Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det är sant, Mac bugar och kraschar.

pme (oregistrerad)
Postat

Det är det vanliga. Den släpps innan den är klar. Personligen så tycker jag en hel del av de nya features som har tillkommit är ganska uselt designad och integerat. Och många har problem

med fatala buggar. Och en hel del har prestanda problem som tydligen härrör från kopieringsskyddet. Man får ganska lite om man gör en uppgradering. (Men kör man intel mac så finns det inget val)

Postat

Kör med cubase sx2 nu, ska uppgradera till 4:an när jag köper laptop (snart förhoppningsvis) har inte bestämt mig för vilken laptop än.. 😄

Efter att ha läst på en del forum förstår man ju att 4:an är buggig...

Fast kan inte ni som kör Cubase 4 berätta vad ni råkat ut för och vad som fattas i den nya versionen ...

Som för min egen del så bryr inte jag mig om att rewire funktionen etc inte är stabil..

Det viktiga är att midi, inspelning av spår från extern källa, vst pluggar och synthar funkar.... någon som vet?

Postat
Kör med cubase sx2 nu, ska uppgradera till 4:an när jag köper laptop (snart förhoppningsvis) har inte bestämt mig för vilken laptop än.. 😛

Efter att ha läst på en del forum förstår man ju att 4:an är buggig...

Fast kan inte ni som kör Cubase 4 berätta vad ni råkat ut för och vad som fattas i den nya versionen ...

Som för min egen del så bryr inte jag mig om att rewire funktionen etc inte är stabil..

Det viktiga är att midi, inspelning av spår från extern källa, vst pluggar och synthar funkar.... någon som vet?

Jag har inte märkt några buggar än, det lilla jag testat har funkt fint.

Det bästa är det nya gränsnittet. Först tyckte jag det såg tråkigare ut. Men efter ett tag märker man hur mycket bättre och tydligare det är.

Bättre pluggar med också. EQ´n bättre. Skönt att kunna flytta pluggar.

Jag har haft små problem som jag inte lagt ner så mpånga tankar än men skall undersöka om det inte bar jag som gör fel.

1 försökte hitta mina presets till en UAD-1 pluggin men cubase verkar inte hitta dom i mappen fast dom är där.

2 Kom inte på hur man markerar flera spår för inspelning samtidigt. Förr fans det ju en röd record knapp men inte nu, löste det då genom att trycka in "shift". Skall undersökas vid nästa session.

Postat

Tror inte att det är nåra större problem att uppdatera nu.. Det kommer ju gratis patchar och fixar hela tiden så.. 😛

Postat
Tror inte att det är nåra större problem att uppdatera nu.. Det kommer ju gratis patchar och fixar hela tiden så.. 😲

Jag hoppas det.

Jag har beställt (och betalat..!) och väntar på att den skall anlända. Men det är bra om så många patchar som möjligt hinner släppas innan jag installerar. Så man slipper barnsjukdomarna.

Postat (redigerat)

Hej på er.

Om någon av er har problem så är ni alltid välkomna att kontakta år support på support(at)mi7.com eller 040-6306970.

Man läser hela dagarna om folk som upplever C4 som ostabilt. Faktum är att fram till idag har vår support avdelning löst vartenda problem som har ringts in (*knack knack* peppar, peppar...). Det är med andra ord inte bugar i C4 som skapar de problem folk ringer oss om. Ofta är det taskiga "pref. filer" eller pluggar som inte vill funka med den nya VST3 standarden.

Jag har själv kört C4 mycket både på min G5 hemma och min MacBook på jobbet och har inte upplevt några större problem, de saker som dykt upp har nästan alltid kunnat härledas till en plugin som inte är 100% VST2.4 kompatibel. Men som representan för MI7 så skall väl inte jag sitta här och bedömma en av våra egna produkter, det blir bara fel. 😲

Som sagt, det är gratis att kontakta vår support när ni behöver hjälp eller har problem med C4 eller någon annan av våra produkter. Telefonerna till supporten är öppna 11.00 - 12.30 samt 14.00 - 17.00.

