Jump to content
Annons

Digidesign släpper Pro Tools 7.3


Björn Olsberg

Recommended Posts

Flera nyheter ligger med i uppgraderingen som gäller samtliga versioner av Pro Tools, det vill säga HD, LE och M-Powered.

Kanske mest i ögonfallaned är Loop Trim tool gör att man kan skapa loopar av ljud och midi.

Upp till 9 personliga fönsteruppsättningar kan sparas och snabbt återkallas beroende på arbetsuppgift.

Uppgraderingar från LE/M-Powered 7.x kostar 45 Euro medan det kostar 65 Euro från LE 6.x.

Mer info på Digistore.

Pressmeddelandet i sin helhet i nästa inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Digidesign Delivers Exciting New Music Creation and Speed-Enhancing Features with Pro Tools 7.3 Software

Daly City, CA (December 5, 2006) ¾ Digidesign is excited to introduce Pro Tools® 7.3 software, a powerful new Pro Tools release with an array of exciting new features and speed enhancements for Pro Tools|HD®, Pro Tools LE™, and Pro Tools M-Powered™ systems. With new music composition tools, customizable user enhancements, and improved post production workflows, Pro Tools 7.3 software is an essential upgrade for Pro Tools users composing music or mixing audio for post production.

"Pro Tools 7.3 is a very exciting software release for all Pro Tools users," says Dusty DiMercurio, marketing manager for Digidesign’s personal studio products. "Users can perform a lot more functions on the fly, enabling them to work faster to keep up with their creative flow. New loop composition features further reinforce our commitment to continue making Pro Tools a powerful tool for music creation. And for Pro Tools LE and M-Powered users, version 7.3 is especially exciting as it incorporates many of the features that made Pro Tools HD 7.2 such a successful software release for mixing and post professionals."

Pro Tools 7.3 software includes new features for music creation such as Dynamic Transport mode, which allows playback to operate independently of the current selection, and the Loop Trim tool, which allows users to easily turn audio or MIDI regions into loops. New key signature features, loop preview options, and click track features also streamline music composition. Pro Tools 7.3 software also bridges Pro Tools with Sibelius® notation software (sold separately) with a new "Send to Sibelius" menu command, enabling composers and educators to conveniently export entire Pro Tools MIDI compositions or individual tracks to Sibelius to print arrangements or instrumental parts.

User customization and speed-enhancing features also abound. The new Window Configurations feature allows users to store and recall up to 99 window layouts, while memory locations, Zoom Toggle preferences, and track heights are all user-customizable. For efficiency, users can make many changes to their mixing configurations without manually stopping and restarting playback, and new drag-and-drop plug-in settings functionality allows for instant plug-in opening or settings recall. And for post professionals working with Pro Tools LE 7.3 software, the DV Toolkit™ 2 option adds new QuickTime video editing and export features, as well as integrated multi-channel field audio matching.

"With Pro Tools 7.3, we have improved overall usability through additions such as Dynamic Transport mode, making Pro Tools behave more like traditional sequencing environments," says Adrian Haselhuber, Digidesign’s senior product manager for music creation. "Audio or MIDI loops can now be quickly and intuitively drawn into a track using the new Loop Trim tool. And the new Window Configurations feature provides instant recall of complex window arrangements. Put simply, Pro Tools 7.3 software is a creative powerhouse that gives our users more focus and flexibility when creating music."

Pro Tools 7.3 software is available for all Digidesign-qualified Windows XP- and Mac OS X-based Pro Tools systems — including Intel-based Mac systems — and across all Pro Tools product lines (Pro Tools|HD, Pro Tools LE, and Pro Tools M-Powered). Pro Tools 7.3 software is available now on the DigiStore. Pro Tools HD 7.3 Standard Upgrade is also available through authorized Digidesign dealers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, inte för att gnälla men, "mellan" uppgraderingar inom de större 5.0, 6.0, 7.0 etc. brukar väl vara gratis? Ska digidesign börja ta betalt för varenda decimal?  😛

Följande info kan tyckas var något flummig,så och ta mig inte på orden, men orsaken till att det är en kostnad är i mångt och mycket avhängt till SOX har det sagts.. Så va tusan är SOX då?

För en 5 -6 år sedan var det ett par stora företagsskandaler i USA, en var Enron en annan World Com. Det var så pass allvarligt att två herrar vid namn Paul Sarbane och Michael Oxley fick sätta ihop lite nya lagar vilket har påverkat Amerikanska företag enormt mycket. Kort sagt så är dessa lagar till för att det ska vara svårare att bluffa och bygga luft slott (läs IT boom)

Vad har dessa lagar då att göra med att 7.3 kostar pengar?

Följande hittar jag inte i ”print” men den nya sk lagen eller riktlinjen säger att om en mjukvara har nya funktioner förväntas det att kunden kommer att behöva ringa supporten. Därför måste det avsättas pengar från uppgraderingen för att företaget ska ha hålla en support avdelning rullande.

