Jump to content
Annons

Mini studio! [UPDATERAD]


sebbeh

Recommended Posts

Hej jag är en nybörjar rappare, och jag hade tänkt att köpa en liten ny börjar studio. men vad behövs egentligen? så det skall låta rätt okej . så det inte låter som man sitter från en mick från 96 lixom. och det skall inte kosta allt för mycket . nån som har lust att gå in på nån musik sida och lägga allt i en varukorg och sedan visa mig det eller liknande? skulle vara väldigt snällt

skulle även veta, vad gör man med en mixxer egentligen? vad skall den vara bra för osv? jag kan inget om musik men vill lära mig 😉

Tack på för hand

/sebastian

Redigerat av sebbeh
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror lite på vad du behöver, tex.

Ska du även göra musik? eller ska du bara sjunga/rapa?

Kommer du att ha behov av att spela in andra instrument? Som gitarr, trummor o.s.v

Att en mikrofon är från 96 betyder absolut ingenting! En gammal mikrofon kan låta bra mycket bättre än en ny, men det betyder ju inte heller att det alltid är så! 🙂

Men från grunden så måste du iallafall ha ett ljudkort som är gjort för att skapa musik/spela in.

Om du bara ska spela in sång,gitarr eller bas (Instrument med bara 1-2 ingångar) så tror jag att du kommer komma ganska långt med ett M-audio 2496

Sen för att du ska kunna använda en mikrofon behöver du en mic-preamp, d.v.s en förstärkare som höjer mikrofonens svaga output till line-signal.

Mic output = låg

Line output = Bra mycket högre

Micpreamps finns det ett helt hav av, som mycket annat. Kolla gärna in Studio Projects vtb 1, eller ett lite billigare alternativ som märket art.

Mikrofoner har jag hört väldigt bra om studio projects b1, som ger väldigt bra ljud för pengen 🙂

Till sist behöver du programvara och kablar!

Specifera dig lite mer om hur stor budget du kan använda dig av!

😉

//Basse

Edit: Välkommen till forumet förresten!

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

skulle även veta, vad gör man med en mixxer egentligen? vad skall den vara bra för osv? jag kan inget om musik men vill lära mig

I dom flesta studion INGET.

I vissa ( där det finns en BRA mixer ) så skickar man alla instrument och sång in i mixer och ställer nivåerna , lägger på effekter i den ( kallas Mixning ). = Old Shool

I dag gör dom flesta samma sak fast i datorn , ställer nivåerna lägger på effekter. = New Shool.

Det du behöver är

Dator med Mjukvara & pluggar

Ljudkort med 2 in / 2 ut

Preamp ( alternativt en Channelstrip )

Högtalare ( Alternativt Hörlurar )

Och en Mic

Exklusive datorn kan du få bra grejer för ca 10 000 kr

Det går å få billigare men då offrar du kvalitet.Det går å få Mycker , Mycket , mycket dyrare men då tjänar du kvalitet.

Det e lite svårt att svara på vad exakt du bör köpa då du inte anger inom vilken ram din Budget ligger.

Och gör du en sökning här på forumet " Bygge av stufio , Hemstudio , Ljudkort , Mic m.m m.m så kommer du få hundratals svar om just denna fråga och rekkomendationer om vad ma kan tänkka sig införskaffa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vad du behöver beror huvudsakligen på två saker;

1. Ambitionsnivå

2. Budget

Jag utgår ifrån att ambitionsnivån är relativt låg (dvs du ska inte starta någon proffsstudio) och att budgeten är rimligt begränsad.

