Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

TÀnkte lite pÄ det hÀr med att texter blir lite undan skuffade.

Lite som sexet med frugan efter 3Är, bara det funker Àr det ingen att prata eller bry sig om sÄ mycket.

Vad har ni för Äsikter.

Är texten viktig eller Ă€r det som akord i en lĂ„t? (alla vet att det finns men tar det för givet)..

Svenska

Engelska

rim

reson

LÀgg gÀrna upp nÄgot. Ex pÄ bra o dÄliga..

kommer snart att lÀgga upp nÄgra egana hÀr om det finns intresse..

Med udda hÀlsningar..

Ynot

Ps kan vara fel stĂ€lle för detta men var skulle det rĂ€tta vara........SĂ„g inte trĂ„d fan lĂ€ngre ner ... 😄

Redigerat av ynot
Annons
Postat (redigerat)

Det Àr sÄ himla varierande om texter spelar roll eller inte.

Vissa lÄtar som jag hört massor med gÄnger kan jag knappt texten till, andra kan jag nÀstan utantill utan att egentligen förstÄ varför.

Vissa strofer minns man: " can't take my eyes off you..." frÄn Damien Rice Blowers Daughter Àr ingen fantastiskt vÀlformulerad textrad egentligen, men i sammanhanget med en ypperlig melodi och en sÀllsamt bra sÄngröst Àr det sÄdant man minns.

Sammanhang Àr nyckelordet.

Det finns en massa bra texter, ThÄström Àr av mina favoriter, speciellt hans mumsiga vemodstexter pÄ senare dagar om kvinnor. Hela texten till Karenina Àr hur bra som helst. LikasÄ "Saker Hon Gör" o.s.v.

Billy Corgan(Smashing Pumpkins) Àr en mÀstare pÄ att göra snygga texter, de kan vara hur uppstyckade hur som helst och ÀndÄ fÄ ett snyggt sammanhang.

Eller sÄ Àr han bara Àrlig. Smashing Pumpkins - Disarm Àr ett lysande exempel, emotionell text om hur han var mobbad som unge.

Men allting gÄr ju ihop, musik, text och hela alltet.

En annan lÄt som jag gillar dÀr allting lyckas gÄ hand i hand Àr Marit Bergmans "Let's Just Fall In Love"

Let's get naked under blankets

Let's get wasted, let's get stoned

Let me tell you I adore you

Oh let me take you home

o.s.v.

Den klockrent nerknarkat-överkÀra-allt-för-kÀrleken-sexuellt-anspelande-texten i kombination med lÄtens driv blir en riktigt lyckad kombination, man vill liksom bara hÄngla, halsa vodka, dansa och bli skitglad nÀr man hör den!

I en instrumentalt tillbakadragen lÄt(singer/songwriter, mÄnga ballader och liknande) fÄr sÄngen en större roll och texten fÄr större betydelse.

MĂ„nga lĂ„tar med potential som har sĂ„ngen framtrĂ€dande faller ofta pĂ„ texten tycker jag... om texten Ă€r kass, klichĂ© och dĂ„lig typ: "The sky was blue, now I'm in love with you, do you want to taste my digeridoo?". Eh, ja... 😄🙂 ... sĂ„ faller hela konceptet.

Å andra sĂ„dan sĂ„ finns det lĂ„tar dĂ€r hela alltet byggt upp pĂ„ en snygg röst och lĂ„tmĂ€ssigt Ă€r allting, sĂ„ngen och varje instrument, helheten... sjĂ€lv lĂ„ten och melodin utgörs lika mycket av allting runtomkring sĂ„ngen som sjĂ€lva sĂ„ngen.

DÀr kan det vara ganska menlös text, sÄlÀnge den inte Àr helt vÀrdelös och sÄlÀnge den har nÄgon variation nÄgonstans med en snygg mening som man kan minnas sÄ kan den bli hur bra som helst.

Det finns mÄnga bra texter till lÄtar som helt enkelt bara Àr dÄliga, sÄ man minns inget av det.

Det beror ju helt pÄ genre ocksÄ. Om jag orkat hade jag kunnat berÀtta om mina tankar om konstruerade hits och vad som sjungs pÄ/i MTV/schlager/pophits/dance/trance, men det orkar jag inte ens bemöda mig om att göra, det Àr för konstlat och konstruerat. Imorgon kanske.

Dessutom Àr jag just nu himla sugen pÄ choklad/vanilj/jordgubbsglass med chokladsÄs. SÄ, detta fÄr bli mina fem skedar glass för inatt om detta!

