Jump to content
Annons

Teori VS Känsla


dede

Recommended Posts

Sedan kan visst teori vara skadligt också. Har en polare som hade en otroligt vacker röst som fick folk att gråta när han sjöng förut. Grym inlevelseförmåga och, ehrr, känsla. Sedan gick han på musikallinje. Och efter det är det bara vi som minns hur han lät som gråter.

Men väljer man att utbilda sig till musikalartist får man skylla sig själv. Dödare genre finns inte. Den sämsta dansbandsmusiken, Britney Spears och Idolhitarna tillsammans är ren konst jämfört med alla vidriga musikalideal.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad kul denna tråden lever än. Kan man inte merga den med drogtråden som var uppe för nåt år sen. Huruvida men blir inspirerad av droger.............

Ännu rörigare då:

Teori-känsla-Inspiration

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan tala om vilken känsla Johny Cash har när han sjunger "Hurt". För de flesta av oss växer upplevelsen av att man vet att han var döende när han gjorde den.

Nu blev jag tvungen att lyssna på den. 😏 I kombination med videon är det ju inte långt till tårar.

Sanslöst bra cover på ett mediokert original.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar med i en liten grupp där alla kan föra höga diskussioner om skalor coh fanskap och hur just denna speciella låt historiskt sett spelast som si-å-så och nu med att sänka dittan och höja dattan blir det hexamixolydiskt och fan och hans mormor. Och jag bara sitter där med min gitarr och nickar.

Det gör mig ofta lite avundsjuk, på att dom kan och har ytterligare en invinkling i det vi gör än jag.

det gör inte mig det minsta avundsjuk...mycket snack liten verkstad tror jag man brukar säga!

känsla är det bästa man kan ge sin musik..

jag tänker på rolling stones låten let it bleed..

basen är ostämd..och arret trevande..men de tog med den versionen på skivan ändå för att den hade känslan..

ingen som känner igen "första tagningen" syndromet?

tagningarna efter det har man hunnigt planera och analysera..men känslan blir lidande därefter!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som känner igen "första tagningen" syndromet?

tagningarna efter det har man hunnigt planera och analysera..men känslan blir lidande därefter!!

Nej - jag ser det faktiskt som ungefär lika mycket myt som att man "måste" vara nervös inför ett scenframträdande.

Jag har faktiskt aldrig fått mindre känsla i spelet av att ha spelat in flera gånger - utan det blir snarare tvärtom. Efter några försök, så slappnar jag av mer och känner mig lite friare och mindre stiff - och lyckas få in mer känsla efter hand som jag inte behöver tänka på vad jag gör.

Gör jag fel på en inspelning, så vet jag ju redan innan första tagningen, hur jag vill att det ska bli. Sedan lyssnar jag igenom och spelar in på nytt - och det blir oftast bättre senare, eftersom jag är varmare i kläderna efter ett par tagningar och därmed som regel gör färre fel. Ibland kan jag inse att jag inte behärskar det jag vill göra - och alltså inte kan få det som jag vill ha det - och då är det bara att krypa till korset och göra något som jag klarar av - och spela in det på det sättet i stället för att göra ett hafsjobb av någon jag egentligen inte klarar.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som känner igen "första tagningen" syndromet?

tagningarna efter det har man hunnigt planera och analysera..men känslan blir lidande därefter!!

Nej - jag ser det faktiskt som ungefär lika mycket myt som att man "måste" vara nervös inför ett scenframträdande.

Jag har faktiskt aldrig fått mindre känsla i spelet av att ha spelat in flera gånger - utan det blir snarare tvärtom. Efter några försök, så slappnar jag av mer och känner mig lite friare och mindre stiff - och lyckas få in mer känsla efter hand som jag inte behöver tänka på vad jag gör.

