Jump to content
Annons

Fett ljud som template i FL


aburman

Recommended Posts

Hejsan,

Ja håller på å fixar till ett template i FL som ja tänkte kunde vara användbart

när man vill testa olika melodier och dylikt. Syftet med denna tråd är att få

lite hjälp på vägen till ett trevligt template för dance/commercial trance sound.

Så här låter det för tillfället

Nu vill ja höra vad ni tycker jag borde ändra på!

Tack på förhand för din åsikt.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker att det låter bra, vet inte hur länge du har jobbat med musik. Leaden låter bra men jag saknar liiiite diskant i den, lite mer sågtand skulle inte skada alltså =). Hihattarna ligger för långt bak, skär lite i botten och höj den så sticker de ut mer. En bredare pad skulle gett mer djup i låten och en compressor + eq på basen för att minska subbigheten i den =).

Edit: Älskar melodin =). Knaske lite mycket insp från basshunter?

//Nexustwins

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det låter bra, vet inte hur länge du har jobbat med musik. Leaden låter bra men jag saknar liiiite diskant i den, lite mer sågtand skulle inte skada alltså =). Hihattarna ligger för långt bak, skär lite i botten och höj den så sticker de ut mer. En bredare pad skulle gett mer djup i låten och en compressor + eq på basen för att minska subbigheten i den =).

Edit: Älskar melodin =).

//Nexustwins

Tack för tipsen, skall testa laborera med dem genast och se hur resultatet blir.

Jag har mixat (mixat ihop låtar, ej mastrat) en del musik tidigare men är rätt

grön inom området produktion. Jag har faktiskt en kompressor på basen redan

men en eq saknas. Stämmer att den är lite för stark i låga frekvenser.

Angående melodin så är det allas vår kära Basshunter du skall tacka 😄

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna låter så stela, så det förstör drivet\rytmen lite i melodin, men själva melodin låter bra. 😄

Tack för tipset men på vilket sätt vill du ändra på dem?

Har du nåt förslag på hur man ändrar på dem, till det bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med er , melodin var bra, och på nått sätt kändes den ganska rolig. det ända man kan säga som är negativt att den är tagen från "basshunter gör melodi i FL"

inte kanske rakt av, men man ser att det är pitchat lite toner här och där

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med er , melodin var bra, och på nått sätt kändes den ganska rolig. det ända man kan säga som är negativt att den är tagen från "basshunter gör melodi i FL"

inte kanske rakt av, men man ser att det är pitchat lite toner här och där

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag märkte ju direkt vart inspirationskällan kom ifrån.

Så från mina öron får du ingen uppmärksamhet mer än att du lyckats imitera det du försökt göra. Vilket jag kan säga att Asshunter på sitt vis lyckats 150 ggr bättre än orginalet redan.

Prova något annat =p

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag märkte ju direkt vart inspirationskällan kom ifrån.

Så från mina öron får du ingen uppmärksamhet mer än att du lyckats imitera det du försökt göra.  Vilket jag kan säga att Asshunter på sitt vis lyckats 150 ggr bättre än orginalet redan.

Prova något annat =p

Nu har jag som sagt inte försökt imitera någon utan bara använt mig av en av

Basshunters låtar för att demonstrera ljudet jag håller på ställer in.

Det är en midi rakt av alltså.

banana_1.gif

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag märkte ju direkt vart inspirationskällan kom ifrån.

Så från mina öron får du ingen uppmärksamhet mer än att du lyckats imitera det du försökt göra.  Vilket jag kan säga att Asshunter på sitt vis lyckats 150 ggr bättre än orginalet redan.

Prova något annat =p

Nu har jag som sagt inte försökt imitera någon utan bara använt mig av en av

Basshunters låtar för att demonstrera ljudet jag håller på ställer in.

Det är en midi rakt av alltså.

banana_1.gif

Då kanske du borde läsa forum reglerna 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske du borde läsa forum reglerna 🙂.

Jag trodde de reglerna gällde för hela låtar man lade upp...

I detta fall kan det väl anses som en preview på en remix, i värsta fall.

Detta är ju bara ett klipp på 45sek, tycker mig ha sett/hört urklipp ur mängder

av koperingsskyddade låtar här och där på forumet tidigare. Correct me if I'm wrong!

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

well, det kan vara jag som har fel.

Edit: Att du gör ett template, gör mig fundersam. Du menar alltså att du kommar att använda dessa ljuden i ditt musik skapande? Om du har tänkt så, tycker jag att du borde tänka om! Alla din låtar kommer att låta exakt lika dant, och du kommer heller inte att förbättra din ljudkvallitet. Mitt råd till dig är att tänkla om 😲.

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

well, det kan vara jag som har fel.

Edit: Att du gör ett template, gör mig fundersam. Du menar alltså att du kommar att använda dessa ljuden i ditt musik skapande? Om du har tänkt så, tycker jag att du borde tänka om! Alla din låtar kommer att låta exakt lika dant, och du kommer heller inte att förbättra din ljudkvallitet. Mitt råd till dig är att tänkla om 😎.

