Jump to content
Annons

In Flames sound !


Stinkfist (oregistrerad)

Recommended Posts

Stinkfist (oregistrerad)

Skulle vilja ha lite hjälp med en sak va.

Jag har alltid undrat över hur man får framm ett riktigt "In Flames" sound.

Nån som har en aning om hur man ska mixa för att få fram ett så fett sound som dom har.

Det är ju ganska svårt att förklara vad jag menar, men dom som lyssnar på In Flames vet kanske vad jag menar.

Det feta gitarr soundet, vad har ni för tips för inspelning och mixning.

Trummorna ligger ju jävligt skönt också.

Sen har dom nånting som ligger i bakgrunden hela tiden som inte gör att det blir för tomt.

Någn som kan hjälpa miig/tips för att få till ett jävligt fett sound !! :rolleyes:

Dom har ett specieelt sound, tycker jag.

Min utrustning är:

Dator: Frost ACM E-15 musikdator

Ljudkort: Delta 1010 rack

Cubase sx4

Pluggar: Waves diamondbundle,

SSL comp, eq & track

m.f

MVH // Frankie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

...och EMG81-mickar och Peavy 5150-stärkare.

Sen är det ju en väldig skillnad mellan gitarrljud mellan dom tidigare skivorna och dom nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som föregående inlägg svarade så delar producenter (tekniker eller vem som nu ansvarar för det hela) upp gitarrsignalen genom (oftast) 2 olika förstärkare.

Ett bra tips är ju att kolla Maj nummret 2004 av Studio där Fredrik Nordström berättar hur han kopplar Haunteds gitarrer på Revolver plattan (som för övrigt låter fånigt bra, en av de bättre metal produktionerna i min mening).

En annan Idé som mer lämpar sig för heminspelning skulle ju kunna vara att spela in gitarren utan distortion så att man får en ren gitarr, sedan skicka den signalen ut till sin POD (eller vad helst du använder) och sedan spela in samma gitarr med olika förstärkar modeller.

Detta har jag inte provat själv utan är bara en idé jag fått nu.

Som jag brukar göra är helt enkelt att fixa ett grundljud jag är nöjd med och sedan dubba dem med fler gitarrer. så jag kanske har 4 - 6 gitarrer i reffränger eller olika partier. Dessa brukar jag Eq:a så att de fyller olika register där jag tycker det saknas så klart. Sen är det bara att mixa alla gitarrer så att det inte låter grötigt, det är det som är lite "tricky".

Ha det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du ha InFlames sound. Deras sound låter mer som att de försökte göra nåt eget och inte nödvändigtvis låter "bra" (de senaste 2 skivorna) Ungefär som metallicas Saint Anger. Gör nåt eget som låter bättre.

Tja...det är väl mest en smakfråga?

Annars är Studio-numret, som någon redan tipsat om, väldigt lärorikt. Kan nog beställas från Studios hemsida skulle jag tro, eller nåt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är deras musik über-komprimerad och har noll i dynamik, låter bra genom en halvdan anläggning, visst det är stundtals fett men våga gå emot dynamikracet! Tror inte deras sound ligger enbart i gitarrerna, det är ju allt som bidrar, inte minst den distade basen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm dock för allt i världen inte att In Flames senaste skivor är högbudget! Jag vet inte exakt hur Fredman och kompani mickar upp elgitarrer, men min gissning är väl en 57a, en 421a och kanske en royer r121, och jag menar, där har du mickar för 16000 spänn. Samma sak med trummorna, säg att preampsen är API eller något, där har du ju 5-15000 per kanal preamp.

Jag säger inte att det inte går att skapa ett riktigt väljudande sound i sovrummet, men hur mycket piratkopierade pluggar man än har kommer man inte få till det soundet.

Ja, och som redan nämnts: Dubba gitarrerna, använd en sjysst rörstärkare och inte någon jäkla pod (annat än för dubbar, kanske). Jag har aldrig hört en metalgitarr som låtit övertygande genom en stärkarsimulator (men feel free att prova mig wrong, det vore uppfriskande!).

Annars, använd sunt förnuft och god smak när du mixar, det är ju bara det som gäller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört en metalgitarr som låtit övertygande genom en stärkarsimulator (men feel free att prova mig wrong, det vore uppfriskande!).

