Osse Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 tjena I cubase finns det möjlighet att spela in i 16, 24, och 32 bitars (float). Jag har aldrig läst eller hört något om att spela in i 32 bitar, och vad menas med float? När jag testar att switcha mellan dessa så är det ingen märkbar större påfrestning för datorn jämfört med 24 bitar, för det blir inte mer latency, så hur funkar det där med 32 bitars float? Tack! Ossian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 32-bit FP innebär att du har 24 bitars ljud, men även 8 bitar decimaler som kan utnyttjas. Vid inspelningstillfället spelar det egentligen ingen roll vilket du väljer - men efter bearbetningar gör det skillnad i dynamik. Vad man vinner på 32-bit FP, är att om signalnivån blir lägre så att man bara utnyttjar 16 bitar, så har man fortfarande 24 bitars dynamik, tack vare decimalerna - eller fortfarande 16 bitars dynamik trots att man är nere på en nivå som egentligen bara hade givit 8 bitars dynamik om det hade varit utan Floating Point... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 Claes är inne på rätt spår, men fick det inte helt rätt. Flyttal har många fördelar i inspelningssammanhang och en nackdel. En stor fördel är att man kan ha signaler som är starkare än 0dBFS i flyttal - i fasttal är det tekniskt omöjligt. Det innebär att man kan vara mer "slarvig" med nivåerna utan att det distar. Är man en noggrann person som aldrig kommer i närheten av 0-an så kommer det inte göra någon skillnad, är man en slarver kan det spara en annars förstörd inspelning. Nu spelar detta ingen roll just när man gör inspelningen, nivåerna styrs ju av hårdvaran ju är fasttal, men det spelar roll om man senare går in och justerar volymen eller lägger på effekter eller liknande och sedan fryser eller bouncar kanalen. Återigen, är man noggrann kommer det aldrig bli ett problem, men vi slarvers får det lättare. På samma sätt som man kan bounca en signal som går över nollan, så kan man bounca en signal som går rejält under nollan. Inte ens minus 100dB ökar bruset i ett flyttal, det är bara att lägga på 100dB förstärkning igen. Nå, återigen, är man en noggrann typ så inträffar det aldrig. Det kan nämnas att alla inspelningsprogram idag använder flyttal internt för effekter och mixning (det kan väl finnas något undantag förstås). Nackdelen med 32bit flyttal jämfört med till exempel 24 bit fasttal är att det tar mer plats. Filerna blir 33% större helt enkelt och åter mer av hårddisken. Nuförtiden spelar det kanske inte heller så stor roll, hårddisk är rätt billigt. Gunnar. PS: missen i resonemanget är att flyttal inte har 24bitar + decimaler utan snarare 24 bitar + 8 i exponent. Ljud hanteras som tal mellan 0 och 1 (för att vara exakt, mellan -1 och +1). Med 16 bitar inspelning får den sista biten upplösningen 1/32768. Med 24 bitar blir det 1/8 miljoner eller så. Flyttal har alltid upplösning 24 bitar, men talet kan bli upptill (cirka) 3.4x10 upphöjt till 38 (3,4 följt av 38 nollor) eller ned till ungefär 1,2x 10 upphöjt till -38 (37 nollor först). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 Aha! *fattar ingenting* ...men ha det så bra 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 Det kan nämnas att alla inspelningsprogram idag använder flyttal internt för effekter och mixning (det kan väl finnas något undantag förstås). Om jag inte är ute och cyklar så heter undantaget ProTools där man måste vara noga med att nivåerna inte distar in i masterbussen. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 Om jag inte är ute och cyklar så heter undantaget ProTools där man måste vara noga med att nivåerna inte distar in i masterbussen. Jag skall inte svära på saken, men jag tror det beror på vilken version. ProTools LE använder float genomgående internt, därför borde det inte dista på bussen. Om man bouncar till 16 eller 24 bit distar det ju förstås där. Sen kanske en del pluggar inte tycker om signaler över nollan. "Riktiga" ProTools använder 48 bitars heltal för summering. Bussen är uppsatt så att den i prinicip aldrig kan dista. Det räcker att dra ner mastern så att det inte går över noll. MEN, pluggarna är 24 bitars heltal, och har man satt någon plugg på masterbussen så distar den om det är över nollan. Nu minns jag inte om man kan routa pluggarna före master-regeln. Oavsett bör man aldrig ens komma nära nollan. På digidesigns hemsida finns det en rätt tung artikel nånstans om summeringen i PT. Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eternal Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 Så eftersom jag är en slarver blir min enda nackdel att 32float tar mer plats? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 Internt behandlar Cubase ljudet med 32 bitar anyway. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 Claes är inne på rätt spår, men fick det inte helt rätt. Tack för rättningen - och det betydligt utförligare svaret. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 januari 2007 Anmäl Dela Postat 2 januari 2007 Internt behandlar Cubase ljudet med 32 bitar anyway. Internt, ja - men efter att du har bearbetat ett ljudspår, så vill du kanske spara det bearbetade som en ny fil - alternativt ersätta originalfilen. Hur ofta tänker man då på att ändra bitdjupet från originalupplösningen? Jag tycker det känns säkrare att alltid köra med 32-bit FP, eftersom man inte riskerar att göra någon dum miss då, utan alltid håller högsta möjliga kvalitet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.