Jump to content
Annons

fogden2000

Recommended Posts

dannepop (oregistrerad)

C4 är fantastiskt bra!

Funkar precis som det ska! Alla dessa ny funktioner!

Media Browser, Loop Browser! Mitt liv blir enklare!

Har kanske varit lite mer uppmärksam på vad som är nytt och hur det fungerar

eftersom att jag har en helt ny dator, en intel maskin. Som oxå är maxad!

Man kan inte såga en uppgradering utan att veta vad man håller på med!!

Men det är klart att det är enklare att bli förbannad när det tar emot och

skylla på någon annan.

Tänk till!

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tidigare fanns det ju SX, SL och SE, men nu har man väl skippat minstingen och kör bara med Cubase 4 och Cubase Studio 4?

Cubase SE3 finns fortfarande kvar som produkt. Under början av nästa år tror jag att vi kommer att se en uppdatering av SE till version 4.

Redigerat av fredrik @ mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare fanns det ju SX, SL och SE, men nu har man väl skippat minstingen och kör bara med Cubase 4 och Cubase Studio 4?

Cubase SE3 finns fortfarande kvar som produkt. Under början av nästa år tror jag att vi kommer att se en uppdatering av SE till version 4.

Sedär. Trevligt! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Men för kunder som vill ha en komplett lösning för komposition med tillgång till en kraftfull noteringsdel,

Det är en modern bandspelare. Komposition har den ingenting att komma med. Ingen ackordsanalys, eller funktionsharmonik. Noteringsdelen är bra att ha men är mer svår använd

än kraftfull. Jag saknar verkligen komposition bitar i cubase, och jag har tjatat om chord tracks

sedan sx1, vilket är ett absolut minimum krav för att ens ha ett embryo till kompositionsverktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en modern bandspelare. Komposition har den ingenting att komma med. Ingen ackordsanalys, eller funktionsharmonik. Noteringsdelen är bra att ha men är mer svår använd än kraftfull. Jag saknar verkligen komposition bitar i cubase, och jag har tjatat om chord tracks sedan sx1, vilket är ett absolut minimum krav för att ens ha ett embryo till kompositionsverktyg.

OK, det måste vara därför flera skolor däribland Kungliga Musikhögskolan i Sthlm och Musikhögskolan i Malmö har massor av Cubase licenser. Det är nog just för att det är helt värdelöst som kompositionsverktyg. 😉 (OBS! Ironi)

Det jag ville ha sagt är att Cubase 4 erbjuder en hel del funktioner i ett och samma paket som väldigt få andra program gör, dessutom ger man använder själv möjligheten att välja vilken plattform man vill köra programmet på. Kombinationen av dessa funktioner och en plattforms oberoende strategi är något som faktiskt Steinberg är helt ensamma om idag.

Sedan är kanske notdelen i program som Notion eller Sibelius kraftfullare, men det vore ju f-n annars. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det är en modern bandspelare. Komposition har den ingenting att komma med. Ingen ackordsanalys, eller funktionsharmonik. Noteringsdelen är bra att ha men är mer svår använd än kraftfull.  Jag saknar verkligen komposition bitar i cubase, och jag har tjatat om chord tracks sedan sx1, vilket är ett absolut minimum krav för att ens ha ett embryo till  kompositionsverktyg.

OK, det måste vara därför flera skolor däribland Kungliga Musikhögskolan i Sthlm och Musikhögskolan i Malmö har massor av Cubase licenser. Det är nog just för att det är helt värdelöst som kompositionsverktyg. :rolleyes: (OBS! Ironi)

Det jag ville ha sagt är att Cubase 4 erbjuder en hel del funktioner i ett och samma paket som väldigt få andra program gör, dessutom ger man använder själv möjligheten att välja vilken plattform man vill köra programmet på. Kombinationen av dessa funktioner och en plattforms oberoende strategi är något som faktiskt Steinberg är helt ensamma om idag.

