Jump to content
Annons

Vacation


karl

Recommended Posts

* LÅTNAMN:Vacation

* ARTIST/GRUPP:karl

* GENRE:???

* LÅTLÄNGD:2:40

* KOMPOSITÖR:k

* PRODUCENT:k

* EV. MEDVERKANDE:k

* INSPELNINGSÅR:ikväll 061220

* FORMAT:mp3

* STORLEK: 3.8Mb

* STATUS: Skiss/Färdig

* LÅTLÄNK:

Vacation

hade en ide när jag åkte in till "studion" men det blev inte vad jag tänkt utan detta...är hyffsat nöjd med melodin i versen men svårt för trummorna....behöver tips om hur man kan få tilld en här....gärna kritik på låten, arr och hur man mixar...men sångljudet tycker jag funkar till och från 🙂 tnx / karl

Ok lite längre på väg men kanske lite för utspace:at 😄

Vacation halvgammal

070116/ vacation 17:24

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom där pukorna, eller vad det nu heter, är i behov av eq. Känns som dom tar väldigt stor plats i det undre mellanregistret och bas. Dom behöver nog lite mer diskant också.

Eller ännu hellre plockar du bort dom helt och gör något lite mer mekaniskt och experimentellt trumkomp, hade nog passat grymt bra på detta.

Låten tycker jag känns jättespännande. Gillar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där pukorna, eller vad det nu heter, är i behov av eq. Känns som dom tar väldigt stor plats i det undre mellanregistret och bas. Dom behöver nog lite mer diskant också.

Eller ännu hellre plockar du bort dom helt och gör något lite mer mekaniskt och experimentellt trumkomp, hade nog passat grymt bra på detta.

Låten tycker jag känns jättespännande. Gillar den.

Tnx fidden...ska dom vara vassare eller fylligare???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag antar att du vill ha kvar dom 🙂

Då väljer jag vassare, men bara på som ligger under versen, dvs ex. vis fram till 1:11. Dom som ligger därefter låter bra.

Egentligen kanske det bara är mer kompression som behövs... känns som vissa slag liksom slår igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag antar att du vill ha kvar dom 😆

Då väljer jag vassare, men bara på som ligger under versen, dvs ex. vis fram till 1:11. Dom som ligger därefter låter bra.

Egentligen kanske det bara är mer kompression som behövs... känns som vissa slag liksom slår igenom.

tnx...värdefull information för mig...tnx och kul att du gillar stuket på låten 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I mp3:an på promenaden till och från jobbet: Man slås av gång på gång hur ledigt du rör dig över harmonier som får mig att tänka på Sting, P Simon. Lillebror Söderlundh och några få andra, samtidigt har du ett helt eget sound. Denna gång hörs mer ödesmättade tongångar vars temperament förstärks av den perfekt placerade cymbalen och en snygg hook på gitarren (tänkte lite på En Valsmelodi här). De ackord körerna bildar från 01:23 till 01:37 är fullständigt lysande och för tankarna till Beatles Drive My Car (beep, beep, beep yeah) Varför inte ackordstämma även vid 01:20? Vad gäller mixen är överstämman vid 01:nånting lite hård och stark. Congasen låter lite dov. Finns några skavanker i spelet och sången men det fixar du lätt liksom slutet för det är låten absolut värd!

Link to comment
Dela på andra sajter

I mp3:an på promenaden till och från jobbet: Man slås av gång på gång hur ledigt du rör dig över harmonier som får mig att tänka på Sting, P Simon. Lillebror Söderlundh och några få andra, samtidigt har du ett helt eget sound. Denna gång hörs mer ödesmättade tongångar vars temperament förstärks av den perfekt placerade cymbalen och en snygg hook på gitarren (tänkte lite på En Valsmelodi här). De ackord körerna bildar från 01:23 till 01:37 är fullständigt lysande och för tankarna till Beatles Drive My Car (beep, beep, beep yeah) Varför inte ackordstämma även vid 01:20? Vad gäller mixen är överstämman vid 01:nånting lite hård och stark. Congasen låter lite dov. Finns några skavanker i spelet och sången men det fixar du lätt liksom slutet för det är låten absolut värd!

tnx e... det är lite flyktigare rull i denna och visst kan jag i efterhand höra lite sting i den här men sticket fanns i gammal låt som jag bökade med men fick inte till så den figuren fick vara med här ist. Lillebror S är Sveriges genom tiderna bästa tonsättare med en harmonik som slår det mesta...kul att nämnas på samma dag som han.... 😱 det är första versionen efter en kväll i"studion" och det finns mycket att styra upp så jag fortsätter väl och när ytterligare versioner är klara får du höra....

tnx karl

Link to comment
Dela på andra sajter

* LÅTNAMN:Vacation

* ARTIST/GRUPP:karl

* GENRE:???

