spaceman Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Hej, Skulle vilja höra lite Äsikter om det hÀr med hur t ex instrumentpluggar och rena samplingar som bara under dom senaste Ären bara blivit i regel bÀttre och bÀttre och om hur det ska sluta i framtiden. Det kommer nya trumpluggar, nya orkesterpluggar mm mm. Problemet Àr (vad iallfall jag tror) Àr att det blir fÀrre och fÀrre som ens vÄgar satsa pÄ att bli en instrumentalist som ska kunna leva pÄ sitt yrke. Vad Àr det för mening att satsa fullt ut i frÄga om Är av övande och studier nÀr kunderna tycker att det Àr lÀttare att köra "virtuell" inspelning Àn Àkta vara ? MÄnga filmbolag, reklambyrÄer vÀljer ju oftast den lÀttaste/billigaste vÀgen. Dessamma med riktiga skivinspelningar dÀr det tex behövs lite strÄkar i en lÄt. Vad gör man ? Raggar man upp nÄgon lokal ensable för att spela in ? NÀ dÄ plockar man fram nÄgra lÀmpliga samplingar. Det Àr lÀttare och kanske enklare, men man glömmer bort att det kanske blir nÄgon i yrkeskÄren som blir utan jobb. Detta gör liksom t ex mp3 att allmÀnheten inte ens vet vad som Àr Àkta och vad som Àr "fejk" nÀr man lyssnar. Lite av digital skymmning av det hela. Inget ont om pluggar/samplingar, det Àr bra för hemmapularen. Men problemet Àr att i takt med att det lÄter bÀttre och bÀttre gör att Àven dom kommersiella krafterna fÄr upp ögon/öron för det hela samt att musiker blir utan jobb. Det Àr synd tycker jag. För det bÀsta som finns Àr Àkta vara nÀr man kommer till kritan. Det Àr stora kommersiella intressen som uppstÄtt. BÄde frÄn dom som tillverkar pluggar/samplingar och allt runtomkring det hela. Inget ont om det iof. Men det kan ta död pÄ ursprunget eftersom det kan bli en utrotningshotad art. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 Jag tror inte att frĂ€msta anledningen att man satsar pĂ„ att bli virtuos violinist (eller skippa virtuos - duktig nog att tjĂ€na pengar pĂ„ det ö h t) Ă€r att man vill lattja pĂ„ popinspelningar... det Ă€r ju framförallt konsertmusik vi pratar om. DĂ€remot tror jag att det finns andra saker som kan leda till symfoniorkesterns utdöende... musiken de spelar Ă€r ju till stora delar en "död" musikform om man jĂ€mför med populĂ€rmusik. Det verkar vĂ€l ocksĂ„ som att konstmusik/klassisk musik har ganska klent stöd i yngre Ă„ldrar jĂ€mfört med bland Ă€ldre, vilket kanske betyder att det finns en risk att den hĂ€r musikscenen om ett hundratal Ă„r kommer vara lika död som t ex medeltidsmusik Ă€r idag. Skillnaden dĂ€r Ă€r vĂ€l isĂ„fall att medeltidsmusiken generellt inte Ă€r lika avancerad att spela (förmodar jag) vilket gör att man kan plocka ihop ett gĂ€ng intresserade musiker och fĂ„ ihop nĂ„got som lĂ„ter hyfsat. Det Ă€r svĂ„rare med orkestrar. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 14 december 2006 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Utvecklingen den senaste tiden har varit att tom Sveriges Radios symfoniorkester ger konserter i mer temaform (typ skrÀckfilms musik konserten pÄ Berwaldhallen för nÄgra veckor sedan, inget fel pÄ den.) Àn tradionella konsertprogram. Som instrumentalist (som inte Àr guru) tjÀnar man inte sÄ mycket om du Àr anstÀlld pÄ tex en lÀnsorkester. Det Àr klart att man vill extraknÀcka tex med att delta i ett kommersiellt projekt, men dom jobben försvinner mer och mer. Det Àr inte eller bara i den klassiska skolan dÀr problem kan uppstÄ. Ta trummor t ex i vissa grenar. Live, ok. Men nÀr en streamline dÀnga ska proddas för radio, why not en virtuell trummis ? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