Redigerat av JahCrab
Postat
Är texten viktig eller Ă€r det som akord i en lĂ„t

Nope! Text Àr utfyllnad. Musiken - dvs melodi+ackord+rytm Àr vad som rÀknas, sen kan man lika gÀrna sjunga om navelludd....

Postat

Min bandkamrat och jag diskuterade det dÀr igÄr och kom fram till:

Ska man skriva en text pÄ engelska utan rim mÄste den innehÄlla substans, handling, sjÀl och hjÀrta samt vara skitbra.

AlltsÄ en story, inget "can you be free, because you can be with me" crap. utan en riktig story.

LÀs en bra bok, Àr den pÄ rim?

som musiktextförfattare mÄste man vÀl fÄ ha samma friheter ?!

Phil Lynott och Sting Àr nÄgra som gÄr ifrÄn det dÀr och det Àr vÀldigt! befriande att lyssna pÄ!

har du svĂ„rt att sjunga högt/ljust pĂ„ vokalen "I" eller "Ä" osv kan det vara pĂ„ sin plats att Ă€ndra texten OM nu lĂ„ten ifrĂ„ga gĂ„r sĂ„ högt att du fĂ„r slita..

nu svamlar jag. det Àr ju ÀndÄ torsdag!

Postat

Eller Ă€r det sĂ„ att vi kanske Ă€r mindre noga med texter för att vi har blivigt av trubbade o lĂ€rda att man inte skall tĂ€nka för mycket bara ta in..O tacka för det dricka cola Ă€ta hamburgare titta pĂ„ gladiatorerna.. FĂ„ det leveret tuggat o klart.. 😄

Postat

För min del kan en lÄt förstöras helt av en dÄlig text. Precis som en flicka kan vara vÀldigt attraktiv tills hon öppnar munnen och blottar sitt intellekt, eller brist dÀrav. Ibland blir man visserligen sÄ blÀndad av hennes skönhet att man inte inser det förrÀn det Àr för sent. DÄ skÀms man och undrar hur man ska ta sig ur dethÀr.

Hm, jo. Texter Ă€r vĂ€ldigt viktiga 🙂 DĂ€rmed inte sagt att de behöver vara djupa och poetiska för att vara bra. Men nĂ„gon slags substans Ă€r livsviktigt.

Postat

Sufjan Stevens exemplifierar vad det innebÀr att vara en fantastisk textförfattare.

SjÀlv överdriver jag ofta metaforanvÀndandet som mÄnga andra, men den hÀr karln kan ta det mest sjÀlvklara och göra det dolt och svÀvande, eller ta det mest mÀrkliga och göra det uppenbart.

En uppenbar favorit för alla borde vara "The dress looks nice on you". Fast man bör lyssna pÄ lÄten och inte bara lÀsa texten.

Om nÄn gör det och sen sÀger att det inte Àr viktigt med texter....ja...dÄ finns det inget hopp lÀngre.

Postat
Nope! Text Àr utfyllnad. Musiken - dvs melodi+ackord+rytm Àr vad som rÀknas, sen kan man lika gÀrna sjunga om navelludd....

Navelludd kan funka, om det lÄter coolt i sitt sammanhang. Men till vanlig pop och rock hÄller jag egentligen med dej. En text som lÄter bra Àr den bÀsta. Sen gillar jag musik med bra texter ocksÄ, men ofta (nu generaliserar jag lite) sÄ lÀgger poeterna inte sÄ stor vikt vid musiken. Typ Lundell, Sundström, WinnerbÀck etc.

Lundell Àr för övrigt en totalt onödig artist.

Postat (redigerat)
Sen gillar jag musik med bra texter ocksÄ, men ofta (nu generaliserar jag lite) sÄ lÀgger poeterna inte sÄ stor vikt vid musiken. Typ Lundell, Sundström, WinnerbÀck etc.

Det hÀr Àr ju inte direkt jÀttebra texter. Det Àr ju ungefÀr vad Henning Mankell Àr i författarvÀrlden.

Som Magnus Uggla sa en gÄng, hötorgspoeter. Definitivt inte poeter i alla fall. Hötorg. Ja, det ligger nÄt i det. Fucking progg och vardagsrealism. Uschanamej.

Som Micke MisÀr sa i Arne Anka om Ivar-Lo: "En massa jÀvla statare som knullar en massa jÀvla kossor. Roligare kunde man ju ha." Det summerar det hela rÀtt bra.

