Jump to content
Annons

On Love - Kompositionen är färdig


Dividend

Recommended Posts

* LÅTNAMN: On Love

* ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist

* GENRE: filmmusik/pseudoklassiskt

* LÅTLÄNGD: '6 minuter

* KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

* PRODUCENT: densamme

* EV. MEDVERKANDE: -

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.5mb

* STATUS:

Åsikter, råd, tips? 😆

Detta är en ny version av den jag postade för ett tag sen. SKräniga violiner borta, en eller två falska noter bortagna eller ersatta (fanns fler 😆.. Låter bra men ändå, skall testa 1ups och spacemans råd (tack) för att få det att låta bättre och/eller mer realistiskt. Gärna "och". Anti-midifiering sker under morgondagen

Love

Ni som tycker detta låter "midi" för att jag väljer att sätta noterna manuellt utan volymskillnad mellan närliggande noter och utan hänsyn till "den mänskliga faktorn" i en riktig orkester, kan kanske ge mig råd hur jag kommer runt detta problem? Jag arbetar på detta sätt, för att kunna exportera noterna så de ser vettiga ut i Noteworthy composer. Swing-effekten?

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sååå vackert!

Kanske lugna ner violinisterna lite? Långa vackra toner känns rätt.

Det sista i slutet vid 4.37 eller så, de rösterna ville jag inte ha just där och då...

Men det är ju vackert som attan, får nog gråta en skvätt... buuhuuhää... (såh, klart)

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint och så. Men saknas typ 7 minuter för att verkligen nå fram. :rolleyes:

Är de på gång?

Nej, jag har druckit 3 snapsar och då kan jag inte komponera 7 minuter. 😛 Och då sätter jag ändå noter rätt snabbt.. Kommit fram till att elgitarr inte passar detta stycke. Dock kanske death-growlande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint och så. Men saknas typ 7 minuter för att verkligen nå fram. :rolleyes:

Är de på gång?

Nej, jag har druckit 3 snapsar och då kan jag inte komponera 7 minuter. 🙁 Och då sätter jag ändå noter rätt snabbt.. Kommit fram till att elgitarr inte passar detta stycke. Dock kanske death-growlande.

Men pröva ta 3 snapsar till så ska du se att el-gitarr helt plötsligt är ett lysande pålägg! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint och så. Men saknas typ 7 minuter för att verkligen nå fram. 😉

Är de på gång?

Nej, jag har druckit 3 snapsar och då kan jag inte komponera 7 minuter. 🙂 Och då sätter jag ändå noter rätt snabbt.. Kommit fram till att elgitarr inte passar detta stycke. Dock kanske death-growlande.

Men pröva ta 3 snapsar till så ska du se att el-gitarr helt plötsligt är ett lysande pålägg! 🙂

Har bara två kvar. Kinesiskt renat. Baidjå kallas det. Oj oj oj.... Tja nä imorgon. Hui vill i sängs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har gott om material till eventuella spelproduktioner. Bra!

Hehe, tanken är bra. Hemluth. Finns en del mindre spelföretag här i beijing faktiskt. SÖkte jobb på ett av dem som programmerare strax efter att jag först kom hit....

Det finns ju knäppgökar här på forumet som tror att mixning och reverb osv är 2/3 av skapandeprocessen. Jag säljer (om jag får) mina noter till företag, och sen så får nån nisse sitta och pula så att det låter bra, dynamik och göra det realistiskt.

Jag tänker i noter, väldigt abstrakt. Inte hur det egentligen låter.... Men jag är väl konstig.

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

låter som en orkester uppvärmning i början.. brings me back to my days at highschool...... däremot så lätt ju uppvärmning ungefär lika bra som när vi spelade.....inte för dig...sen går det in på den där ubåts filmen...och sen nåt kinesisk.....

...irriterar mig över hur dåliga dina "crashar" låtar när fiolen låtar så äkta...

...som nåt ur final fantasy

...vackert med lite annorlunda

Link to comment
Dela på andra sajter

låter som en orkester uppvärmning i början.. brings me back to my days at highschool...... däremot så lätt ju uppvärmning ungefär lika bra som när vi spelade.....inte för dig...sen går det in på den där ubåts filmen...och sen nåt kinesisk.....

...irriterar mig över hur dåliga dina "crashar" låtar när fiolen låtar så äkta...

...som nåt ur final fantasy

...vackert med lite annorlunda

Ok "crasharna" kommer från annat bibliotek... SKall kolla upp det där. Hittade någon falsk not också 😄 tror jag. Eller två, eller tre.... JAja, kul att du tyckte det lät annorlunda. MEningslöst att göra musik som redan existerar. Iofs låter det som du säger ändå som "final fantasy", "das boot", och "kinesiskt" (var? )

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

låter som en orkester uppvärmning i början.. brings me back to my days at highschool...... däremot så lätt ju uppvärmning ungefär lika bra som när vi spelade.....inte för dig...sen går det in på den där ubåts filmen...och sen nåt kinesisk.....