Redigerat av fredrik @ mi7
Postat
Man får ganska lite om man gör en uppgradering.

Ganska lite? Det är ju inte av de större uppdateringarna Steinberg någonsin har släppt. 😛

Det finns ju massor av nya saker i C4 som jag tror att de flest finner väldigt användbara, sedan kan det självklart vara så att en persons workflow inte funkar bra med en del av de nya sakerna som t.ex. SoundFrame. Men i det stora hela tror jag att de flesta finner C4 väl värt pengarna.

Men, smaken är som baken..... 😲

Postat
Man läser hela dagarna om folk som upplever C4 som ostabilt. Faktum är att fram till idag har vår support avdelning löst vartenda problem som har ringts in (*knack knack* peppar, peppar...). Det är med andra ord inte bugar i C4 som skapar de problem folk ringer oss om. Ofta är det taskiga "pref. filer" eller pluggar som inte vill funka med den nya VST3 standarden.

Om man har ett UAD-1, Powercore, DFHS eller någon annan 3e part-plugin lever man ju på något sätt på att 3e partstillverkaren gör sitt, samtidigt som de lever på att steinberg gör sitt. Har steinberg levererat vst3 kod till alla major 3e part i tid?

Det här är ingen besviken-cubase 4-användare-kommentar. jag äger inte ens cubase.

men om steinberg och mi7 ska ha ryggen fri lär ju ni ha försett era samarbetspartners med de verktyg de behöver innan ett släpp.

så att man slipper fenomenet med att vissa pluggar inte vill funka med den nya VST3 standarden.

Postat

Om man har ett UAD-1, Powercore, DFHS eller någon annan 3e part-plugin lever man ju på något sätt på att 3e partstillverkaren gör sitt, samtidigt som de lever på att steinberg gör sitt. Har steinberg levererat vst3 kod till alla major 3e part i tid?

Det här är ingen besviken-cubase 4-användare-kommentar. jag äger inte ens cubase.

men om steinberg och mi7 ska ha ryggen fri lär ju ni ha försett era samarbetspartners med de verktyg de behöver innan ett släpp.

så att man slipper fenomenet med att vissa pluggar inte vill funka med den nya VST3 standarden.

Ja, det där stämmer fan i mig. 😄

Postat (redigerat)
Men om steinberg och mi7 ska ha ryggen fri lär ju ni ha försett era samarbetspartners med de verktyg de behöver innan ett släpp.

Hallå igen.

Vi på MI7 har av förklarliga skäl inte så mycket kontroll över detta i egenskap av distributör. Enligt Steinberg har man i samband med släppet av C4 skickat ut ett VST3 SDK till utvalda 3:e parts utvecklare och kommer att släppa ett fritt och för allmänheten tillgängligt SDK under Q1 2007.

Men som sagt, vi på MI7 har inte något med detta att göra och jag vet således inte vilka utvecklare som har fått tillgång till detta SDK.

Man bör dock tillägga att alla pluggar som följer VST2.4 standarden funkar under VST3 och detta SDK har varit ute för allmänheten sedan en lång tid tillbaka.

Redigerat av fredrik @ mi7
pme (oregistrerad)
Postat
Man får ganska lite om man gör en uppgradering.

Ganska lite? Det är ju inte av de större uppdateringarna Steinberg någonsin har släppt. 😳

Det finns ju massor av nya saker i C4 som jag tror att de flest finner väldigt användbara, sedan kan det självklart vara så att en persons workflow inte funkar bra med en del av de nya sakerna som t.ex. SoundFrame. Men i det stora hela tror jag att de flesta finner C4 väl värt pengarna.

Men, smaken är som baken..... 😕

Tja, det är naturligvis delvis en smaksak. trackpresset och drag and drop av effekter är det enda som får godkänt. Controll room är patetiskt, varför i hela värden hittar de på en ny mixer vy?

