Jump to content
Annons

#4 Cheater


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej Yllet!

Det var ett mycket bra och utförligt svar du kom med.

Jag har mixat om de här låtarna ett gäng med gånger men är bra sugen på att testa sakerna du föreslår. Framför allt det som har med att få lite mer tryck i basregistret.

Men sen som du säger någon gång måste man släppa det och gå vidare.

Eftersom man får många tips här (vilket är jättebra) men många säger emot varandra så vill man gärna välja någon man vill lita starkare på. Jag skulle gärna vilja veta vad du har för bakgrund i mixarnas värld? Alltså mest konfirmera att du har sån stenkoll som jag får uppfattningen att du har.

Jag tycker att det låter som att du har tvärkoll dock och jag hoppas inte att frågan får dig att ta illa upp.

När det gäller basregister så skär jag oftast ganska hårt från 200Hz och nedåt då jag är livrädd för att göra mullriga inspelningar. Då ryker ju tyvärr också en del frekvenser som man kanske vill ha kvar. Jag vet dock inte vilka dessa är.

Angående sång så mixar jag generellt den mycket högre än andra amatörer. Nu på sistone har jag däremot fått mycket kritik för att jag mixar den för högt. Än en gång infinner sig problemet med vem man ska lyssna på.

Hoppas att du återkommer så man får chans att snylta lite till på din kunskap.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Lonewind

Jag har inga direkta erfarenheter/referenser i "mixarnas värld" utan är själv en amatör som älskar att jobba och producera musik. Så någon direkt stenkoll anser jag mig absolut inte ha. Men musik är min stora passion och har alltid funnits i min tillvaro. Om jag ska vara ärlig är jag ganska ny på det här med att mixa/mastra/spela in, men är oerhört intresserad och (i ganska stor uträckning) påläst. Självklart ska du således (och alltid annars också för den delen) ta till dig mina förslag på det sätt du själv finner rimligt: Om du håller med mig; förändra, tycker du olika; behåll som det är.

Gällande sången så får du inte missförstå mig: Det handlar snarare om att få en jämn nivå genom hela låten, dvs att sången hörs lika tydligt i såväl vers som i refräng, även om fler instrument tillkommer. Detta är svårt, jag vet. Speciellt jobbigt är det om man spelat in sången under flera olika tillfällen. Vad man då ofta får göra är att gå in och manuellt styra de olika nivåskillnaderna på sångspåret (de-esser, kompressor och ev. reverb är ju självklarheter) för att få det så jämt som möjligt. Lyssna på leadsångspåret separat genom hela låten, är nivån jämn hela vägen? Om ja, i så fall är dina instrument för starka (eller så bråkar sången och intrumenten om samma frekvenser) under refrängenbiten (förslagsvis) om sången drunknar där. Om nej, då får du gå in och korrigera så att volymen är den samma över hela sångspåret.

Jag håller med dig om att du mixar sången starkare än många andra ”vågar”, men eftersom du vill ta ditt musikproducerande till en ny nivå, så gäller det att vara kritisk. Framförallt ska du lyssna till vad du själv anser vara rätt, och det är inte lätt alla gånger. Lika gärna ska du ta dig till andras erfarenheter.

Jag hoppas därmed jag har svarat på frågan om vem du ska lyssna på. Vidare är inte mastringen att förglömma. Det är här du lyfter fram låtens redan befintliga karaktär och förstärker den. Lär dig vilka frekvenser som är viktiga när du mixar slutspåret. Ex runt 80hz (basen) 300-400 (low-mid för värmen i soundet, gör mixen tunnare eller tjockare etc.), lyft fram sången 2000-4000hz och luften 16k och uppåt. Självklart är detta inga givna siffror och att testa sig fram är det bästa. Se till att mixen låter ungefär (eller helst exakt) som du vill, innan du mastrar.

Några bra sidor kan vara:

http://www.tweakheadz.com/mastering_your_audio.htm

http://www.homerecordingconnection.com/new...ew_story&id=154

http://www.espace-cubase.org/anglais/page....age=appaudiozg1

Om du vill lyssna på låtar jag gjort kan du besöka min myspacesida: http://www.myspace.com/ylletmusic

Det är lätt att fastna i alla tankar om vad som är rätt eller fel när man mixar. Det finns ju vissa grundregler att följa, men mest av allt är det nog viktigt att man litar på sin egen känsla, för det är ju trots allt den som ska förmedlas, även om det låter flummigt. Det finns 1000-tals låtar som är fantastiska, även om mixen suger. Och det finns miljontals låtar som är "perfekt" mixade, men som suger lika mycket för det! 😠

Lycka till

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare.