För det första är det bra att ha en dator. Mac eller PC får du själv avgöra efter tycke, smak och erfarenhet. Fråga inte vilket som är bäst bara. Det är en livsfarlig fråga. En lagom instegsdator för musikproduktion hittar du kanske för typ 5000 kronor och upp. Det beror helt på hur snabb och ny och avancerad den ska vara. Var noga med att ha rimligt mycket RAM-minne bara. Minst 1 GB rekommenderas. Rimligt stor hårddisk behöver du också. Åtminstone 80GB och upp. Du klarar dig förstås på mindre också, men det kostar inte så mycket mer att gå upp ett par storlekar i hårddisk så det är klart prisvärt att säkra upp så du inte får platsbrist redan efter ett par månader. En bra skärm att också att rekommendera att lägga lite pengar på. Betala hellre ett par hundralappar mer och få en större skärm (tum och upplösning). Ex minst 17 tum stor TFT-skärm är att rekommendera. Och gärna en upplösning på minst 1280 x 1024. Helst högre (typ 1600x1280). Din budget bestämmer. Stor skärm är bra för musikprogrammen är ofta plottriga och du behöver ha mycket uppe samtidigt för att kunna jobba. Men i ärlighetens namn hade man ju kunnat klara sig på en 12" skärm med 800x600 i upplösning också. Allt är en fråga om budget och ambitionsnivå.

I din dator behöver den sen en mjukvara för musikproduktion. Där finns en uppsjö. Sonar, Cubase, ProTools, Reason, osv. Det beror på vad du vill göra. Cubase LE är en klart prisvärd mjukvara för inspelning, mixning, arrangemang och komposition av musik. Jag vet inte priset men ett par tusenlappar hittar du det nog för. Du kan kolla på www.musikborsen.se, www.luthman.se eller www.jam.se. Dessa programmer har ofta medföljande så kallade mjukvarusynthar, effekter och trummaskiner, åtminstone tillräckligt bra för att komma igång. Börja att lära dig dem och lär dig vad du gillar och inte gillar. Därefter har du en hel marknad med tusentals sådana mjukvarusynthar och effekter att välja bland; från ett par hundralappar upp till tiotusentals kronor.

Det finns också en uppsjö gratis mjukvarusynthar och effekter att ladda hem. Bara sök här på forumet på "gratis" och "vst" eller "vsti" så hittar du.

Vad gäller mikrofon så finns det många att välja bland. StudioProjects och TCM har ett antal riktigt bra micar för under 2000 kronor. Det finns även riktigt bra alternativ under 1000 kronor. Kolla efter en användare här som heter Claes. Han har sjukt många bra mikrofontester på sin hemsida (han säljer hårdvara). Där hittar du jämförelser mellan massor av billigare och dyrare mikrofoner.

Du behöver också någon form av så kallad "preamp" (förförstärkare) för att förstärka den låga utsignalen som din mikrofon levererar innan du skickar in det i datorn. Du kopplar alltså miken till preampen och sen preampen till datorn. Där finns en uppsjö preamps att välja bland. Kolla efter Behringer som har bra grejjer för under tusenlappen. Ofta är det då små "mixers" med inbyggd preamp på mic-ingången/-arna. Det finns också dyrare saker förstås.

Tänk på att du nog behöver fantommatning till micen. Det är en egenskap hos mixern/preampen som du måste kolla att det finns (finns oftast en knapp som stänger av o sätter på fantommatningen). Så tänk på att kolla när du köper din mic om den kräver fantommatning eller ej. Om du kopplar en mic som EJ ska ha fantommatning till en mixer/preamp som har fantommatningen igång så kan micen gå sönder. En mixer gör förövrigt vad namnet antyder; blandar (mixar) signaler. Alltså, du kopplar in olika ljudkällor (mikrofoner, instrument, synthar, osv) och så blandas signalerna och skickas ut ur mixerbordet igen. Därimellan finns tiotusentals funktioner och användningsområden, ex att styra vissa signaler höger eller vänster, upp eller ner i volym, med eller utan ekoeffekter, reverb, equalizing, och så vidare och så vidare. Riktigt enkla små minimixrar finns för ett par hundralappar (men då har dom kanske ett par tre ingångar bara och få funktioner) till hundratusentals kronor (eller mer, och då har dom allt som behövs i en proffsstudio).

