Jump to content
Annons

Få tyst på din dator.


Pulse. (oregistrerad)

Recommended Posts

Zalman 400W nätdel och Zalman Reserator CPU+grafikkylare... 😉

Hårddiskar sitter i Zalman-vaggor med heatpipes och gummibussningar.

Lådans fläktar är utbytta till tysta modeller från ADDA.

Ljuddämpning med fleece-mattor i lådan, men eftersom alla snygga lådor är i aluminium, så hjälper inte lådan själv till så mycket med dämpningen. Funderar på att skaffa en tyngre låda för att få bättre ljuddämpning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
spacefriend (oregistrerad)

har bytt processorfläkt till heatlanezen fläktlös kylning. funkar kanon men var lite jobbigt att byta, skulle monteras under moderkortet. knäpptyst.

bytt nätaggregat till enermax 350w eg365ax-ve med manuell fläktvarvtals reglering. enkelt att byta. nästan knäpptyst.

har lagt in hårddiskarna i silentsystem silentdrive hårddisklådor. enkel åtgärd. men låter fortfarande. funderar på nån annan lösning. är det någon som fått tyst på sina hårddiskar? hårddiskarna är nu det enda som låter i min dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte alla ovanstående tips är nog finns det ett "gör det själv tips" (med hjälp av bl.a. IKEA prylar) som MM gav i nummer 12/2002 och 1/2003 för att få tyst på burken. Finns på hemsidan som pdf.

www.musikermagasinet.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuddämpning med fleece-mattor i lådan, men eftersom alla snygga lådor är i aluminium, så hjälper inte lådan själv till så mycket med dämpningen. Funderar på att skaffa en tyngre låda för att få bättre ljuddämpning...

Aluminium har mycket högre värmekonduktivitet, så lite hjälper lådan faktiskt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först bytte jag datorlåda till en Antec Sonata se test här:

http://www.sweclockers.com/html/recension/...nata.php?page=1

Sedan ljudisolerade jag lådan för att få den extra tyst med detta:

http://www.acoustiproducts.com/en/acoustip....asp#APAntecSon

Slutligen fick jag plocka bort fläkten på grafikkortet och sätta dit passiv kylning:

http://www.sweclockers.com/html/recension/...m80c.php?page=1

Det är tur att de blå dioderna lyser på framsidan så man iallafall ser att datorn är påslagen, nu när den är så tyst. 😉

Jag gjorde samma sak, fast inte grafikkortet. Jag köpte en enorm Zalman CPU-fläkt istället. 😲

Lite sugen på ett heatpipe-baserat nätagg idag trots att mitt nuvarande nätagg är riktigt tyst.

Alternativt kanske jag skulle ta mig en titt på heatpipes för grafikkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuddämpning med fleece-mattor i lådan, men eftersom alla snygga lådor är i aluminium, så hjälper inte lådan själv till så mycket med dämpningen. Funderar på att skaffa en tyngre låda för att få bättre ljuddämpning...

Aluminium har mycket högre värmekonduktivitet, så lite hjälper lådan faktiskt till.

Med kylningen ja, men inte med ljuddämpningen - så effekten tar nog ut vartannat och jag tror att en låda med tyngre material kan ge bättre effekt med ljuddämpningen. Eftersom jag redan har flyttat ut CPU och grafikkylningen, så blir nog inte värmen det största problemet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fleece material måste ju vara de sämsta tänkbara att ha i datorn om man inte vill ha en 15 000 kr BarBQ. E inte fleece de materialet som typ tar eld svinlätt och brinner svinbra så och slutligen smälter ihop?

nåt ja missat isåfall, men jag tycker fleece låter farligt.

För övrigt så hatar min dator mig, så jag kommer aldrig kunna få ljuddämpa den.

den överhettar för lätt.

Den krashar när jag använder bonniers trafikskola å försöker spela starcraft (de kom väl 1995) Men till musik fungerar den helylle, å då kan jag klara mig utan tvspel och bilteori. men de e löjligt att ha ett såntdär geforce FX 9000 128 mbyte modulgrej utan å kunna lira nåt.. suck.

Link to comment
Dela på andra sajter

ix (oregistrerad)

Jag håller på att bygga den här...

perspektiv.jpg

Den lila lådan är mitt vanliga chassi.

Allt annat kommer vara spånskiva/MDF, där hela den ytter lådan består av 28 mm tjocka skivor.

Jag hoppas i alla fall det blir tyst. 😉

Lite fler detaljbilder finns på http://www.ixajt.com/sarkofagen/ om nån är nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

fleece material måste ju vara de sämsta tänkbara att ha i datorn om man inte vill ha en 15 000 kr BarBQ. E inte fleece de materialet som typ tar eld svinlätt och brinner svinbra så och slutligen smälter ihop?

nåt ja missat isåfall, men jag tycker fleece låter farligt.