Grym feedback du fick av Yllet. Lyssna lite på hans låtar så hör du att han har bra koll.Med tiden så lär du dig vilka du ska lyssna på.,samt framför allt utveckla ditt eget öra.Om du letar bakåt i sidorna så kommer du att hitta många dåliga mixar från mig..(huga,lyft för guds skull inte fram dom i ljuset)...Men med lite tålamod så går det.Och när man inte kommer längre så frågar man vad man vill ha hjälp med - då brukar det ordna sig.

Det är svårt när man får olika råd från olika musik smaker,man blir lätt förvirrad.

Men är det samstämmiga kommentarer,så får man nog köpa det.

Jag har skickat ett pm om exportering av midifiler..

Jag ska lyssna på de andra låtarna så fort jag får tid..lite stress nu.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Lonewind

Jag har inga direkta erfarenheter/referenser i "mixarnas värld" utan är själv en amatör som älskar att jobba och producera musik. Så någon direkt stenkoll anser jag mig absolut inte ha. Men musik är min stora passion och har alltid funnits i min a; behåll som det är.

.......

Väl talat Yllet!

Jag har nu läst in mig på sidorna du skickade och har gått tillbaks till mixningsstadiet. Just nu har jag mixat klart precious. Bara mastring återstår. Jag tycker jag lyckats få sången att sitta i mixen. Ska bli kul att höra om du tycker jag lyckats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt skön och vacker låt, men du höll på att skrämma livet av mig...satt och lyssnade rätt högt i lurarna på precious och så skickar pianot på som f-n och det var jag inte med på😎

Haha... sorry... ett gammalt uppmärksamhetstrick jag lärde mig av en lärare i högstadiet... När vi lät för mycket pratade hon plötsligt tystare och tystare tills alla tystnade och undrade om det brunnit i huvudet på tanten. DÅ brassa hon på som f-n så alla gjorde ned sig.... jaja, du fattar grejen...

Härligt att du gillade låten, du hade inget emot pianoljudet eller?

Hehe, vi hade också en lärare på högstadiet som gjorde så, fast han bara pratade tystare och tystare tills han fick allas uppmärksamhet 😕

Nej, pianot låter kanon tycker jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt skön och vacker låt, men du höll på att skrämma livet av mig...satt och lyssnade rätt högt i lurarna på precious och så skickar pianot på som f-n och det var jag inte med på😎

Haha... sorry... ett gammalt uppmärksamhetstrick jag lärde mig av en lärare i högstadiet... När vi lät för mycket pratade hon plötsligt tystare och tystare tills alla tystnade och undrade om det brunnit i huvudet på tanten. DÅ brassa hon på som f-n så alla gjorde ned sig.... jaja, du fattar grejen...

Härligt att du gillade låten, du hade inget emot pianoljudet eller?

Hehe, vi hade också en lärare på högstadiet som gjorde så, fast han bara pratade tystare och tystare tills han fick allas uppmärksamhet 😕

Nej, pianot låter kanon tycker jag! 🙂

Ah härligt...

Jag har förstås gett mig in på ännu en mix av den här låten.

Nu har jag med lite mixtips fått de enskilda spåren att framgå tydligare.

Nu ska jag ta och mastra den också.... håll tummarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på låten igen och jag håller med yllet om att pianot kanske är lite för platt och dovt...

Nu är det en ny version som ligger uppe... annat piano... och massa eq jobb

Skit... som vanligt... har redan nu upptäckt grava fel med den här mixen... tillbaks till ritbordet

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du har fortfarande fina låtar, så jag koncentrerar mig på att såga mixarna.

Alla: sången är vass och skärande, vilket gör lyssningen tidvis tröttsam för öronen.

Precious: Autotunern...!

Counsellor: Ingen bas? Låter som om allting skulle vara kört genom ett högpassfilter. Verkligen underligt. Dessutom ligger en verkligt hård multibandskompressor eller limiter på det här vilket ger ett otroligt fult pumpande över hela låten, och vilket gör det omöjligt att kommentera mixen dess mera.

