Jump to content
Annons

Framtida Macbook


Emil

Recommended Posts

Apple har lÀmnat in en patentansökan pÄ en bÀrbar dator med tvÄ skÀrmar varav den ena Àr beröringskÀnslig. Den senare ska dÄ sitta dÀr tangentbordet nu sitter och man ska Àven kunna fÀsta olika typer av tangentbord med en klick-funktion. Exempel pÄ olika tangentbord Àr förutom den vanliga qwerty en joystick, klaviatur och Àven en kontrollyta med faders och rattar. Möjligheterna Àr oÀndliga.

uspto_061116_fig13.gif

Utan nÄgot tangentbord i-klickat Àr det tvÄ skÀrmar och det skulle kunna vara vÀldigt praktiskt i exempelvis bildbehandlingsprogram som Photoshop med möjlighet att kunna rita med en penna pÄ den undre men Àven i ljudprogram som Logic dÀr den undre skÀrmen skulle kunna visa Environment för mixning och den övre Arrange för orientering.

Nyheten kommer frÄn Macworld: LÀnk

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Innovativt! Förutom med en pÄknÀppbar kontrollyta, gÄr det ju till viss del med den tryckkÀnsliga skÀrmen att bygga upp egna kontrollytor. Ett upplÀgg som detta mÄste dessutom vara rena drömmen för en vj, som i princip kan gÄ in och pÄverka enstaka delar i bilden genom att peka och dra med fingrarna.

Det hÀr vill jag verkligen se i praktiken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Patent = produkt? Nja. 🙂

Ser ut som en gigantisk Nintendo DS...

Dock skulle jag vilja se en bĂ€rbar dator dĂ€r man kan knĂ€ppa loss tangentbordet, och vika om datorn sĂ„ man kan fĂ„ en stationĂ€r dator nĂ€r det passar bĂ€ttre. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Patent = produkt? Nja. 🙂

Ser ut som en gigantisk Nintendo DS...

Dock skulle jag vilja se en bĂ€rbar dator dĂ€r man kan knĂ€ppa loss tangentbordet, och vika om datorn sĂ„ man kan fĂ„ en stationĂ€r dator nĂ€r det passar bĂ€ttre.  😉

Ja lite som en gigantisk DS, fast med OSX och Logic, och det fÄr det att vattnas Ätminstone i min mun trots att det bara Àr en patentansökan.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Smart!

Skulle dock gÀrna se möjligheten att ha tangentbord och kontrollytor som touchscreen, typ Lemur eller som hÀr.

Skulle antagligen bli sjukt dyrt, men dÄ skulle man Àven slippa problem med smulor mellan tangenterna och damm i fader-skÄrorna.

Det Àr ju precis sÄ det Àr tÀnkt sÄvitt jag förstÄr fast med möjligheten att klicka fast "hÄrda" tangenter ocksÄ. Den har ju tvÄ skÀrmar varav den undre Àr en touchscreen.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kommer pekskÀrmen utnyttja det faktum att de flesta av oss har fler Àn ett finger, eller kommer den vara som en vanlig pekskÀrm, Àr frÄgan...

SÄklart mÄste den stödja fler fingrar, annars blir ju exempelvis versaler mha shift-tangenten omöjligt.

Jag lÀngtar. Och det fÄr jag göra lÀnge. För den kommer bli snordyr, om den blir verklighet.

edit: eller det beror iofs pĂ„ hur det Ă€r konstruerat.. jag tĂ€nkte mig att det skulle vara nĂ„n slags mekanik mellan tangentbordet och touchskĂ€rmen, och sĂ„ behöver det ju inte vara... förmodligen Ă€r det inte det nĂ€r jag tĂ€nker en gĂ„ng till 😉

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kommer pekskÀrmen utnyttja det faktum att de flesta av oss har fler Àn ett finger, eller kommer den vara som en vanlig pekskÀrm, Àr frÄgan...