För övrigt så hatar min dator mig, så jag kommer aldrig kunna få ljuddämpa den.

den överhettar för lätt.

Den krashar när jag använder bonniers trafikskola å försöker spela starcraft (de kom väl 1995) Men till musik fungerar den helylle, å då kan jag klara mig utan tvspel och bilteori. men de e löjligt att ha ett såntdär geforce FX 9000 128 mbyte modulgrej utan å kunna lira nåt.. suck.

Det måste ju komma en gnista eller öppen låga för att antända fleece - så i datorn är det tämligen ofarligt... 🙂 Om det skulle komma en gnista som kan antända fleece-mattorna, så är det ändå kört redan innan mattorna börjar smälta... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Aluminium har mycket högre värmekonduktivitet, så lite hjälper lådan faktiskt till.

Med kylningen ja, men inte med ljuddämpningen - så effekten tar nog ut vartannat och jag tror att en låda med tyngre material kan ge bättre effekt med ljuddämpningen. Eftersom jag redan har flyttat ut CPU och grafikkylningen, så blir nog inte värmen det största problemet... 😆

Jag menade bättre värmeavledning = färre fläktar, men skulle förstås kollat upp vad Zalman reserator var innan jag skrev något. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Aluminium har mycket högre värmekonduktivitet, så lite hjälper lådan faktiskt till.

Med kylningen ja, men inte med ljuddämpningen - så effekten tar nog ut vartannat och jag tror att en låda med tyngre material kan ge bättre effekt med ljuddämpningen. Eftersom jag redan har flyttat ut CPU och grafikkylningen, så blir nog inte värmen det största problemet... 😆

Jag menade bättre värmeavledning = färre fläktar, men skulle förstås kollat upp vad Zalman reserator var innan jag skrev något. 😛

😆

Bara så att andra också får en liten hum om vad det är för djur:

reserator1_c_p.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att bygga den här...

// raderad bild //

Den lila lådan är mitt vanliga chassi.

Allt annat kommer vara spånskiva/MDF, där hela den ytter lådan består av 28 mm tjocka skivor.

Jag hoppas i alla fall det blir tyst.  😆

Lite fler detaljbilder finns på http://www.ixajt.com/sarkofagen/ om nån är nyfiken.

Jag klurar oxå på att bygga ett skåp. Hur har du gjort med kabelkanalen? Har du borrat ett hål i botten eller?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem man ofta har numera i studion är det eviga surrandet från datorn. Ett oljud som förutom att vara irriterande och tröttande inte gör sig särskilt bra i mikrofon..

vad har ni gjort för att få det så tyst som möjligt ? 😆

Plockade av skalet på min = naket chassi. Förvånandsvärt hur mycket oljud som fortplantas via sidor och front. Fläktljudet försvann nästan helt och hållet, hårddiskrasslet sjönk betydligt ,och värmebekymmer... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att quota när jag använder Mozilla, Inläggen blir konstiga då.

När jag använder explorer då funkar det som det ska.

Så ni som sitter med Mozilla, byt till explorer.... (hehe skojjar bah)

😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

har också detta problem med en dator som brummar. jag tänkte ta och ställa burken i rummet jämte och sen sätta dosfräsen på borrmaskinen och köra igenom ett hål sen sätta ett vanligt 75 rör igenom..där ska sladdarna igenom 😆

hur är det med trådlösa möss och tangenbord går det igenom väggar/dörrar`?!?! 😛)

Link to comment
Dela på andra sajter

har också detta problem med en dator som brummar. jag tänkte ta och ställa burken i rummet jämte och sen sätta dosfräsen på borrmaskinen och köra igenom ett hål sen sätta ett vanligt 75 rör igenom..där ska sladdarna igenom :rolleyes:

hur är det med trådlösa möss och tangenbord går det igenom väggar/dörrar`?!?! 🙂)

Det beror på...

Mitt Logitech Cordless Desktop med MX700-musen klarar sig genom 6m genom två gipsväggar i alla fall - men jag vet vissa som har haft Microsoft-varianter som bara har klarat sig ca 2m från mottagaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem man ofta har numera i studion är det eviga surrandet från datorn. Ett oljud som förutom att vara irriterande och tröttande inte gör sig särskilt bra i mikrofon..

vad har ni gjort för att få det så tyst som möjligt ?  😆

Hej!

Det jag gjorde vad att ta bort de 80mm fläktar som fanns i chassiet och istället skruva dit större fläktar 100-120mm eller större. En större fläkt flyttar lika mycket (eller mer) luft som en liten men med ett lägre vartal och på så vis så får man mindre brum (fläktljud). Nackdelen kan dock vara att de drar lite mera ström, men det har jag inte haft någon problem med.

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...