Jump to content
Annons

Dåligt ljud


zagabar

Recommended Posts

Annons

Nej jag kör kabel direkt in i ett mixerbord (Boss BX-16) och sedan direkt in i datorn. Ingen förstärkare när jag spelar in alltså. (Om någon undrar varför så är det för att den är urkass och inte har någon preamp)

EDIT: Kan det bli dåligt ljud med ljudkort som ej är tänkta för inspelning av musik eller vad är det egentligen som är dåligt med dåliga ljudkort?

Redigerat av zagabar
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Eh förstärkare har alltid ett försteg, om det nu mot förmodan inte är enbart ett slusteg i vilket fall det skulle vare en hel del krångligt att spela gitarr genom det. För jag antar att det är gitarrinspelning det gäller? Nåväl, du vill spela in genom din mixer, och ljudet blir skräp. Kolla ljudkedjan: är ljudet skräp när det kommer ut ur mixern? Ifall ja, kolla ingångsignalen till mixern, dra ner gain. Är signalen OK i mixern, men skit in i datorn? Kolla ingångsignalen til ldatorn och utgångssignalen ur mixern. Kolla kablarna.

Basic problemlösning: dela upp ditt problemfält i komponenter och analysera dem enskilt. Eliminera varje komponent skilt, och som slutats kommer du att hitta problemet. Därefter kan du fundera på att lösa problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat köra mixerbordet till förstärkaren och det lät som det skulle, men har någon ett tips på hur jag skall göra för att höra hur signalen låter när den kommer ut ur mixerbordet utan förstärkare? Jag kan ju inte köra in den i datorn för då vet jag ju inte om det är ljudkortet som gör det dåligt eller om det är dåligt från början. hmmm knepigt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ett dåligt ljud när jag spelar in. Speciellt när jag kör med dist. Det låter inte så i förstärkaren. Nu undrar jag om det kan bero på att jag har ett dåligt ljudkort? (Creative soundblaster)

Antar att du kopplar så här:

Gitarr -> distpedal -> mixer -> dator ??? Stämmer det?

I så fall ska det låta apa när du spelar in eftersom du behöver få nån slags förstärkning av signalen på vägen, speciellt när du använder dist.

Du kan lösa ditt problem på ett antal sätt, här är några:

  • Mika upp förstärkaren
  • Köpa en högtalarsimulator att koppla mellan dist och mixer
  • Förstärkarplugg till datorn
  • etc.....

Lycka till / Steffo

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt antagande var korrekt förutom att du inte nämde min delaypedal 😳 (vilket är förståeligt)

Men jag som trodde att signalen förstärktes i mixerbordet. 😮 Kan problemet lösas om jag skaffar en förstärkare som fungerar att koppla in mellan distpedalen och mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt antagande var korrekt förutom att du inte nämde min delaypedal 😳  (vilket är förståeligt)

Men jag som trodde att signalen förstärktes i mixerbordet. 😮  Kan problemet lösas om jag skaffar en förstärkare som fungerar att koppla in mellan distpedalen och mixern?

Om förstärkaren har en preamp inbyggd (med högtalarsimulering) och utgången ligger efter den så funkar det. Ovanligt tror jag, men vet inte.... nån annan?

Ta en titt på Red box annars, högtalarsimulator i pedalstorlek.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, Tack för hjälpen! 😮

Min nuvarande förstärkare är dålig och håller på att gå sönder så jag ska hursomhelst köpa en ny, så då kan jag ju kolla om det finns någon pre-amp. Annars köper jag en redbox. Den var ju inte allt för dyr 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
men har någon ett tips på hur jag skall göra för att höra hur signalen låter när den kommer ut ur mixerbordet utan förstärkare?

Hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lånat en förstärkare med pre-amp innan uthålet och ljudet blir mycket mera finfint nu. 😉

Dock så undrar jag om regeln att ljudet måste förstärkas för att låta bra appliceras på elbasar också?

Nej. Elbas funkar att spela in utan för-förstärkning. Både med och utan preamp funkar fint. Många brukar blanda en uppmikad förstärkare med direktinspelad signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...