Jump to content
Annons

Backing Tracks lagar


Nudel af Ludenben

Recommended Posts

Annons

hur då menar du?

backing tracks?

ska du göra ett arr på en/flera kända låtar som sedan ska framföras live av ett band/kareoke?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur då menar du?

backing tracks?

ska du göra ett arr på en/flera kända låtar som sedan ska framföras live av ett band/kareoke?

Skulle tro att han menar så ja.

Vilket inte borde vara olagligt med tanke på alla coverband som finns. Som antagligen gör detta utan att ha frågat.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det typ en cover fast då är det bara att köra. reglerna är för att få göra en cover är att låten måste vara utgiven. dvs inspelad och utgiven på en cd/lp/etc annars måste man ha upphovsmanmännens/förlagets tillstånd.

sedan får man inte ändra i text. dvs förvanska låten. men ett annat arr får man göra. typ göra techno av ulf lundell.

om man vill översätta en låt till svenska (och det inte har gjorts) måste man ha textförfattarens/förlagets tillstånd.

sedan ska uppförandet anmälas till STIM i sedvanlig ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ett annat arr får man göra. typ göra techno av ulf lundell

Är det så rent formellt ? Lundell må vara men jag såg att nån gjort techno av Arvo Pärt. Jag tror att han skulle kunna invända om han ville (och kände till det).

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren.

Tanken va att jag skulle spela in bakgrundsmusiken till en show så att endast sången är live från scen. Om jag förstår det ni säger rätt är det alltså bara att tuta o köra.

En tilläggsfrånga då: Får man härma någon annans arrangemang... till exempel i ett medley på kända låtar från någon annan show?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren.

Tanken va att jag skulle spela in bakgrundsmusiken till en show så att endast sången är live från scen. Om jag förstår det ni säger rätt är det alltså bara att tuta o köra.

En tilläggsfrånga då: Får man härma någon annans arrangemang... till exempel i ett medley på kända låtar från någon annan show?

...är det inte så att man gör en ncb-anmälan så fort man trycker upp nåt på tex CD som ska spelas offentligt. Om man bara plankar rakt av så behöver man inte mera tillstånd än att ta reda på vem som skrivit låten och vem som har gjort det arr man plankar samt dessa människors förlag. Har jag för mig?

Denna info är sökbar om man är medlem i STIM. Man kan söka på verk när man är inloggad på deras internettjänst.

Annars är deras kundtjänst väldigt hjälpsam. Jag föredrar telefon i svårare frågor efterom man kan ställa följdfrågor tills man har fått ett tillfredställande svar. Det blir lätt så att man inte får ett komplett svar via e-mail då det inte blir en 2-vägskommunikation mellan mig och kundtjänst. Vet inte om det är fler som har denna uppfattning?

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...