DÄligtGehör Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Jag minns att jag lÀste nÄn artikel om Tretow i MM för lÀnge lÀnge sedan nÀr han menade att nu med samplingen, vem kommer att frÄga efter en klarinettist om nÄgra Är. Riktigt sÄ bra var vÀl knappast t.ex. samplingen dÄ, Àr den det nu? Saxar, gitarrer m.m. lÄter vÀl inte sÀrskilt bra som utrycksfulla instrument med pluggar/samplingar? Kan man verkligen ersÀtta en utrycksfull jazztrummis, violinist m.fl. med den sortens pluggar/samplingar som görs idag/imorgon? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
PBM Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Hej, Skulle vilja höra lite Äsikter om det hÀr med hur t ex instrumentpluggar och rena samplingar som bara under dom senaste Ären bara blivit i regel bÀttre och bÀttre och om hur det ska sluta i framtiden. Det kommer nya trumpluggar, nya orkesterpluggar mm mm. Problemet Àr (vad iallfall jag tror) Àr att det blir fÀrre och fÀrre som ens vÄgar satsa pÄ att bli en instrumentalist som ska kunna leva pÄ sitt yrke. Vad Àr det för mening att satsa fullt ut i frÄga om Är av övande och studier nÀr kunderna tycker att det Àr lÀttare att köra "virtuell" inspelning Àn Àkta vara ? MÄnga filmbolag, reklambyrÄer vÀljer ju oftast den lÀttaste/billigaste vÀgen. Dessamma med riktiga skivinspelningar dÀr det tex behövs lite strÄkar i en lÄt. Vad gör man ? Raggar man upp nÄgon lokal ensable för att spela in ? NÀ dÄ plockar man fram nÄgra lÀmpliga samplingar. Det Àr lÀttare och kanske enklare, men man glömmer bort att det kanske blir nÄgon i yrkeskÄren som blir utan jobb. Detta gör liksom t ex mp3 att allmÀnheten inte ens vet vad som Àr Àkta och vad som Àr "fejk" nÀr man lyssnar. Lite av digital skymmning av det hela. Inget ont om pluggar/samplingar, det Àr bra för hemmapularen. Men problemet Àr att i takt med att det lÄter bÀttre och bÀttre gör att Àven dom kommersiella krafterna fÄr upp ögon/öron för det hela samt att musiker blir utan jobb. Det Àr synd tycker jag. För det bÀsta som finns Àr Àkta vara nÀr man kommer till kritan. Det Àr stora kommersiella intressen som uppstÄtt. BÄde frÄn dom som tillverkar pluggar/samplingar och allt runtomkring det hela. Inget ont om det iof. Men det kan ta död pÄ ursprunget eftersom det kan bli en utrotningshotad art. Intressant det du skriver om spaceman. Jag har ocksÄ funderat mycket kring de hÀr frÄgorna du stÀller. Skivbolagens pengainflöde vad gÀller skivförsÀljning har ju minskat och dÀrmed stramas konkurrensen i musikerbranchen Ät generellt. Konkurrenser leder nog ocksÄ till som du skriver, att filmbolag och reklambranchen tvingas leta efter de billigaste alternativen och de har tekniken pÄ sin sida, allt bÀttre samplingar att tillgÄ och billiga program att jobba i. Helt klart skapar detta ogynnsamt klimat för musiker i helhet. Men du har glömt en viktig sak hÀr, det genuina intresset som finns och som kommer att finnas sÄ lÀnge mÀnniskorasen existerar. Nackdelen ( i detta fallet fördelen) med sampling/inspelad musik Àr att spelglÀdjen inte kan spelas in. Den existerar bara i nutid, vid speltillfÀllet. Och om man har en gnutta musikalitet i Ädrorna, vet man om detta. SpelgjÀdjen kan aldrig försvinna. DÀremot tror jag, som du indirekt pÄstÄr, kommer pengaivern, glamoren pÄ sikt försvinna inom musikbranchen. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
