Jump to content
Annons

Mascot 24 volt växelströmförsörjning till delay.


Murdock

Recommended Posts

En kompis köpte ett delay på impuls för något år sen och det har samlat damm sedan dess. Nu slumpade det sig så att jag skulle behöva ett delay för tillfället så vi grävde fram det. Det visade sig ha någon slags väldigt udda strömförsörjning. Så här ser det hela ut:

Delay.jpg

Förhoppningsvis är mitt pedagogiska montage tydligt nog. På baksidan står det alltså "Obs växelström! Använd endast Mascot 7605/24" och det finns även en lapp där det står växelström 24 V. Den där lilla kontakten som syns är inte en minitele, den är en liten aning större.

Jag har sökt och sökt på allt som har med Maxim, MX-101, Mascot 7605 och liknande som finns men inte hittat det minsta som är användbart. Det enda jag luskat ut är att Mascot tydligen tillverkar ganska dyra strömförsörjningar och finns på www.mascot.no. Jag har mailat men inte fått något svar. Nu slänger jag alltså ut det här bara av ren nyfikenhet, är det någon som sett denna tillverkaren(Maxim alltså) eller strömförsörjningen förr? Egentligen är det inte så viktigt men nu har jag helt plötsligt blivit lite besatt av att få det att funka.

Om ni undrar varför det står på en brödrost är det därför att det var den ljusaste platsen jag kunde hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Murdock,

Mascot 7605/24 är antagligen en utgången modell av "ac-adapter", men skulle tro att en lämplig ersättare kan vara Mascot 8710/24 volt ac (max strömuttag 500 mA)

och kan beställas hos ELFA med artikelnummer: 56-383-58, 197:- +moms/frakt.

Sedan tillkommer det en passande kontakt som kan vara antingen 2,5 mm minitele, best.nr: 69-805-51 eller 3,5 mm minitele, best.nr: 69-805-44, kostnat 6:- +moms.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Bo!

Hade jag inte druckit så mycket kaffe hade jag kanske tänkt klart nog för att söka lite noggrannare på strömförsörjningar. I alla fall var det mycket riktigt en minitele som kontakt, den satt lite löst bara så det kändes inte rätt först. Nu är bara frågan om min kamrat är sugen på att köpa den där adaptern.. får hoppas det för jag vill fan veta hur den här burken låter nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehe, sånna här "tekniska problem" gillar jag. 😮

Det händer ju då & då att man stöter på sånna här konstiga strömförsörjare. Idag så är det ju nästan standardadaptrar på rubbet. Men gamla goa burks som denna och dessa udda adaptrar gör det nästan lite roligt 😄 Ja, jag har en sjuk läggning 😳

Hoppas det löser sig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som sagt, hänger lite på om polaren vill betala. Jag erbjöd mig köpa in om jag fick ta över burken.. den gick inte hem tyvärr. =]

Standard är himmelriket och borde framtvingas med lagliga medel. Skulle någon sitta på en PA-1, PA-1B eller PA-4 nätadapter t.ex så är jag intresserad. Det är till en Yamaha PSS-270(leksakssynt) som jag tänkte benda lite men icke att den går på vanlig 9V adapter. Endast Yamahas adaptrar duga... och batterier är dyrt. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...