Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan, jag sitter gär på en TSM87s och har gjort det i ett tag, jag kör den med mitt behringer eurotrack ub802 mixerbord och nu funderar jag starkt på att köpa nått nytt, vill lixom ha ett klarare, renare och varmare ljud. Jag har runt 3000kr att spendera och undrar vad man ska lägga dom på? Kankse är det bra att dra en 1200 därifrån och skaffa en bra mic preamp (syftade nu på studio projekts som alla verkar vara helt kära i) eftersom jag antar att preampen i mitt mixerbord inte är särsklit bra, och sen lägga dom resterande 2000 på en mic? vad tycker ni? och vad finns det för bra mikrofoner i den prisklassen? Min vän har en TSM47 som han köpe för ett tag sen och den har ju ett mycket klarare och renare ljud med mindra brus, men kanske finns det ännu bätre att få för dom pengarna?

Jag spelar in sång och akustisk gitarr med min mikrofon, ifall ni ville veta 😳

Tack på förhand!

mvh Elis

Annons
Posted

En start kanske kan vara att hämta lite smakprov på olika micar, från min testsite. 😎

Runt 2000:- så kan du t ex titta närmare på Oktava Mk319 och ADK Hamburg...

VTB-1 kan du också hitta i paket tillsammans med B1 - båda från Studio Projects - men du kan förstås få ett paketpris hos de flesta, vad du är väljer... 😳

Posted

Det finns ett sånt paketpris med B3an. Kommer dom fungera bättre tillsammans, dvs mindre brus och så eftersom dom är gjorde för varandra. Jag är inte såbra p såndära med impedas och grejer men är det så?

Preampen, jag antar att den gör judet varmare med sitt rör, kommer den få ner brusnivån också? Antar att den inte kan göra ljudet klarare utan att det har med membranet att göra.

Ska kolla runt på din testsite, tack så mycket =)

Posted

Använder du mycket rörinblandning så ökar bruset - men VTB-1 är bra för pengarna oavsett vilket. 😎

Använder du den som en ren preamp utan rörinblandningen, så bör det bli bättre än mixern. Sedan finns ju möjligheten att blanda in rörljud - och då är man ändå ute efter att färga ljudet och då spelar det lilla extra bruset inte så stor roll egentligen... 😳

Posted

okey så en Studio Projects VTB-1 är ganska klart, Då är frågan vilken mikrofon vid 2000kr som ger renast ljud? ska kolla din sida, tack

Posted

jo, det är en bra ide att hkanske börja med att köpa preampen och se vad som förändras, det kanske int ebehövs någon ny mic utan att ljudet blir bättre. Bra tanke tack

Posted

Glöm inte kolla akustiken där du spelar in. Vill du märka hur det påverkar, så kan du ju prova att sjunga i badrummet (eller trappuppgången).

Gunnar

Posted

"Valbara patterns (omni, kardioid, åtta)" kan någon förklara vad detta är för mig och när man ska använda vilket? Jag kanske är lite idiot men är man inte så insatt så behöver man lite hjälp. Tack på förhand!

mch / Elis

Posted

Omni innebär att micken tar upp allting runtom den, kan inte komma någon konkret situation där det används pga bristande erfarenhet, men någon annan vet säkert!

Kardioid (njure) tar upp det som är framför micken, bra för sång, uppmickning av stärkare, bra till det mesta egentligen.

Åtta tar upp det som är framför och bakom, bra vid till exempel intervju eller superspejsade ljudexperiment.

Posted
"Valbara patterns (omni, kardioid, åtta)" kan någon förklara vad detta är för mig och när man ska använda vilket? Jag kanske är lite idiot men är man inte så insatt så behöver man lite hjälp. Tack på förhand!

mch / Elis

Kardioid=njure, dvs upptagningsområdet ser ut ungefär som en njure. Dessa är alltså riktade och tar upp mest framför micken men även lite bakåt. Ju mer riktade de är desto mer tar de även upp bakåt, varianter supernjure, hypernjure. Ett åttaformat upptagningsområde tar såldes upp lika mycket bakåt som framåt. Inom exempelvis stereoinspelning används alla typer av upptagningsmönster och inom liveljud använder man nästan uteslutande riktade mickar för att minimera rundgång.

Posted
Omni innebär att micken tar upp allting runtom den, kan inte komma någon konkret situation där det används pga bristande erfarenhet, men någon annan vet säkert!

Kardioid (njure) tar upp det som är framför micken, bra för sång, uppmickning av stärkare, bra till det mesta egentligen.

Åtta tar upp det som är framför och bakom, bra vid till exempel intervju eller superspejsade ljudexperiment.

Kan komplettera Omni med att säga att det oftast är den upptagningskarakteristik som har jämnast frekvensgång, medan de andra är krokigare. Omni saknar också proximity-effekt (bashöjning när man kommer närmare), som finns hos både cardioid och åtta. De tar upp mycket rumsljud, så om man har dålig akustik, är det ingen större idé att använda det - men den används om man har flera musiker som ska spelas in samtidigt och man inte vill micka upp varje enskilt instrument. Används också gärna till körupptagningar.

Det är förresten ganska lustigt att det har kommit att kallas njure på svenska, eftersom cardioid betyder hjärtformad och stämmer bättre med verkligheten, men det var väl någon som fick hjärnsläpp i tidernas begynnelse... 😉

Jag tycker att åtta-upptagning ofta kan ge snyggast ljud, eftersom man får lagom mycket rumsljud med den (ofta för mycket rumsljud med omni och ibland för lite med cardioid...).

Posted

tack så sjukt mycket för alla svar, jag börjar gilla det här forumet mer och mer =)

fett bra sak för oss lite unga som int ekan nått alls 🙂

"tack som fan" för att citera världens kanske bästa musk/text-skapare

Posted
cardioid betyder hjärtformad

Det har jag aldrig tänkt på, men klart det heter så. En hjärtläkare heter ju Kardiolog.

Posted
tack så sjukt mycket för alla svar, jag börjar gilla det här forumet mer och mer =)

fett bra sak för oss lite unga som int ekan nått alls 🙂

"tack som fan" för att citera världens kanske bästa musk/text-skapare

Men jisses vad tråkigt det är för oss lite äldre som hela tiden måste svara på massa korkade frågor.... ;-)

Jag var inne hos musikhandlar'n i går och kollade på mic'ar. Kollade! Och lyssande på vad säljaren sa.

Jag berättade vad jag ville ha micen till, att spela in i princip enbart manlig sång till den electronica/synt som jag själv skapar.

AKG Perception 200 1995:-

eller

SE 2200 2995:-

Som micpre rekommenderade han

Summit eller Vintage design. (6500:- resp 8500:-)

Till detta en compressor från

TLA,, tror att den kostar 6000:- Kommer tyvärr inte på vilken modell han snackade om.

Jag är övertygad om att detta är riktigt bra gjrejjer! Sedan så kan säkert någon ha andraåsikter, men det är riktigt bra prylar.

Även om man inte måste köra på de lite dyrare micre och kompressorerna så är micarna jäkligt bra