Redigerat av Snow Brigade
Postat
Sen gillar jag musik med bra texter ocksÄ, men ofta (nu generaliserar jag lite) sÄ lÀgger poeterna inte sÄ stor vikt vid musiken. Typ Lundell, Sundström, WinnerbÀck etc.

Det hÀr Àr ju inte direkt jÀttebra texter. Det Àr ju ungefÀr vad Henning Mankell Àr i författarvÀrlden.

Som Magnus Uggla sa en gÄng, hötorgspoeter. Definitivt inte poeter i alla fall. Hötorg. Ja, det ligger nÄt i det. Fucking progg och vardagsrealism. Uschanamej.

Som Micke MisÀr sa i Arne Anka om Ivar-Lo: "En massa jÀvla statare som knullar en massa jÀvla kossor. Roligare kunde man ju ha." Det summerar det hela rÀtt bra.

Sundström Ă€r rolig, men dom andra tvĂ„ Ă€r vĂ€l sĂ„dĂ€r kan jag skriva under pĂ„. DĂ€remot tĂ€vlar ju alla kritiker om att höja dom till skyarna. Lundell Ă€r i alla fall onödig. 😆

Postat

Äh, kritiker höjer vĂ€l inte Lundell till skyarna? Han kĂ€nns vĂ€l rĂ€tt ljummen? Och inte hyllar de WinnerbĂ€ck?

Jag tycker att texter Àr rÀtt viktigt. En dÄlig text kan sÀnka en bra lÄt och en bra text kan rÀdda en dÄlig lÄt. Men jag tycker att det Àr sÀllan bra musik rÀddar en rutten text.

Postat
Äh, kritiker höjer vĂ€l inte Lundell till skyarna? Han kĂ€nns vĂ€l rĂ€tt ljummen? Och inte hyllar de WinnerbĂ€ck?

Jag tycker att texter Àr rÀtt viktigt. En dÄlig text kan sÀnka en bra lÄt och en bra text kan rÀdda en dÄlig lÄt. Men jag tycker att det Àr sÀllan bra musik rÀddar en rutten text.

Skit samma vem som Àr bra eller inte. Min poÀng Àr att en lÄt KAN funka utmÀrkt med en (litterÀrt) pissig text bara det lÄter snyggt och funkar till musiken. Piece!!

Postat
För min del kan en lÄt förstöras helt av en dÄlig text. Precis som en flicka kan vara vÀldigt attraktiv tills hon öppnar munnen och blottar sitt intellekt, eller brist dÀrav. Ibland blir man visserligen sÄ blÀndad av hennes skönhet att man inte inser det förrÀn det Àr för sent. DÄ skÀms man och undrar hur man ska ta sig ur dethÀr.
♄

Jag försöker alltid lÀsa texten till musiken jag lyssnar pÄ, och det Àr ofta som en lÄt kan lyfta ordentligt med en bra text. Men det Àr ju helt en smaksak, sÄ svaret blir vÀl ja, för mig.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det Àr till 95% texten det handlar om resten Àr utfyllnad och komp, det Àr svÄrt att komunicera utan ord. I en bra lÄt förstÀrker musiken texten och det den vill sÀga men spelar ÀndÄ andra fiolen dessvÀrre. Sen handlar det ju om att kunna leverera texten och det kan ju va olika lyckat. Det gÄr aldrig att göra en kass lÄt bra med hjÀlp av musik men det Àr jÀkligt lÀtt att förstöra en bra lÄt med kass musik. SÄ tycker jag pÄ ett ungefÀr.

NÀr den vackraste visan den smeker ditt öra

Som en strÄlande vÄrdag allt ut i sin i prakt

De ömmaste orden du nÄnsin fÄtt höra

Och du fylls av begÀr vill du ha i ditt makt

I en flod ut av fÀrger som rinner tjockt som blod

Att du kunde dÀr pÄ Àngen hitta styrka och mod

Ja minns du den gÄngen ja minns du den sÄngen

Kanske nÄgot förlÀgen du var pÄ din vakt

Göran

Postat (redigerat)

Huvudet pÄ spiken! Precis sÄ tycker jag med. En lÄt vars text Àr fullkomligt malplacerad i sammanhanget har jag vÀldigt svÄrt att ta pÄ allvar, Àven om musiken i övrigt Àr bra.

Jag tror att det handlar om vad folk vill ha ut av musik. SjÀlv försöker jag finna en inre mening, en kÀrna i musiken, en tanke bakom. DÀrför Àr texten en av de viktigaste (om inte den viktigaste) komponenten i en lÄt. Folk som dÀremot intar musik pÄ ett mer extrovert sÀtt, alltsÄ drar pÄ en lÄt och bara hör en skön lÄt och inte grubblar sÄ mycket över dess innebörd, tror jag inte fÀster samma vikt vid texter.

