Jump to content
Annons

#4 Cheater


Recommended Posts

Hej!

Jag har lärt mig en del om mixning och inspelning föregående år och mycket tack vare er sköna lirare som hjälper mig här på forumet.

Nu har jag börjat på att fräscha upp mixarna utav låtarna jag spelade in föregående år.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig kommentera följande:

Ljudbild

Nivåer

Duger mixen?

Tagningar, instrumentering och dyl kommer jag inte ändra då jag lagt den biten av inspelningen av dessa låtar bakom mig!

-----------------------------------------------------------------------------------------

SENASTE!!!

* LÅTNAMN: Cheater

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols

* GENRE: Singer/songwriter

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3 192Kbps

* STATUS: Förhoppningsvis slutmix

Cheater.mp3 (ny mix 070114 kl 00:40)

Nu har jag ännu en gång på den här låten bråkat med de starka essen. Förhoppningsvis är det ok nu

-----------------------------------------------------------------------------------------

* LÅTNAMN: Differences

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols

* GENRE: Singer/songwriter

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3 192Kbps

* STATUS: Förhoppningsvis slutmix

Differences.mp3 (ny mix 070110 kl 03:08)

-----------------------------------------------------------------------------------------

* LÅTNAMN: Princess

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols

* GENRE: Singer/songwriter

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3 192Kbps

* STATUS: Förhoppningsvis slutmix

Princess.mp3 (ny mix 070108 kl 18:41)

-----------------------------------------------------------------------------------------

* LÅTNAMN: Counsellor

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols

* GENRE: Singer/songwriter

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3 192Kbps

* STATUS: Förhoppningsvis slutmix

Counsellor.mp3

-----------------------------------------------------------------------------------------

* LÅTNAMN: Precious

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols

* GENRE: Singer/songwriter

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3 192Kbps

* STATUS: Förhoppningsvis slutmix

Precious.mp3 (ny version 070108 kl 13:46)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

tsmalmbe (oregistrerad)

Sångens nivå blir lägre mot slutet? Flere tagningar kanske, men det skulle jag korrigera. Sen är violinen i slutet lite dynamikbefriad, alltså först är den balanserad, men sen skriker den rakt ut tills den slutar helt abrupt. Jag skulle kanske göra lite volymautomatisering för att få det mera naturligt. Annars är din mix välbalanserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Den ensamma vinden blåser på och kommer med värme och budskap till ett vinter tungt Norrbotten.Kylan har ännu inte anlänt,lite snö,men det känns som vår!

Tack vare din låt.

Jag faller som en fura i en vår storm.Sång uttryck fantastiskt bra.Pianot sparsamt och känslofullt..

F-n vilken låt,önskar att jag skrivit denna - och fick sjunga den med min Baryton röst..

Jag lägger mig på knä och viskar tyst,låt den ensamma vinden blåsa upp med filen till mig, utan sång..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Den ensamma vinden blåser på och kommer med värme och budskap till ett vinter tungt Norrbotten.Kylan har ännu inte anlänt,lite snö,men det känns som vår!

Tack vare din låt.

Jag faller som en fura i en vår storm.Sång uttryck fantastiskt bra.Pianot sparsamt och känslofullt..

F-n vilken låt,önskar att jag skrivit denna - och fick sjunga den med min Baryton röst..

Jag lägger mig på knä och viskar tyst,låt den ensamma vinden blåsa upp med filen till mig, utan sång..

Mvh

Micael

Oj, vilket härligt omdöme!

Jag tolkar det som att du skulle vilja ge dig på att sjunga låten. Det skulle vara en ära i sådana fall.

Vill du ha en wav bara eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra men panorera pianot så att mixen inte "tippar", kommer typ 10dB mer från höger konstant, lite mer botten/värme på sången så blir det guldkant 😎

Hej!

Pianopanorering har jag faktiskt inte tänkt på... har precis lagt upp en ny mix men det ser ut som att jag får göra om det igen och då ska jag kolla panoreringen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Jag skickar dig ett pm kring önskemål på söndag kväll.Upptagen i helgen.

Jag kan inte lova att jag kan göra låten rättvisa - men jag kommer att göra mitt bästa.

Låten gick direkt in i mitt hjärta,och det är ett bra utgångs läge.

Tonarten passar perfekt för det jag tänkt..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Jag skickar dig ett pm kring önskemål på söndag kväll.Upptagen i helgen.

Jag kan inte lova att jag kan göra låten rättvisa - men jag kommer att göra mitt bästa.

Låten gick direkt in i mitt hjärta,och det är ett bra utgångs läge.

Tonarten passar perfekt för det jag tänkt..

