Jump to content
Annons

Golv och tak


Dexter

Recommended Posts

Hej hej,

fått ny planlösning och rumsbeskrivning från arkitekten som ritar lokalen där min studio ska ligga. han föreslår Akutex T i taket, samt en takhöjd på 3,50 meter. Någon som har åsikter om detta?

Sedan undrar han om jag vill ha parkett i kontrollrum och inspelningsrum eller om han ska lägga in någon textilmatta i något av rummet. Åsikter?

Tack tack.

/Dex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Akutex T är ytbehandlings material så vet inte vad du menar för absorbent;

citat från ecophons hemsida

"De flesta av Ecophons ljudabsorbenter har en unik ytbehandling – Akutex T. Det är en till synes tät och slät yta, vilken emellertid har en mängd mikroskopiskt små hål som tillåter ljudvågorna att tränga in i ljudabsorbentens glasullskärna."

3.50 låter som en trevlig takhöjd.

Personligen ger jag inte mycket för Ecophons produkter, de är både dyra och ibland svåra att montera. Att bygga egna takabsorbenter är både lätt och det blir nästan alltid bättre resultat rent akustiskt.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag gick in på Ecophones hemsida och läste samma sak. Det är arkitekten som har föreslagit materialet. Kostnaden behöver jag inte stå för, utan den bakas in u hyran, så jag har inget att vinna på att bygga själv...

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, då, återstår det bara att se arkitektens ritning på konstruktionen.

En del ovana arkitekter tillhyser alltför stor tilltro till akustik produkter från t.ex Ecophon och kan få för sig att det räcker med ett sådant innertak som ljudisolering. Det behövs ett rejält lager med gips bakom dessa för att det ska isolera. Sen kan man sätta ecophon i taket som ljudabsorbent om man tycker det funkar.

a

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...