Om du läst inlägget från början måste du även ha läst igenom denna del "...ett template i FL som ja tänkte kunde vara användbart när man vill testa olika melodier och dylikt." Alltså kommer jag nog INTE att använda det till varje låt.

band.gif

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

well, det kan vara jag som har fel.

Edit: Att du gör ett template, gör mig fundersam. Du menar alltså att du kommar att använda dessa ljuden i ditt musik skapande? Om du har tänkt så, tycker jag att du borde tänka om! Alla din låtar kommer att låta exakt lika dant, och du kommer heller inte att förbättra din ljudkvallitet. Mitt råd till dig är att tänkla om 😄.

Om du läst inlägget från början måste du även ha läst igenom denna del "...ett template i FL som ja tänkte kunde vara användbart när man vill testa olika melodier och dylikt." Alltså kommer jag nog INTE att använda det till varje låt.

band.gif

Nog, 😄. Är väldigt lätt att man gör en melodi och sen bara fortsätter. Men visst det är du som gör msuiken, kör du på basshunter metoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

kör du på basshunter metoden.

Exakt vad är basshunter-metoden???

Eftersom han är en känd "artist" vill han att han ska låta som sig själv. alltså inte förändras under den tiden han släpper album. Därför använder han ett templatre som han har gjort för varje låt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

kör du på basshunter metoden.

Exakt vad är basshunter-metoden???

Eftersom han är en känd "artist" vill han att han ska låta som sig själv. alltså inte förändras under den tiden han släpper album. Därför använder han ett templatre som han har gjort för varje låt. 😛

Om jag köpte en cd av en artist så förväntar jag nog mig att dom har någorlunda samma stil på nästa cd åxå.

Jag menar knappast vill Basshunters lyssnare att han skall byta stil till Goa trance för nästa skiva...

Och som sagt "kommer nog INTE att använda det till varje låt", om du vill haka upp dig på ordet nog så varsågod.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

kör du på basshunter metoden.

Exakt vad är basshunter-metoden???

Eftersom han är en känd "artist" vill han att han ska låta som sig själv. alltså inte förändras under den tiden han släpper album. Därför använder han ett templatre som han har gjort för varje låt. 😕

Om jag köpte en cd av en artist så förväntar jag nog mig att dom har någorlunda samma stil på nästa cd åxå.

Jag menar knappast vill Basshunters lyssnare att han skall byta stil till Goa trance för nästa skiva...

Och som sagt "kommer nog INTE att använda det till varje låt", om du vill haka upp dig på ordet nog så varsågod.

Men hallå!

Fattar vad du menar.

Men är det inte lite väl lamt att göra så?

Menar det att det är väl bättre att köra sitt eget sound "på riktigt" än att ha någon färdig mall som man utgår ifrån varje låt man gör.

Käns mer proffsigt på nått vis.

Kanske bar ajag som tycker det men så tycker jag iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå!

Fattar vad du menar.

Men är det inte lite väl lamt att göra så?

Menar det att det är väl bättre att köra sitt eget sound "på riktigt" än att ha någon färdig mall som man utgår ifrån varje låt man gör.

Käns mer proffsigt på nått vis.

Kanske bar ajag som tycker det men så tycker jag iaf!

Hallå hallå!

Jovisst skall det vara variation, instämmer helt på den punkten.

Vad jag ville få Nexustwins att förstå är bara att jag skall använda templatet

för korta experiment när jag vill testa något. Ett eget sound kan man ju baka

in i sitt template; för med eget menar man ju att man INTE skall låta som någon

annan redan existerande producent.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan gärna ge instruktioner för hur man skapar ett template, vad jag förstår av vad ni beskrivit så är det en slags mall för ett instrument?

Har hittills bara använt mig ibland av "save channel state" och ibland sparar jag även "mixer track" för att få rätt sound på ett instrument, typ ett piano.

Därav brukar jag efter varje ny låt jag gör exprementera mig fram till ett nytt sound även om jag fortfarande har kvar "dead zombie" känslan i låtarna ^^.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså seriöst... kom inte och säg att ni INTE har försökt rätt och slätt kopierat någon för att se vad ni själva är kapabla till. Det är inget fel alls att använda "basshunter template" om man nu tycker det är kul och blir nöjd med som det låter. Som sagt, man formar alltid sitt eget ljud uitifrån det. Det kommer med tiden.

Tycker det låter som att du fortfarande är djupt inne i utforskar stadiet och tror knappast att någon ska behöva oroa sig för att det ska poppa upp ännu en artist med ovanligt starka band till basshunters musik.

Fortsätt göra det du tycker är kul och oroa dig inte för nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan gärna ge instruktioner för hur man skapar ett template, vad jag förstår av vad ni beskrivit så är det en slags mall för ett instrument?

Jag förstår ej heller vad template är för något? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan gärna ge instruktioner för hur man skapar ett template, vad jag förstår av vad ni beskrivit så är det en slags mall för ett instrument?

Jag förstår ej heller vad template är för något? 😉

Ett template är vad du får upp när du t.ex. startar FL.

Alltså man lägger önskade vst/synthar/trummor/pads m.m. och sparar

det i mappen template så går det snabbt och enkelt att ladda in dem när

man vill experimentera lite. Mao så slipper man plocka in allting på nytt

varje gång.

Direkt översättning template = mall

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...