Gör jag fel på en inspelning, så vet jag ju redan innan första tagningen, hur jag vill att det ska bli. Sedan lyssnar jag igenom och spelar in på nytt - och det blir oftast bättre senare, eftersom jag är varmare i kläderna efter ett par tagningar och därmed som regel gör färre fel. Ibland kan jag inse att jag inte behärskar det jag vill göra - och alltså inte kan få det som jag vill ha det - och då är det bara att krypa till korset och göra något som jag klarar av - och spela in det på det sättet i stället för att göra ett hafsjobb av någon jag egentligen inte klarar.

Jag håller helt med Claes här. Ofta börjar man en sång inspelning och jobbar sej igenom låten för att sen till slut ta om början igen därför att den inte är lika bra. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag förstår inte hur vissa kan tycka att god kunskap inom musikteori skulle försämra ens förmåga att skriva musik. Om man har en ide om hur man vill att det ska låta underlättar det om man vet hur man ska gå till väga för att få det att låta så, jämfört med om man ska sitta och gissa tills man hittar rätt. All musik, hur enkel eller avancerad den än är, går att analysera teoretiskt, så man inte säga att teorin på något sätt begränsar en i sitt skrivande.

Link to comment
Dela på andra sajter

...3. Varken eller? 😱

Med tanke på att vissa av dom bästa kompositörerna har varit allt ifrån totalt okunniga lallare till überutbildade nördar, så tror jag att det är väldigt inviduellt. Jag tror lite musikteori-kunskap gör varken till eller från. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Teori är nåt man lär sig.

Känsla är nåt man har.

Man kan få känsla tack vare att man lärt sig teori också, bara för att krångla till det.... 😉

Njae jag skulle snarare säga att känslan fanns där innan teorin lärdes in.

Om man har en teoretisk bas så kan man koncentrera sig på att fokusera mera på känslan...men det är fortfarande 2 skilda saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med mera kunskap så kan man lättare förmedla känslan.

...jag känner att jag är trött nu förresten. Fast trötthet är inget jag har pluggat mig till men iofs så blir man trött på att plugga i mellan varven.

Inte för att jag vet vad jag babblar om men teori är iallafall tråkigt. 🙂

...eller ja typ. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Teori är nåt man lär sig.

Känsla är nåt man har.

Man kan få känsla tack vare att man lärt sig teori också, bara för att krångla till det.... 😉

Njae jag skulle snarare säga att känslan fanns där innan teorin lärdes in.

Om man har en teoretisk bas så kan man koncentrera sig på att fokusera mera på känslan...men det är fortfarande 2 skilda saker.

I så fall måste jag skilja på att spela på känsla och att ha "känsla för" något. Tex. currygitarr i ditt fall, det är ju inget som fanns där från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teori är nåt man lär sig.

Känsla är nåt man har.

Man kan få känsla tack vare att man lärt sig teori också, bara för att krångla till det.... 😉

Njae jag skulle snarare säga att känslan fanns där innan teorin lärdes in.

Om man har en teoretisk bas så kan man koncentrera sig på att fokusera mera på känslan...men det är fortfarande 2 skilda saker.

I så fall måste jag skilja på att spela på känsla och att ha "känsla för" något. Tex. currygitarr i ditt fall, det är ju inget som fanns där från början.

Precis...som jag sa så fanns känslan där för indisk musik innan jag lärde mig/lär mig hur man spelar currygitarr. 🙂

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker argumentera såhär:

Jag lärde mig spela gitarr och sjunga helt själv och när jag nu spelar så kör jag på enbart känsla. Med känsla så menar jag då att jag vet nån millisekund innan jag gör det hur jag ska göra det för att få det som jag vill. Jag spelar på ren instinkt, om man så vill.

Jag har dock läst en del teori på senare år, men jag har personligen ingen reell användning för det. Men ändå så när jag ser teorin är det så att jag kan känna igen den igenom sättet hur jag lärt mig spela. Det är bara det att jag inte brytt mig om att sätta namn på de sakerna jag gör, vilket passar fint för mig.

Det jag menar är att teori kanske bara är känsla med lyxiga termer inblandat?