* LÅTLÄNGD:2:40

* KOMPOSITÖR:k

* PRODUCENT:k

* EV. MEDVERKANDE:k

* INSPELNINGSÅR:ikväll 061220

* FORMAT:mp3

* STORLEK: 3.8Mb

* STATUS: Skiss/Färdig

* LÅTLÄNK:

Vacation

hade en ide när jag åkte in till "studion" men det blev inte vad jag tänkt utan detta...är hyffsat nöjd med melodin i versen men svårt för trummorna....behöver tips om hur man kan få tilld en här....gärna kritik på låten, arr och hur man mixar...men sångljudet tycker jag funkar till och från 😄 tnx / karl

någon mer?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ofta funnit vissa likheter med dig och Emser i sången, dvs likheter med en viss P Gabriel. Fast du är liksom lite mer nerpitchad.

Vad gäller låten: Vemodigt är väl ordet. Folkviseton. Gitarrfigurena sätter sig i huvet. Lite småmissar här och var men oväsentligt.

Ska det sluta så plötsligt?

Du har en förmåga skapa personlighet i dina låtar som jag avundar. Vill väl inte påstå att detta detta är en av dina bästa låtar, men den har din signatur och det duger för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va bra ....anar en äldra gabriell vide micken.

Måste lyfta fram kompet..

vet inte om en mandolin skulle sitta fin i melodierna..

mordärna till bas ljudet ..lite slickare...bredda ljud bilden med lite spännande ...

lägg om en del gura som surar...

Detta har potential i min ljud värld i alla fall..

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina intryck är att trummor (pukor) samt även percussion (congas) kanske ligger lite högt i nivå. Men det kanske bara handlar om att skapa utrymme och inte nivåer - men det är över min kunskapsnivå.

Jag skulle vilja känna av sången lite mer. Lite högre kanske?

Annars gillar jag både trummor och percussion. Tycker det känns helrätt till låten.

Fixa till. Polera. Och du är hemma. Klart skön känsla!

---

Vid något tillfälle när du tar i med sången så känns det som ljudet tenderar till att vara lite vasst. Tenderar alltså. Skulle vilja ha det lite varmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ofta funnit vissa likheter med dig och Emser i sången, dvs likheter med en viss P Gabriel. Fast du är liksom lite mer nerpitchad.

Vad gäller låten: Vemodigt är väl ordet. Folkviseton. Gitarrfigurena sätter sig i huvet. Lite småmissar här och var men oväsentligt.

Ska det sluta så plötsligt?

Du har en förmåga skapa personlighet i dina låtar som jag avundar. Vill väl inte påstå att detta detta är en av dina bästa låtar, men den har din signatur och det duger för mig.

Tokai....tnx för lyssning....näää, den ska inte sluta så här, ska jobba vidare, kul att du hör folkton (har inte tänkt i dom banorna) och kul att du tycker jag har ett TradeMark....det uppskattar jag...texten kom till fortare än tänket så jag ska väl jobba vidare med den också...tnx 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ynot....tack för dina öron...sitter fast i min instrumentering typ två gitarrer, bas och ibland piano , orgel och sång....önskar jag kunde vara mer djärv där 😄

ena gitarren ligger på 16/delarna under versen och det är kanske inte mandolin men ger en känsla ditåt men jag funderade själv på mandolin( har en gammal rackare) men som sagt bara en skiss än så länge och ska till studion igen efter jul....

Dåligt Gehör....tack för lyssning....tycker cymbalgrejen funkar och sen kan man alltid säkert greja med trummorna mera....genomgående för alla EZD ljud tycker jag är att det känns som trummisen sitter i ett annat rum än det övriga....jag ska göra om texten lite och då kommer säkert sången på plats 😄 tnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Karl.