Sen behöver du högtalare. Du kan använda vanliga datorhögtalare. Men ljudet brukar inte vara någon höjdare. Dvs dom återger inte ljudet speciellt ärligt. Det rekommenderas att du lägger ett par kronor på att få lite bättre grejjer. Det du ska fråga efter i musikaffären är "monitorer". Priserna här börjar på strax under tusenlappen per par och uppåt. Du bör rimligen få ett par hyffsade startmonitorer för 800-1500 kronor.

Hörlurar rekommenderas också. Om inte annat så för grannarnas skull 😉 . Skaffa så kallade "slutna". Dvs sådana som sluter runt öronen, som hörselskydd gör. Så att när du har dem på dig när du spelar in sång/rap, att det som spelas upp i hörlurarna inte "läcker" över och fångas upp av micen. Då blir det ju konstigt.

Slutligen behöver du ett ljudkort. Även här rekommenderas att inte snåla för mycket. Nöj dig åtminstone inte med det inbyggda som följer med datorn. Dom brukar vara skräp. Lägg då hellre en tusenlapp på ett riktigt musikljudkort. Tänk på att du nog vill ha ett par tre ingångar, kanske du väljer ett kort som har inbyggda preamps så slipper du kanske köpa mixer. Fundera också på om du vill ha kortet inbyggt inuti datorn eller om du vill ha ett externt (isåfall antingen firewire eller USB; välj då firewire). Externa är bra för att du kan flytta dem. Inbyggda är bra för att, well, du är i regel säker på att få ut max i form av hastighet/prestanda. Men externa firewirekort är nog lika bra nuförtiden.

Så för att summera;

- Dator 5000-10000 kronor inkl 17" TFT-bildskärm och 1GB RAM

- "Riktigt" ljudkort, ca 1000-1500 kronor

- Monitorer (högtalare), 1000-2000 kronor

- Hörlurar, 500-1000 kronor kanske

- Mikrofon, 1000-2000 kronor

- Preamp/mixer om du inte har inbyggt i ljudkortet; ca 1000 kronor

- Mjukvara, 2000 - 4000 kronor kanske

- Kablar (ex mikkabel, några telekablar, högtalarkablar), ca 500 kronor.

Totalt: 12000 - 20000 kronor typ. Du kan nog hitta billigare grejjer än så.

Hur som helst, jag rekommenderar dig att ta god tid på dig. Sök reda på vad du behöver, och lär dig varför. Läs. Det här forumet här på Studio är jävligt bra. Här finns massvis med nyttiga trådar om olika hårdvaror, tekniker, mjukvaror, osv, osv. Det handlar ju trots allt ändå om en hel del pengar (15.000 är ju rätt mycket pengar för vem som helst liksom) så det är klart värt att veta varför du köper det du köper; så du får rätt grejer till rätt ambitionsnivå liksom. Kan du undvara någon extra hundralapp eller tusenlapp genom att vänta någon extra vecka eller månad och spara, eller käka nudlar några dagar, så är det i regel värt det.

Lycka till!

Redigerat av Crownfield
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar. Kan säga såhär att jag inte förstog allt va ni skrev men jag kan berätta vad jag har och inte behöver köpa

Dator

Datorskärm

Hörlurar

Högtalare

Och program till datorn fixar jag ganska lätt, med tanke på att min farbror äger datorföretag osv. Som sagt jag behöver ingen proffs studio utan jag vill bara att de ska låta rätt bra och så. Det ni sa om att integrerade ljudkort va kasst, det märkte ja när ja stoppa in min systers kareoke mick i datorn. det funka inte. Så jag bytte till ett Soudblaster live 5.1. Och jag undrar, räcker det ljudkortet? eller måste jag ha värre? Jag kan räkna med att köpa nytt.