Nån som förstår hur jag menar eller är det jag skrivit helt obegripligt? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns en rådande attityd om att det är lite "fult" att kunna skalorna o namne på ackorden etc. När jag började lira musik för snart 17 år sen så var det till att börja från scratch. Farsan var inte intresserad av att pynta några lektioner för mig på gitarren så jag fick godmodigt prova mig fram o sedermera lära mig ta ut låtar o sen upptäckte jag tabulaturer osv.

I många år hävdade jag att känslan alltid, alltid, alltid går före den teoretiska kunskapen. O jag vill påstå att det "tänket" kommer från den där psäkra snorungen inom en som inte vill medge att han kanske inte är så duktig som han vill tro. de senaste två åren har jag tatt mig tid att lära mig en del. Skalor o ton-namn, jag står inte längre som ett fån i replokalen när nån ber mig dra ett "E".... jag tog även lektioner av en kille vid namn Olof Mörck o han drog ju d¨en lång jävla monolog om teorin som mer eller mindre sa: "Kunskap är makt". Som låskrivare måste jag säga att det är en oerhörd frihet med teorin iom att det kna ge en en ledtråd inför den där övergången eller refrängen. Visst, frihet bör prioriteras men man kan vara fri inom varje ram ändå iom att oavsett ens bildning så spelar man lik förbannat inom en viss ram oftast.

Det är som Malmstens belackare. "Jo, han är snabb men han saknar känsla." Bröder, du kan inte lira sådär om du saknar känsla. sen gillar jag inte karlns musik, men känsla har han så de förslår.

jag tror att väldigt många romantiserar ordet "känsla" emellanåt. det är som de som envisas me datt säga "skriva musik" istället för "hittat på ett riff". Låtskrivandet tenderar att bli lite prettigt emellanåt.

Nu svamlade jag nog en del, men jag hoppas ni hajar vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
det finns en rådande attityd om att det är lite "fult" att kunna skalorna o namne på ackorden etc. När jag började lira musik för snart 17 år sen så var det till att börja från scratch. Farsan var inte intresserad av att pynta några lektioner för mig på gitarren så jag fick godmodigt prova mig fram o sedermera lära mig ta ut låtar o sen upptäckte jag tabulaturer osv.

I många år hävdade jag att känslan alltid, alltid, alltid går före den teoretiska kunskapen. O jag vill påstå att det "tänket" kommer från den där psäkra snorungen inom en som inte vill medge att han kanske inte är så duktig som han vill tro. de senaste två åren har jag tatt mig tid att lära mig en del. Skalor o ton-namn, jag står inte längre som ett fån i replokalen när nån ber mig dra ett "E".... jag tog även lektioner av en kille vid namn Olof Mörck o han drog ju d¨en lång jävla monolog om teorin som mer eller mindre sa: "Kunskap är makt". Som låskrivare måste jag säga att det är en oerhörd frihet med teorin iom att det kna ge en en ledtråd inför den där övergången eller refrängen. Visst, frihet bör prioriteras men man kan vara fri inom varje ram ändå iom att oavsett ens bildning så spelar man lik förbannat inom en viss ram oftast.

Det är som Malmstens belackare. "Jo, han är snabb men han saknar känsla." Bröder, du kan inte lira sådär om du saknar känsla. sen gillar jag inte karlns musik, men känsla har han så de förslår.

jag tror att väldigt många romantiserar ordet "känsla" emellanåt. det är som de som envisas me datt säga "skriva musik" istället för "hittat på ett riff". Låtskrivandet tenderar att bli lite prettigt emellanåt.

Nu svamlade jag nog en del, men jag hoppas ni hajar vad jag menar.

bra skrivet.

när jag gör musik utgår jag inte från nån känsla; jag vet inte ens om jag gör musiken MED känsla, jag gör bara musiken. om det SEN väcker känslor hos mig tycker jag det är bra (då måste det väl vara känsla i musiken, eller?)

jag är helt enkelt iskall när jag gör musik.

edit: ursäkta om jag återupplivade en tråd som många hoppades vara död.

Redigerat av SirAlex
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...