SÄklart mÄste den stödja fler fingrar, annars blir ju exempelvis versaler mha shift-tangenten omöjligt.

Jag lÀngtar. Och det fÄr jag göra lÀnge. För den kommer bli snordyr, om den blir verklighet.

edit: eller det beror iofs pĂ„ hur det Ă€r konstruerat.. jag tĂ€nkte mig att det skulle vara nĂ„n slags mekanik mellan tangentbordet och touchskĂ€rmen, och sĂ„ behöver det ju inte vara... förmodligen Ă€r det inte det nĂ€r jag tĂ€nker en gĂ„ng till 😉

Snordyr tror jag inte den blir men dÀremot ska vi nog inte hoppas att den kommer inom det nÀrmsta Äret om den ens kommer alls.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 6 mĂ„nader senare...

Jag tror fan den blir snordyr.. skÀrmar har aldrig varit billigt och tvÄ stycken widescreen PLUS tryckkÀnslighet pÄ den ena? Huvvaligen.

Fast det ser ju sannerligen mumsigt ut. Fan att man ska behöva skrota sin MacBook Pro Dual Core 2 sĂ„ snabbt 😉 Livet suger XD

Det enda man undrar Ă€r om jĂ€ttarna som ProTools och Cubase, som alltsĂ„ inte Ă€r Logic och inte Ă€gs av apple skulle bry sig. Jag skulle ge min högra arm för ProTools med dubbla skĂ€rmar och helt tryckkĂ€nslig skĂ€rm för alla kontrollytor, RTAS/AS/TDM effekter o.s.v. TĂ€nk er dessutom att snabbt pussla ihop en egen kontrollyta med faders och strunt som assignar till .. ja vadsomhelst 🙂 Som i Lives midiassign fast med faders pĂ„ en skĂ€rm som man drar i genom att peka och.. aaahhh ORGASM!

*efter mycket torkande med hushÄllspapper*

ehum.. i alla fall.. kan nog bli coolt om nÄgon tar innovationen pÄ allvar..

och ja, Nintendo lÀr bli ledsna pÄ Apple.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror fan den blir snordyr.. skÀrmar har aldrig varit billigt och tvÄ stycken widescreen PLUS tryckkÀnslighet pÄ den ena? Huvvaligen.

Fast det ser ju sannerligen mumsigt ut. Fan att man ska behöva skrota sin MacBook Pro Dual Core 2 sĂ„ snabbt 🙁 Livet suger XD

Det enda man undrar Ă€r om jĂ€ttarna som ProTools och Cubase, som alltsĂ„ inte Ă€r Logic och inte Ă€gs av apple skulle bry sig. Jag skulle ge min högra arm för ProTools med dubbla skĂ€rmar och helt tryckkĂ€nslig skĂ€rm för alla kontrollytor, RTAS/AS/TDM effekter o.s.v. TĂ€nk er dessutom att snabbt pussla ihop en egen kontrollyta med faders och strunt som assignar till .. ja vadsomhelst 😼 Som i Lives midiassign fast med faders pĂ„ en skĂ€rm som man drar i genom att peka och.. aaahhh ORGASM!

*efter mycket torkande med hushÄllspapper*

ehum.. i alla fall.. kan nog bli coolt om nÄgon tar innovationen pÄ allvar..

och ja, Nintendo lÀr bli ledsna pÄ Apple.

För att förtydliga lite, det hÀr Àr en patentansökan vilket inte betyder att det kommer i en Mac snart eller att det ens kommer alls. Dessutom Àr inte Apple dummare Àn att de vÀntar med ett eventuellt slÀpp tills tryckkÀnsliga skÀrmar av god kvalitet Àr tillrÀckligt billiga. Teknik gÄr ju alltid ner i pris.

I övrigt tror jag inte det skulle vara nÄgra konstigheter, en tryckkÀnslig skÀrm Àr egentligen bara en variant pÄ den klassiska musen varför det borde fungera i alla program.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...