Nån som kan ge mig tips på nån hemsida man kan köpa dessa saker? det ända jag vet är musikborsen.se och där kan jag kanske få 10% rabbat 😱 men jag vet inte om de kanske är rätta stället jag skall leta på.

Ingen som har lust att gå in på en sådan sida och lägga saker i varukorgen och sedan ta en printscreen och lägga upp här . O.B.S Behöver inte vara nått sådant mixxer bord för flera hundra tusen lappar. utan runt tusingen för varje sak om det går att hitta. Som sagt. jag är inte så påläst utan försöker lära mig!

EDIT:

Jag har tittat lite på micken ADK A51e. med_74831.jpg

Är den något att ha? nån som har testat den eller hört nått. ?

Tack på förhand

/sebastian

Redigerat av sebbeh
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt utförligt svar Crownfield!

Svar till sebbeh: Jag ska inte ljuga och säga att ditt soundblasterkort inte fungerar, för det gör det. Däremot har jag följande att säga om det:

- Det finns ingen regel som säger att interna ljudkort är sämre än externa

- Ditt soundblasterkort måste ha en lineingång för du ska kunna använda den kategori av mickar som ADG A51E tillhör (kondensatormikrofon).

- Du behöver dessutom en extern preamp (som jag rekommenderar istället för mixer, inte som komplement till en)

- Ditt ljudkort har inte väldigt bra brusförhållanden, men, som sagt, det fungerar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att maila till någon trevlig handlare och fråga vad du får för paketpris... 😱

Crownfield skrev ett helt underbart inlägg som nog säger det mesta - men det är viktigt att du försöker tänka efter lite själv innan du börjar shoppa runt - och inte bara köper enligt en inköpslista som någon annan totar ihop. Skapa först en klar bild av hur du vill jobba och ställ sedan frågor utefter det...

Ibland kan det vara bättre att dela upp frågorna, eftersom många uppfattar en så omfattande fråga som denna, som lite för jobbig att svara på. Fråga hellre om mikrofon - och kanske preamp också - i en tråd, ljudkort i en annan etc - eller använd gärna också sökfunktionen, så finns det enormt mycket information att hämta, så att du kan få lättare att ställa "rätt" frågor.

Som Crownfield namnde, så kan du gärna hämta smakprov på hur olika mikrofoner kan låta i hemstudiomiljö, på min testsite (adress i signaturen), så kan du jämföra och se om du fastnar för ljudet i någon speciell. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hej igen. Jag har tittat runt lite och hitta en rätt skön sida. har tittat på lite saker här. Jag vet att jag har lagt till 3 st Mikpreamps. Säg vilken utav dom 3 som är bra och dåliga osv. Till lägg också fall de finns nån annan som inte jag har lagt i kundvagnen som är helt ok.

studiobf2.jpg

Kom gärna me tips på andra saker i ganska samma prisklass eller liknande. Och lägg till nått fall det är nått mer man ska för att det ska funka som det skall.

Tack på förhand!

Redigerat av sebbeh
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att ja trippel postar nu, men behöver svar ganska snart. med tanke på att min polare säljer en usb mick (samson c01u) och undrar fall ni vet något om den? Är den bra för första mick?

Den micen diskuterades i DENNA tråden härom dagen... 😄

Jag har förresten inte glömt dig - svarar på ditt PM senare i kväll (natt?)... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Strunta i USB micken.

Köp en "vanlig" mick och ett ljudkort istället.

USB micken kommer nämligen att uppfattas av din dator som ett ljudkort till och det kan leda till trubbel med latency. Men det finns säkert någon som kan ge ett exakt svar hur det lirar med USB mick och ett ljudkort vad det gäller latency.

Men mitt tips är som ovan, strunta i USB micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hej igen. Jag har tittat runt lite och hitta en rätt skön sida. har tittat på lite saker här. Jag vet att jag har lagt till 3 st Mikpreamps. Säg vilken utav dom 3 som är bra och dåliga osv. Till lägg också fall de finns nån annan som inte jag har lagt i kundvagnen som är helt ok.

studiobf2.jpg

Kom gärna me tips på andra saker i ganska samma prisklass eller liknande. Och lägg till nått fall det är nått mer man ska för att det ska funka som det skall.

