Jump to content
Annons

every day


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:Every day

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:floating

LÅTLÄNGD:3:20

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:-05-06

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.6 Mb

STATUS: Skiss och kanske krävs ett antal lyssningar för att få grepp om låten 😕🙂

LÅTLÄNK:every day

Håller på med lite gammalt material som jag mixar om och undrar om trummorna funkar och varför det blir så jämntjockt i mixen....allt flyter ihop 😆 tar tacksamt emot kritik.....tnx

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Sången är krånglig, och på ytan. Trummorna sjunker. Du älskar din gitarr, och mixar den för högt. Jag vet, den låter bra, men den tar för mycket utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe...tack för responsen...det är kanske som du säger ang. gitarren jag hör det nu...ska fixa ner den i volym...funkar trummorna rent rytmiskt i låten???och varför är mixen så j-a hög( jag tror inte jag ändrat på något sen förra audiomixdown:en 🙂 ) tnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten verkar vara bra... men tyvärr är mix och arr inte det. Jag gillar inte trummorna och basen alls. Skulle vara så grymt med en version med bara ackegitarrerna och stråkar. Mellanspelet är grymt snyggt, så det ska du absolut ha kvar, men plocka bort det i versen när det är sång? Blir lite mycket. Sammanfattningsvis, less is more!

Det känns lite väl otajt i vissa gitarrspår på sina håll.

Men jag anar en riktig kanonlåt där bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj karl,

Bra låt, sköna harmisar ju. Och som vanligt jättebra sång med den ligger för svagt tycker jag.

Peta upp sången lite, lägg den närmare. Kanske en förenkling av trumkompet och en "uppoktavering" av basen skulle få det att låta mindre rörigt?

Skulle jättegärna höra denna med endast stråk, sång och ackgitarr. Möjligen en shaker.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att slagverk och resten har riktigt samma stämning över sig.

Men varför? Kan det vara att musiken är lite flytande medan slagverk mer statiskt obönhörligt och lite hektiskt (i sammanhanget) kör på? Tror dock att ett halverat tempo på slagverket hade varit bättre. (Hmm heter det halverat tempo?).

Du sjunger verkligen bra här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Who am I to tell? Här kommer i a f mina högst subjektiva synpunkter:

Komposition: Det kommer ö h t aldrig några svaga kompositioner från dig och det alltid fascinerande att få lyssna på dina nya alster. Stark melodi, sinnrika harmonier och snygg gitarrfigur.

Arrangemang: För grötigt med alla instrument (jo jag är fortfarande "skadad" efter en konsert med Anna Ternheim med exempelsvis ett enda brutet synthackord eller ett par grejor på slajden, varje enskild ton blir så mycket viktigare med sparsmakade arr). Jag skulle vilja ha gitarrlead, -komp och sång enbart i början. Möjligen successiva pålägg med stråkarna alldeles i slutet. Tycker kanske du gödslar för mycket med gitarrfiguren (som i sig är skitsnygg) med risk att tjata ut den innan låten klingat ut, testa att lägga in den bara mellan sångstroferna. Gitarrfiguren så pass drivande i sig att de hurtiga trummorna kanske inte behövs eller enbart på slutet?

Mix: Den innerliga sången som bär ditt signum är alldeles för svag i mixen. Hör knappt ett ord. Hör inte basen heller trots rätt schyssta lurar. Panoreringen är ok förutom pukorna(?) som ligger långt ut till vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten verkar vara bra... men tyvärr är mix och arr inte det. Jag gillar inte trummorna och basen alls. Skulle vara så grymt med en version med bara ackegitarrerna och stråkar. Mellanspelet är grymt snyggt, så det ska du absolut ha kvar, men plocka bort det i versen när det är sång? Blir lite mycket. Sammanfattningsvis, less is more!

Det känns lite väl otajt i vissa gitarrspår på sina håll.

Men jag anar en riktig kanonlåt där bakom.