Tidigare har digidesign mer eller mindre sett till att varannan version har varit fri. Det får vi nu inte göra enligt SOX. Så i och med att vi inte får ha "fri" versioner längre kommer vi nu börja med en ny prissättning. Har man föregående version så får man uppgradera till en lägre kostnad, det är så pass långt vi kan gå enligt de nya lagar som SOX innebär. Detta gäller per idag Amerikansktägda företag men vi ser redan att det finns Europeiska företag som följer med också.

Men det är inte bara USA som sätter upp nya lagar, vi i Europa är lika ”duktiga” på det. En av de största förändringar som skett på sistonne är Weee och Rohs. Så det är inte lika enkelt att sälja produkter lägre (gearslutz). Men någonstans är dessa lagar till för att värna om såväl miljön som om konsumenten på gatan..

SOX, Sarbanes-Oxley Act infördes i USA i juli 2002. Syftet med lagen är primärt att bolag noterade vid NYSE eller Nasdaq-börserna skall införa ett regelsystem för intern kontroll för att återställa investerares och den aktieköpande allmänhetens förtroende för stora noterade bolag efter den rad av företagsskandaler som inträffat i USA de senaste åren. Regelsystemet för intern kontroll skall tillgodose att den officiella årsredovisningen är tillförlitlig och även hindra eller försvåra avsiktliga fel och bedrägerier i redovisningen.

Lagen har i första hand inverkan på de noterade bolagen i USA men gäller även för deras dotterbolag i andra länder.

Är det någon här som har mer koll i ämnet så fyll gärna på... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, det är grymt irriterande att räkna alla pengar som jag har spenderat sen jag köpte min mbox 1, har varit med och följt uppgraderingar framförallt för utbildnings skull, men snart har jag betalat lika mycket som för en digidesign bundle...

alltså, kan man inte få åtminstone de nya plugins från ignition pack? typ BFD lite, melody one...

skandalöst tycker jag...

f.ö. kör jag fortfarande mera TDM med 5.9 än annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande hittar jag inte i ”print” men den nya sk lagen eller riktlinjen säger att om en mjukvara har nya funktioner förväntas det att kunden kommer att behöva ringa supporten. Därför måste det avsättas pengar från uppgraderingen för att företaget ska ha hålla en support avdelning rullande.

Äh, fånigt. Det finns väl ingen som ringer support för att fråga om funktioner i programmet. Eller det kanske det gör??

Om jag har problem eller inte förstär något så tittar jag i manualer, läser på internet (studioforum.. 😆 ) eller frågar återförsäljaren (lokala musikaffären alltså).. inte digidesign.

Det kommer väl isåfall också att betyda att även de "större" uppgraderingarna kommer bli billigare, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Iså fall skulle det vara på plats att Digidesign gör en komplett Manual med mycket skärmdumpar om alla kommando och finesser rubbet skall finnas med även om manualen bli som en bibel tjock, för man har ju betalat för att få veta om dessa, istället för att ringa support och fråga hur man får fram olika verktyg och problemlösningar.

CDn. Methode ONE är bra men långt i från alla verktyg finns där, finns mycket mer, men dom finns väl i 101 210 310 osv, som man får betala extra för 😄

Jag håller med, man ringer inte support och pratar engelska om svåra problemlösningar man kollar hellre forum som detta om hjälp. 🙂

Tänk någon som köper M-box2 pro kommer hem och ser det finns en uppgradering 7.3

fram med plånboken igen 🙂

Tycker 7.0 - 7.5 borde vara gratis ialla fall minst!

Jag har 7.0 och exempel min "timeline" som inte flyter med fast det står att funktionen finns, händer inget om man kryssar den, en bugg!! 😄 har hört att det fungerar i 7.2

Det är som att köpa en ny bil och tutan inte fungerar, säljaren säger nästa år kommer en uppgradering då skall tutan fungera och då kostar det endast 500kr 🙁

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, fånigt. Det finns väl ingen som ringer support för att fråga om funktioner i programmet. Eller det kanske det gör??
Mängden användare i Sverige är inte så många gämfört med antalet i USA där lagen skapades. Digidesign får inte kringå detta för att det finns användare i Sverige som inte vill ringa supporten. Det är kort och gott till för att skydda användaren. Och ja.. det finns en hel del användare som kontaktar supporten.
Tänk någon som köper M-box2 pro kommer hem och ser det finns en uppgradering 7.3 fram med plånboken igen
Digidesign har alltid en sk "grace period", så kunder som har köpt en uppgradering eller en ny produkt inom 30 dagar får en 7.3 fritt.
Jag har 7.0 och exempel min "timeline" som inte flyter med fast det står att funktionen finns, händer inget om man kryssar den, en bugg!!  har hört att det fungerar i 7.2
ÖÖ, ja.. är det så att detta problem du nämner inte är löst i 7.1 så är det klart att det går att lösa.. och då behöver du inte ringa supporten 😄

Ring oss på Norden kontoret så tittar vi närmare på det..