Mvh

Micael

Åh, härligt! Det ska bli väldigt roligt att höra vad du kan göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudbild

Sången kunde vara aningens mindre vass. Låter som den duckar lite ibland när stråkarna kommer in. Ekot vid 2:30 nånstans låter fel i mina öron, lite längre tid innan det kickar in hade förmig låtit bättre.

Nivåer

Pianot kunde höjas lite i kontrast till sången i början... fast det verkar som om det höjs lite någon minut in i låten. Eller så är det kanske bara intensiteten i spelet.

Duger mixen?

Bortsett från ovanstående kommentarer - ja! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudbild

Sången kunde vara aningens mindre vass. Låter som den duckar lite ibland när stråkarna kommer in. Ekot vid 2:30 nånstans låter fel i mina öron, lite längre tid innan det kickar in hade förmig låtit bättre.

Nivåer

Pianot kunde höjas lite i kontrast till sången i början... fast det verkar som om det höjs lite någon minut in i låten. Eller så är det kanske bara intensiteten i spelet.

Duger mixen?

Bortsett från ovanstående kommentarer - ja! 😮

Hej! Massor av tack för kritiken. Jag håller med om det där konstiga ekot, jag är inte riktigt säker på vad det är som har hänt. Kommer nog låta det vara.

Det är mycket riktigt intensiteten som varieras på pianot, mycket insiktsfullt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt härliga låtar :rolleyes:.

Skön melodikänsla du har, kommer ramla rakt in på min mp3.spelare 🙂 och självklart in i ensamma vinden katalogen. tack.

Shit vad kul att få vara med på din mp3 spelare. Det gläder...

Jag kommer lägga upp fler låtar här allt eftersom jag har mixat om dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precious

Bra låt men låter totalt överkomprimerad!!

(Eller så är det fel nånstans i min utrustning)

Jag har faktiskt varit extremt snål med komprimering. Har lite grann på masterregeln men det är också allt... Det kanske är maximeringen du tänker på... fast den är också snål på den här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel av mig. Det var fel låt jag nämnde. Ska vara The Conunsellor, som fortfarande pumpar rätt kraftigt.

Tillägg:

Jag gillar även den låt som jag tog fel på sas. Det hörs dock att du inte spelar piano. Lika bra som jag ungf. Men med midi kan man faktiskt göra sig bättre än man är. T.ex slutackordet skulle behöva ett rejälare ackord, typ mer fläsk i bastonerna. (Om låten går i C-dur, en låg G-ton, t.ex)

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Fel av mig. Det var fel låt jag nämnde. Ska vara The Conunsellor, som fortfarande pumpar rätt kraftigt.

Tillägg:

Jag gillar även den låt som jag tog fel på sas. Det hörs dock att du inte spelar piano. Lika bra som jag ungf. Men med midi kan man faktiskt göra sig bättre än man är. T.ex slutackordet skulle behöva ett rejälare ackord, typ mer fläsk i bastonerna. (Om låten går i C-dur, en låg G-ton, t.ex)

Ah.... det är rimligare... Ja, den låten kanske är lite väl hårt komprimerad. Det kan jag hålla med om.

Angående pianot så kunde jag nog anstränga mig mer för att det ska låta som en pianist... men på något sätt känns det ärligare att inte göra det. Ska det va så ska det va och då ska jag ha en riktig pianist. Det får bli någon gång när jag blir rik och kan anställa musiker till mina inspelningar. Fram till dess ser jag det som demos...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är precious som ligger uppe den fjärde versionen och jag hoppas den sista. Jag har rensat rejält i reverbhyllan. Tagit ett mindre vasst piano. Sänk maximering och komprimering rejält... Jag tycker det låter fint nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tankat hem och lyssnar på Precioss. Pianot är extremt burkigt och fult, Är det meningen? Sången däremot är snyggt ljud på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tankat hem och lyssnar på Precioss. Pianot är extremt burkigt och fult, Är det meningen? Sången däremot är snyggt ljud på.

Ja, jag tror faktiskt det är meningen. Det är Steinbergs The Grand 2 och jag har använt flygel nummer två. Jag tyckte också det lät lite fult men tänkte att det är meningen att det ska låta så då The Grand 2 har goda omdömen jag inte litar helt på mitt.

Lite jobbigt att du också nämner det för nu blir jag kanske tvungen att göra en typ sjuttioelfte om-mix på den här. Och andra sidan blir det bättre i slutändan så jag ska tacka så hjärtligast för ditt påpekande.

Ska låta det bero till imorgon.

