Jump to content
Annons

De nya pluggarna i Cubase 4


joachime

Recommended Posts

Sitter och lĂ€ser lite om Cubase 4. Blir lite sugen! 😕

Är det nĂ„gon som har hunnit gĂ„ igenom de nya pluggarna och kan komma med lite synpunkter? Jag Ă€r mest nyfiken pĂ„:

  • Envelope Shaper - FunktionsmĂ€ssigt liknar den SPLs Transient Designer. Hur lĂ„ter den t ex pĂ„ bastrumma eller helt trumset?
  • Limiter - Hur lĂ„ter den jĂ€mfört med andra brickwall-limiters?
  • StudioEQ - Det vore riktigt trevligt med en riktigt bra, lĂ€ttrattad EQ i Cubase!
  • StudioChorus - Tycker det saknas ett varmt chorus i tidigare versioner av Cubase

NÄgra andra pluggar ni fastnat för?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ja.. jag Ă€r supernöjd med nya inbyggda EQ'n.. anvĂ€nder inget annat idag faktiskt av de gamla EQ's jag anvĂ€nt tidigare.. visst det kanske hĂ€nder om man vill Ă„t nĂ„gon fĂ€rgning frĂ„n emulerad hĂ„rdvara via andra tillverkares koncept, men nya EQ'n som sagt lĂ„ter skitbra.. ganska precist raka motsatsen frĂ„n tidigare, allt Ă€r sĂ„ överskĂ„dligt samtidigt som de nya kurvorna öppnar mĂ„nga dörrar för precisionsarbete.. sa jag att den lĂ„ter otroligt mycket bĂ€ttre?.. lĂ„ta bĂ€ttre ja.. jag tycker nog överlag att nya VST3 standarden lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n tidigare.. men lĂ„ter det vara osagt varför 🙂

Jag har provat de flesta pluggarna och anser att de gör det de ska och vissa Àr roligare Àn andra men den svagaste av dem alla mÄste nog vara kompressorn som inte alls ger mig nÄgon stimulans.. troligtvis för man har sina favoriter sedan tidigare.. bl.a UAD-1:ans LA7A / 1176, nya favvisen Waves RComp m.fl

sen att man inte anvÀnt alla pluggarna extensivt beror nog pÄ att man inte gjort nÄgra lÄtar dÀr de haft sin naturliga plats.

Limitern, StudioChorus och Envelopeshapern har jag bara lyssnat pÄ som hastigast och har inget direkt att sÀga om dem dÄ de redan har ekvivalenter som ger det resultat jag söker vilket dÄ gjort att jag inte haft anvÀndning för dem..

Om du ska uppdatera eller ej lÄter jag vara osagt.. kan du tÀnka dig att lÀgga 1895:- pÄ en sÄ enkel grej som en vÀl fungerande EQ rekommenderar jag en uppgradering direkt.. annars kanske du ska vÀnta för det hÀr Àr nog den buggigaste versionen jag varit med om - of all times - trots första bugfixen.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

EQ:n Àr okej, men i övrigt sÄ Àr jag inte nöjd. Dynamics pluggarna hÄller inte för en mastermix. Man vrider och vÀnder pÄ pluggarna men fÄr inte till det. Möjligtvis kan det bidra i ett gruppspÄr för att öka db osv men inte för en mastermix. Reverbet mfl anvÀnder jag inte överhuvudtaget.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja.. jag Ă€r supernöjd med nya inbyggda EQ'n.. anvĂ€nder inget annat idag faktiskt av de gamla EQ's jag anvĂ€nt tidigare.. visst det kanske hĂ€nder om man vill Ă„t nĂ„gon fĂ€rgning frĂ„n emulerad hĂ„rdvara via andra tillverkares koncept, men nya EQ'n som sagt lĂ„ter skitbra.. ganska precist raka motsatsen frĂ„n tidigare, allt Ă€r sĂ„ överskĂ„dligt samtidigt som de nya kurvorna öppnar mĂ„nga dörrar för precisionsarbete.. sa jag att den lĂ„ter otroligt mycket bĂ€ttre?.. lĂ„ta bĂ€ttre ja.. jag tycker nog överlag att nya VST3 standarden lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n tidigare.. men lĂ„ter det vara osagt varför 🙁

Tack för lÄngt och utförligt svar. Det lÄter toppen att Steinberg lagt till en riktigt bra EQ. AppropÄ pÄ det mÄste jag name-droppa min senaste favorit-EQ: AirEQ.

Den Ă€r otroligt lĂ€ttrattad och har en fast solid kĂ€nsla i hela registret. 😎

Intressant med VST3 standarden. PÄ vilket sÀtt tycker du den lÄter bÀttre? GÀller det för Àldre pluggar ocksÄ?

Jag hade pĂ„ kĂ€nn att de skulle misslyckas med vintagekompressorn! Flavour har aldrig varit Steinbergs starka sida... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Reverbet mfl anvÀnder jag inte överhuvudtaget.

Är Ă€ndĂ„ nyfiken pĂ„ reverbet. Som jag jobbar nu saknar jag ett allround-reverb som inte krĂ€ver alltför mycket cpu.

LjudmÀssigt, gör det att jÀmföra med nÄgot annat?

Envelope Shaper Àr riktigt trevlig och gör underverk pÄ enstaka trumspÄr eller hela loopar

LĂ„ter som Transient Designer! 😄

Edit: la till citat

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kul med sÄ bra betyg! Det fÄr nog bli en C4-uppgradering snart.

.. sa jag att den lĂ„ter otroligt mycket bĂ€ttre?.. lĂ„ta bĂ€ttre ja.. jag tycker nog överlag att nya VST3 standarden lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n tidigare.. men lĂ„ter det vara osagt varför  😄

Mjae, jag Àr nog tveksam till att sjÀlv standarden innehÄller nÄgot kvalitetsförhöjande - inget av det jag lÀst om den tyder pÄ det iaf. DÀremot Àr det ju inte omöjligt att Steinberg lagt lite extra krut pÄ de nya pluggarna (som anvÀnder VST3-standarden).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...