DÄligtGehör Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Sen Àven om du har en riktigt bra trumplugg sÄ mÄste man vÀl ha mer Àn en aning om hur man skall lÀgga trummorna. Att fÄ en massa fÀrdiga komp och bra ljud hjÀlper nog inte annat Àn att det gÄr snabbare att jobba upp en skiss/demo. Fast till mainstreammusik kanske det rÀcker? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 Jag minns att jag lĂ€ste nĂ„n artikel om Tretow i MM för lĂ€nge lĂ€nge sedan nĂ€r han menade att nu med samplingen, vem kommer att frĂ„ga efter en klarinettist om nĂ„gra Ă„r. Riktigt sĂ„ bra var vĂ€l knappast t.ex. samplingen dĂ„, Ă€r den det nu? Saxar, gitarrer m.m. lĂ„ter vĂ€l inte sĂ€rskilt bra som utrycksfulla instrument med pluggar/samplingar? Kan man verkligen ersĂ€tta en utrycksfull jazztrummis, violinist m.fl. med den sortens pluggar/samplingar som görs idag/imorgon? Tja, det största problemet med att Ă„terskapa t ex ett blĂ„sinstrument digitalt Ă€r ju att fĂ„ det att lĂ„ta som nĂ„n som spelar pĂ„ just det instrumentet, och inte pĂ„ t ex ett klaviatur. IsĂ„fall behöver man nog rĂ€tt avancerade och specialiserade kontrollenheter för varje typ av instrument som registrerar blĂ„sstyrka osv, och dessutom nĂ„gon instrumentalist duktig nog för att faktiskt göra skillnaden pĂ„ klaviatur och annan kontrollenhet. Vilket ju Ă€r lite att gĂ„ över Ă„n för att hĂ€mta vatten. Om man inte Ă€r riktigt sĂ„ petig dock sĂ„ gĂ„r det sĂ„kalrt utmĂ€rkt med ett random samplingsbibliotek. Men Ă€rligt talat, vad Ă€r problemet egentligen? đ SĂ„nt hĂ€r och liknande saker inom andra yrkeskategorier har vĂ€l hĂ€nt gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng frĂ„n den industriella revolutionen och framĂ„t... och vĂ€rlden har inte gĂ„tt under för det. SĂ„klart att allt gĂ„r snabbare nu för tiden Ă€n för hundra Ă„r sen, men Ă€ndĂ„... vĂ€rlden förĂ€ndras och kulturen med den... var tid har sin konst och musik, finns inte mycket att göra Ă„t. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Riktigt spelade instrument kommer aldrig att försvinna. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 14 december 2006 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Jag tror inte att man i framtiden Àven om man kan fÄ en 100% upplevelse av musik i virtuell form kan fÄ samma kÀnsla om man vet att det Àr "fejk". Det Àr som att gÀmnföra riktig mjölk med pulver mjölk. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 Jag tror inte att frĂ€msta anledningen att man satsar pĂ„ att bli virtuos violinist (eller skippa virtuos - duktig nog att tjĂ€na pengar pĂ„ det ö h t) Ă€r att man vill lattja pĂ„ popinspelningar... det Ă€r ju framförallt konsertmusik vi pratar om. DĂ€remot tror jag att det finns andra saker som kan leda till symfoniorkesterns utdöende... musiken de spelar Ă€r ju till stora delar en "död" musikform om man jĂ€mför med populĂ€rmusik. Det verkar vĂ€l ocksĂ„ som att konstmusik/klassisk musik har ganska klent stöd i yngre Ă„ldrar jĂ€mfört med bland Ă€ldre, vilket kanske betyder att det finns en risk att den hĂ€r musikscenen om ett hundratal Ă„r kommer vara lika död som t ex medeltidsmusik Ă€r idag. Skillnaden dĂ€r Ă€r vĂ€l isĂ„fall att medeltidsmusiken generellt inte Ă€r lika avancerad att spela (förmodar jag) vilket gör att man kan plocka ihop ett gĂ€ng intresserade musiker och fĂ„ ihop nĂ„got som lĂ„ter hyfsat. Det Ă€r svĂ„rare med orkestrar. đ Hmmm, jag mĂ„ste Ă„terigen protestera Ă„ det