Vips slutar fjärstyrning av medmidi att fungera. Det är ganska självklart att den skulle vara med i den gamla vyn. Och vad är den utlovade funktionerna som skulle vara med i SX1? SX1 skulle kunna allt som VST, men fortfarande inte några chordtracks. Och när ska steinberg fatta att folk använder remote kontrollers? Fortfarande inte något för folk med mer än en kontroller. Detta borde definitivt varit med i controll room funktionerna. Tex att man ska kunna sätta en yamaha 01x bredvid en behringer bcf2000 och få integerad funktionalitet. Sedan har de tagit bort en massa saker.

Tex så finns det inte länge en default midiport. Andra stör sig på att man inte kan dölja midi portar som är allokerade för fjärstyrning, dessa kommer upp som val. Även dett borde hanteras i controll room. Jag hade hoppats att controll room skulle vara en blek kopia av logic motsvarighet. (Vilket är en av logics stora fördelar) Men det är bara en "simpel" output kontroll. Mycket användbar när man spelar in ett helt band samtidigt, men det skulle kunna vara så mycket mer. Men det finns inte ens ett embryo för detta. Så för min del så tycker jag nog att cubase är ganska prisvärt när man

köper det första gången. Men en fjärdedel till i pris ger inte mycket nya funktioner för upgraderare,

men man riskerar att hamna i trassel. Själv har jag inte haft så många krascher, om man bortser från importerade gamla projekt, men workarounden är ganska enkel Öppna gammal->spara med nytt namn-> start om cubase->Öppna den nya.

Det var för en vore på steinbergs eget forum. Över 50 procent var missnöjda med C4. Inte direkt

BMW siffor....

Postat
Det var för en vore på steinbergs eget forum. Över 50 procent var missnöjda med C4. Inte direkt BMW siffor....

Hallå igen.

Det är väl samma sak varje gång Steinberg släpper en uppdatering. På Cubase.net tar det fyr och ett litet antal användare piskar upp en hätskt stämning av sällan skådat slag.

Den "poll" du tänker på har svarats på att 86 personer fram till idag, det ger knappats ett resultat som är speciellt statistiskt säkerställt. Till saken hör ju att det är alltid de missnöjda kunderna som tar mest plats och som framstår som en majoritet, de nöjda och glada kunderna har väl fullt upp med att använda Cubase och lägger därmed inte tid (eller behov) att posta på forumen. Jag vet många användare som inte ens bryr sig om att ens logga in på cubase.net längre.

Postat (redigerat)

Hade varit intressant att höra Fredriks syn på dongel-diskussionen vi hade i går. De gällde NI Kore, men även Cubase fick sig en liten känga.

Många uttryckte rädsla för att förlora sin dongel och därmed hela Cubase. Skulle det inte kunna fungera som med VISA-kortet? Att man spärrar det om man förlorat det, och så skickar banken ett nytt?

EDIT: korrfel

Redigerat av andynista
Postat
Jag hade hoppats att controll room skulle vara en blek kopia av logic motsvarighet. (Vilket är en av logics stora fördelar) Men det är bara en "simpel" output kontroll.

Hallå igen.

Logic med control room? Va? Var? När? Hur?

Jag har kört (och sålt) Logic i många år och anser mig väl vara tämligen väl bevandrad i det, men något som skulle vara en control room del har jag då aldrig stött på.

Om du bara ser "Control Room" som en simpel volymkontroll så är ju nog rädd att du har missat en stor del av potentialen med denna nya del av programmet. Men det kan ju oxå vara så att det helt enkelt är en funktion som inte passar inte i ditt arbetssätt.

Är man som jag en simpel pekfinger-musikant som mest gör instrumental musik med en mängd VSTi och inte spelar in andra musiker så är denna funktion till viss del överflödig. Dock så välkomnar jag möjligheten att växla mellan olika högtalare och comebacken av den så diskuterade monoknappen. 😄

pme (oregistrerad)
Postat
Det var för en vore på steinbergs eget forum. Över 50 procent var missnöjda med C4.  Inte direkt BMW siffor....

Hallå igen.

