Jump to content
Annons

Chipmusik - VST?


mandarini

Recommended Posts

Godkväll forumet!

Jag hade tänkt försöka mig lite på chipmusik och nu skulle jag behöva eran hjälp! 🙂

Jag behöver nämligen en VST som skulle kunna fixa ett bra "pip"-ljud som påminner om de gamla sköna NES-klassikerna.

Jag är berädd på att kunna lägga ut en mindre summa men freeware kanske vore bäst ändå 😄

Tack på förhand.

Redigerat av mandarini
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Pjae, det är väl bara att köra med loopade vågformer? Kommer inte exakt ihåg vilka vågformer som används i NES (för du menade väl NES, och inte SNES?), men jag tror det är fyrkantsvåg, sinusvåg, triangelvåg, vitt brus samt en digital kanal med låg bitupplösning.

Loopa sådana vågformer och släng in i en samplingsVST .. alternativt så försöker du lära dig hur man använder sig av trackers.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökte lite och hittade den här textfilen:

http://www.slack.net/~ant/nes-emu/apu_ref.txt

Verkar som NES består av 5 kanaler som jag trodde, men det är två kanaler bestående av fyrkantsvågor, en kanal bestående av triangelvågor, en kanal bestående av brus och en digital kanal som kan spela samplingar. Vet inte hur hög bitupplösning det är, men jag gissar på 4 bit..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart menar jag NES, ber om ursäkt 😄

Ehm..okej, jag förstod ungefär så här mycket av ditt inlägg daniel.

|--X-----------------------|

Men tack ändå, vore tacksam om ännu fler svarade!

Tack för länken! 🙂

Redigerat av mandarini
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart menar jag NES, ber om ursäkt 🙂

Ehm..okej, jag förstod ungefär så här mycket av ditt inlägg daniel.

|--X-----------------------|

Men tack ändå, vore tacksam om ännu fler svarade!

Tack för länken! 😄

Att veta vad enkla vågformer är för något är ganska grundligt och är något du borde lära dig 🙂

http://en.wikipedia.org/wiki/Waveform

Om du har något samplingsredigeringsprogram så kan du säkert skapa dessa vågformer i det programmet och sen lägga in i en sampleplayer.

For the record:

Det är tydligen 7 bits upplösning i NES-ljudchippet, dock vet jag inte hur hög samplerate det är..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

QuadraSID är kul. Emulerar ljudchippet i en C64. (finns trådar om detta på foumet, sök!)

Fast SID-chippet låter mkt bättre än vad NES ljudchip gör 🙂

/Daniel

Jojo, men det är ju därifrån "chipmusik" kommer.. Faktiskt. Sedan försökte man få till samma sak med Amigan fast det låter ju inte riktigt likadant. Och vill man så är det ju inga problem att skruva till lite tråkigare ljud med QuadraSID.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magical 8bit Plug

Lyssna på mp3-demon.

  • Den låter stenhårt som NES.
  • Den är gratis.
  • Den finns både för PC och Mac.

Tack så mycket Linus, den där var riktigt skön, gjorde en liten melodi för att sedan lägga en dist på den och vips, var jag tillbaks till 80-talet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool plugg Linus, tack för tipset!

- - -

Men mitt tips är att köra på en tracker istället för FL Studio. Omkring 75% av chip-ljudet sitter i hur musiken skapas, inte i själva ljuden eftersom det i regel bara är enkla vågformer med lågt bitdjup och samplingsfrekvens.

Moderna inspelningsprogram är helt enkelt inte lämpade för att jobba med så mycket parameterförändringar som man gör i chip-musik. Här är trackers fortfarande överlägsna. 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

QuadraSID är kul. Emulerar ljudchippet i en C64. (finns trådar om detta på foumet, sök!)

Fast SID-chippet låter mkt bättre än vad NES ljudchip gör 🙂

/Daniel

Jojo, men det är ju därifrån "chipmusik" kommer.. Faktiskt. Sedan försökte man få till samma sak med Amigan fast det låter ju inte riktigt likadant. Och vill man så är det ju inga problem att skruva till lite tråkigare ljud med QuadraSID.

Uttrycket "chipmusik" kommer inte ifrån SID-chippet iofs. Uttrycket "chipmusik" skapades just på Amigan när man försökte härma de ngt äldre 8-bits-datorerna/konsollerna med trackerprogram på Amigan (samt att man ville få ner bytestorleken för att ha med i cracktros m.m.).

Så för mig är chipmusik just de gamla modulerna m.m., medan SID-musik helt enkelt är SID-musik eller C64-musik 😄..

Idag är det ju iofs mer av ett samlingsnamn när det låter lite mer blippigt och som gamla datorspel 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

QuadraSID är kul. Emulerar ljudchippet i en C64. (finns trådar om detta på foumet, sök!)

Fast SID-chippet låter mkt bättre än vad NES ljudchip gör 🙂

/Daniel

Jojo, men det är ju därifrån "chipmusik" kommer.. Faktiskt. Sedan försökte man få till samma sak med Amigan fast det låter ju inte riktigt likadant. Och vill man så är det ju inga problem att skruva till lite tråkigare ljud med QuadraSID.

