Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, helt plötsligt sĂ„ vill inte datorn starta upp, inte ens i Safe Mode( jag kommer till Windows-flaggan med svart bakgrund nĂ€r jag bootar som vanligt, men sen hĂ€nder inget mer, "timglaset" bara gĂ„r och gĂ„r. NĂ€r jag bootar i safe mode sĂ„ kommer jag bara till ett blinkande "minustecken" i vĂ€nstra övre hörnet). Är det nĂ„gon som vet hur mycket som "gĂ„r förlorat" nĂ€r man reparerar Windows(som i DEN HÄR GUIDEN ). MĂ„ste man installera alla program pĂ„ nytt efterĂ„t eller blir allt som det var innan problemet uppstod? Finns det risk för att data gĂ„r förlorad vid en Windows-reparation? NĂ„gon som har andra tips?

Jag Ă€r VÄLDIGT tacksam för svar.. Mathias

Annons
Postat

Jag hade ungefÀr samma problem för ett par mÄnader sedan. SÄ hÀr gjorde jag, ingen garanti för att det skall funka lika bra för nÄgon annan:

In med Windows XP-skivan och kör igÄng en installation. LÄt den gamla Windowsinstallationen vara ifred och gör en ny (sÄ att du fÄr upp en dualboot nÀr det klart...).

Enda kruxet Àr att gamla Windowsinstallationen ligger kvar i startmenyen nu och att man manuellt fick plocka vÀck alternativt flytta en massa program/filer. Men det fina var förstÄs att allt det som jag absolut inte ville bli av med fanns kvar. Vet inte om detta hjÀlper dig men lite kanske?

Postat

Det verkar som om ditt enda alternativ Àr att testa med en reparations-installation. Om det fungerar, sÄ har du sedan kvar alla program, fullt fungerande. Om det misslyckas, sÄ Àr maskinen ungefÀr lika död som nu, fast pÄ ett annat sÀtt... Inte sÄ mycket att vÀlja pÄ om du saknar en ordentlig backup, alltsÄ...

NÀr du har fÄt liv i en fullt fungerande installation, sÄ kör gÀrna med Acronis TrueImage, sÄ att du fÄr en fullstÀndig backup av systemet som det ser ut nÀr det fungerar.

Postat

Tusen tack för svar bÀgge 2:o).. Claes, vad menar du med att datorn blir död pÄ ett annat sÀtt? Vad Àr det som blir fel i fall det inte fungerar att reparera Windows?

Kan jag installera Windows pÄ en av mina andra hÄrddiskar utan att jag riskerar att förlora massa data, jag tÀnker att det inte borde vara nÄgot problem, Windows skriver vÀl inte över existerande data, eller?

Vilket av dessa tips borde jag pröva först? Kan jag pröva att reparera Windows först och om det misslyckas, installera ett ny?

Tack igen för hjÀlpen.

Postat (redigerat)
  TUFFTUFFTUFF sa:
Tusen tack för svar bÀgge 2:o).. Claes, vad menar du med att datorn blir död pÄ ett annat sÀtt? Vad Àr det som blir fel i fall det inte fungerar att reparera Windows?

Kan jag installera Windows pÄ en av mina andra hÄrddiskar utan att jag riskerar att förlora massa data, jag tÀnker att det inte borde vara nÄgot problem, Windows skriver vÀl inte över existerande data, eller?

Vilket av dessa tips borde jag pröva först? Kan jag pröva att reparera Windows först och om det misslyckas, installera ett ny?

Tack igen för hjÀlpen.

Om det av nÄgon orsak skiter sig med reparationsinstallationen, sÄ kan datorn bli stÄende i ett lÀge dÀr den hÄller pÄ att installera, men inte kommer Ànda fram - och nÀr den bootar om, sÄ fortsÀtter den med att försöka installera och boota om etc...

Det har intrÀffat nÄgon enstaka gÄng nÀr jag har försökt fixa nÄgon dator som har strulat - men inte ofta... Enda lösningen har varit att köra över den gamla installationen helt, med allt vad det innebÀr. Alla program och all data ligger kvar, men eftersom DLL-filerna försvinner, sÄ mÄste man installera om alla program igen för att allt ska fungera...

Inte ens om du vÀljer att göra en ny installation pÄ samma disk och skriver över det gamla Windows, kommer annat Àn Windows-filer att skrivas över - sÄ du kan vara helt lugn, sÄ lÀnge det inte Àr sÄ illa att du mÄste formatera om disken...