...irriterar mig över hur dåliga dina "crashar" låtar när fiolen låtar så äkta...

...som nåt ur final fantasy

...vackert med lite annorlunda

Ok "crasharna" kommer från annat bibliotek... SKall kolla upp det där. Hittade någon falsk not också 😛 tror jag. Eller två, eller tre.... JAja, kul att du tyckte det lät annorlunda. MEningslöst att göra musik som redan existerar. Iofs låter det som du säger ändå som "final fantasy", "das boot", och "kinesiskt" (var? )

😆

det är väll början den djupa "kontra-basen" som får das-bot känslan...och sen kinesiskt orkester musik.."höga-fiol" spel med crasherna....få en att tänka på final-fantasy...man refererera alltid till nåt man känner....jag menar inte att ditt musik är igenkännbar eller o orginellt men man tilldelar gärna det man hör (och ser) gärna i nåt fack...och när jag hör denna låt så tänkar jag direkt på inledningen på finall fantasy med de öppna vyarna och "helicopter-filmade" grafik så att säga...det var evigheter sen jag hade fram ps1 men kom ihåg hur "astonished" man var över grafiken och din låt passar till bilden i mitt huvud....så ta det som en komplimang för låten ger verkligen en "cinematisk-upplevelse"....förstå??

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väll början den djupa "kontra-basen" som får das-bot känslan...och sen kinesiskt orkester musik.."höga-fiol" spel med crasherna....få en att tänka på final-fantasy...man refererera alltid till nåt man känner....jag menar inte att ditt musik är igenkännbar eller o orginellt men man tilldelar gärna det man hör (och ser) gärna i nåt fack...och när jag hör denna låt så tänkar jag direkt på inledningen på finall fantasy med de öppna vyarna och "helicopter-filmade" grafik så att säga...det var evigheter sen jag hade fram ps1 men kom ihåg hur "astonished" man var över grafiken och din låt passar till bilden i mitt huvud....så ta det som en komplimang för låten ger verkligen en "cinematisk-upplevelse"....

Ok. ANdra här skulle säga att den var spretig och osammanhängande 😕 Kul att du fann något cinematiskt i det dock! Och det var ju meningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar när stråkarna slingrar sig runt och jagar på varann för att sedan hämta andan och återfå energin. Känns som ett organiskt stycke.

Det jag gillar mindre är något basaktigt som låter pulserande som en lågfrekvent LFO. Kanske låter det bara så i mina rät billiga hörlurar?

----

Spelar du in på keyboard eller skriver du in noter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar när stråkarna slingrar sig runt och jagar på varann för att sedan hämta andan och återfå energin. Känns som ett organiskt stycke.

Tackar 🤪

Det jag gillar mindre är något basaktigt som låter pulserande som en lågfrekvent LFO. Kanske låter det bara så i mina rät billiga hörlurar?

Jag vet vad du menar, det skall fixas. Bra du nämnde det. Det är kontrabasarna som är för simpla helt enkelt....

Spelar du in på keyboard eller skriver du in noter?

Jag har ingen keyboard i Beijing, så jag tänker mig noterna i huvudet och sätter dem en efter en. Går snabbare för mig, men blir inte lika realistiskt utan en massa jobb...

I nödfall använder jag Skaletracker för att ta ut melodier, om det står still i skallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ok..

Lät intressant som first draft som kanadicken skulle sagt 😏 ...

Men jag skulle gärna se att du testar jobba med den via ett

keyboard eller så. Får mer......känsla kanske.

Kören är för statisk, olevande på nått sätt.

Mmm...Kan bli nått...Eller kanske som ett skolningsprojekt för

kommande storproduktioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag skulle gärna se att du testar jobba med den via ett

keyboard eller så. Får mer......känsla kanske.

Detta kommer inte att hända! 🙂 Därför jag undrar om swing-effekten i cubase på varje spår skulle kunna efterlikna detta. Iofs bara att testa, skall göra det....

Kören är för statisk, olevande på nått sätt.

Medhåll. Iaf den ljusare kören på slutet, androgyn som f_n . Mans-orch-kören i början låter rätt hyfsad, dock lite brusig....

Tack för råd, och feedback!

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen lite grand med körerna är att de möter EWQL Gold. Det är en rätt tuff moståndare vad gäller kvalitet, uttrycksfullhet och briljans.

Med de nyfunna slumpparametrarna i Cubase kan du i alla fall öka humaniseringen av stycket betydligt. legaton, fraseringar mm. kan du ju fixa med tempojusteringar manuellt via tempo-track. (CTRL+T) och automation av masterregeln, eller för lite mer naturligt sound, automera orkestern i säg 3 grupper volymmässigt.