Tackar Fidden...att mixen inte håller var en av anledningarna till att jag la upp den i det skick den är 😕 och varför jag ville ha lite driv i trummorna var att dom två senaste låtarna gick just i den andan "akustiskt och stråkar" så jag ville bort från det men visst kan man börja låten på det sättet och öka på 😉

jag skrev denna -05 men har velat göra om den då jag isynnerhet gillar mittpartiet så jag jobbar på ett tag till va? :rolleyes: tnx

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Köp en par riktiga perc-instrument, shaker, ägg och nåt annat. Budjetklass duger. Spela in det live, för att få lite feeling på det hela. Om du inte är specifikt ute efter just den där slags trummor, trummor som inte riktigt konventionellt sett platsar, så gör helt om dom. Jan antog att det var ett stilistiskt beslute, men kanske inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eliasson....sången är för låg men också lite medvetet då texten är rapakalja å engelska(eller vad det är) men visst ska den upp och sedan får du läsa svaret till fidden för att förstå varför det inte blev bara akustiskt med stråk...tnx 😛

JahCrab....tack för lyssningen och kul att du gillar...den kommer förmodligen bli lite annorlunda när den är klar men inte helt avskalad....tnx 🙂

DåligtGehör....du har säkert rätt i din analys, kompet är rörligt om än lite otajt på vissa ställen och trummorna(stylus) är ganska statiska...men kul att du tycker om sången... 😛

e.....återkommer 😕😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Who am I to tell? Här kommer i a f mina högst subjektiva synpunkter:

Komposition: Det kommer ö h t aldrig några svaga kompositioner från dig och det alltid fascinerande att få lyssna på dina nya alster. Stark melodi, sinnrika harmonier och snygg gitarrfigur.

Arrangemang: För grötigt med alla instrument (jo jag är fortfarande "skadad" efter en konsert med Anna Ternheim med exempelsvis ett enda brutet synthackord eller ett par grejor på slajden, varje enskild ton blir så mycket viktigare med sparsmakade arr). Jag skulle vilja ha gitarrlead, -komp och sång enbart i början. Möjligen successiva pålägg med stråkarna alldeles i slutet. Tycker kanske du gödslar för mycket med gitarrfiguren (som i sig är skitsnygg) med risk att tjata ut den innan låten klingat ut, testa att lägga in den bara mellan sångstroferna. Gitarrfiguren så pass drivande i sig att de hurtiga trummorna kanske inte behövs eller enbart på slutet?

Mix: Den innerliga sången som bär ditt signum är alldeles för svag i mixen. Hör knappt ett ord. Hör inte basen heller trots rätt schyssta lurar. Panoreringen är ok förutom pukorna(?) som ligger långt ut till vänster.

you are you to tell.....I'm in hell 🙂 jag kommer nog att arra efter din pipa och anledningen till att du inte hör texten(sången) är ju att det inte är någon text så det ska jag greja också....jag vill nog behålla trummorna i slutet iaf då det tätnar till där....ska försöka bygga upp långsamt och nyanserat...tnx för din säkra nos....

Best karlo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Karl.

Jo dessa trummor låter lite malplacerade i denna låt.Det är ju en känslosam historia - levererad med finstämd sång och gitarr/stråkarr..Alternativt skippa trummorna och hacka in ett piano som rytm i stället? Möjligen ett ägg till komp?

I övrigt så låter karl bra!

Mvh

Micael

tack för lyssningen...ja, det är svårt att veta vad som är bäst för låtens utveckling men det lutar åt att jag går på equality's linje får se...tnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekonstigt arr. Trummor hör inte alls hemma i låten, eller så är det gitarren och sången som inte gör det. Kill your darlings?

Men, låten är bra som vanligt när det kommer från dig.

// Steffo

Ja det kanske bara är att lägga ner 🙁😉 nää men jag ska böka till det i någon riktning....tack för lyssningen

Link to comment
Dela på andra sajter

lite mycket som på går på samma gång .

Gillar din sång skarp..Gittaren lite hög..Trummorna lite statiska..Slutatde hum inte bra 😉

Men det finns ett driv i låten Kör hårt detta blir skit bra..

T

Link to comment
Dela på andra sajter

lite mycket som på går på samma gång .

Gillar din sång skarp..Gittaren lite hög..Trummorna lite statiska..Slutatde hum inte bra 😛

Men det finns ett driv i låten Kör hårt detta blir skit bra..

T

kul att du tror att det kan bli något......tnx 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...