Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

ja nu har man ju kommit in på det här med bakgrundkörer. det är inte lätt. sitter o fixar oxh trixar i Sonar LE men det mesta jag får till låter robotlikt (har då testat mest med att pitcha några halvtoner ner/upp + förskjutit några av spåren ca 15 millisec. och använt mig av ca 8-12 spår varav ca hälften har panorerats vänster/höger i olika procent). ..mycket på en gång...men ni fattar 😛

finns det någon på detta forum som har fått till snygga körer? Hur har ni isåfall gått till väga. Jag förstår ju att eq, reverb m.m. har betydelse, men nu tänkte jag mer inspelningssätt, om ni använt pitch, hur många sångspår osv.... jag funderar på om man kanske sjunger in varje spår naturellt så att säga utan att förskjuta...undra justom det skulle få bort det robotlika.. 😆 men jag minns från en tid tillbaka att det gärna ville dra åt det hållet ändå. ☺️ Vill inte låta robot..., det låter inte särskilt naturligt.

glömde tilllägga....det kommer vara två körtjejer, varav en är den som sjunger i själva låten)

hursomhaver - vore tacksam för lite riktlinjer 😄

Edited by sandraML
Annons
Posted

Körer görs av körer. Punkt. Sjung för tusan, sjung!

Pitcha om och ha sig kan bara bli skräp. Att sjunga in en gång till när systemet väl är uppe och kör kostar faktiskt inte speciellt mycket i tid. Och resultat blir mycket bättre.

Posted

Dubba dig själv. Dvs lägg samma stämma två gånger eller fler. (Brukar räcka med 2 ggr) Det gör att du får ett gott sound.

Ingen pitch, ingen förskjutning...

Guest thrinithan
Posted

den naturliga förskjutningen du själv skapar genom att sjunga in samma sak flera gånger räcker gott och väl till att feta upp soundet av körerna!

Posted

Jag har hållt på en hel del med att spela in fejkkör och orkester. Sjung in samma stämma 4 gånger, 2 gånger per tjej vill säga. Gör det i två/tre oktaver och det kommer att låta riktigt fint och fett. Prova att sjunga på lite olika sätt för att få flera olika röster. Det kommer inte att låta "rikitig" kör, men det låter cool.