EDIT: Ja, nu snackar jag ju vÀldigt generellt och svepande dÄrÄ...

Redigerat av ChromaWoods
Postat

En vis man sa en gÄng till mig att musik handlar inte om att lÄta utan att vara tyst.

Ligger nog en hel del i att för att fĂ„ ett stycke att leva Ă„ andas pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt sĂ„ ska man tĂ€nka mer pĂ„ var man hĂ„ller kĂ€ft Ă€n att klĂ€mma in det dĂ€r quadra fillet, super bas övergĂ„ngen eller glĂ€ttiga gitarrĂ€kan. ... eller dĂ„ som hĂ€r den mest vĂ€lornamenterade verbalonanin 😉

jobba me tystnad och paus!

Ett klassiskt exempel Àr 4Ž33 av John Cage ett stycke utan en enda ton bara tystnad i 4 minuter Ä 33 sekunder.

Det jag vill sÀga Àr att det Àr nog mer hur allt hÀnger samman Àn att allt ska va peakat prestationsmÀssigt.

peace!

/silent ninja đŸ˜±

Postat
En vis man sa en gÄng till mig att musik handlar inte om att lÄta utan att vara tyst.

Ligger nog en hel del i att för att fĂ„ ett stycke att leva Ă„ andas pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt sĂ„ ska man tĂ€nka mer pĂ„ var man hĂ„ller kĂ€ft Ă€n att klĂ€mma in det dĂ€r quadra fillet, super bas övergĂ„ngen eller glĂ€ttiga gitarrĂ€kan. ... eller dĂ„ som hĂ€r den mest vĂ€lornamenterade verbalonanin 😄

jobba me tystnad och paus!

Ett klassiskt exempel Àr 4Ž33 av John Cage ett stycke utan en enda ton bara tystnad i 4 minuter Ä 33 sekunder.

Det jag vill sÀga Àr att det Àr nog mer hur allt hÀnger samman Àn att allt ska va peakat prestationsmÀssigt.

peace!

/silent ninja 😆

Gjode en cover pÄ4.33----3.34

funkade inte sÄ bra tyvÀrr..

Försöker finna samband logisk överensstÀmmels..Vilket inte ligger i min natur..

Försöker skillja rÀtt frÄn fel........Eller Àr det bara frÄgan om en djÀvl tur..

Är sammanhanget viktigare ....Än att leva fullt ut...

Gillar bob huns texter

Men som Sagt skulle de inte passa till all musik...ElllerÂŽÂŽÂŽ

Postat
En lÄt utan bra text Àr som en jÀvla dokusÄpa.

Bland de bĂ€sta jag har lĂ€st pĂ„ forumet hittills! 🙂 WORD i kvadrat!

Hahaha! Verkligen! 🙂

Postat

HĂ„ller med tystnad Ă€r oxĂ„ en av dom viktigaste bestĂ„ndsdelarna, Ă€r det inte tyst pĂ„ ett finurligt sĂ€tt ibland sĂ„ kan det bli svĂ„rt att höra sjĂ€lva strukturen och vad som skiljer sig Ă„t i lĂ„ten 🙂 . Tystnad Ă€r ju oxĂ„ jĂ€vligt vikitigt nĂ€r det gĂ€ller notvĂ€rden utan den gĂ„r det ju inte att urskilja en triol frĂ„n en helnot tex. 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

För mig som hĂ„ller pĂ„ med hiphop sĂ„ Ă€r texter det viktigaste i denna genre. Det Ă€r ju texten och flowet pĂ„ texten som gör lĂ„ten. Jag brukar inte bry mig sĂ„ mycket om sjĂ€lva beatet utan texten Ă€r det som rĂ€knas för mig. Sedan har ju beatet en stor betydelse oxĂ„ men inte just nĂ€r jag verkligen lyssnar pĂ„ hiphop. DĂ€rför jag oftast hatar vĂ€ldigt mĂ„nga inom genre 😆. Sedan nĂ€r det kommer till andra genre sĂ„ tĂ€nker jag inte pĂ„ texten alls utan lyssnar bara till sjĂ€lva melodin.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
HĂ„ller med tystnad Ă€r oxĂ„ en av dom viktigaste bestĂ„ndsdelarna, Ă€r det inte tyst pĂ„ ett finurligt sĂ€tt ibland sĂ„ kan det bli svĂ„rt att höra sjĂ€lva strukturen och vad som skiljer sig Ă„t i lĂ„ten 😄 . Tystnad Ă€r ju oxĂ„ jĂ€vligt vikitigt nĂ€r det gĂ€ller notvĂ€rden utan den gĂ„r det ju inte att urskilja en triol frĂ„n en helnot tex. 😄

Javisst!