Jag tror att fler gitarrer som man hör på skiva är körda genom en Pod eller liknande, än vad artisterna vill erkänna. OBS att jag säger 'tror', jag har inte siffror på detta bara en hunch eller vad man skall kalla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja höra de skivorna i så fall! Jag kan mycket väl tänka mig att en hel del dubbar är gjorda med en pod eller liknande, men jag har ändå svårt att tänka mig att artister som har möjlighet att spela in en riktig stärkare väljer en pod. Jag vet såklart att en del kompguror och somliga sologuror är pod på inspelningar, men jag vet också att det ofta beror på att det helt enkelt var en bra tagning. Jag skulle vilja säga att det var en dum ljudtekniker som inte sparade en lajnad signal att reampa med.

Men det är ju bara jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm dock för allt i världen inte att In Flames senaste skivor är högbudget! Jag vet inte exakt hur Fredman och kompani mickar upp elgitarrer, men min gissning är väl en 57a, en 421a och kanske en royer r121, och jag menar, där har du mickar för 16000 spänn. Samma sak med trummorna, säg att preampsen är API eller något, där har du ju 5-15000 per kanal preamp.

Jag säger inte att det inte går att skapa ett riktigt väljudande sound i sovrummet, men hur mycket piratkopierade pluggar man än har kommer man inte få till det soundet.

Ja, och som redan nämnts: Dubba gitarrerna, använd en sjysst rörstärkare och inte någon jäkla pod (annat än för dubbar, kanske). Jag har aldrig hört en metalgitarr som låtit övertygande genom en stärkarsimulator (men feel free att prova mig wrong, det vore uppfriskande!).

Annars, använd sunt förnuft och god smak när du mixar, det är ju bara det som gäller!

Andy Sneap, den kanske mest eftertraktade producenten när det gäller metal kör hårt på endast en SM57 när han trackar gitarrer, men det som INGEN har nämnt som är viktigare än allt annat är hur mycket ett bra gitarrljud sitter i fingarna på gitarristen. Att bara sätta guran i handen på en annan gitarrist kan ge gitarrljudet en HELT annan karaktär.

Många gånger tror folk att man måste ha mycket dist för att få ett tungt gitarrljud, vilket folk överdriver.

Vill man ha en tung gitarrmatta måste man ha en stabil botten med bas och trummor, annars kommer aldrig gitarrerna att kännas feta.

Pod är Pod och det ger mycket goda resultat men klart det är skillnad på emuleringen i Poden mot om man ställer upp originalen bredvid och jämför, därmed inte sagt att Poden måste vara den sämre, det handlar som sagt om vad man letar efter, men tycker fortfarande att resonansen från gitarrlådorna saknas lite i Poden när det gäller tunga ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm dock för allt i världen inte att In Flames senaste skivor är högbudget! Jag vet inte exakt hur Fredman och kompani mickar upp elgitarrer, men min gissning är väl en 57a, en 421a och kanske en royer r121, och jag menar, där har du mickar för 16000 spänn. Samma sak med trummorna, säg att preampsen är API eller något, där har du ju 5-15000 per kanal preamp.

Jag säger inte att det inte går att skapa ett riktigt väljudande sound i sovrummet, men hur mycket piratkopierade pluggar man än har kommer man inte få till det soundet.

Ja, och som redan nämnts: Dubba gitarrerna, använd en sjysst rörstärkare och inte någon jäkla pod (annat än för dubbar, kanske). Jag har aldrig hört en metalgitarr som låtit övertygande genom en stärkarsimulator (men feel free att prova mig wrong, det vore uppfriskande!).

Annars, använd sunt förnuft och god smak när du mixar, det är ju bara det som gäller!

Andy Sneap, den kanske mest eftertraktade producenten när det gäller metal kör hårt på endast en SM57 när han trackar gitarrer, men det som INGEN har nämnt som är viktigare än allt annat är hur mycket ett bra gitarrljud sitter i fingarna på gitarristen. Att bara sätta guran i handen på en annan gitarrist kan ge gitarrljudet en HELT annan karaktär.

Många gånger tror folk att man måste ha mycket dist för att få ett tungt gitarrljud, vilket folk överdriver.

Vill man ha en tung gitarrmatta måste man ha en stabil botten med bas och trummor, annars kommer aldrig gitarrerna att kännas feta.