Det är väl samma sak varje gång Steinberg släpper en uppdatering. På Cubase.net tar det fyr och ett litet antal användare piskar upp en hätskt stämning av sällan skådat slag.

Den "poll" du tänker på har svarats på att 86 personer fram till idag, det ger knappats ett resultat som är speciellt statistiskt säkerställt. Till saken hör ju att det är alltid de missnöjda kunderna som tar mest plats och som framstår som en majoritet, de nöjda och glada kunderna har väl fullt upp med att använda Cubase och lägger därmed inte tid (eller behov) att posta på forumen. Jag vet många användare som inte ens bryr sig om att ens logga in på cubase.net längre.

Tja, många av dem är steinbergs mest entusiastiska kunder, och kunskapsnivån är långt över

den statistiska medelkunden. Men ok, man får inte dra för stora slutsaser, men det ska inte heller ignoreras.

pme (oregistrerad)
Postat
Jag hade hoppats att controll room skulle vara en blek kopia av logic motsvarighet. (Vilket är en av logics stora fördelar) Men det är bara en "simpel" output kontroll.

Hallå igen.

Logic med control room? Va? Var? När? Hur?

Jag har kört (och sålt) Logic i många år och anser mig väl vara tämligen väl bevandrad i det, men något som skulle vara en control room del har jag då aldrig stött på.

Om du bara ser "Control Room" som en simpel volymkontroll så är ju nog rädd att du har missat en stor del av potentialen med denna nya del av programmet. Men det kan ju oxå vara så att det helt enkelt är en funktion som inte passar inte i ditt arbetssätt.

Är man som jag en simpel pekfinger-musikant som mest gör instrumental musik med en mängd VSTi och inte spelar in andra musiker så är denna funktion till viss del överflödig. Dock så välkomnar jag möjligheten att växla mellan olika högtalare och comebacken av den så diskuterade monoknappen. 😄

Logic har en vy där man beskriver hela sin omvärld. Jag tror inte att de kallar den controll room,

men det finns likheter. Vyn har alla inputs och outputs för ljud och midi. Sedan routar man saker i vyn. Dvs lite som controll room, fast globalt i hela applikationen, inte bara control room lyssningen

som cubase. Jag har inte riktigt koll längre, det var ett tag sedan jag körde logic.

Postat

Tycker Cubase 4 börjar bli för dyrt i förhållande till

vad du får om man börjar titta på konkurenternas erbjudande

och pris. Om jag skulle köra Mac skulle jag ens aldrig komma

på tanken att köra Cubase 4. Man ser på tidigare inlägg i

den här tråden att det verkar mest vara Mac folk som har

problem med fyran. Själv har jag klarat mej från buggi-wuggi

med 4:an på PC. Men priset i relation med vad du får känns

lite overkill som jag tog upp i en tidigare tråd om 4:an.

Postat
Logic har en vy där man beskriver hela sin omvärld. Jag tror inte att de kallar den controll room, men det finns likheter. Vyn har alla inputs och outputs för ljud och midi. Sedan routar man saker i vyn. Dvs lite som controll room, fast globalt i hela applikationen, inte bara control room lyssningen som cubase. Jag har inte riktigt koll längre, det var ett tag sedan jag körde logic.

OK, det är Logic's "environment" du tänker på. Det har ju inte mycket att göra med Steinberg "Control Room" i Cubase 4. Inte ens lite. 😏

Postat
Tycker Cubase 4 börjar bli för dyrt i förhållande till vad du får om man börjar titta på konkurenternas erbjudande och pris.

Hallå spaceman.

Det som är problemet när folk tittar på priset på Cubase 4 är att man alltid bara tittar på den största versionen. Det finns ju faktiskt två mindre versioner som jag är övertygad skulle uppfylla de flestas behov mer än väl. Men för kunder som vill ha en komplett lösning för komposition med tillgång till en kraftfull noteringsdel, ljudläggning till bild samt musikproduktion oavsett om det är mono, stereo, quad eller 5.1 så är det inte många andra produkter som erbjuder vad Cubase 4 just Cubase 4 erbjuder.