Som James Brown uttryckte det; even silence is a rhythm.

Postat

Det spelar ingen roll vad texten handlar om sÄ lÀnge sÄngaren kan förmedla vad han sjunger Àven om han sjunger om nÄt som inte har nÄn substans överhuvudtaget.

SjĂ€lv tycker jag som sĂ„ngare att det inte ska va sĂ„ mycke sĂ„ng, ja gillar mera stycken och sköna bitar ur lĂ„tar som man kan sĂ€tta pĂ„ loop :rolleyes: En enkel gitarrslinga eller en juste tvĂ„stĂ€mma kan göra en hel lĂ„t för mig 😏

Postat
Det spelar ingen roll vad texten handlar om sÄ lÀnge sÄngaren kan förmedla vad han sjunger Àven om han sjunger om nÄt som inte har nÄn substans överhuvudtaget.

Fast nu tycker jag nog att du Àr ute och cycklar. Det Àr vÀl klart att det inte duger om sÄngare t e x bara sjunger "Baaaaajjss bajs bajs bajs baaajs". Texter Àr viktiga tycker jag. Det Àr ju en del av helheten som musiken kan förmedla. :rolleyes:

Postat
För min del kan en lÄt förstöras helt av en dÄlig text. Precis som en flicka kan vara vÀldigt attraktiv tills hon öppnar munnen och blottar sitt intellekt, eller brist dÀrav.

SĂ„ jĂ€kla rĂ€tt pĂ„, Rainy. Jag hĂ„ller med fullstĂ€ndigt, en vĂ€rdelös text kan förstöra en lĂ„t som man trodde var bra. Men vad Ă€r bra dĂ„? Varierar starkt anser jag. T ex tycker jag att hela ThĂ„ströms "Explodera mig 2000" Ă€r nĂ„got av det bĂ€sta som skrivits pĂ„ svenska inom modern populĂ€rmusik. Å andra sidan kan rena nonsentexter funka ibland. Exempelvis Kiss gamla plattor handlar vĂ€ldigt ofta om man-kvinna, pang pĂ„, inget mer med det. Men dĂ€r funkar det, tycker jag. Moderna Kiss dĂ€remot klarar varken av att leverera musik eller texter som hĂ„ller mĂ„ttet. Bara ett par exempel - det hĂ€r kan man ju diskutera ut i det oĂ€ndliga... 🙂

Postat (redigerat)

Kan det inte bero ganska mycket pÄ vad man har för förhÄllande till musiken. Har fÄtt för mig att drivna musiker ofta betraktar den mÀnskliga rösten som "bara" ytterligare ett instrument. Musikintresserade som betraktar det hela ur ett perspektiv som handlar mer om berÀttande och konstnÀrsskap kanske ger text och röst en helt annan plats pÄ skalan.

Jag menar se bara pÄ hur olika vi uppfattar vad som Àr bra sÄng och vem som sjunger bra eller ej. Massor med folk vÀrlden över hÄller Bob Dyland för att vara en bra sÄngare andrar skrattar Ät honom. Ja det finns massor med den hÀr typen av exempel. SjÀlv sÄ gillar jag inte opera direkt tycker det mesta Àr avskyvÀrt men jag vet att dessa sÄngare Àr bland dom bÀsta som finns men tycker ÀndÄ att det lÄter piss helt enkelt.

Ansofi Fon Otter eller vad hon heter gjorde nÄn Pop grej med Elvis Costello. Jag kan tÀnka mig att opera Àlskare kanske tyckte att det lÀt riktigt fint men sanningen den var att hon fixa inte det speciellt bra. För lite sjÀl och hjÀrta och för rent och polerat helt enkelt. Det hela föregicks av ett reportage om bakgrunden, förberedelser och intervjuer innan konserten. Hon verkade vara en riktigt skön dam jÀttetrevlig. Kort sagt jag blev jÀvligt besviken hade förvÀntat mig nÄt riktigt hÀftigt,

Ja sÄ kan det gÄ, röva Àr tvÄdelad kort sagt.

Göran

Redigerat av Burnin Sven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.