En varning kan utfĂ€rdas för Norton nĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r igĂ„ng. En arbetskamrat hade Norton installerat och gjorde en helt vanlig Windows update. PĂ„ grund av Norton sĂ„ kraschade uppdateringen och jag blev tvungen att köra en reparationsinstallation för att fĂ„ liv i maskinen igen. Den gĂ„ngen fungerade det - men efter det var Norton bannlyst pĂ„ jobbets datorer... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Tack, tack för utförligt svar..Nu har jag prövat att reparera Windows och jag kommer till DEN HÄR bilden, dĂ€r jag trycker Enter..efter det sĂ„ Ă€r skĂ€rmen blĂ„, det stĂ„r "Installere Windows XP home edition" överst till vĂ€nster..lĂ€ngst ner stĂ„r det "Kontrollerer 190780 Harddisk pĂ„ Id 0 pĂ„ buss 0 pĂ„ atapi..." (ja, det Ă€r norska)..sen hĂ€nder inget mer, vad gör jag nu?

Postat

Innan du ominstallerar! Har du usb-minne isatt i datorn? Prova att starta Windows utan usb-minne istucket. Har du inte gjort nÄgot annat vÀsentligt med din dator, Àr jag tÀmligen sÀker pÄ att usb-minne kan vara boven i dramat.

Postat

Hej, jag har inget USB-minne i datorn, men för sÀkerhets skull sÄ prövade jag, efter ditt tips, att rensa varenda USB-uttag pÄ datorn, men fortfarande ingen skillnad. Jag har inte gjort nÄgot annat vÀsentligt med datorn, sÄ jag stÄr fortfarande fast..

Postat

Tjena!

Kom precis frÄn ett liknande problem som jag svettats med. Trodde att min laptop med live-setup var ett minne blott - men den funkar nu fint. Pust.

Felet jag hade liknade ditt - dvs att den inte startar ordentligt ens i safe mode. I mitt fall sÄ kom inte ens Windows-loggan fram utan jag fick blÄskÀrm en brÄkdel av en sekund, innan datorn rebootade igen.

Mitt sÀtt att lösa det Àr följande:

* Boota XP-skivan

* VÀlj inte Enter utan istÀllet "R" (reparera)

* En konsoll med kommandoprompt startar en stund senare

* Testa om du kan lista innehÄllet pÄ hÄrddisken (skriv DIR). Eventuellt fÄr du felmeddelande hÀr.

* Skriv CHKDSK. Detta sÀtter igÄng en kontroll- och reparationsprocess. Förhoppningsvis hittas problem som sedan fixas.

* Boota om och starta i Safe mode.

Postat

Har du möjlighet att hÀnga i disken i en annan dator sÄ kan du ju rÀdda data den vÀgen, för att sedan börja om med en ren nyinstallation av windows.

Postat
  TUFFTUFFTUFF sa:
..lÀngst ner stÄr det "Kontrollerer 190780 Harddisk pÄ Id 0 pÄ buss 0 pÄ atapi..." (ja, det Àr norska)..sen hÀnder inget mer, vad gör jag nu?

Även detta tyder pĂ„ att hĂ„rddisken (eller snarare filsystemtet) inte mĂ„r sĂ„ bra. SĂ„ att testa mitt tips ovan Ă€r en god idĂ©.

Postat

Tjena, jag kÀnner igen det dÀr, en polare lÀmnade sin dator till mig för att den bara rebootade hela tiden i uppstarten.

Jag testade att sÀtta i hans hÄrddisk i min dator (som slave) och den fungerade perfekt, jag lyckades installera om windows pÄ den men det va fortfarande samma problem i hans dator.

Efter en vecka och tusentals felsökningar senare sĂ„ betalade han mig för att bestĂ€lla ett nytt moderkort eftersom jag antog att det va det som va kass...och sĂ„ var det! Men testa som sagt att trycka i hĂ„rddisken i en annan dator och rĂ€dda allt viktigt 😛 Lycka till!

Postat
  Citat
Mitt sÀtt att lösa det Àr följande:

* Boota XP-skivan

* VÀlj inte Enter utan istÀllet "R" (reparera)

* En konsoll med kommandoprompt startar en stund senare

* Testa om du kan lista innehÄllet pÄ hÄrddisken (skriv DIR). Eventuellt fÄr du felmeddelande hÀr.

* Skriv CHKDSK. Detta sÀtter igÄng en kontroll- och reparationsprocess. Förhoppningsvis hittas problem som sedan fixas.

* Boota om och starta i Safe mode.

Nu har jag provat det oxÄ,men jag kommer inte vidare efter att jag trycker pÄ R..det stÄr bara"Kontrollerer 190780 Harddisk pÄ Id 0 pÄ buss 0 pÄ atapi.."FÄr vÀl gÄ in pÄ Classe imorrn och "lÄnköpa"(3 dagars öppet köp rules) en extern USB-lÄda och testa sÀtta i hÄrddisken dÀr och kopiera allt till laptopen.