Uttrycket "chipmusik" kommer inte ifrån SID-chippet iofs. Uttrycket "chipmusik" skapades just på Amigan när man försökte härma de ngt äldre 8-bits-datorerna/konsollerna med trackerprogram på Amigan (samt att man ville få ner bytestorleken för att ha med i cracktros m.m.).

Så för mig är chipmusik just de gamla modulerna m.m., medan SID-musik helt enkelt är SID-musik eller C64-musik 😄..

Idag är det ju iofs mer av ett samlingsnamn när det låter lite mer blippigt och som gamla datorspel 🙂

/Daniel

hehe, ja det är faktiskt sant. Men hursomhelst strävade man ju efter SID-soundet.

men jag ger mig, ordet "chipmusik" fanns inte på C64-tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för pluggen Linus!

Chipmusik regerar! Fan vad kåt jag är på det.

Jag vet att jag har tjatat om den här förut men jag kan inte hålla mig: Ett trackertips - Renoise, som bl.a har VST-stöd och renderar till 32bit-waves. Lätt att lära sig. Mumma för gamla tracker-rävar. Själv blev jag helt lyrisk när jag började använda det.

Haha, kolla förresten in den här! Ska man kanske ta och köpa en Renoise-stringtrosa till fruntimret? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det bara jag som bara får igång standardinstrumentet i magical 8bit plug? Jag måste vara idiot =(. Kör PC-cubase btw.

Om du väntade dig presets är jag ledsen att göra dig besviken. Du får välja vågform och ratta själv. Men den stora realismen i soundet kommer mer från hur man spelar instrumenten och arrar låtarna som om man hade samma begränsningar som originalmaskinen.

Eftersom kanalerna var få, så är det minimalism som gäller framför polyfoni. Man får jobba mer med snabba arpeggion och försöka kräma in slingor som kan spela mot varandra i varandras pauser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det bara jag som bara får igång standardinstrumentet i magical 8bit plug? Jag måste vara idiot =(. Kör PC-cubase btw.

Standardinstrumentet? Det ska finnas tre olika instrument, fyrkantsvåg, triangelvåg och brus, om jag minns rätt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det bara jag som bara får igång standardinstrumentet i magical 8bit plug? Jag måste vara idiot =(. Kör PC-cubase btw.

Om du väntade dig presets är jag ledsen att göra dig besviken. Du får välja vågform och ratta själv. Men den stora realismen i soundet kommer mer från hur man spelar instrumenten och arrar låtarna som om man hade samma begränsningar som originalmaskinen.

Eftersom kanalerna var få, så är det minimalism som gäller framför polyfoni. Man får jobba mer med snabba arpeggion och försöka kräma in slingor som kan spela mot varandra i varandras pauser.

Ok aja, tycker bara det är konstigt eftersom det redan ligger en drös med presets där =). Men man får väl börja vara kreativ istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhö.. 8 bitar och så.. Glöm inte att dom ljudprogramerare som fanns på den tiden försökte att få det att låta så HIFI det bara gick.. Var skulle du nu typ 15 år senare försöka att få allt att låta sämre än vad som är möjligt??? Hajjar inte iden alltså? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhö.. 8 bitar och så.. Glöm inte att dom ljudprogramerare som fanns på den tiden försökte att få det att låta så HIFI det bara gick.. Var skulle du nu typ 15 år senare försöka att få allt att låta sämre än vad som är möjligt??? Hajjar inte iden alltså? 😕

"Varför försöker ni få gitarrerna att dista?? Nu för tiden kan man ju spela in utan att det blir dist!!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhö.. 8 bitar och så.. Glöm inte att dom ljudprogramerare som fanns på den tiden försökte att få det att låta så HIFI det bara gick.. Var skulle du nu typ 15 år senare försöka att få allt att låta sämre än vad som är möjligt??? Hajjar inte iden alltså? 😕

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan &så gå in i registret och ändra till ett valfritt värde. Kan ta fram vart man ska gå när jag kommer hem =).

Nackdelen med detta är att programvaran kan gå en aning segt eftersom det inte är anpassat till 8 bitar precis 😳.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhö.. 8 bitar och så.. Glöm inte att dom ljudprogramerare som fanns på den tiden försökte att få det att låta så HIFI det bara gick.. Var skulle du nu typ 15 år senare försöka att få allt att låta sämre än vad som är möjligt??? Hajjar inte iden alltså?  😳

😮

Det handlar om stilen, kulturen, känslan..... aaaahhh.... LOFI. Mer sånt. 🙂

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver nämligen en VST som skulle kunna fixa ett bra "pip"-ljud som påminner om de gamla sköna NES-klassikerna.

Kom just på att tweakbench har en del pluggar (både instrument och effekter) som du säkert skulle gilla. Ladda ner hela gänget, de är gratis. Man kan latja runt och skapa riktigt coola grejor med dessa. Testa t.ex att skicka dina trummor till sideslip-effekten, låter riktigt ballt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...