Det första som slår mig när jag börjar lyssna..Detta låter lite latino på grund prylen..men trummorna stämmer inte mot det..Kanske en ide värd att testa..Du vet ett lätt latino komp med lite udda ljud,ja det som ingår i deras rytmer..

I övrigt så vet jag inte,latino komp skulle ju förändra det mesta - basgång osv..kanske till en helt annan låt..Men jag känner rytmen,tror att det skulle sitta som en smäck!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra detta, harmonier och struktur - snyggt stick som bryter av. Trummandet kanske något enformigt men det är passande både vad gäller ljudval och rytm, vad är det för trumljud egentligen? Låter inte som virveltrumma. Låten känns varande under arbete och utveckling och färdriktningen är utstakad, det är bara finsliperiet kvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slår mig direkt vilken fin sångröst du utvecklat.. sitter o njuter av stämmornas placering i rummet.. finfint, Karl!!

Som tidigare tycker jag däremot att rummet hörs lite väl mycket på dina produktioner, så det kan vi lämna åt sidan eftersom du verkar vilja ha det på det viset.

..och eftersom det är det enda jag reagerar på blir inte min recens så lång 😆

det är alltid trevligt att lyssna på dina alster.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Congasen låter slamrigare (jobbigare) nu. Stråkarret är skithäftigt och magiskt men jag har svårt för Synful-soundet, något konstigt vibrato på det. Slutet artar sig till något stort också med lite vibbar från Local Hero. Håll ut och jobba klart denna, blir en kanonlåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Karl.

Det första som slår mig när jag börjar lyssna..Detta låter lite latino på grund prylen..men trummorna stämmer inte mot det..Kanske en ide värd att testa..Du vet ett lätt latino komp med lite udda ljud,ja det som ingår i deras rytmer..

I övrigt så vet jag inte,latino komp skulle ju förändra det mesta - basgång osv..kanske till en helt annan låt..Men jag känner rytmen,tror att det skulle sitta som en smäck!

Mvh

Micael

tnx Micael....Ja det är det eviga problemet när man inte programmerar själv....låtstrukturen är klar och man ger sig iväg på jakt efter trummorna...skulle aldrig tänka mig latino till den här när jag började med den men nu när mycket är på plats kan du ha en point där.....tnx för dina öron

/ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

tack mandel 😕 trummorna är EZ drummer latin och det är en cajun???eller?? tror att jag hade compressor på dom och nu idag när jag lyssnar så kanske dom är aningen hårda....borde verkligen lära mig programmera så får man som man vill...kul att du tror att riktningen är klar...själv vet jag inte alls...tnx för dina öron :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slår mig direkt vilken fin sångröst du utvecklat.. sitter o njuter av stämmornas placering i rummet.. finfint, Karl!!

Som tidigare tycker jag däremot att rummet hörs lite väl mycket på dina produktioner, så det kan vi lämna åt sidan eftersom du verkar vilja ha det på det viset.

..och eftersom det är det enda jag reagerar på blir inte min recens så lång 🙂

det är alltid trevligt att lyssna på dina alster.

Lycka till

Tackar för lyssningen och det är kanske dig jag ska tacka för dom första tipsen som gjorde att jag kom upp ur oljetanken 😎 nu har jag byggt klart ett sångbås och står där med remote och 8 meter till cubase och det funkar hyfsat, lite svag insignal i ljudkortet (kan bero på 16 meter mic kabel som går längs väggarna i taket?)....jag vet inte om jag riktigt vill ha rummet med i mina låtar men har för lite kunskaper hur en tätareprod skulle gå till...( gärna tips) men tack för omdömet och kul att du tycker det går åt rätt håll....tnx 😕:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

trummorna är EZ drummer latin och det är en cajun???eller?? tror att jag hade compressor på dom och nu idag när jag lyssnar så kanske dom är aningen hårda....