skarpaste mot ditt ogenomtĂ€nkta och korkade inlĂ€gg tbruce (vi brukar ju stöta pĂ„ patrull du och jag nĂ€r det gĂ€ller sĂ„dana hĂ€r frĂ„gor đ ) vad menar du med att sĂ„dan hĂ€r musik,klassisk etc Ă€r en död musikform? Du har ingen koll uppenbarligen,det Ă€r tydligt...jag tror att du Ă€r ute och valsar för att just du inte lyssnar pĂ„ sĂ„n dĂ€r musik och dĂ€rför vĂ€ljer att tro att den inte existerar, men det lovar jag dig att den gör och Ă€r i högsta grad levande, du rör dig i fel kretsar/forum gosse! đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
DÄligtGehör Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Jag tror inte att man i framtiden Àven om man kan fÄ en100% upplevelse av musik i virtuell form kan fÄ samma kÀnsla om man vet att det Àr "fejk". Det Àr som att gÀmnföra riktig mjölk med pulver mjölk. Fast gillar inte de flesta pulvermusik? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 14 december 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 Det Ă€r som att gĂ€mnföra riktig mjölk med pulver mjölk. Fast gillar inte de flesta pulvermusik? TyvĂ€rr ja, det beror helt pĂ„ budskapet. Inte pĂ„ sinnebilden, snarare pĂ„ hur det promotas i radio, tv, press...Ăkta vara mĂ„ste man upptĂ€cka sjĂ€lv utifrĂ„n egna sinnen...manuellt dessutom... đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 (redigerat) Jag tror inte att frĂ€msta anledningen att man satsar pĂ„ att bli virtuos violinist (eller skippa virtuos - duktig nog att tjĂ€na pengar pĂ„ det ö h t) Ă€r att man vill lattja pĂ„ popinspelningar... det Ă€r ju framförallt konsertmusik vi pratar om. DĂ€remot tror jag att det finns andra saker som kan leda till symfoniorkesterns utdöende... musiken de spelar Ă€r ju till stora delar en "död" musikform om man jĂ€mför med populĂ€rmusik. Det verkar vĂ€l ocksĂ„ som att konstmusik/klassisk musik har ganska klent stöd i yngre Ă„ldrar jĂ€mfört med bland Ă€ldre, vilket kanske betyder att det finns en risk att den hĂ€r musikscenen om ett hundratal Ă„r kommer vara lika död som t ex medeltidsmusik Ă€r idag. Skillnaden dĂ€r Ă€r vĂ€l isĂ„fall att medeltidsmusiken generellt inte Ă€r lika avancerad att spela (förmodar jag) vilket gör att man kan plocka ihop ett gĂ€ng intresserade musiker och fĂ„ ihop nĂ„got som lĂ„ter hyfsat. Det Ă€r svĂ„rare med orkestrar. đ Hmmm, jag mĂ„ste Ă„terigen protestera Ă„ det skarpaste mot ditt ogenomtĂ€nkta och korkade inlĂ€gg tbruce (vi brukar ju stöta pĂ„ patrull du och jag nĂ€r det gĂ€ller sĂ„dana hĂ€r frĂ„gor đ ) vad menar du med att sĂ„dan hĂ€r musik,klassisk etc Ă€r en död musikform? Du har ingen koll uppenbarligen,det Ă€r tydligt...jag tror att du Ă€r ute och valsar för att just du inte lyssnar pĂ„ sĂ„n dĂ€r musik och dĂ€rför vĂ€ljer att tro att den inte existerar, men det lovar jag dig att den gör och Ă€r i högsta grad levande, du rör dig i fel kretsar/forum gosse! đ Hej pĂ„ dej florre. đ Gissa varför jag skrev död inom citationstecken, och dessutom "till stora delar" före... đ Det stĂ€mmer bra att jag inte lyssnar mycket pĂ„ klassisk musik, men det Ă€r min bestĂ€mda uppfattning att om man vĂ€ger klassisk musik och populĂ€rmusik mot varandra sĂ„ har populĂ€rmusiken betydligt fler bĂ„de anhĂ€ngare och utövare...? Kan sĂ„ vara att jag Ă€r helt ute och cyklar, har du nĂ„gra siffror eller sĂ„ pĂ„ detta? đ Redigerat 14 december 2006 av tbruce Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 Hej, nej inga siffror men det Ă€r inte avgörande eller vĂ€sentligt i sammanhanget, dĂ€remot ditt ordval vilket du kunda formulerat bĂ€ttre och inte sĂ„ starkt överdrivet! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
