Jump to content
Annons

AKG D112 VS Shure Beta 52


DrHans

Recommended Posts

Annons

AKG D112 var ju populär undet "sin tid" Den funkade väl rätt bra, fast man fattade väl inte bättre. Det fanns ju inget annat direkt. D12 var väl den som man körde på innan. Sen kom ju Beta 52 från shure och den har väl mer eller minde blivit standard till bastrummor. Den största skillnaden mellan dessa är att D112 kan verka lite hård i ljudet. En "ful" brant puckel vid ca: 200Hz. Och ett ganska klonkigt mellanregister. Beta52 är mer hängmatta. Det finns botten ganska direkt och lät att få klipp i den. Låter en bastrumman bra från början så behöver man inte krana nånting. Gjort ett par A/B tester och det är rätt stor skillnad mellan dessa två mickar. Den gamla D12 är väl en mick jag skulle vilja ha. Bra mosigt mellanregister, go klubba så att säga. Sen finns ju även Beta 91 som låter syntetisk (vidrig)

Men om du ska ha en bra till studiobruk så finns det ju rätt mycket att välja på. Stormembran, högtalarelement i kombiation med andra mickar, kondningar mm.

Men om valet är mellan dessa två så skulle jag ta Beta 52 alla gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

B52 är favorit här om du ska ha punch. Kräver lite EQ (blir lätt lite väl basig och man får ofta dra upp diskanten) men har en grymt skön varm återgivning och svarar bra på dynamiken.

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar båda... Beta 52 ger enligt mig, ett mer modernt ljud än D112 som för mig känns lite mer 70-tal. Så vilken jag rekommenderar beror nog på vad som ska spelas in. Generellt sett skulle jag nog säga att Beta 52 är den jag gillar mest till modernare rock eller pop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså.. Jag använder alltid D112 på livegigg... Men jag har testat Beta 52 också.. Det jag upplever är att Beta 52 går aningen lägre ner i basregistret men tar upp "omkringljud" lite mera... Så alltså för att sammanfatta.. I studion så kan nog en Beta 52 funka bättre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta 52:an har lite mjukare ljud, medans D112:anhar ett väldigt klickigt ljud!!

jag köpte en tsm mt52:a för ngra år sen o den funkar helfint när man vill ha klickiga kaggar!!! kostar även 695:- iofs vet jag inte om den tillverkas längre!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla era svar.

Hur funkar det med PZM mickar typ Beta 91 eller OPUS51. Eller annan modell såklart.

Kan man lägga dom inne i kaggen?

Hur funkar dom, låter det bra?

Yes de läggs i kaggen, av de du nämnt har jag bara använt beta 91 och den kan funka, blir lätt metalkagge av det hela men till det funkar den bra. Funkar så klart till annat också men det är det som jag upplever som dess specialité

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

När jag valde kaggemick jämförde jag B52, D112 och EV N/D868. Jag hade hört EVmicken i en studio och ville pröva den mot dem andra "klassikerna".

B52 var härligare än D112 för det jag håller på med. D112 tyckte jag var platt och kinkig med placeringen, B52 behövde också lite pill med placering. När jag satte in EV 868an så lät det direkt helt rätt, ett runt ljud med mycket attack och botten, om jag behöver mer klick så boostar jag bara där jag vill ha det.

Jag köpte såklart en 868 och har aldrig ångrat mig. Folk har kommit och haft med sig diverse baskaggemickar till inspelningar men det har alltid slutat med att vi valt 868an, missa inte att kolla upp den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla era svar.

Hur funkar det med PZM mickar typ Beta 91 eller OPUS51. Eller annan modell såklart.

Kan man lägga dom inne i kaggen?

Hur funkar dom, låter det bra?

Om du hittar föregångaren till Beta 91:an som heter SM91 så köp den med en gång! Ett band jag va ljudtekniker åt hade en sån och det va bara att gaina och dra upp regeln så satt det perfekt i mixen. Både grym botten och klick!

Väldigt "rapp" i ljudet.

Har inte testat beta 91:an själv men enligt bandet som testade en sån när deras va på lagning så är det som natt och dag ljudmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

med 421an tycker jag inte att man får det där mustiga trycket o klicket.. man får snarare en mjuk kick, som lämpar sig bäst i lugna o mjuka sammanhang.. typ pop o jazz !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har både Beta 52 och D112 i studion och det slutar alltid med att det sitter en D112 i hålet eller nära skinnet och nån konding eller bandmic mic en bit ifrån. Jag använde SM91:or på ett thrashmetalband för många år sedan med lysande resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ronnie_Rocker (oregistrerad)

D112:an låter bara dåligt i mina öron. dov och lite attack i ljudet. nu har jag den turen att jobba i en studio som har mycket olika mickar att välja på. och om det inte finns så tas det hem. Beta 52.an låter mycket mer naturlig, mer punch och attack i ljudet. fast favorit micken just nu är en Sennheiser E902. den kan jag gott rekommendera. E902:an och en kondensator mick framför kicken gör susen 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...