Jump to content
Annons

Sångeffekter


Print

Recommended Posts

Tänkte kolla om någon kan tipsa om en bra plugg (gärna gratis) för att modulera med sång. Visst, jag kan dra och slita i EQ:n och lägga på reverb till döddagar, men jag skulle vilja ha lite mer kontroll över vad jag gör. Har du några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja... alltså... jag var kanske otydlig... låt säga att jag vill få sången att låta som en "telefonröst". Finns det nån bra plugg, gärna med presets, som kan hjälpa mig med detta. Jag är skitdålig på EQ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengos Voxformer är fantastisk.

Inga spejsade modulationsgrejer, men den fixar vanliga snygga sångljud hur lätt som helst: kompressor/deesser/eq/gate/allt du behöver.

Lätt att använda och bra presets.

Jag kör den hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... alltså... jag var kanske otydlig... låt säga att jag vill få sången att låta som en "telefonröst". Finns det nån bra plugg, gärna med presets, som kan hjälpa mig med detta. Jag är skitdålig på EQ!

Lär dig att jobba med EQ'n.

Ta fram någon grafisk EQ och sätt dig med den och joxa tills du fattar hur det hänger ihop. Att behörska EQ är ju halva grejjen med att kunna mixa. När du har koll på det kommer ditt "tänk" att vara mycket bättre när du lägger upp en mix i framtiden också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... alltså... jag var kanske otydlig... låt säga att jag vill få sången att låta som en "telefonröst". Finns det nån bra plugg, gärna med presets, som kan hjälpa mig med detta. Jag är skitdålig på EQ!

Lär dig att jobba med EQ'n.

Ta fram någon grafisk EQ och sätt dig med den och joxa tills du fattar hur det hänger ihop. Att behörska EQ är ju halva grejjen med att kunna mixa. När du har koll på det kommer ditt "tänk" att vara mycket bättre när du lägger upp en mix i framtiden också.

ursäkta att jag lägger mig i, men det känns som om jag har missat någonting. Är verkligen eq så otroligt viktigt? Brukar man använda en EQ för varje instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... alltså... jag var kanske otydlig... låt säga att jag vill få sången att låta som en "telefonröst". Finns det nån bra plugg, gärna med presets, som kan hjälpa mig med detta. Jag är skitdålig på EQ!

Lär dig att jobba med EQ'n.

Ta fram någon grafisk EQ och sätt dig med den och joxa tills du fattar hur det hänger ihop. Att behörska EQ är ju halva grejjen med att kunna mixa. När du har koll på det kommer ditt "tänk" att vara mycket bättre när du lägger upp en mix i framtiden också.

ursäkta att jag lägger mig i, men det känns som om jag har missat någonting. Är verkligen eq så otroligt viktigt? Brukar man använda en EQ för varje instrument?

Jag gör det nästan alltid. Det är ju med EQn man ger instrument plats i ljudbilden. Skulle jag spela en rockorkester med bas, tr, 2xgit och sång utan att få bearbeta (förmodligen) samtliga kanaler med en EQ skulle det nog inte låta klokt.

Sätt en SM57 framför en gitarrförstärkare och spela in. För att du ska få plats med en bas i samma låt kan jag nästan lova att du behöver rensa lite i gitarren. Ska du dessutom ha sång längst fram så lär man behöva justera ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

du borde få en schysst telefonröst om du tog bandpassfilter mellan 600Hz och 4000Hz och bitreducerade samtidigt som du pratar i en burk.

Gör en lowcut på ca 600hz och en hicut på 3000hz ungefär.

Det borde räcka för telefonrösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... alltså... jag var kanske otydlig... låt säga att jag vill få sången att låta som en "telefonröst". Finns det nån bra plugg, gärna med presets, som kan hjälpa mig med detta. Jag är skitdålig på EQ!

Lär dig att jobba med EQ'n.

Ta fram någon grafisk EQ och sätt dig med den och joxa tills du fattar hur det hänger ihop. Att behörska EQ är ju halva grejjen med att kunna mixa. När du har koll på det kommer ditt "tänk" att vara mycket bättre när du lägger upp en mix i framtiden också.

ursäkta att jag lägger mig i, men det känns som om jag har missat någonting. Är verkligen eq så otroligt viktigt? Brukar man använda en EQ för varje instrument?

Jag gör det nästan alltid. Det är ju med EQn man ger instrument plats i ljudbilden. Skulle jag spela en rockorkester med bas, tr, 2xgit och sång utan att få bearbeta (förmodligen) samtliga kanaler med en EQ skulle det nog inte låta klokt.

Sätt en SM57 framför en gitarrförstärkare och spela in. För att du ska få plats med en bas i samma låt kan jag nästan lova att du behöver rensa lite i gitarren. Ska du dessutom ha sång längst fram så lär man behöva justera ännu mer.

Okej. Det ligger ju någonting i det du säger...men är det lika viktigt i elektronisk musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu var telefonrösten ett exempel som jag egentligen inte behöver. Jag skulle vilja ha en en POD för rösten, fast mjukvara. En massa goa effekter att lägga på sången. Jag vet att det finns ett gäng hårdvaruprylar, men dom har jag ingen användning av.

Men det kanske inte finns någon sådan plugg... kanske TC Electronic har något. Dom har ju roliga effektburkar, typ Voice LIve och sånt. Jag får luska vidare. Tack för hjälpen allihop! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...