flintan Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 Intressant det hĂ€r. Jag tror inte att musiker kommer bli onödiga. SjĂ€lv lyssnar jag t.ex. inte pĂ„ datorproducerad musik som gör ansprĂ„k pĂ„ att vara "riktiga" inspelningar. Det Ă€r sĂ„ mycket lĂ€ttare att spela instrumenten pĂ„ riktigt Ă€n att programmera ett visst uttryck att det inte lönar sig. FrĂ„gan Ă€r om det ens gĂ„r. (Musik som ĂR elektronisk Ă€r en annan sak. DĂ€r det hörs och Ă€r meningen att det ska vara statiskt.) DĂ€remot kommer nog (och sĂ„ Ă€r det vĂ€l redan idag) komersiell pop och ginglar m.m. att produceras helt digitalt eftersom den typen av produktioner bygger pĂ„ ett ekonomiskt vinstintresse istĂ€llet för kvalitĂ©t och originalitet. Hmm.. kan inte lĂ„ta bli att göra en parallell till nĂ€r fotografiet kom pĂ„ 1800-talet och konstnĂ€rerna blev upprörda.. Finns sĂ€ker fler historiska exempel. Klart Ă€r iallafall att musiken genomgĂ„r en total förĂ€ndring. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
godhead Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 det Àr inte bara instrumentet och ljudet av instrumentet som gör fin musik. utan Àven mÀnniskan bakom. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rattlesnake Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 Ja, pÄ tal om paralleller - gick inte engelska symfonimusiker i strejk nÀr mellotronen kom pÄ 60-talet? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 Ja, pĂ„ tal om paralleller - gick inte engelska symfonimusiker i strejk nĂ€r mellotronen kom pĂ„ 60-talet? SĂ„ folk skulle bli tvungna att anvĂ€nda mellotroner istĂ€llet eller vadĂ„? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 Hej, nej inga siffror men det Ă€r inte avgörande eller vĂ€sentligt i sammanhanget, dĂ€remot ditt ordval vilket du kunda formulerat bĂ€ttre och inte sĂ„ starkt överdrivet! đ Hehe... rock, hiphop m fl genrer dödförklaras ju var och varannat Ă„r av olika sk förstĂ„sigpĂ„are, trodde det var ett vedertagetbegrepp som bara betydde nĂ„got i stil med "stannat i utvecklingen" eller nĂ„t liknande... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 14 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 14 december 2006 NĂ€r var det som den första trummaskinen kom? Det mĂ„ste vĂ€l ha varit 25-30 Ă„r sedan eller nĂ„got? DĂ„ pĂ„stods att trummisarna snart skulle vara ett utdött slĂ€kte. Vi verkar Ă€ndĂ„ fortfarande fĂ„ dras med dessa bihang till riktiga musiker đ - och lĂ€r fĂ„ göra det ett bra tag till, tror jag... đ NĂ€r det gĂ€ller klassisk musik, sĂ„ Ă€r den ju huvudsakligen "död", eftersom de stora kompositörerna inte lever lĂ€ngre - och modern "klassisk" musik hĂ„ller inte alls samma klass (inte det jag har hört i alla fall) - men det Ă€r nog en av de fĂ„ musikstilar som inte har drabbats nĂ„got nĂ€mnvĂ€rt av piratkopiering eftersom folk som regel inte blir intresserade av klassisk musik förrĂ€n lite senare i livet - nĂ„got som gör att det nog fortfarande sĂ€ljs skivor i ungefĂ€r samma omfattning som det alltid har gjort. đ Jag tycker dock att TV borde pusha mer för livemusik - bl a genom att ta in ordentliga orkestrar i större sammanhang, som melodifestivalen, diverse galor och liknande tillfĂ€llen. TV har en stor genomslagskraft och dĂ€rför skulle det öka intresset för musiken. Som det ser