Jump to content
Annons

En dålig dag för en stackars SM57


Hellhoff

Recommended Posts

Vår SM57:a hade en dålig dag för ett par veckor sen påväg till en konsert. Den föll först från ett mikrofonstativ rakt ner i backen, vi hade ingen tid att testa den utan slängde med den i mikrofonuppsättningen till vårt gig. Vi kom ungefär 5 mil innan jag var tvungen att hämta en påse i skåpet på bussen för att min tjej ville ha sina cdskivor, för att komma åt påsen blev jag tvungen att flytta på en annan påse där SM57an tillfälligt var placerad pågrund av stress.

Påsen hade ett mycket litet hål i botten, men tillräckligt stort för att sm57an skulle tränga sig igenom och ramla med membranet RAKT ner i snön när jag tog ur påsen. 😛

Vid ett test ett par dagar senare funkade den bra i en timme eller något. När jag nu skulle testa den idag började det spraka och knäppa ordentligt i mina högtalare när jag anslöt sladden. Mikrofonen hade 0 gain och 0 volymregel men det sprakade som fasen i flera sekunder tills jag tog loss mikrofonen.

Kan detta bero på något särskilt annat än en skada vid snödyket? 😉

Jag kikade även lite på micken, och försökte lista ut hur man öppnar den för att kika på membranet, är det ens möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej - det krävs en viss talang för det... 😉

Har du provat att köra utan fantommatning? Det kan ju vara kortis som gör att matningen får problem och ger det där knäppandet och sprakandet... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHA. Credits till mig.

Du, Claes, när du nämner det så kan du ha rätt, jag använde den i samband med att fantommatningen var igång då vi mickade upp ett trumset. Nu hör det till saken att jag inbillade mig att sprakandet tilltog då mikrofonen nuddade mixerbordet vars nederkant är av järn. Så det kan mycket väl vara som du säger.

Men det inträffade även då micken satt i ett stativ om än mindre, beror det då på en kass kabel eller bör jag flytta den till nästa fantommatningsgrupp och ha fantommatningen av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - det kan ju vara något att testa. Om det blir kortis på "rätt" ställe så är det kanske bara fantommatningen som förstör, men risken är ju att det har gått åt skogen helt och att den måste repareras eller bytas ut...

Allriskförsäkring, kanske...? 😎 "Allriskförsäkring" låter mycket mildare än "drulleförsäkring", som det hette från början... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte råd...? Då åker kanske en årspremie till en ny mic i stället... 😎

Jag kommer inte ihåg alls hur man gjorde för att öppna dem. Det är så länge sedan jag hade SM57:or - och de går som sagt aldrig sönder... 😄

Bo Hansén har säkert full koll på det, så du kan ju prova att skicka ett PM till honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, jag är rätt proffsig, men att en SM57 faller ur en påse kan hända vem som helst, att det råkar vara snö och den faller med membranet neråt är inte heller helt omöjligt.

Så credits får vi ge till Murphy. "Kan det gå åt helvete så gör det det."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis har en Fender Pro Reverb gitarrförstärkare. Den föll av bilen på E4:an i 110 km/h. Det var mest trädelarna som gick sönder, frontbaffeln hade spruckit i två delar mm. Så den gick att laga och låter idag lika bra som då den var ny.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

tja

det absolut mest troliga och som vi alla håller med om är att micken är skadad, hur fanken nu man får en SM57 gå sönder 🙂

jag själv är inne på claes linje. du skrev att den funkade ett par timmar och jag tror inte det faktum att den ramlade ut och hamnade i snön som gjorde det utan säkerligen en kombination av att den var blöt inuti samt att du matade den med fantommatning, och sånt vet nog ljudtekniker här att dynamiska tycker inte så mycket om sånt.

jaja, som nån sa, credit till dig för typ den första som verkligen lyckats få en sm57 gått sönder 🙂

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

OMG! du har pajjat en 57a.. jag är fan chockad.. du har just krossat hela min världsbild..

🙁

haha 😆😆😆

ne men seriöst..

57an skruvar man av på typ mitten.. ett streck sysn där.. där får du skruva med diverse verktyg, typ skiftnyckel och inseksnycklar.. då bör du komma åt membranet!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag själv är inne på claes linje. du skrev att den funkade ett par timmar och jag tror inte det faktum att den ramlade ut och hamnade i snön som gjorde det utan säkerligen en kombination av att den var blöt inuti samt att du matade den med fantommatning, och sånt vet nog ljudtekniker här att dynamiska tycker inte så mycket om sånt.

Alltså, snöolyckan var ju flera veckor tidigare, sen funkade den i ett par timmar, varpå jag använde den igen ytterligare några veckor senare, det var då sprakandet uppkom.

Undras om SHURE ger ut gratismikrofoner till en som lyckas med bedriften att ha sönder en. *skrattar*

Link to comment
Dela på andra sajter

asså grejjen med 57an ä'r ju att den varit nästintill ofärndrad i snart 50 år, o det bevisar jag onekligen att det är ren o skär kvalité, så jag tycker du ska ringa till shure o berätta att du gjort det omöjliga att förstöra en.. du blir bergis sponsrad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det softaste jag har varit med om när det gäller en SM57a så är det när jag körde ljud på ett gig och helt plötsligt small det till i PA:t mitt i låten. Fudnerade lite på var det var men det kom ju inte tillbaka så jag brydde mig itne så mkt. Sedan efter ciruks en halvminut så tänkte jag att det knappt hördes ngn. virvel i PA:t. Blev konfunderad och sloge en koll på PFL:en. INgen signal.

Visade sig senare att trummisen hade lyckats slå av(!) 57an vid virveln vid stället där kapseln och mikrofonhuset sitter ihop. var bara löda ihop kablöarna som hade gått av o sen var den klar för användning.

(Troligen var den nog lite uppgängad där eftersom trumstocken rimligen borde gått av före micken)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...