Jump to content
Annons

Mixerbord.


Ken Kängström

Recommended Posts

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Jag gillar egentligen inte Behringer men de gör helt oki grejer för lite pengar.

Nej.

Behringer gör skräp för lite pengar.

Det finns bättre sätt att kasta bort 600 spänn...

Kolla Vendolin & försök få tag på en Yamahmixer. Helt överlägsna i sin prisklass.

Eller utnyttja din rätt till avbetalning, Musikbörsen har väldig förmånliga villkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkligen en mixer?

Ta en funderare över hur du kommer att jobba med systemet.

Om du satsar på en preamp i stället, så får du bättre ljudkvalitet och slipper ha en onödigt lång signalväg till ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår inte vad folk har mot behringer....de är kanske inte de bästa men använder man en behringer mixer med balanserade kablar är mixern inte så dåligt .....man ska bara akta sig för mikpreamp och köpa en egen och trycka in den på balanserad linje-ingången , sen förbinder man mixerns utgånger (också balanserad) till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringermixrarna är ju riktigt dåliga. Har själv en liten eurorack för uppsplelning nu, men det hörs ju verkligen en skillnad på preamparna där och på ett bättre bord.

Behringermixrarna är ju riktigt billiga. För 700:- får man 6 kanaler som fungerar. Låter speciellt bra gör det som sagt inte, men vad ska man förvänta sig av dryga hundringen per kanal? Annars bör man ju räkna med minst 1000:- per kanalstrip för ett rejält mixerbord.

EDIT: Stavfel och dubbelskrivning.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

jag förstår inte vad folk har mot behringer....de är kanske inte de bästa men använder man en behringer mixer med balanserade kablar är mixern inte så dåligt .....man ska bara akta sig för mikpreamp och köpa en egen och trycka in den på balanserad linje-ingången , sen förbinder man mixerns utgånger (också balanserad) till ljudkortet.

Inte att rekommendera. Om man har en extern preamp så kopplar man den normalt direkt till ljudkortets lineingång - och inte omvägen via mixern. Om du går in via mixern, så försvinner ju en hel del av idén med en preamp...

Jag har inget principiellt emot Behringer, eftersom de gör produkter som alla kan ha råd att köpa, så att man kan komma igång och göra musik utan att först behöva spara i flera år. Jag har använt mycket Behringer genom åren (hade ett tag ett 24HE-rack fullproppat med Behringer-burkar). Deras analoga burkar är dock relativt brusiga - men de är i alla fall likvärdiga med andra saker i samma prissegment. Deras digitala burkar är däremot mycket trevliga och väldigt prisvärda (åtminstone de jag har använt).

Jag kör med deras digitalmixer DDX3216 och är mycket nöjd med den - förutom en del kvalitetsproblem i början, med diverse dåliga lödningar som jag fixade till själv för enkelhetens skull - men det är kanske sådant man får räkna med när det är så billigt... Innan det hade jag deras MX8000 och det bordet lät faktiskt bättre än ett Soundcraft 400B, som var mitt tidigare bord (med kanske 10-15 år på nacken - men även efter att en kompis, som fick det för en spottstyver, hade lämnat det på en stor renovering så lät mitt Behringerbord faktiskt fortfarande bättre...).

Jag har visserligen alltid kört med extern preamp vid inspelning. Det har känts mer rätt att göra så, bl a för att man minimerar signalvägarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Idén med preampen är ju att få upp signalnivån av mikrofonsignalen och speciellt om man bara har en ingång i ljudkortet rekommenderar jag att köra via en mixer om man dessutom har, t.ex. keyboard, gitarr etc...är mixern perfekt....jag menar att alltid dra ut sladdarna, trycka in dem mm. sliter mer på ljudkortets ingångerna än vanligt, därför rekommenderas det att hellre utnyttja mixerns in- och utgånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars finns det förstås patchbays också... 😆

Jag tycker att det är helt fel att gå omvägen genom mixern om man har gjort sig den tjänsten att man har skaffat en preamp, eftersom man får en mycket längre signalkedja. Förutom att ljudet går igenom fler OP-förstärkare och andra komponenter som alla tillför sitt brus, så går det också genom mixerns eq, som i vissa mixers inte kan kopplas förbi med en bypass-switch...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad rekommenderas för mic-preamp i de lägre prisklasserna då (max ett fåtal tusenlappar). Jag antar att preamparna från märken som Phonic, Behringer och Alto inte är särskilt mycket bättre än de som sitter i mixers från samma tillverkare...

Håller själv på att skaffa datorstudio och tankarna nu går till att låta Behringermixern jag äger få stanna i replokalen där den funkar bra och istället skaffa nån slags mixer för att kunna routa ljud lite vettigare. Frågan är dock om man ska gå på nåt lite vettigare (Mackies småmixrar?) eller om man ska köpa en lös preamp/sångingång och en riktigt enkel mixer?

Om man nu ska satsa på en preamp, ska man köra på en ren preamp eller nån av varianterna med kompressor m.m. inbyggt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag använder bl.a. en ART PRO TUBE MP Studio , kostar runt 700 kronor.....sen finns det en ALTO ALFA MIC Tube för 2 mik för ~1200....båda har väldig bra varm ljud och låg brusnivå!!!

Länk till ART

Länk till ALTO

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad rekommenderas för mic-preamp i de lägre prisklasserna då (max ett fåtal tusenlappar). Jag antar att preamparna från märken som Phonic, Behringer och Alto inte är särskilt mycket bättre än de som sitter i mixers från samma tillverkare...

Line Audio Design DMP är en 2-kanalig preamp som låter transparent och rent. Svensk konstruktion och tillverkning! 2750:- är listpriset på den. http://www.lineaudio.se/linepre.htm

Studio Projects VTB-1 är en 1-kanalig preamp som man har möjlighet att köra som en ren transistorpreamp - eller med steglöst variabel rörinblandning. Den är också en mycket trevlig bekantskap och ligger på 1799:-. Mycket prisvärd med tanke på flexibiliteten att kunna ha en rörfärgning - och möjligheten att stänga av rörinblandningen helt - något som oftast inte går på billiga preamps med rör. http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html

Joemeek ThreeQ är en 1-kanalig preamp som också innehåller kompressor och eq. Jag har dock inte provat någon sådan ännu, så jag kan inte säga så mycket mer. Listpriset är 2495:-. http://www.joemeek.com/threeq.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med brusnivån hoss billigare märken som Behringer, Alto, Phonic mm. Någon som har testat & vet? Om nu dessa märken är skit finns det då något dyrare alternativ och i så fall exempel på det? Jag tänker då mest på mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Claes, har du haft möjlighet att titta på Phonic's MU serie av analoga mixer.....verkar vara extra fokuserad på lågbrusnivå och Helt igenom balanserad.

Tyvärr har jag inte testat någon sådan - men den är antagligen ganska lik Behringers UB-serie (som också påstås vara extremt lågbrusig), misstänker jag... 🙂 Jag har dock inte testat någon av dem, så rätta mig gärna om jag är fel ute...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...