ut nu, sĂ„ Ă€r det nĂ€stan aldrig annat Ă€n singback - och dĂ„ tror till slut den uppvĂ€xande generationen att musik helt enkelt kommer frĂ„n ingenstans och bara spelas upp frĂ„n en ljudfil. UngefĂ€r som barn som ska rita en fisk, ritar en fiskpinne eftersom de aldrig har sett en riktig fisk... đ Egentligen finns det inget egenvĂ€rde för sjĂ€lva skapandet av musik i att kunna traktera ett riktigt instrument, utan man kan skapa musik genom att klinka hjĂ€lpligt pĂ„ en klaviatur och editera alla detaljer i efterhand - och musiken kan i slutĂ€nden bli precis lika bra dĂ„ - men sedan Ă€r det ju sĂ„ j-a kul att spela tillsammans med andra och jamma fram musik som blir allt bĂ€ttre efter nĂ„gra rundor. Om alla försöker klinka ihop sin del pĂ„ en synt för att sedan editera, sĂ„ blir det lite komplicerat att spela tillsammans... đđ Sedan kommer det ju alltid att finnas behov av duktiga musiker som kan vara med och skapa alla komp till de automatkomp-VSTi som ska slĂ€ppas... đ± Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
belial Postat 14 december 2006 AnmÀl Dela Postat 14 december 2006 MATRIX Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
belsebub Postat 15 december 2006 AnmÀl Dela Postat 15 december 2006 Det kommer alltid finnas efterfrÄgan pÄ Àkta Àven om den sjunker Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 15 december 2006 AnmÀl Dela Postat 15 december 2006 Det kommer alltid finnas efterfrÄgan pÄ Àkta Àven om den sjunker Vilka belÀgg har du för att efterfrÄgan verkligen sjunker dÄ? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 15 december 2006 AnmÀl Dela Postat 15 december 2006 Som parantes sÄ gick det ett musikprogram pÄ UR för ett Är sedan eller sÄ, som handlade om lite allt möjligt. I ett av programmen fick en erfaren dirigent lyssna pÄ tre inspelningar av samma klassiska stycke, Beethoven nÄgonting om jag minns rÀtt. En av dirigerad av Karajan, en av nÄgon som jag inte minns namnet pÄ men det var ocksÄ en erkÀnd dirigent och en som var gjord med VSTi. Vilken version av stycket tyckte han lÀt bÀst? VSTi-versionen. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 15 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 15 december 2006 Dejavu! Claes han före mig att svara meeen.. Jag kommer vĂ€l i hĂ„g disskusionerna om hur trummaskiner och synhtar med samplingar skulle göra "riktiga" musiker arbetslösa.. Det var nĂ„n gĂ„ng i början mitten av 80-talet det tog skruv. Men redan i slutet av 60-talet och början av 70-talet var det ett ramaskri frĂ„n strĂ„korkestrar dĂ„ bĂ„de Mellotronen och strĂ„kmaskiner hotade deras tillvaro.. Men allvarligt.. Mellotron lĂ„ter mellotron och en Logan eller Solina tycker jag inte hotar en riktig strĂ„korkester sĂ„ mycket.. Sen har vi ju det hĂ€r med frasering ocksĂ„.. Oavsett hur bra ljud(sampling) man har sĂ„ kan man omöjligt emulera kĂ€nslan av en riktig musiker som spelar pĂ„ det "riktiga" instrumentet.. âșïž Ett ganska fĂ„nigt försök till detta kan man ju lyssna pĂ„ Arturia hemsida. Dom försökte skapa en virtuell brass-plugg som ska emulera sĂ€ttet en riktig musiker spelar pĂ„.. Fast som sagt det lĂ„ter bara fĂ„ningt och kan pĂ„ sin höjd anvĂ€ndas pĂ„ demonivĂ„.. Eller som ljudeffekt dĂ„ đ Check out http://www.arturia.com/en/brass/samples.php Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 15 december 2006 AnmÀl Dela Postat 15 december 2006 Ingen VST-modul kommer nÄgonsin kunna ersÀtta spelglÀdjen. Det Àr inte samma sak att sitta och dutta ploppar i Cubase som att faktiskt spela att instrument... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