Hmm, hur vet man att det Àr moderkortet som det Àr fel pÄ?

Tack för all hjĂ€lp 🙂

Postat

Okej, nu har jag varit pÄ Claes O. och köpt en extern USB-lÄda att sÀtta hÄrddisken i och sen har jag kopplat den till laptopen(slutresultatet blir en extern USB-hÄrddisk om man sÀger sÄ).

HÄrddisken visas i Min datamaskin(pÄ laptopen), men nÀr jag klickar pÄ den sÄ stÄr det typ "Denna hÄrddisken Àr inte formaterad, vill du formatera nu?". Det vill jag ju inte. I datamaskinbehandling sÄ syns hÄrdiskens 2 partioner, pÄ den minsta av de stÄr det "OK" och pÄ den största stÄr det "Utildelt"(antagligen "Otildelat" eller liknande pÄ svenska).

NÄgon som har ett bra förslag pÄ vad jag gör nu? Jag vill ju inte formatera och förlora all data. Finns det nÄgon funktion typ checkdisk eller sÄ som jag har missat? Finns det nÄgot program som kan "ÄterupprÀtta" den data som ligger pÄ hÄrddisken? Den verkar ju fungera(om jag formaterara den) och det lÄter ju konstigt att Windows helt plötsligt bara har skrivit över allt som finns dÀr..Eller Àr hÄrddisken död?

NĂ€stan ÄNNU mer tacksam för hjĂ€lp nu..

Postat

Du har eventuellt en trasig Master boot record (MBR) pÄ denna disk. Du kan lÀsa tillbaka datat om du har lika mycket ledigt utrymme pÄ nÄgon annan disk som datat pÄ din trasiga. Du kan tex. anvÀnda GetDataBack eller nÄt liknande program.

Postat

TĂ€nkte bara sĂ€ga TUSEN TACK för hjĂ€lpen 😕 . Allt löste sig ganska bra till slut. Jag blev tvungen att köpa ny hĂ„rddisk, men jag lyckades fĂ„ tillbaka i stort sett alla filer med hjĂ€lp av ett "recovery"-program.. bara en frĂ„ga till, kan jag anvĂ€nda den gamla hĂ„rddisken om jag formaterar den?

Postat
  TUFFTUFFTUFF sa:
TĂ€nkte bara sĂ€ga TUSEN TACK för hjĂ€lpen 😕 . Allt löste sig ganska bra till slut. Jag blev tvungen att köpa ny hĂ„rddisk, men jag lyckades fĂ„ tillbaka i stort sett alla filer med hjĂ€lp av ett "recovery"-program.. bara en frĂ„ga till, kan jag anvĂ€nda den gamla hĂ„rddisken om jag formaterar den?

Va skönt att det löste sig. Du kan anvÀnda den gamla disken igen, men kör en chkdsk pÄ den för att se att den Àr ok.

Postat

RÄbra, tusen tack igen, tur att det finns folk som kan och vill hjÀlpa till..Om den nu fungerar efter formatering och chkdsk, Àr det större chans att den strular i framtiden eller Àr det problemet borta och Àr den lika "sÀker" som vilken hÄrddisk som helst?

Postat

vi hade EXAKT samma problem pĂ„ vĂ„ran gamla laptop, det löste sig inte hur jag Ă€n gjorde.. det funkade bara inte..sĂ„ vi sĂ„lde den till sambons farsa o dĂ„ startade den.. đŸ˜±

nu kör vi iMac istÀllet för laptop...!!!

Postat
  TUFFTUFFTUFF sa:
TÀnkte bara sÀga TUSEN TACK för hjÀlpen :rolleyes: . Allt löste sig ganska bra till slut. Jag blev tvungen att köpa ny hÄrddisk, men jag lyckades fÄ tillbaka i stort sett alla filer med hjÀlp av ett "recovery"-program.. bara en frÄga till, kan jag anvÀnda den gamla hÄrddisken om jag formaterar den?

Japp, det kan du. Ett antal block pÄ hÄrddisken kommer att markeras som dÄliga och sedan inte anvÀndas av operativsystemet nÀr disken formaterats. Det som hÀnder Àr att du fÄr en aning mindre utrymme pÄ disken Àn innan. Ett eller ett par dÄliga block Àr oftast inga problem, men om du hittar flera sÄ kan det vara tecken pÄ att hÄrddisken Àr pÄ G att ge upp helt, sÄ spara inga dödsviktiga prylar pÄ den om du Àr osÀker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.