Princess: Hihatpanoreringen. Antingen hihatten mera i mitten, eller mindre volym på den. Igen nån limiter som gör att allt botten faller bort vid 1:00 då det kommer in mera material. Snärtiga trummor och bra proggade.

Slutnot:

När du mixar dina låtar, lämna mastern ifred. Först när dina mixar är färdiga skall du börja lägga nåt på mastern. Nu verkar det som om du skulle göra nånslags "mastering" tillika som du surfar av och an in i mixen. Vilket leder till att du har 3 låtar som är limiterade och således omasteringbara, men ända inte soundmässigt släkt med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du mixar dina låtar, lämna mastern ifred. Först när dina mixar är färdiga skall du börja lägga nåt på mastern. Nu verkar det som om du skulle göra nånslags "mastering" tillika som du surfar av och an in i mixen. Vilket leder till att du har 3 låtar som är limiterade och således omasteringbara, men ända inte soundmässigt släkt med varandra.

Precis.

Mastring är det absolut sista man gör, när alla mixarna låter som du vill. Å andra sidan måste inte alla låtarna mastras på samma vis bara för att du mastrar dem samtidigt. Detta e viktigare om du släpper en hel platta och efterträvar ett enhetligt sound.

Angående limiter/maximizer så använd denna endast på mastringsspåret (som tidigare sagt). Volymen på mixen går alltid att fixa till i efterhand.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas ingen hann lyssna på den jag la upp för en stund sen... hade gjort en blåtabbe...

Nu finns det en ny fil som ska vara fin däremot

Precious

----------

Nu är mixen bättre och sången går fram tydligt, plötsligt hör man hur autotunern jobbar stadigt 🙂, det lyckades du dölja bra innan. Har du processat autotunern, eller ligger den som en insert (alternativt har du kvar orginalspåret), isåfall rekomenderar jag att du skippar den helt. Även om sången går fram bra nu så tycker jag att den blivit lite väl vass, känns som du dragit på liiite för mycket i de övre registren. För mycket s-ljud går fram. Använder du de-esser? Kanske att kompressorn jobbar lite för hårt på vissa ställen på sången, svårt att avgöra. Runt 2:20 på "this is MY..." låter de lite konstigt, lyssna på det. Vidare så hamnar fortfarande sången lite i bakgrunden (ref) här, du sjunger längre ifrån micen här, ja, men det innebär inte att volymen behöver försvagas. Dock går sången fram bättre än innan.

Mitt tips är att skapa lite mer värmre och närhet i sången, mindre "vässa", men försök bibehålla det luftiga. Skippa autotunern (om de nu går), tror den bidrar till den lite elektrifierade känslan (1:01). Så har du kommit en bra bit på vägen.

P.S Pianot låter också bättre nu av nån anledning D.S

Det är en bra låt i övrigt, nu när jag hört den några ggr.

-------------------------------------------------------------------------------

Invänta gärna fler kommentarer från andra innan du ändrar något...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fortfarande fina låtar, så jag koncentrerar mig på att såga mixarna.

Alla: sången är vass och skärande, vilket gör lyssningen tidvis tröttsam för öronen.

Precious: Autotunern...!

Counsellor: Ingen bas? Låter som om allting skulle vara kört genom ett högpassfilter. Verkligen underligt. Dessutom ligger en verkligt hård multibandskompressor eller limiter på det här vilket ger ett otroligt fult pumpande över hela låten, och vilket gör det omöjligt att kommentera mixen dess mera.

Princess: Hihatpanoreringen. Antingen hihatten mera i mitten, eller mindre volym på den. Igen nån limiter som gör att allt botten faller bort vid 1:00 då det kommer in mera material. Snärtiga trummor och bra proggade.

Slutnot:

När du mixar dina låtar, lämna mastern ifred. Först när dina mixar är färdiga skall du börja lägga nåt på mastern. Nu verkar det som om du skulle göra nånslags "mastering" tillika som du surfar av och an in i mixen. Vilket leder till att du har 3 låtar som är limiterade och således omasteringbara, men ända inte soundmässigt släkt med varandra.

Då ska vi se...