kakelugn Postat 15 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 15 december 2006 đ± En anna grejj som jag reagerar pĂ„ Ă€r ju alla "skit program i mitt tycke" som DOBIDO. singalong, allsĂ„ng pĂ„ skansen, tv4, svt, sĂ„ ska det lĂ„ta. och (playback) dĂ€r man ser att gitarrerna inte Ă€r inpluggade. visst endel program Ă€r ju roliga, men tycker inte att kvalitĂ©n Ă€r sĂ„ hög pĂ„ tv. jag ryser nĂ€r jag ser/hör playback. och jag har lovat mig sjĂ€lv att aldrig spela playback. nej sjĂ€lv gĂ„r jag helre pĂ„ liveconserter/spelningar typ jazzklubbar stampen fasching o nefertiti o contrast (E-TUNA) och smĂ„ liveband pĂ„ pubbar. hultsfred. sjĂ€tte tunnan (medeltidamusik) o massa annat. mer live musik Ă„t folket. MVH Han som spelar hammondorgel. lev vĂ€l Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
belsebub Postat 15 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 15 december 2006 Det kommer alltid finnas efterfrĂ„gan pĂ„ Ă€kta Ă€ven om den sjunker Vilka belĂ€gg har du för att efterfrĂ„gan verkligen sjunker dĂ„? Jag har inga belĂ€gg för det men jag tror sĂ„ eftersom det redan sjunkigt med det menar jag att pluggar anvĂ€nds för fullt och Ă€r accepterat eftersom det lĂ„ter sĂ„ pass bra som det gör. Men Ă€ven om det lĂ„ter Ă€kta kommer det alltid finnas dom som verkligen vill ha Ă€kta lite grann som att en del vill ha LP och en del vill ha rullband. Jag hoppas att du förstĂ„r hur jag tĂ€nker đ± Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Murdock Postat 15 december 2006 AnmÀl Dela Postat 15 december 2006 Jag stod i kÀllaren hÀromdan och spelade improviserad kÀngpunk med nÄgra kompisar. Vi lyckades tom fÄ in melodin till 'BjÀllerklang' i en av skapelserna/hÀdelserna. SjÀlvklart kommer folk inte sluta spela pÄ riktiga instrument nÀr det Àr sÄ förbannat kul! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 15 december 2006 AnmĂ€l Dela Postat 15 december 2006 Som parantes sĂ„ gick det ett musikprogram pĂ„ UR för ett Ă„r sedan eller sĂ„, som handlade om lite allt möjligt. I ett av programmen fick en erfaren dirigent lyssna pĂ„ tre inspelningar av samma klassiska stycke, Beethoven nĂ„gonting om jag minns rĂ€tt. En av dirigerad av Karajan, en av nĂ„gon som jag inte minns namnet pĂ„ men det var ocksĂ„ en erkĂ€nd dirigent och en som var gjord med VSTi. Vilken version av stycket tyckte han lĂ€t bĂ€st? VSTi-versionen. đ Tror jag inte ett ögonblick pĂ„...hur som helst, för oss som gillar musik spelad av musiker och som Ă€r uppfödda med detta sĂ„ rĂ„der ju inga som helst tvivel om vad som Ă€r bĂ€st, oavsett genre! Jag har adrig hört talas om att trummaskiner skulle överta en riktig trummis roll etc trots att jag Ă€r född pĂ„ 60-talet och alltsĂ„ slukade det mesta som skedde pĂ„ musikscenen under sena 70-talet och hela 80-talet osv (fast skiten ballade ur just dĂ„ med vissa undantag...) förstĂ„r inte farhĂ„gorna riktigt trots att resonemanget Ă€r halvrelevant med tanke pĂ„ alla dagens hempulare utan minsta instrumentkĂ€nnedom. Visst finns det jĂ€ttebra electronica etc men till syvende och sist nĂ€r vi sitter dĂ€r vid lĂ€gerelden eller pĂ„ den yttersta dagen utan el och allt, vem kommer att bli mest uppskattad---han som kan traktera sin gitarr/flöjt eller vad det nu Ă€r, eller den kaxige datormusikern av idag? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.