Jump to content
Annons

Klippa filer i Ardour 2.0 (beta 8).


lundberg

Recommended Posts

När jag spelat in ett spår i Ardour och vill dela på filen för att klippa ut en sur sångfras eller liknande (hypotetiskt - jag sjunger ju aldrig surt 🙂 ) så högerklickar jag och väljer "Dela" i menyn men filen delas aldrig utan är lika hel och fin som den var när jag spelade in. Nån som vet vad det kan bero på? ÄR funktionen "Dela" helt enkelt inte till för att dela filer eller är funktionen inte klar än? Hade samma bekymmer i tidigare Ardour-versioner.

Det går utmärkt att ta tag i kanten på ett spår och dra och på så sätt klippa bort slutet eller början på ett inspelat spår men vill jag klippa ur nånting i mitten måste jag först kopiera hela spåret så att jag har två kanaler med samma tagning och sen ta början från den ena kopian och slutet från den andra kopian.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag spelat in ett spår i Ardour och vill dela på filen för att klippa ut en sur sångfras eller liknande (hypotetiskt - jag sjunger ju aldrig surt  😳 ) så högerklickar jag och väljer "Dela" i menyn men filen delas aldrig utan är lika hel och fin som den var när jag spelade in. Nån som vet vad det kan bero på? ÄR funktionen "Dela" helt enkelt inte till för att dela filer eller är funktionen inte klar än?

Om du ska dela ett spår måste du sätta edit-cursorn (den blå linjen) där du ska dela. Det kan man göra antingen genom att dra den dit med musen, eller hålla muspekaren över stället där du ska klippa och trycka på <e> på tangentbordet. Sen högerklickar du som vanligt och väljer "Dela" (eller "Split" i min engelskspråkiga Beta 2).

Hoppas att det besvarade din fråga. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju även att använda sig av "Range"-verktyget (som ser ut ungefär |<->| (heja ascii-art)) och markera en del av ett spår, och sedan klippa ut bara den biten. 😱

Och angående att klippa i tagningar, det är som vi brukar säga på jobbet (systemutveckling), "det är lika bra att göra rätt på en gång".. Programmerare brukar vara kända för det. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och angående att klippa i tagningar, det är som vi brukar säga på jobbet (systemutveckling), "det är lika bra att göra rätt på en gång"..

Hrm... ja... Man gjorde ärligare inspelningar på den gamla 4-kanals-kassettporta-tiden. 😱 När man spelar in numera har det skiftat från "kan vi behålla det där?" till "kan vi behålla NÅT av det där?" Tycker nog mest att det är en fördel även om det bor en liten bakåtsträvande bohem i mig som anser att det är fusk. Men när man har sjungit en vers med oslagbar känsla i början och olidligt sursångeri i slutet tar man gärna fram saxen och visslar lite oskuldsfullt. Det har även hänt - säg det inte till nån - att jag autotunat nån fras i ett sångpålägg. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har ännu ingen autotuner i Linux.... Det var på min gamla windows-tid jag körde det, vilket faktiskt inte var så länge sen. Det var när jag köpte ny dator i somras som jag aldrig återupptog att ha en en windows-partition för musikinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är annars inte alldeles svårt att kompilera in VST-stöd i Ardour, om man bara ordnar det med Wine, men det var det du hade problem med om jag inte minns fel?

Om du nu ändå kompilerar Ardour 2 från source, menar jag. 🙂 "VST=1" orkar nog vem som helst skriva, och kopiera kan man ju göra lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fixat Wine nu för att styra upp VST-stödet! Det gick med ett program som heter "Simple64" och det var väl förmodligen inget avancerat det programmet gjorde för att få Wine att funka. Tror det räcker med en --force-architecture-växel när man installerar paketet, eller nåt sånt. Så nästa gång jag kompilerar ska jag nog ta med det där. Såg att beta 9 släppts nu så det blir väl att kompilera en ny version snart. Kör tvåan "skarpt" nu för att jag tycker att den är så pass bra och stabil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...