Intressant, jag skaffade ju nyligen EZ latin och har inte mer än provanvänt det ännu. Det innehåller ju en hel del intressanta ljud, kul att få höra prov däriffrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

och det är kanske dig jag ska tacka för dom första tipsen som gjorde att jag  kom upp ur oljetanken 🙂

😕 ..Oljetanken.. ja..

jo..eller nja.. eller.. jag menade väl egentligen inte din röst när jag tänkte på det reverbererade overallljudet, men ok, om du har svårt att dämpa inspelningsljudet där du står och samtidigt har en känslig mick är det ju svårt att komma dragandes med önskemål om torrare ljudbild, det går visserligen att notcha med relativt smala EQ-band och få efterklangen på sången lite mjukare och inte så framträdande, m.a.o runda av det värsta skvalpet.. men risken är väl att det blir omfattande redigering av alla delar i mixen för att det ska låta bra i slutänden.

Frågan som istället dyker upp innanför mitt pannben är om resten av instrumenteringen medvetet är gjort "blöt" för att sången inte ska låta konstig i sin nuvarande inkarnation?

För det känns rätt avlägset att du skulle ha medhörnings/instrumentläck i från lurarna?

Jag ska inte tjabba för mycket på dig om detta då det är en ytterst personlig referens jag brukar jämföra andras prylar med..eftersom jag gillar den typen av ljudbilder helt enkelt, i ett scenario där man eftersträvar en live-akustisk återgivning är det ju en helt annan sak och en helt annan approach till mixen.

Lev väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt jag kör ju öppen mic i sångbåset på gitarr och sång resten går via audiospår från elektron och resten är midi....så det är micken då på inalles sex spår som ger "rummet"? Micken en Röde K2 som jag trivs ganska bra med?

tnx för replayen..../ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Congasen låter slamrigare (jobbigare) nu. Stråkarret är skithäftigt och magiskt men jag har svårt för Synful-soundet, något konstigt vibrato på det. Slutet artar sig till något stort också med lite vibbar från Local Hero. Håll ut och jobba klart denna, blir en kanonlåt.

Tackar för dina skärpta öron equality...

Synful ja, håller med att vibratot gör en galen, hade bättre stråkar förrut när jag körde giga men ska göra en check om jag kan använda dom i något annat format 😕 Local Hero är en av mina favoritplattor 🙂...ska förlänga och tona ut tror jag...jobbar vidare

tnx och Gott slut och Gott nytt / karl

Autotuner....kul att du gillar 😆😉 hade tänkt varit klar med en CD nu till jul om inte en fullängdare men såå mycket att göra på andra fronter men jag PM:ar när den är klar så får du en 😛

tnx / karl

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt jag kör ju öppen mic i sångbåset på gitarr och sång resten går via audiospår från elektron och resten är midi....så det är micken då på inalles sex spår som ger "rummet"? Micken en Röde K2 som jag trivs ganska bra med?

tnx för replayen..../ karl

Öppen mic.. tror att du menar öppna hörlurar väl?

och musiken kommer väl inte ur högtalarna / monitorerna samtidigt? 🙂

Har du lagt upp någon bild på din studio /sångbås här på forumet? vore intressant att se hur det ser ut ur en teknisk synvinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade bättre stråkar förrut när jag körde giga men ska göra en check om jag kan använda dom i något annat format

Det fattar jag inte du hade ju kanonstråkljud på Not Your Child.

ja visst men det var någon swellcello och inte vanliga straighta drag med stråken men jag ska leta upp mina gamla gigafiler och försöka konvertera....tnx för engagemange 🙂😕

Link to comment
Dela på andra sajter

som  sagt jag kör ju öppen mic i sångbåset på gitarr och sång resten går via audiospår från elektron och resten är midi....så det är micken då på inalles sex spår som ger "rummet"? Micken en Röde K2 som jag trivs ganska bra med?

tnx för replayen..../ karl

Öppen mic.. tror att du menar öppna hörlurar väl?

och musiken kommer väl inte ur högtalarna / monitorerna samtidigt? 🙁

Har du lagt upp någon bild på din studio /sångbås här på forumet? vore intressant att se hur det ser ut ur en teknisk synvinkel.

Lundin...det jag menar är att jag använder c:a sex spår som jag spelar in med mikrofon och det är väl då "rummet" har en chans att "komma in" resten går ju via midi och line out från elektron...eller?

lurarna i sångbåset är slutna och läcker inget där...

Nästa gång jag är i "studion" ska jag ta lite kort 😳

Happy new year

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...