Tack på förhand!

En del underliga val i det där inköpet. ADK-micken låter helt ok faktiskt, jag äger ingen själv, men jag har testat den flera gånger.

Juli@ har jag inte heller något själv, men det har fått rätt bra kritik i tester och såvitt jag förstår är användare nöjda.

CME Matrix har jag aldrig hört något om, men jag säger som såhär, att om du ska köpa en VTB1, nöj dig med den, och köp möjligtvis en till preamp när du är bekant med den du har. VTB1 är en sjysst preamp, särskilt med tanke på kostnaden, så den är ett säkert kort.

Sist, men inte minst, skippa rackskenan! Du köper ju ändå bara en VTB1, och så sparar du femhundra spänn 😄

Summa summarum sparar du cirka 1500 spänn på att stryka det jag sa från listan, och för dessa 1500 kanske du kan köpa en bra dynamisk mick för lite större bredd i mickarsenalen. En Shure Beta57 kostar 2000 ny, så du hittar säkert en begagnad för 1000-1500! Det är en kalasbra mick, som låter super på det mesta. Om du kör billighetsvarianetn Shure SM57 kommer du också ganska långt, men i min mening låter SM57 nästan bara bra på uppmickad gitarrstärkare och pukor (men ändå sämre än många bra alternativ).

Bara mina 50 öre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har funderat på att ta en billigare preamp och en dyrare mick. funderar på en RODE NT1A är den något att ha? vet att den är bra, men ja menar va kan man gämföra den med? om man gämför me b1 hur stor skillad är de då?

Det är en ide att köpa dyrare mick och billigare preamp om du kommer skaffa en bättre preamp senare. Det blir ju en svag länk med en billig som gör att du inte kan uppskatta mickens fulla kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare tjenare, va på musik börsen idag. och då sa dom att ja skulle köpa nått paket som hette typ "Mbox 2 mini" för 2995:- och det var typ med integrerat ljudkort i, och de skulle vara bättre än ESI Juli@ och en Behringer mic 800 tillsammans, så ist för att köpa esi juli@ & behrninger mic 800 så skulle ja köpa mbox 2 mini. och så skulle jag köpa en "akg perception 200" ist för en röde nt1-a eller akd vienna mick.

så undrar jag. ska ja lira på dessa saker som jag hade skrivit upp;

ESI Juli@

Röde NT1-A

Behringer Mic 800

eller deras saker som dom tipsa om :

Mbox2 mini

akg perception 200

skulle behöva svar tills imån, det är då de gäller att köpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du blir säkert nöjd med Mboxen.

Micken vet jag inget om så den får du klura på själv.

Googla på nätet efter recensioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare tjenare, va på musik börsen idag. och då sa dom att ja skulle köpa nått paket som hette typ "Mbox 2 mini" för 2995:- och det var typ med integrerat ljudkort i

Mbox är ett bra koncept. Pro Tools LE följer med så med en mick och ett par hörlurar är det bara att köra igång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Zyan, bra svar :rolleyes:😎

Kanske skulle ha förtydligat.

Köper du en bra mick, så måste du köpa en någolunda preamp. Köper du behringers billigaste preamp kan du lika gärna köpa en billigare mick för då framhävs inte mickens kvalitet. Blir den svaga länken.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej okej , jo de sa han att de följde med. men ska ja sätta mboxen framför juli@ och nån preamp runt 500-1000 ~

Prismässigt hamnar du ungefär på samma. Om du är nybörjare kan det säkert vara enklare att satsa på ett paket (typ mbox). Får du problem har du support från ett företag (digidesign) och massor avanvändare på forum runtom som har liknande uppsättning som du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...