Sedan är kanske notdelen i program som Notion eller Sibelius kraftfullare, men det vore ju f-n annars. 🙂

Cubase saknar funktioner för komposition. Men det gör den inte värdelös som verktyg, den är fortfarande en bra bandspelare och det har man nytta av när man komponerar. Jämför med

en penna. Den är jättebra att skriva med, men den kan inte hjälpa till med rättstavning. Man kan även använda den för att räkna, men det är inte pennan som räknar. Men det är ett fantastiskt

verktyg i alla fall. Jag förväntar mig inte att steinberg ska göra en penna som komponerar,

men det vore trevligt med funktioner för ackord, funktions och harmoni analys som är fundamentala grundstenar för komposition i västerlänska musikstilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Själv har jag bara bra erfarenheter av C4 (har kört det ca 3v). Gillar verkligen det nya mer tydliga grafiska upplägget. Hitills har det inte låst sig etc. Jag var dock noga med att byta namn på sx3 prefsen innan jag installera C4 dvd:n (med efterföljande uppdatering) Om jag fattat rätt är det migrering av sx3 prefs som kan ställa till det.

Ett av det bästa med uppgraderingen är att man nu har en riktig manual i papper (håller på att läsa den fullt ut) Att man sedan fick med många bra presets till bl.a eq pluggarna underlättar iallafall för mig 🙂

Jag har lite funderingar men jag spar dem till ett senare tillfälle då jag inte hunnit läsa alla avsnitt i manualen än, ev finns det förklarat där. Vad det gäller priset på denna uppgradering jämfört med sx2 samt 3 så tycker jag man får verkligen mycket för pengarna denna gång.

Jag tycker även att det låter lovande om de kan göra någon mer garanti/säkerhet vid ev förluster av dongeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en modern bandspelare. Komposition har den ingenting att komma med. Ingen ackordsanalys, eller funktionsharmonik. Noteringsdelen är bra att ha men är mer svår använd än kraftfull.  Jag saknar verkligen komposition bitar i cubase, och jag har tjatat om chord tracks sedan sx1, vilket är ett absolut minimum krav för att ens ha ett embryo till  kompositionsverktyg.

OK, det måste vara därför flera skolor däribland Kungliga Musikhögskolan i Sthlm och Musikhögskolan i Malmö har massor av Cubase licenser. Det är nog just för att det är helt värdelöst som kompositionsverktyg. 🙂 (OBS! Ironi)

Det jag ville ha sagt är att Cubase 4 erbjuder en hel del funktioner i ett och samma paket som väldigt få andra program gör, dessutom ger man använder själv möjligheten att välja vilken plattform man vill köra programmet på. Kombinationen av dessa funktioner och en plattforms oberoende strategi är något som faktiskt Steinberg är helt ensamma om idag.

Sedan är kanske notdelen i program som Notion eller Sibelius kraftfullare, men det vore ju f-n annars. 😛

Cubase saknar funktioner för komposition. Men det gör den inte värdelös som verktyg, den är fortfarande en bra bandspelare och det har man nytta av när man komponerar. Jämför med

en penna. Den är jättebra att skriva med, men den kan inte hjälpa till med rättstavning. Man kan även använda den för att räkna, men det är inte pennan som räknar. Men det är ett fantastiskt

verktyg i alla fall. Jag förväntar mig inte att steinberg ska göra en penna som komponerar,

men det vore trevligt med funktioner för ackord, funktions och harmoni analys som är fundamentala grundstenar för komposition i västerlänska musikstilar.

Kan hålla med Pme om att Cubase inte är optimerat för att komponera

eller göra arr och stämmor framförallt för orkester i sin noteditor. Defacto standard är oftast Finale eller Sibelius med t ex Motu Synfonic instruments eller Garritan mfl. Att musikhögskolan i sthlm köpt Cubase licenser var något nytt för mig som jag inte hört talas om ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att musikhögskolan i sthlm köpt Cubase licenser var något nytt för mig som jag inte hört talas om ?

Hallå igen.

De har massor av licenser av SX3 (inte uppdaterat ännu). Jag var där så sent som för 3 veckor sedan och visade dem Cubase 4.

Edit: Faktum är att jag tror de är den största enskilda innehavare av Cubase 4 i landet.

Redigerat av fredrik @ mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...