Jump to content
Annons

Installera Windows XP!?


stre

Recommended Posts

Fallet är sådant att jag kommit över en laptop (P3 700mhz) som jag då jättegärna skulle vilja installera om Windows på 🙂

Grejjen är dock att cd-rom enheten är paj och det finns ingen reserv att köpa ifrån Compaq (HP). Bios:et stödjer inte heller att boota från usb....

Går det på någe vis att lägga in en installation på hårddisken som man kan köra igång på nått vis? 😆

Eller finns det måhända nått annat sätt att få in ett nytt operativsystem på?... ( att mata floppys går tyvärr bort direkt 🙂 )....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snor lite av din tråd, jag har XP på en Laptop, men fick inte med någon skiva när jag köpte den. Hur går jag tillväga när jag vill formatera den med ett fräscht os? Har registeringskoden (står på en lapp under).

Det är home edition.

Men funkar den koden till alla home edition? Eller måste man fixa någon mer specifik skiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är (var) lite lur på det oxå.... söker som en spårhund på nätet efter en begad cd-enhet.... Nån som har någon ? 😛

Borde du inte skriva ut tydligare vad det är för modell? Eller är alla kompatibla med alla? Compaq P3 700 är väl inte tillräckligt med information?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snor lite av din tråd, jag har XP på en Laptop, men fick inte med någon skiva när jag köpte den. Hur går jag tillväga när jag vill formatera den med ett fräscht os? Har registeringskoden (står på en lapp under).

Det är home edition.

Men funkar den koden till alla home edition? Eller måste man fixa någon mer specifik skiva?

Oftast då man inte får med någon skiva så har de tillverkaren lagt in en "dold" partition på hårddisken, eller en recovery-partition. Borde stå i någon handbok du fått till den. Koden funkar till alla Home Editions, eller ska åtminstone göra det.

Laptopen är en Compaq Presario 1200. Vet inte, men tror inte att cd-enheterna är kompatibla. Möjligtvis de som är i samma produktserie....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade gjort såhär, om inte återställningspartition finns:

Om du har en dator med Windows 9x redan installerat:

1. Använd en partitionhanterare och gjort lite ledig plats för en partition som kallas D.

2. Anslut en cd-läsare via usb och kopierat hela skivans innehåll till D.

3. Starta om datorn i Dos-läge (tryck F8 vid start), gå till d: genom att skriva just "d:". Gå därefter till mappen i386 med kommandot "cd i386".

4. När det nu står "d:\i386" vid dos-prompten, skriv "winnt". Detta sätter igång installationen.

5. Se till att du vid installationen formaterar C till NFTS. All data som fanns där kommer försvinna.

Du kan naturligtvis i efterhand slå ihop partitionerna igen, men om du har en stor hårddisk kan det vara idé att låta d: ligga på några gigabyte för rena data. På det viset kan du göra en image-fil av c och snabbt återställa datorn till körbart skick utan att skriva över dina data.

Om du har dator utan Windows installerat:

1. Låna en usb-cd från någon annan pensionerad laptop 😛

2. Gör en bootdiskett för dos eller Windows 9x. Finns flera sådana imagefiler att hämta från nätet, och du gör disketter av dem med Winimage från www.winimage.com. Se till att du hämtar en bootdiskett som hanterar cd-rom via usb (borde finnas, har inte kollat).

3. Starta om datorn från startdisketten och kolla att datorn hittar din usb-cd.

4. Gå till din cd:s enhet genom att skriva enhetsbostaven vid kommandoprompten i stil med "d:"

5. Gå till mappen i386 med kommandot "cd i386". När det nu står "c:\i386" vid dos-prompten, skriv "winnt". Detta sätter igång installationen, men se till att inte formatera c:. Du kan i längre fram konvertera fat-partitionen till ntfs.

Alternativt kan man via verktyget fdisk partitionera hårddisken i dos och som i första exemplet kopiera över cd-installationens innehåll till D och starta den därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten ide! typ.

1. Montera lös hårddisken

2. Plugga in den i en stationär dator

3. Formatera den, stoppa in MS-DOS versionen som följer med Win98

4. Kopiera Win98:ans installations filer till hårddisken (ex. \WININSTALL)

5. Installera Windows 98

6. Anslut en usb-cdrom

7. Uppgradera till Windows Xp (OM DET GÅR, ÄR INTE SÄKER!)

Ganska omständigt, men om det går att uppgradera 98:an så kanske det kan fungera?

😕

Alltså om winxp uppgraderings installations programmet kopierar filer till hårddisken före datan startas om, för då bootas winxp installationsprogram från hårddisken

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ansluter den till en annan dator, behöver man inte installera Windows 98 på hårddisken. Det räcker med att den kan boota i dos.

Skriv alltså "format d: /s". Detta formaterar enhet d (under förutsättning att detta är den bärbara datorns hårddisk, och lägger till stsrtfilerna på den så att den kan boota.

Med XP-installationen överkopierad räcker det med att skriva winnt i dess mapp.

EDIT: Bassebas hann före, men låter detta stå kvar ändå 😛

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Sätter man den i en annan dator så kan man väl lägga in xp direkt, eller? Borde väl vara det snabbaste sättet. 😄 I med skiten i en stationär och flytta över den sen när du är klar.

Problemet är att då installer du drivrutiner och annat automatikst för "fel" dator kommer knappast att funka då du stoppar tillbaks den i "rätt" dator.

EDIT: Sorry lästa för snabbt såg nu att du skrev lägga in och inte intallera.. 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Några fler idéer som inte har nämnts än:

1. Har du kollat om det finns en uppdaterad bios till datorn, som kanske har stöd för USB-boot?

2. Om du helt saknar usb-CD men har nätverkskort på den så kan du lägga installations-CD:n i din stationära och dela ut den, och kopiera den till hårddisken på bärbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laptopen är en Compaq Presario 1200.

...och då är det en Toshiba XM-7002B 24x CD-ROM drive som satt i.

Läs av begagnatmarknaden. 😄

Du missade en sådan läsare som gick på Tradera för 50 spänn...

det finns ingen reserv att köpa ifrån Compaq (HP).
Jag antar att du pratat direkt med HP, och inte bara lokal datorbutik?
Link to comment
Dela på andra sajter

usb disk? 😄

Bios:et stödjer inte heller att boota från usb....

😄

Om det redan ligger en version av Windows på datorn, och han/hon inte formaterat om än - då skulle jag nog göra som Olsbergs första förslag; skaffa ett partitionsverktyg för att splitta upp hårddisken, kopiera in skivan där och starta upp installationen från bootdiskett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...