips om att skära lite här och skära lite där. Men säg att jag får tipset att skära på 500Hz vilket q värde ska man då ha och hur mycket kan det generellt vara bra att börja prova att skära med?

Ja, som ni förstår är det mycket jag är en klåpare på. Jag har försökt läsa in mig på information men antingen är det vissa bitar som jag inte fattar eller så är det att de inte brukar nämnas för alla finner kunskapen självklar!

Kom igen mixningsgurus och berika min kunskap tack!

Att prata om specifika frekvenser och att det ska gälla mastering känns verkligen HELT galet då allt du gör i en mastering kommer att påverka allt annat utöver det du egentligen försöker jobba med. Allt är en fråga om kompromiss, däremot i mixning kommer saken i ett helt annat perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med kryckan, Mastering är inte "andra chans att fixa till mixen", en bra mix å mastering är bara nivå och lite soft balansering. Ofta lite jobb kring 700-1k för att kompensera lyssningsmoitorerna (tvåvägs närfält) vilket brukar vara i stort sått samma för alla låtar. Lite hi och lo fix för att få samma sound. Lo/hi mid är mer för att få processorerna att jobba bättre och för att få en bättre "crest factor", få upp nivån, kanske en eq före process en annan eq efter etc.

En klok man sa: " att masteringteknikern är branchens begravningsentreprenör, ju bättre liv offret levat, dest enklare att kunna visa upp ett snyggt lik" :rolleyes:

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv väldigt grön inom just mixning i studio, men jag har vet en kille som jobbar som ljudtekniker på bla festivaler och liknande. Det första han gör ALLTID när han ställer sig framför en EQ är att ta bort 1 khz + 3.15 khz helt och hållet. "Det är bara jobbiga frekvenser som man inte vill ha ändå" säger han.

Ojoj! När det gäller live musik är det mest avgörande rummets akustik och högtalarnas frekvensåtergivning och spridning. Det finns vissa högtalare som ger alldeles för mcket av en viss frekvens, ibland sammanfaller det med delningsfiltrets centrumsfrekvens.

Hur som helst: Det finns inga generella "gyllene" frekvenser, tyvärr.

Appropå det. En gammal bekant till mig gillade inte 8 kHz. Det skar i öronen. Alla hans mixar var dippade där. Han gillade det, men gjorde han bättre mixar för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det bästa sättet (och enklaste) att lära sig hur frekvenserna låter är att ställa in Q-värdet runt 5-6 och svepa frekvenser tills man hittar saker som låter direkt illa.

Testa det så kommer dina mixkunskaper att utvecklas snabbare. 😉

Instämmer absolut!

Ställ upp Gain högt på eq:n - och svep sedan över hela spektrat med frekvensratten. När du hittar någon frekvens där det låter illa, så stoppar du - och drar ner Gain till ett par dB på minus-sidan - och fortsätter sedan på samma sätt med nästa eq. Behöver du eq:a mer än kanske 3-4dB vid någon frekvens vid masteringen, så har du gjort fel i mixen.

Den enda regel som egentligen finns, är att man måste använda två känsliga och ömtåliga mätinstrument; öronen... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom alla svaren men..

Att undvika bullriga eller grötiga mixar är egentligen inte så svårt om man inte har flera spår med samma instrument som spelar samma sak (om det är grötigt kanske det inte behövs?).

Jag brukar se till att instrumenten inte skräpar i frekvenser där de inte ska vara. En akustisk gitarr har sällan mycket att tillföra i de lägre registren, och en bas bör aldrig krocka med sången i vanlig pop/rock-musik.. genom att rensa upp på det sättet kommer man snabbt ifrån större problem. Men som alltid så måste man lyssna så man inte tar bort för mycket. Sonalksis gör bra EQs, så den gör säkert jobbet... Ett klassiskt problem är ju baskagge mot bas(gitarr).. här får man fråga sig vad instrumenten fyller för funktion.. om baskaggen bara ska "finnas där" och basen i sig är viktigare för musiken kanske en mer "klickig" kagge är att föredra och lämna basregistret helt åt basgitarren.. kan även vara tvärtom i t.ex funk.. Lycka till! 😉

Note: Som tidigare svar påpekat: Mixen ska låta bra överallt innan mastring! Mastringen åtgärdar inga problem i praktiken..

när man spelar in: det löser sig när vi mixar

när man mixar: det löser sig i mastringen

när man mastarar: det löser sig när vi spelar in allt igen

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd öronen!!!! Det räcker för att jag skall tjäna pengar i alla fall! Dom här gyllene frekvenserna kan vara bra som riktmärken för noviser men i slutänden så är det ändå dina öron som bestämmer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite som när man blir en sökare i tonåren. Man läser bibeln, Stephen King och sånt jag inte har en susning om eftersom jag enligt forumets stipulativa ålder är en fornlämning med usb-anslutning! Det finns mycket gjort och uttalat men gör det själv och uttala de magiska orden Fy Faan Vilken Skillnad det kan bli.....

Link to comment
Dela på andra sajter

TOPS!!! Alltdå sånna bommulsbemängda plastpinnar.. Torka ur öronen minst 1 gång i veckan.. det gör mer skillnad ljudmässigt än att byta från ett par fettiga 5.000:- monitorer till er par riktigt feta 50 000:- likaledes.. OK ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gyllene frekvenserna finns och det är det frekvensområde som kan höras av det männskliga örat. Allt annat är beroende av ljudbildens karaktär.

Sen tror jag att det hegobad påpekar om TOPS är välldigt viktigt. För har man ett begränsat frekvensområde i sin hörsel så är det viktigare att rätta till det än att vanemässigt skära vid 300 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tror jag att det hegobad påpekar om TOPS är välldigt viktigt. För har man ett begränsat frekvensområde i sin hörsel så är det viktigare att rätta till det än att vanemässigt skära vid 300 Hz.

Tops kan direkt skada hörseln och ska så vitt jag vet ALDRIG användas i öronen!

Fråga vilken öronläkare som helst och jag är säker på att de ger samma svar.

Det är en idiotisk risk om man råkar peta lite lite för långt och du förstör lätt din hörsel.

Eftersom detta användningsområde är en vanlig missuppfattning så borde det stå en varning på förpackningen.

Man ska inte stoppa in ett hårt långt föremål själv i örat som är större än ett finger.

Gå till en läkare som kan rengöra örat säkert.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tror jag att det hegobad påpekar om TOPS är välldigt viktigt. För har man ett begränsat frekvensområde i sin hörsel så är det viktigare att rätta till det än att vanemässigt skära vid 300 Hz.

Tops kan direkt skada hörseln och ska så vitt jag vet ALDRIG användas i öronen!

Fråga vilken öronläkare som helst och jag är säker på att de ger samma svar.

Det är en idiotisk risk om man råkar peta lite lite för långt och du förstör lätt din hörsel.

Eftersom detta användningsområde är en vanlig missuppfattning så borde det stå en varning på förpackningen.

Man ska inte stoppa in ett hårt långt föremål själv i örat som är stärre än ett finger.

Gå till en läkare som kan rengöra örat säkert.

...eller använd Revaxör. Normalt ska man inte ha några stora problem - men om man petar i öronen för ofta, så finns risken att vaxproduktionen ökar dramatiskt som ett försvar mot att slemhinnan retas - så det är verkligen inte att rekommendera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...