Pod är Pod och det ger mycket goda resultat men klart det är skillnad på emuleringen i Poden mot om man ställer upp originalen bredvid och jämför, därmed inte sagt att Poden måste vara den sämre, det handlar som sagt om vad man letar efter, men tycker fortfarande att resonansen från gitarrlådorna saknas lite i Poden när det gäller tunga ljud!

+1

Håller med helt där. Jag klämde väl till med lite namedropping där för att accentuera att det är en högbudgetinspelning, men som du säger: en 57a funkar ju alltid, och är också många kädisars gotomick i många sammanhang!

Håller helt och hållet med om att soundet sitter lika mycket i fingrarna som någon annanstans, faktiskt ännu mer, men på sätt och vis är det ju inte en del av den tekniska aspekten vad gäller att få ett särskilt sound på elgitarrer.

Resten är också helt sant. En tung gitarr är nästan aldrig tung ensam, utan blir det delvis tillsammans med en fet kagge men framför allt tillsammans med ett fett basljud.

Jag tycker tyngden i en låt till stor del beror på basljudet. Har man ett transparent ganska sub-orienterat basljud med lite highend strängrassel kommer det också att låta så! Det kommer låta som tunga gitarrer med en genomskinlig bas under. Skruvar du istället till ett knorrigare basljud, med en sjysst mid och ganska mycket skitig dist på kommer basen bidra lika mycket till gitarrsoundet som giterrerna själva. Det är då man fattar att man inte behöver (eller ska inte) ha så mycket bas i gitarrerna. För tusan, folk har ju så mycket bummel i gitarrerna att man får göra HPfilter och multibandskompresor får att få lite kontroll över det, det är ju ingen fördel alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med en föregående post, roligare om du gör något eget. :/ kan ju låta 'fett' utan att låta 'in flames' iofs har jag inte riktigt tänkt i banorna om du kanske VILL låta som in flames. min logiska tanke gick inte så långt 😆 som tidigare skrivet, det är extrem högbudget iaf deras senaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade Torwald var att det aldrig kommer bli In Flames så länge det inte är In Flames som spelar. Nog för att man kan komma när, men i grund och botten så handlar det om att vara en kompetent gitarrist, det var delvis min poäng där.

Håller med dig om att många inte inser att en gura kan låta jättetuff solad kan kännas fjuttig i mix av det du påtalar, för mycket bas. Allt är en balans och som jag sa, man måste bygga upp en fet ljudbild med en fet grund, dvs rytmsektionen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig hört en metalgitarr som låtit övertygande genom en stärkarsimulator (men feel free att prova mig wrong, det vore uppfriskande!).

Jag tror att fler gitarrer som man hör på skiva är körda genom en Pod eller liknande, än vad artisterna vill erkänna. OBS att jag säger 'tror', jag har inte siffror på detta bara en hunch eller vad man skall kalla det.

Evanescence skiva Fallen (den som de blev kända med) är ju pod. Eller i alla fall Line6. Där låter ju gitarrerna skit och man hör att det inte är äkta. Om deras producenter inte kan fixa det med en pod så kan nog ingen.

Fast det konstiga är att det låter jäkligt bra när man hör det på Mtv, genom hembiosystemet. Men det blir en besvikelse när man hör det i monitorerna. Men vem lyssnar i studiomonitorer.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett tips när man ska skruva till ett fett gitarrljud.... ta ett högpassfilter vid 120 Hz eller nåt... om det låter mesigt kommer det förmodligen att låta mesigt i mix.

Ibland när man rattar, så kan man få till värsta feta ljudet, men sen fattar man inte att det är för att det är så mycket botten i, ta bort basen så får du höra hur gitarren låter egentligen. Man kan ju inte ha så mycket bas på gitarrerna i mix ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till er som inte verkar lita på pod's ljudkvalité kan ju lyssna lite på något av Meshuggahs senaste alster där dom endast använder Pod XT pro för gitarrerna och basen... Om man lyssnar på deras senaste skiva Catch 33 så hör man även hur jäkla bra DFH Superior låter då alla låtarna på den skivan använder detta VST-i

/fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Evanescence skiva Fallen (den som de blev kända med) är ju pod. Eller i alla fall Line6. Där låter ju gitarrerna skit och man hör att det inte är äkta.

