Jump to content
Annons

Min elgitarr rundar väldigt mycket...


dysfunctional

Recommended Posts

Köpte en begagnad les paul kopia mycket billigt häromveckan, nu när jag har spelat på den ett tag har jag märkt att den rundar extremt mycket, jag får stötar ibland och när jag rör vid stall-micken så "poppar" det till i förstärkaren. Själva grundljudet är bra men den ger ifrån sig ganska mycket noise som ni förstår.

Hur åtgärdas detta? Är det fel på mickarna?? Eller är det bara nån lödning som är knasig? Vart ska jag börja felsöka? 🙂

Mycket tacksam för hjälp.

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låter som ett jordningsproblem. Det ska finnas en sladd från en av mickaran till stallet, eller nåt liknande. Kolla det först.

Misstänkte att det hade med jordningen att göra.... Antar att jorden fixar till "poppandet" och stötarna, men hur är det med rundgången? Läste någon annan stans att mickarna kan behöva "lindas om" då man får extremt mycket rundgång och detta var, vad jag förstod, ingenting som en lekman kan göra själv....

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Får du stötar är det din förstärkare det är fel på. Akta dig!

Vad gäller rundgången så är det väl ganska vanligt bland billiga gitarrer att de inte klarar hög volym. Man kan fylla mickarna med nån slags vax för att få tyst på dem. Kraver en viss händighet. Eller köpa nya mickar men det blir ju lätt lika dyrt som att köpa en ny gitarr.

Googlade fram den här länken:

http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/index.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...