08-442 550 80

Link to comment
Dela på andra sajter

men aolsson, har du en bra svar för mig? är det omöjlight att få några av pluggar från ignition pack? åtminstone BFD demo? som sagt, det blir inte SÅ HIMLA KUL att se andra köpa bättre utrustning för mindre pengar, när man själv har hyllat, supportrat och använd PT i evighet. dessutom ställer till problem för mig som lärare på orca när vi ska ha utbildningar, den enda jag kan visa är xpand... och folk frågar ALLTID om BFD och melodyne.

är det så att man måste uppdatera hårdvara också? då tycker jag verkligen att det är helt fel, eftersom mboxen har alltid funkat finfint

Redigerat av zagor
Link to comment
Dela på andra sajter

men aolsson, har du en bra svar för mig? är det omöjlight att få några av pluggar från ignition pack? åtminstone BFD demo? som sagt, det blir inte SÅ HIMLA KUL att se andra köpa bättre utrustning för mindre pengar, när man själv har hyllat, supportrat och använd PT i evighet. dessutom ställer till problem för mig som lärare på orca när vi ska ha utbildningar, den enda jag kan visa är xpand... och folk frågar ALLTID om BFD och melodyne.

är det så att man måste uppdatera hårdvara också? då tycker jag verkligen att det är helt fel, eftersom mboxen har alltid funkat finfint

Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt vad du vill ha för uppgradering?

Kan det va detta du söker? Eller menar du att du aldrig har haft tillgång till "Ignition pack"?

Link to comment
Dela på andra sajter

...det är alltså så att digi001 inte går att köra med 7.3?

Det stämmer, en av orsakerna att stödet släpptes efter 6.4 var att Apple slutade att supporta den PCI kort standard som 001 var designat för (typ när G5 släpptes om jag inte minns fel).

Lite mer bakgrund till varför:

Idag har vi 6 versioner som underhålls M-Powered (PC), M-Powered (Mac), LE(PC), LE (Mac), HD (PC), HD (Mac) samt bägge Toolkitsen för Mac och PC. I tillägg till det måste vi supporta en del äldre versioner med sk CS "updates". Bara för att 7.3 nu finns ute så har vi inte slutat med att supporta föregående version. Vi vet att alla inte uppdaterar på en gång och vill även stödja dessa. Kort sagt, man måste sätta gränsen någonstans. Om vi skulle ha stöd för alla äldre hårdvaror så skulle det troligen finnas en del versioner med olika mycke funktioner (typ 6.4 för MIX och HD). Och kanske det viktigaste, ju fler versioner att supporta, desto längre tid tar det för nästa version att komma ut, det finns bara en viss mängd programerare och dom måste fördelas på alla nu rullande projekt och versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ledsen att jag kommer med en sådan här supertjatig fråga, men är det någon som har en aning om Digidesign planerar att släppa MDC/ADC för LE/MP inom en snar framtid? Jag behöver väl inte ens nämna de vanligaste argumenten...

Köpte updateringen idag, och det kändes väl fräscht, men det är som sagt verkligen tråkigt att det inte finns automatiskt latencykompensation.

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar om någon köpt laddat ner uppdateringen...

jag får inte serie nummret att funka le....

tACKSAM FÖR SVAR

Jag köpte och tankade ner uppdateringen idag. Men fattar inte, hur ska man trycka in serie numret? Jag har installerat, och sen får jag upp en liten trevlig ruta som säger nåt i stil med "fatal error occured"

Ingen annan som råkat ut för det? det står att den skapar nån sorts log-fil. när jag tittar på den så står det "Acces Violation occured"

Vad ska jag göra tro?

Segt o slänga ut över 500 spänn om det inte funkar lixom.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inga som helst problem faktiskt. Det gick faktiskt tidigare än tidigare uppdateringar. Jag har ingen olaglig programvara som kunde ställa till problem heller, i och för sig, och det säger jag inte att någon annan har heller, men det känns som om det skulle kunna skapa problem om man har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Reggaekungen (oregistrerad)

Avinstallera alla pluggar som du inte har köpt, om nu så är fallet!!!!!

Jag har bara orginal pluggar soft-s......

Sen tänkte jag bara lägga till att, jag tycker att det är f.....ligt att man inte får med en manual.dåligt....!!!!!!!

DD borde ha en Pdf fil att kunna ladda hem för oss som är nya i PT. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite fjöntig fråga kanske, men...kan jag ladda hem uppdateringen på en annan dator o sen föra över denna till min musikdator som ICKE skall ha med internet att göra? Eller är det möjligt att inköpa uppdateringen hos JAM eller MB kanske, på en skiva?

L P & U

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina vänner, Jag har ljugit för er.

Jag har sett fel. Jag har protools 6.4 till mitt digi001. vet inte hur jag kunde ha så fel.

Jag ber om ursäkt.

Jag tror du kan ha PT LE 6.4 CS9 - som om jag inte missminner mig helt var senate versionen på 001.

Har ett 001 hemma i hyllan förresten om någon är intresserad.

Funkar mycket bra, om man klarar sig med versionen ovan.

002 och Mbox annars, men snart händer det väl något nytt kan jag tänka - igen.

- J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...