Inte äkta?!!!!??? jag kopplar in min gitarr i min pod och spelar, jag gillar soundet och spelar in det vad i detta är "inte äkta" alltså det är alldeles för mycket bullshit bakom er människor om vad som är rätt och fel/ känsla eller inte, ni vet ju för fan inte ett skit om vad det är för känsla bakom det hela eller om jag finner det äkta! jag har ju för fan spelat skiten, är det då inte äkta för att det inte är, VADDÅ?! please explain Jag är väldigt intresserad om vad som är äkta, vem som bestämt det och när det skedde och vart det står inskrivet i vilken lag!

pffffff 😄🙁🙂🙂😠😠😠😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att många nuförtiden kör med Pod/Roctron/mesa/osv som preamp, genom rör-steg och låda. Det kan låta precis lika bra som en stärkare och ibland t.o.m. bättre (smaksak självklart) eftersom många tycker att det lätt blir för mycket med rör i både för och slutsteg.

Meshuggah, My dying bride, Sonata Arctica och Symphony X är bara några band som kör på det sättet, och det är ju inte direkt så att dom inte skulle ha råd med top of the line-gear

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter fascinerande det ni säger, att världens metalelit kör sina gitarrer lajnade och sondet är 100% pod. Jag kan förstå det när man skapar egna lite "konstigare" (läs: artificiella) sound, och fine, det går hem hos mig med, men när man bara vill skapa ett "bra" sound då tror jag man är ute och cyklar - i alla fall med dagens teknik.

Vad tusan, tycker folk verkligen att poden låter precis som en stärkare? Jag vill verkligen inte låta otrevlig, men använd öronen för tusan.

Jag kan mycket väl tänka mig att nästan alla metalband, eller åtminstone många, använder pod för dubbar mindre pålägg och i förproduktioner, men inte sjutton tror jag det hamnar i den slutgiltiga produktionen.

Som jag sa tidigare, ni får hemskt gärna bevisa att jag har fel, det vore bara inspirerande! Tills dess vidhåller jag att pod inte låter tillräckligt realistiskt för hårdare sound!

EDIT: Och som reply till ovan: Jag tror inte på att folk väljer poden framför top-of-the-line gear. Om de säger det är det för att de har spons eller i något annat prsyfte, det är vad jag tror. Av samma anledning som jag inte tror filmstjärnorna i reklamen använder hårsprayen de gör reklam för.

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tror inte man behöver använda en digital mesa-preamp bara för att man får spons, jag är övertygad om att man använder den för den låter svinigt bra...

I en tråd på Andy Sneaps forum (där några av världens bästa metalproducenter hänger) hade en kille postat två ljud och lät folk gissa vad det var. Och folk gissade hej vilt på dyrare och ännu dyrare grejer.

Ljud ett va Behringer Tube Overdrive ->Pod XT med metalpack ->Dator

Ljud två va Behringer Ultra Distortion -> Bas v-amp -> Högtalarimpuls i datorn

Gitarren va nån billig koreansk kopia vill jag minnas, med EMG...

Så... Jag är efter det här övertygad om att man kan lura den mest erfarna producent, bara man har koll på vad man gör... Självklart låter det ju inte så upphetsande med en preset på poden rätt in i datorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gillar fett gitarr ljud som är kört genom emulatorer så tycker jag man kan lyssna på svenska metalstoltheter!

POD:ar nu för tiden men lyssna på Clawfinger.

Tidiga plattorna kördes genom SansAmp PS-1 tror jag dom heter.

Dom blev erkända som band just för sitt aggresiva gitarrljud!

Om man kollar så liknar dessa mattor Rammstein ganska mycket.

Tror nog mest att det beror på producenten som vid tiden heter Glaumann om jag inte minns fel.

Helt sanslöst öra för tyngd, rytmik och register i gitarrer.

Vill bara inflika i debatten....

Det är en jäkla skillnad på bra och dåligt inspelat ljud.

Skit in skit ut!

Take care!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter fascinerande det ni säger, att världens metalelit kör sina gitarrer lajnade och sondet är 100% pod. Jag kan förstå det när man skapar egna lite "konstigare" (läs: artificiella) sound, och fine, det går hem hos mig med, men när man bara vill skapa ett "bra" sound då tror jag man är ute och cyklar - i alla fall med dagens teknik.

Vad tusan, tycker folk verkligen att poden låter precis som en stärkare? Jag vill verkligen inte låta otrevlig, men använd öronen för tusan.