Lyssnade precis i mina högtalare och lyssnade om sången var vass. Det ligger nog något i det du säger. Ska skära lite i den när jag går tillbaks till mix.

Vad jag nu ska prova efter båda din och Yllets tips är att ta bort limitern helt från master regeln.

Nu ska jag prova att köra bara lite, lite kompressor och eq på mastern.

Jag antar att om jag vill mastra för en skiva bör köra alla låtarna vid samma tillfälle?

Så blir det ju inte nu när man vill göra en färdigt en låt när allt annat är klart på den.

Man kan ju iofs gå tillbaks och mastra om den dagen man vill samla den på en skiva.

Tusen tack för vettiga åsikter

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag nu ska prova efter båda din och Yllets tips är att ta bort limitern helt från master regeln.

För att förtydliga ytterligare. När du mixar, lämna masterreglen (main volym) i ditt program helt tom. När du bouncat ner mixen till ett stereospår för mastring (förslagsvis 24-bits) DÅ talar vi om EQ på mastringsregeln, kompressor och limiter :]

Tjo

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas ingen hann lyssna på den jag la upp för en stund sen... hade gjort en blåtabbe...

Nu finns det en ny fil som ska vara fin däremot

Precious

----------

Nu är mixen bättre och sången går fram tydligt, plötsligt hör man hur autotunern jobbar stadigt 🙂, det lyckades du dölja bra innan. Har du processat autotunern, eller ligger den som en insert (alternativt har du kvar orginalspåret), isåfall rekomenderar jag att du skippar den helt. Även om sången går fram bra nu så tycker jag att den blivit lite väl vass, känns som du dragit på liiite för mycket i de övre registren. För mycket s-ljud går fram. Använder du de-esser? Kanske att kompressorn jobbar lite för hårt på vissa ställen på sången, svårt att avgöra. Runt 2:20 på "this is MY..." låter de lite konstigt, lyssna på det. Vidare så hamnar fortfarande sången lite i bakgrunden (ref) här, du sjunger längre ifrån micen här, ja, men det innebär inte att volymen behöver försvagas. Dock går sången fram bättre än innan.

Mitt tips är att skapa lite mer värmre och närhet i sången, mindre "vässa", men försök bibehålla det luftiga. Skippa autotunern (om de nu går), tror den bidrar till den lite elektrifierade känslan (1:01). Så har du kommit en bra bit på vägen.

P.S Pianot låter också bättre nu av nån anledning D.S

Det är en bra låt i övrigt, nu när jag hört den några ggr.

-------------------------------------------------------------------------------

Invänta gärna fler kommentarer från andra innan du ändrar något...

Hej igen!

Autotunern är processad så den får bli kvar. Jag måste försöka dra lite gränser för mig själv hur hårt jag ska gå åt låtarna så här i efterhand. Annars slutar det med att jag står och gör om hela låten instrument för instrument och tappar sugen till slut... har gjort det förr...

Jag ska prova att skära bort lite höga frekvenser på sången för att göra den snällare.

De essern är på... men jag misstänker att den har ett hårt jobb då jag nog släppt på de höga frekvenserna väl mycket i eq:n.

Det händer en del suspekta saker med sången lite här och var i den här inspelningen som bara kan förklaras men inte ursäktas av dåligt kunnande då jag spelade in den. Jag vet lite bättre nu.

Jag bytte till ett vassare piano men det låter inte så vasst då jag skurit ganska mycket i eq:n för att göra lite plats åt sång och instrument.

Så.... åter till spakarna då

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag nu ska prova efter båda din och Yllets tips är att ta bort limitern helt från master regeln.

För att förtydliga ytterligare. När du mixar, lämna masterreglen (main volym) i ditt program helt tom. När du bouncat ner mixen till ett stereospår för mastring (förslagsvis 24-bits) DÅ talar vi om EQ på mastringsregeln, kompressor och limiter :]

Tjo

Ay... master-regeln rensas nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok... Nu ligger en dagsfärsk mix upp där jag försökt följa alla tips jag fått.

Det här får nog bli den sista mixen av den här låten på ett tag för nu börjar bli less på låten och börjar oroa mig för att jag ska glömma bort varför jag gör musik överhuvudtaget och allt sånt där... ja ni vet säkert vad jag menar...

Fire away, såga min sista mix!

