Jump to content
Annons

hemmastudio


sirväs

Recommended Posts

Jag har idag en virus xl, nordlead 3, tla 2051mk2 kompressor, tc 300 reverb och ett m audio audiophile ljudkort. Datorn jag har är en dell xps p3 500 dator som jag kör cubase sx och diverse pluggar med. Skall nu köpa en ny dator. Blir troligen en dell p4 3.0 ghz med 10000rpm sata hårddisk och 1 gb minne. Frågan är om jag skall behålla hårdvarusyntarna eller om de går lika bra att köra med mjukvara i den nya datorn? Om jag behåller hårdvaran, skall jag byta ljudkortet till en motu 828mk2 tycker ni? Är det stor skillnad i ljudkvalitet (lätt hörbar) eller duger m audio kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag tycker att du ska köra vidare på hårdvaru fronten. Alltså behåll dina syntar och skaffa ett Motu ljudkort. Tror nog att det är det vettigaste i ditt fall. Mjukvaru syntar ligger ett steg efter gentemot hårdvaru syntar när det gäller ljudkvalite.

Alltså, köp ett motuljudkort och behåll syntarna. Du kommer verkligen att bli nöjd.

Bara ett tips.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle ett m audio 1010lt kort vara ett alternativ. Hur tycker ni jag skall koppla ihop alla sakerna. Idag går nl3 via virusen som båda sedan går in i tc reverbet. Sedan använder jag spdif utgången på tc reverbet och in i ljudkorter. Inte idealt kanske?? Har inte så stor kunskap om hur man kopplar idealt. Vill helst inte använda ett mixerbord pga onödigt brus som då uppstår...Hur skulle ni kopplat upp allt om jag behåller hådvaran?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan koppla syntarna direkt på ljudkortet. Motu828mkII har bra ad/da omvandlare plus att den är en mixer i sig så du kan koppla in syntarna direkt utan en extern mixerbord. Samma gäller för Delta1010lt.

Det som skiljer sig åt mellan 1010lt och Motu är bl.a. ljudkvaliten. Så vill du ha kvalité så satsa på ett Motu828mkII.

Det funkar givetvis bra med 1010lt men då får du sämre ljudkvalité och färre kanaler. 1010lt har bara RCA kontakter så det blir att skaffa adaptrar...

Personligen skulle jag skaffa ett Motu828mkII då den har bra ad/da och fler kanaler. Bra att ha om man skaffar fler syntar. 😆

Edit: På Motu kortet har du även Send/Retur (precis som på ett vanligt mixerbord) som du kan koppla in dina effekter.

Om du har ekonomi så köp ett Motu828mkII

Kolla länk!

overview.jpg

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...