Jag kan mycket väl tänka mig att nästan alla metalband, eller åtminstone många, använder pod för dubbar mindre pålägg och i förproduktioner, men inte sjutton tror jag det hamnar i den slutgiltiga produktionen.

Som jag sa tidigare, ni får hemskt gärna bevisa att jag har fel, det vore bara inspirerande! Tills dess vidhåller jag att pod inte låter tillräckligt realistiskt för hårdare sound!

EDIT: Och som reply till ovan: Jag tror inte på att folk väljer poden framför top-of-the-line gear. Om de säger det är det för att de har spons eller i något annat prsyfte, det är vad jag tror. Av samma anledning som jag inte tror filmstjärnorna i reklamen använder hårsprayen de gör reklam för.

Hur metaleliten gör är jag inte sådär värst insatt i, men det är ju ganska allmänt känt att Meshuggah förlitar sig på Pod när de spelar in. Sen kan du tycka att de är dumma och att folk inte använder öronen, men jag får nog säga att de får till sitt sound rätt bra ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter fascinerande det ni säger, att världens metalelit kör sina gitarrer lajnade och sondet är 100% pod. Jag kan förstå det när man skapar egna lite "konstigare" (läs: artificiella) sound, och fine, det går hem hos mig med, men när man bara vill skapa ett "bra" sound då tror jag man är ute och cyklar - i alla fall med dagens teknik.

Vad tusan, tycker folk verkligen att poden låter precis som en stärkare? Jag vill verkligen inte låta otrevlig, men använd öronen för tusan.

Jag kan mycket väl tänka mig att nästan alla metalband, eller åtminstone många, använder pod för dubbar mindre pålägg och i förproduktioner, men inte sjutton tror jag det hamnar i den slutgiltiga produktionen.

Som jag sa tidigare, ni får hemskt gärna bevisa att jag har fel, det vore bara inspirerande! Tills dess vidhåller jag att pod inte låter tillräckligt realistiskt för hårdare sound!

EDIT: Och som reply till ovan: Jag tror inte på att folk väljer poden framför top-of-the-line gear. Om de säger det är det för att de har spons eller i något annat prsyfte, det är vad jag tror. Av samma anledning som jag inte tror filmstjärnorna i reklamen använder hårsprayen de gör reklam för.

Hur metaleliten gör är jag inte sådär värst insatt i, men det är ju ganska allmänt känt att Meshuggah förlitar sig på Pod när de spelar in. Sen kan du tycka att de är dumma och att folk inte använder öronen, men jag får nog säga att de får till sitt sound rätt bra ändå.

Jag trodde dom körde Vetta på inspelningaran men vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Evanescence skiva Fallen (den som de blev kända med) är ju pod. Eller i alla fall Line6. Där låter ju gitarrerna skit och man hör att det inte är äkta.

Inte äkta?!!!!??? jag kopplar in min gitarr i min pod och spelar, jag gillar soundet och spelar in det vad i detta är "inte äkta" alltså det är alldeles för mycket bullshit bakom er människor om vad som är rätt och fel/ känsla eller inte, ni vet ju för fan inte ett skit om vad det är för känsla bakom det hela eller om jag finner det äkta! jag har ju för fan spelat skiten, är det då inte äkta för att det inte är, VADDÅ?! please explain Jag är väldigt intresserad om vad som är äkta, vem som bestämt det och när det skedde och vart det står inskrivet i vilken lag!

pffffff 😱😄😠😠😠😠😠😠

Hehe 😄😆 Trodde inte att det var så känsligt det här. Det är ju så, man får inte klanka ner på gitarristens utrustning, då blir han sur 😆

Jovisst meshuggah låter faktiskt riktigt bra. Men inte fan låter det som en stärkare, men det behöver inte vara helt fel, dessutom kör de mer på Vetta än vad de kör Pod.

Jag A/B testade en Pod XT och min bandpolares Engl Savage nyligen, genom samma 4x12. Fan vilken skillnad! Det var som att jämföra en transistorradio och en HiFi stereo.

Jo förresten äkta är t. ex Engl Savage, eller Mesa Dual Rectifier, äkta är inte Pods simulering av en Savage eller Rectifier. Poden eftersträvar ju inte att låta egen, den eftersträvar att låta som något annat d v s Pod är en wannabe 😄 och med andra ord den är inte äkta.

Men som sagt Meshuggah låter ju faktiskt grymt, för att de fick det att låta som sitt eget, och du känner igen deras ljud direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...