Jump to content
Annons

Trummor


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens!

Jag sitter på ett JJLabs DRMX7 mickpaket för trummor, dom små röda. Otroligt bra ljud för pengarna(1395:-). Hursomhelst, de låter mycket bra, men läcker som saaatan.

Jag vet inte om det beror på min oerfarenhet av att spela in trummor och att jag kanske inte behärskar en fullständigt korrekt inställning för minsta läck, men virvelmicken tar upp hela trumsetet och poängen med att ha den på en egen kanal blir föga användbart då.

Bör jag lösa detta med hjälp av en noisegate?

Bör jag försöka att sära mer på mickarna, alternativt rikta dem åt motsatta håll från varandra?

Bör jag fysiskt skärma av mickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En gate hade suttit fint.

Blir det inte för mycket så tycker jag att läck kan låt bra, det får trummorna att låta mer levande.

Det är väll kanske därför som EzDrummer och Co har med läckage i sina virituella trummor.

Men som sagt, släng på en gate så ska du se att det blir bättre.

Edit: stavar som en skadeskjuten kråka som vaknar med världens bakrus bredvid sin bästa killkompis med en illavarslande smärta i rectum och är insmort med majonäs och tutti-frutti strössel, endast iklädd en partyhatt 🙂

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: stavar som en skadeskjuten kråka som vaknar med världens bakrus bredvid sin bästa killkompis med en illavarslande smärta i rectum och är insmort med majonäs och tutti-frutti strössel, endast iklädd en partyhatt 😄

Är det något du har berättat i fyllehistorietråden. Vad hände med den förresten, kanske dags för en bumpning? 🙂🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: stavar som en skadeskjuten kråka som vaknar med världens bakrus bredvid sin bästa killkompis med en illavarslande smärta i rectum och är insmort med majonäs och tutti-frutti strössel, endast iklädd en partyhatt 😄

Är det något du har berättat i fyllehistorietråden. Vad hände med den förresten, kanske dags för en bumpning? 🙂🙂🙂

hehe, nä. Detta är faktiskt trot eller ej inte självupplevt 😄

Ska ut nu ikväll och göra stan osäker, så vem vet fylletråden kanske kommer att fyllas på med nya spännande historier....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alltså, ingen idé att posta ljudklipp. Dom två spåren är identiska, enda skillnaden är att den ena är panorerad åt vänster och den andra åt höger i cubase. Men när jag exportar låter dom exakt likadant.

Nåja, såhär gjorde jag:

Eftersom vi har två kanaler in i datorn så gick jag ut från subgrupp 1 och 2 ur bordet.

Jag panorerade 6 av de 7 trummickarna till vänster(grupp 1) och virvelmicken till höger(grupp 2).

Jag skapade två monokanaler i datorn och på kanal nummer 1 satt jag: Left stereo in, left stereo out. På kanal nummer 2 satt jag: Right stereo in, right stereo out.

I mixerbordet gjorde subgrupp 2 endast utslag på virveln, medans 1an visade för alla andra kanaler, dock med ett liiiiiitet läck. I datorn är dom två kanalerna identiska, men kanal 1 är panorerad åt vänster och kanal 2 åt höger, utan att jag har rört panoreringen i Cubase.

Något är skumt, vad har jag gjort för fel?! 😄 Resultatet jag ville uppnå var som sagt att få alla mickar utom virveln på en och samma kanl, för att kunna mixa virveln för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du bussar lite galet.

Du har väl två stereo bussar ut.

Som du styr med någon knapp på kanalerna för att skicka till

Alltså har du fyra mono kanaler du kan använda dig av med hjälp av pan

som jag förstod det hade du 2 stereo in alltså fyra mono på ljudkortet också

om du kopplar bus1 L till input 1 ( eller kanske den heter 1L )

Osv

Så kan du från kanalen på mixerbordet styra in dem till ljudkortet som du vill ha dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 8 subgrupper. Vid varje kanal kan jag kontrollera vart signalen skall skickas med knappar märkta 1-2, 3-4, 5-6, 7-8.

1-2 är nertryckt på alla 7 kanaler jag använder mig av, men för att komma åt 1an har jag panorerat till vänster, och för att komma åt 2an har jag panorerat till höger, det är väl precis så man skall göra?

EDIT: För övrigt har jag bara 2 tele in och 2 tele ut på kortet. Det står stereo i Cubase av någon anledning.

Redigerat av Hellhoff
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 8 subgrupper. Vid varje kanal kan jag kontrollera vart signalen skall skickas med knappar märkta 1-2, 3-4, 5-6, 7-8.

1-2 är nertryckt på alla 7 kanaler jag använder mig av, men för att komma åt 1an har jag panorerat till vänster, och för att komma åt 2an har jag panorerat till höger, det är väl precis så man skall göra?

EDIT: För övrigt har jag bara 2 tele in och 2 tele ut på kortet. Det står stereo i Cubase av någon anledning.

OK du har du bara 2 mono in alltså det är lika med 1 stereo in då kanal 1 är left och 2 är right

Cubase är förinställt för stereo och det är som det skall vara.

Då koplar du sub1L till 1in på ljudkortet och sub1R till in2

Trycker ner 1:an på mixerbordet på alla kanaler du vill spela in.

Skapar två monospår i cubase väljer Stereo in L på första kanalen

Och stereo in R på det andra

Dom kanaler från mixern du vill skall hamna på kanal1 i cubase pannar du fullt vänster & dom kanaler du vill ska hamna på kanal2 i cubase pannar du fullt höger på mixern.

Så om du bara vill ha virveln på en så panna den höger och dom andra vänster.

Testa och se om det funkar för dig

Men borde du inte ta och skaffa dig ett ljudkort med lfer in om du skall spela in trummor? Det här kan ju aldrig bli bra.

EDIT: kanske har jag missförstått dig lite. Alltså att Sub1 är sub 1&2 och inte består av en höger och vänster.

Vad har du för mixer?

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

DrHans: Jag har gjort precis exakt som du säger. 🙂 Jag sitter på en Behringer MX8000. Och självklart skall jag införskaffa ett kort med fler utgångar såfort plånboken tillåter.

Jag förstår inte vad jag har gjort för fel, för jag är helt säker på att jag har gjort precis som du säger. 😄

När trummisen spelar ser jag också att alla kanaler som skall finnas på sub1 gör utslag på sub1 och endast virveln påverkar mätaren på sub2. Så det verkar som allting stämmer i bordet.

Redigerat av Hellhoff
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...