EDIT: Om det är någon som orkar höra den igen 🙂

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här får nog bli den sista mixen av den här låten på ett tag för nu börjar bli less på låten och börjar oroa mig för att jag ska glömma bort varför jag gör musik överhuvudtaget och allt sånt där... ja ni vet säkert vad jag menar...

Funkar ej

Link to comment
Dela på andra sajter

Precious

----------

Nu låter det ännu lite bättre... Dock knastrar det lite här o var (t.ex. 2:15), sen vad det beror på det jag inte. Hur som helst tycker jag du kan lägga denna låten bakom dig nu och gå vidare.

Du har gjort ett bra jobb och säkert lärt dig en hel del som du kan ha nytta av i kommande alster.

Hejs

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Princess

Detta har inte med mixen att göra men... fan va bra du sjunger! 🙂

Ang. mixen så känns det som att du bryter trenden om att komprimera sönder musiken. Tack! 🥰

* Hihaten skulle jag centrera lite mera

* Hihaten skulle jag också sänka lite i volym

* Trummornas rumklang skulle jag minska

* Basen skulle jag dra upp liiite

På refrängen är det svårt att höra vad du sjunger för att allt annat dränker dig.

Gitarren är sjuuukt snygg. Vad har du använt för gitarr och förstärkare/förstärkarsimulering? =)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Precious

----------

Nu låter det ännu lite bättre... Dock knastrar det lite här o var (t.ex. 2:15), sen vad det beror på det jag inte. Hur som helst tycker jag du kan lägga denna låten bakom dig nu och gå vidare.

Du har gjort ett bra jobb och säkert lärt dig en hel del som du kan ha nytta av i kommande alster.

Hejs

Härligt... Då ska jag släppa den...

Vet faktiskt inte vart knastret kommer ifrån men jag misstänker att det ligger på pianospåret eftersom det är det enda nya spåret.

Kör väl en ny mastring på den här när jag ska få ned alla på en skiva.

Dags att hugga in på Princess igen tänkte jag...

Men först ska jag dämpa av runt mina nya lyssningshögtalare

Link to comment
Dela på andra sajter

Princess

Detta har inte med mixen att göra men... fan va bra du sjunger! 🙂

Ang. mixen så känns det som att du bryter trenden om att komprimera sönder musiken. Tack! 🥰

* Hihaten skulle jag centrera lite mera

* Hihaten skulle jag också sänka lite i volym

* Trummornas rumklang skulle jag minska

* Basen skulle jag dra upp liiite

På refrängen är det svårt att höra vad du sjunger för att allt annat dränker dig.

Gitarren är sjuuukt snygg. Vad har du använt för gitarr och förstärkare/förstärkarsimulering? =)

.Viktor

Hej... Jag bugar och bockar för sångkomplimangen.

Sakerna du nämner är faktiskt exakt de saker jag tänkte fokusera på nu när jag ska mixa om.

Så om du kikar tillbaks lite senare ska du se att det finns en fil som förhoppningsvis uppfyller dina önskningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Princess

Detta har inte med mixen att göra men... fan va bra du sjunger! :rolleyes:

Ang. mixen så känns det som att du bryter trenden om att komprimera sönder musiken. Tack! 😠

* Hihaten skulle jag centrera lite mera

* Hihaten skulle jag också sänka lite i volym

* Trummornas rumklang skulle jag minska

* Basen skulle jag dra upp liiite

På refrängen är det svårt att höra vad du sjunger för att allt annat dränker dig.

Gitarren är sjuuukt snygg. Vad har du använt för gitarr och förstärkare/förstärkarsimulering? =)

.Viktor

Just ja... jag glömde svara angående gitarrerna ...

Till intro gitarr och solo har jag använt ljuden i min Toneport UX2... finns många grymma ljud i den burken även om jag vill bränna upp den för att Line 6 är dumma i huvudet.

Till refrängen kompet har jag provat Guitarrig 2 och tycker att den är helt sjysst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre 🙂

Gitarren som spelar melodin på refrängen. Skulle du kunna sprida ut den mer i kanterna, dubba den eller vad som helst så du får iväg den ifrån mitten. (Jag VET inte att det kommer att bli bättre, men jag kan tänka mig att sången skulle fästa bättre i kompet då). Testa =)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...