Nu ska jag färdigställa min förhoppningsvis sista mix av counsellor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt skön och vacker låt, men du höll på att skrämma livet av mig...satt och lyssnade rätt högt i lurarna på precious och så skickar pianot på som f-n och det var jag inte med på😱

Haha... sorry... ett gammalt uppmärksamhetstrick jag lärde mig av en lärare i högstadiet... När vi lät för mycket pratade hon plötsligt tystare och tystare tills alla tystnade och undrade om det brunnit i huvudet på tanten. DÅ brassa hon på som f-n så alla gjorde ned sig.... jaja, du fattar grejen...

Härligt att du gillade låten, du hade inget emot pianoljudet eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lonewind, ja ska ta mig an dina låtar i morgon, laddat ner dom. Men jag vill ge låtarn en ordentlig genomlyssning innan jag uttalar mig, har trötta öron nu.

Hörs i morgon

Ah, helsjysst av dig!

Imorgon finns det nog en tredje låt uppe om de första två inte fått dig att kräkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver utan att ha läst övriga inlägg:

Ett visdomsord till samtliga alster innan jag går in på detaljer: Våga mixa sången starkare och var inte rädd för att dra på med lite mer bas och värme.

Jag kommer inte att bedöma låtarna som sådant, utan endast mixarnas karaktär.

Precious

----------

Sången kan ligga lite starkare. Låt detta vara en tumregel för samtliga alster när du mixar, sången ska "alltid" vara i centrum, även (framför allt) under refrängen. Tycker du att det låter dumt när du mixar har du antagligen inte hittat sångens plats i ljudbilden. Om du drar ner ljudvolymen kraftigt så att du knappt hör några instrument, ska sången fortfarande höras klart tydligast.

Pianoljudet är tråkigt och platt och lite för dovt. Jag vill ha mer klang och luft i ljudet. Nu är det instängt och tar för mycket plats i vissa partier. Lyssna tex på Coldplays ”what if” så förstår du kanske vad jag menar. Alltså: Sångljudet behöver mer utrymme. Pianot ska ligga mer i bakgrunden.

Runt 1:40 behöver låten ett lyft i form av ex körer som ligger i bakgrunden på "ooohhh" eller liknande och förstärker inför refrängen. Bra när stråksektionen kommer in.

På 2:17 hamnar sången märkbart i skymundan, pianot tar återigen för mycket plats och det händer något konstigt med sången, även om jag förstår meningen med dynamiken så borde ljudnivån fortfarande vara densamma...

Counsellor

------------

Sången smälter inte riktigt in i ljudbilden och ligger lite "ovanpå": för dov/basig och mer luft behövs. Testa att skära allt under 100hz (vilket jag utgår från att du gjort), dra ner 4-5 db runt 250-300, adda eventuellt lite karaktär runt 2000-4000 o dra på med lite luft vid 10k och uppåt. Mer än så behövs sällan. Tjejstämman kan du skära runt 350 hz utan problem, i övrigt fungerar den fin fint.

Limitern jobbar för hårt och klipper topparna på vissa ställen, framförallt under refrängen. Visst är det frestande att få upp volymen, men glöm inte att det är dynamiken som är viktigast.Framförallt pianot oh gitarrerna tar över för mycket.

Basen måste upp, låter som en synthbas?!. Trummorna och basen samarbetar bra, men bastrumman och basen får inte igång trycket runt 60-120 hz vilket är synd. Dra upp kaggen runt 60-75 hz (4-6 db) skär lite runt 110-130 och låt basen fylla ut där istället. Låt gärna hela mixen vara varmare.

Princess

----------

Snyggt intro och helt ok gitarrljud som direkt för tankarna till Red Hot Chili Peppers. Dock känns chorusbasen mer tveksam och mer tryck behövs.

Sången har bra nivå under verserna och passar bra i ljudbilden. Dock blir det för grötigt under refrängen och texten går inte fram då gitarrerna tar över för mycket. Tror refrängen skulle lyfta mer om körerna gick fram bättre och även såklart leadsången. Överlag är sånginsatsen som sådan mycket bra. Gitarrsolot under låtens lite senare parti är lite vasst, bra spelat iofs.

Trummorna är för burkiga, långt bak och passar inte riktigt ihop med övriga mixen. Får lite badrumskänsla när jag lyssnar på dem. Testa att komprimera ihop/limma ihop soundet med en bra kompressor. Bra spel och känsla annars.

Överlag tycker jag att du har lyckats riktigt bra med dina tre låtar, nu är det endast finpoleringen som kvarstår. Men någonstans måste man också dra gränsen där det får vara nog och man går vidare. Hoppas jag har varit till någon hjälp i alla fall.

Ha det gott

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...