Sedan erbjuder andra program lite saker som Cubase 4 inte erbjuder. T.ex. så erbjuder Logic fortfarande en vassare arsenal av pluggar men på samma gång saknar Logic flera funktioner som Cubase 4 erbjuder. En annan konkurrent är ProTools som erbjuder en audio-hantering som många gillar och andra sidan så har de en MIDI-hantering som många inte gillar. När det gäller övriga konkurrenter som Sonar och Samplitude så skall jag inte ge mig in på dessa eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet av dessa.

Man ser på tidigare inlägg iden här tråden att det verkar mest vara Mac folk som har problem med fyran.

Mest Mac folk som har problem? Va? Jag räknar till 1 som har problem, 1 som tycker det är OK och 1 som "har hört att det är problem" (då räknar jag inte mig själv). 😏

Postat
Hade varit intressant att höra Fredriks syn på dongel-diskussionen vi hade i går. De gällde NI Kore, men även Cubase fick sig en liten känga.

Hallå

Jag skall inte ge mig in i trådar som rör ett så infekterat ämne som kopieringsskydd och donglarnas vara eller inte vara. det har jag gjort så det räcker i mina dagar. 😏

Jag vet dock att Steinberg jobbar på en lösning som blir möjlig tackvara deras nya registrerings system. Vad detta innebär eller när en lösning kommer har jag inte någon info om idag.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har jobbat i nästan alla DAWs.

Redigeringsbiten i Cubase har varit en svag länk, den är OK nu.

Om jag skulle välja en DAW blir det nog Cubase.

Sonar 6 känns faktiskt som tvåa för tillfället.

V-vocal skulle sitta fint i Cubase.

Postat
Det som är problemet när folk tittar på priset på Cubase 4 är att man alltid bara tittar på den största versionen. Det finns ju faktiskt två mindre versioner som jag är övertygad skulle uppfylla de flestas behov mer än väl.

Två mindre versioner? 🙂

Tidigare fanns det ju SX, SL och SE, men nu har man väl skippat minstingen och kör bara med Cubase 4 och Cubase Studio 4?

Eller vet du nåt som inte vi vet? 😆

Postat
Det som är problemet när folk tittar på priset på Cubase 4 är att man alltid bara tittar på den största versionen. Det finns ju faktiskt två mindre versioner som jag är övertygad skulle uppfylla de flestas behov mer än väl.

Två mindre versioner? 🙂

Tidigare fanns det ju SX, SL och SE, men nu har man väl skippat minstingen och kör bara med Cubase 4 och Cubase Studio 4?

Eller vet du nåt som inte vi vet? 😆

Förut fanns ju till och med LE (om den räknas...).

Jag trodde också att snäppet under Studio4 var SE3.

Postat
Sonar 6 känns faktiskt som tvåa för tillfället.

V-vocal skulle sitta fint i Cubase.

Jag köpte Cubase 4 nyligen, men var jäkligt nära att satsa på Sonar 6. Inte minst för V-vocal. Och så är det ju billigare. Och så slipper man dongeln. Är fortfarande inte säker på om jag valde rätt. 🙂

Men så här långt gillar jag Cubase ändå. Jag har använt några lättare versioner lite grann tidigare och inte tyckt att det varit det mest lättarbetade och logiska programmet, men nu tycker jag det flyter på rätt hyfsat.

Tror dock inte att jag kommer att överge FL Studio som mitt primära verktyg för att skriva och arrangera låtarna. Vill påstå att det inte finns något program som slår FL på fingrarna i fråga om att det ska vara ROLIGT att göra musik. Vet att programmet fortfarande har noobie stämpel i Sverige - och inte minst här på forumet. Men all musik som går att göra i Cubase kan man också göra i FL.

Känns som det kommer bli mest mixning i Cubase - vilket iofs också var tanken.

drloop (oregistrerad)
Postat

Mmm, vore det inte för att jag ibland mixar surround samt att man måste tracka sång och gura och dessutom mixar andras låtar så skulle jag köra och med bara Reason. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.