Kören funkar nog bäst som ett sus i bakgrunden, och lägger du på silver som du fått idé om på det, så kan du kanske uppnå den effekt du är ute efter - tills att du köper Classical Choirs. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen lite grand med körerna är att de möter EWQL Gold. Det är en rätt tuff moståndare vad gäller kvalitet, uttrycksfullhet och briljans.

Med de nyfunna slumpparametrarna i Cubase kan du i alla fall öka humaniseringen av stycket betydligt. legaton, fraseringar mm. kan du ju fixa med tempojusteringar manuellt via tempo-track. (CTRL+T) och automation av masterregeln, eller för lite mer naturligt sound, automera orkestern i säg 3 grupper volymmässigt.

Kören funkar nog bäst som ett sus i bakgrunden, och lägger du på silver som du fått idé om på det, så kan du kanske uppnå den effekt du är ute efter - tills att du köper Classical Choirs. 😆

Bra inlägg, bra råd och välskrivet. Bättre än det förra som var smått blåst och arrogant "Lät intressant som first draft som kanadicken skulle sagt 😆 ". bra electronica gör han itne heller 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än det förra som var smått blåst och arrogant "Lät intressant som first draft som kanadicken skulle sagt 😆 ". bra electronica gör han itne heller 😄

Sa bara vad jag tyckte och kände när jag lyssnade...

No more, no less 😆

Men men

Blåst och arrogant?!? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än det förra som var smått blåst och arrogant "Lät intressant som first draft som kanadicken skulle sagt  😄 ". bra electronica gör han itne heller  😆

Sa bara vad jag tyckte och kände när jag lyssnade...

JAja, du är förlåten. 😆 No hard feelings? Arrogant eftersom det finns bättre sätt att inleda kommentarer... Tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än det förra som var smått blåst och arrogant "Lät intressant som first draft som kanadicken skulle sagt   😆 ". bra electronica gör han itne heller  😄

Sa bara vad jag tyckte och kände när jag lyssnade...

JAja, du är förlåten. 🙂 No hard feelings? Arrogant eftersom det finns bättre sätt att inleda kommentarer... Tycker jag...

Japp finns massor...Och jag valde detta mitt dumma nöt 😆😆

Men seriöst så lät det intressant och det var väl det som man ska

lägga vikt på eller? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Spola "Sagan om ringen" körerna. Det gör helhetsintrycket för pretentiöst.

Du borde fundera på att "matta" av ljudbilden lite med limiter. Problemet när man ska spela in orkester med VST typ, är att få till clichendon och vibraton mm när man sitter med en färdig sampling på ett spår. Man skulle behöva typ 2-3 spår för en enda violin t ex för att få till det. Början är bra.

Vet inte hur du tänkt använda detta till. Är det till spelmusik, ok. Är det till film, nja ? Om det inte är någon fantasy historia. Vad har du använt för program ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spola "Sagan om ringen" körerna. Det gör helhetsintrycket för pretentiöst.

Möjligt. Körerna på slutet, de noterna är inte bra, hafsverk... Jag ägnade mesta tiden att få dem att låta mänskliga.

Du borde fundera på att "matta" av ljudbilden lite med limiter. Problemet när man ska spela in orkester med VST typ, är att få till clichendon och vibraton mm när man sitter med en färdig sampling på ett spår. Man skulle behöva typ 2-3 spår för en enda violin t ex för att få till det. Början är bra.

Det där är sant. Och tack. Jag gillar också början, sen blir det konstigt.. Skulle behöva utvidga kompositionen, med fler ackord kanske. Lite osäker. Att bara lägga på Magnus-körer funkade inte...

Vad har du använt för program ?

Cubase SX3.

Tack för din kommentar!

Ny version av låten kommer imorgon kväll er tid, förmodligen...

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Anar lite Mikael NYman Här i uppbyggnaden av srtåkarna..Han g´jobbar mycket med penta skalor oxå tror jag.

Låter riktigt bra o körerna köper jag, Lyssnar lite med ett öra på en fantasi orkester eftersom du mest noterar..

JA cymbalerna o viveltrumman är kanske lite off på sina ställen men inte så farligt..

HA det gott ynot

komponera mera

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Anar lite Mikael NYman Här i uppbyggnaden av srtåkarna..Han g´jobbar mycket med penta skalor oxå tror jag.

Har inte hört honom, men skall kolla upp vad han gjort. Vad är han mest känd för?

Låter riktigt bra o körerna köper jag, Lyssnar lite med ett öra på en fantasi orkester eftersom du mest noterar..

Hehe. Tack!

JA cymbalerna o viveltrumman  är kanske lite off på sina ställen men inte så farligt..

HA det gott ynot

komponera mera

😉

Ja, percussionen (heter det så på svenska? 😆 ) får jag ge en ansiktslyftning tror jag, nu när jag lyssnar dan efter...

Slutet är lite kaotiskt. JAG tycker det låter bra, andra "rörigt som fan" 🙂

Men kul att du gillar mina kompositioner och: God kinesisk jul på dig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...