Jump to content
Annons

Florian le Sage

Recommended Posts

Hej, jag har läst om Variax i olika reportage både i Studio och i annan litteratur, verkar ju vettigt på nåt sätt men samtidigt undrar jag om det verkligen är så bra med tanke på att så många säljs på tex. Vendolin osv, kanske är det så att för en gitarrist så är orginalinstrument alltid bäst, både spel och ljudmässigt???

Det som låter lockande är att man tex kan ha Banjo/12-str/Sitar/Fender tele/Fender str./Gibson les paul... osv i ett och samma instrument, men HUR är de med känslan är min fråga!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Äger själv en Variax Acoustic 700 och gillar den skarpt särskilt tillsammans med Variax Workbench. Vad gäller känslan så är nog största problemet med den akustiska modellen att den inte har någon "kropp" som ger resonans. Tyckte inte att det var något större problem till en början. Men skulle köra Mrs Robinsson vid ett trubadurgig och fick plötsligt inte till det gung jag brukar få vid ett mellanspel då gitarren kändes helt "stum". Den fungerar alldeles utmärkt i studiosammanhang som kompgitarr men sämre (smaksak?) om man vill ha den som soloinstrument.

Vad gäller de olika instrumenten så är variationerna på 6-strängad gitarr bra enligt de flesta. 12-strängad mindre bra och Banjo, Sitar och de andra mer exotiska intrumenten kul men inte tillräckligt bra.

Har ingen koll på de elektriska varianterna eftersom jag inte äger någon själv, men du kan ju alltid kolla i Line6 forum Channel 6 och se vad andra tycker där.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat både Variax akustisk och elplanka och ingen av dom var särskilt upphetsande...

Elgitarrljuden är ok men känns lite syntetiska på något sätt. Inte samma spelkänsla och attack som en "riktig" gitarr.

Den akustiska som jag testade hade nylonsträngar vilket för mig inte går ihop med stålsträngat ljud. Känns helt fel. Den funkar som nylonsträngad men då tappar man ju hela vitsen med att kunna byta ljud.

Sitar, banjo, 12-str och div. öppna stämningar var helt meningslösa enligt mig. Kul som leksak men inte särskilt användbart. Möjligtvis för trubaduren som vill skoja till det lite isåfall...

Det finns nog en orsak (om det är så) till att det finns många Variax till salu.. Kul i butiken och lätt att bli betagen, men egentligen inte särskilt användbar och tröttsam i längden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat både Variax akustisk och elplanka och ingen av dom var särskilt upphetsande... Elgitarrljuden är ok men känns lite syntetiska på något sätt. Inte samma spelkänsla och attack som en "riktig" gitarr.

Den akustiska som jag testade hade nylonsträngar vilket för mig inte går ihop med stålsträngat ljud. Känns helt fel. Den funkar som nylonsträngad men då tappar man ju hela vitsen med att kunna byta ljud.

Sitar, banjo, 12-str och div. öppna stämningar var helt meningslösa enligt mig. Kul som leksak men inte särskilt användbart. Möjligtvis för trubaduren som vill skoja till det lite isåfall...

Det finns nog en orsak (om det är så) till att det finns många Variax till salu.. Kul i butiken och lätt att bli betagen, men egentligen inte särskilt användbar och tröttsam i längden..

Om du testat en akustisk med nylonsträngar och tycker att den fungerar som sådan så måste jag ju säga wow. Fungerar nämligen sisådär som nylonsträngad om man har stålsträngar som jag har. De stålsträngade modellerna fungerar som de ska och vitsen med att byta ljud också.

Tror att problemet med Variaxen är att om man är van att spela på en Strata eller en Martin, och nu istället spelar på en gitarr som låter som en sådan men känns "annorlunda" att spela på, så känns det också fel precis som du säger vad gäller attack etc.

Finns nog också ett inbyggt motstånd mot en gitarr som kan upplevas vara mer maskin än gitarr oavsett om den låter som avsett, dvs som en Strata, Gibson, Martin mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat i butik både den akustiska och elmodellen. Blev väldigt imponerad av den akustiska måste jag säga och jag är mer "hemma" i den världen. 12-strängsljudet, sitar- och banjo-d:o tycker jag var helläckert. Elgitarren upplevde jag som något trögspelad, strängarna låg högt. Imponerad även av denna ljudmässigt men de olika modellemuleringarna (Gibson, Stratocaster, etc) är inte jag rätt man att bedöma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat Variax elgitarrer och är inte alls nöjd.

Det är en fördröjning i ljudet och speciellt på om man använder dom tillsammans med PodXT eller dylikt.

Ska faktiskt sälja min PodXT nu eftersom jag inhandlat en Fender rörstärk och ska köpa på mig lösa pedaler istället.

Grejen med Variax och Pod-fenomenet är att skiten saknar kropp i tonen.

Det låter väldigt syntetiskt och stickigt när man lirar live med det direkt kopplat till ett mixerbord. Detta har jag testat med både Gibson och fender-gitarrer så instumenten har det inte varit något fel på.

Går som sagt inte att jämföra med "riktiga" grejerna men sen kostar det ju iof inte ens i närheten av att köpa en "riktig" uppsättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

En beggad Roland VG88 ver 2 med GK mikrofon tycker jag är ett bra alternativ till Variax. Då kan du använda din favorit gitarr som du är inspelad på. Tycker att det är elgitarr modellerna som låter klart bäst. Har jämfört strata simuleringarna med en riktig Strata (Mexico) och skillnaden är minimal, om ens hörbar i en mix. Du har även möjlighet att "mekka" ihop din egen gitarr (kropp, mikar, pitch etc).

Det akustiska modellerna är också helt ok, men det blir lite "fel" känsla att lira tex nylonsträngat på elgitarren.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör min Variax med Vox Tonelab. Ja märker ingen fördröjning i Cubase. Faktiskt är jag väldigt nöjd med Variaxen som jag nog sagt i ett par andra trådar. Den låter hyfsat troget sina original. Är lättspelad, bjuder på stora variationsmöjligheter och är suverän i inspelningssammanhang för att den är så tyst. Sitt två centimeter från skärmen och inte ett brum eller pip. De piezomickade akustiska instrumenten är också både roliga och användbara i hemstudiosammanhang.

Det är klart för en proffsstudio så kanske man bör ha ett femtontal standradguror i garderoben. En les paul JR, en strata, Ett par Martin akutstiska osv osv. För mig, med min budget så håller Variaxen länge. 😎

Den här typen av teknik är ju inte fullvärdig ännu. Det är väl fortfarande på lite prövostadiet. Men det kommer, det är jag övertygad om. Tänk den dagen man lägger in violin och trumpet i gitarren utan audio till midi strul. 😆

Edit: Jag valde mellan Tonelab och podden och jag tycker nog att Podden gör att det ibland kan låta lite digitalt. De där feta distmattorna är iofs snygga om man vill leka Rammstein. Voxen gör ju ljudet lite mjukare, mer rörvarmt så att säga.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Ovanstående diskussion är ungefär som det ser ut hos Line6 forum vad gäller Variaxen. En del gillar den skarpt andra inte, så inte helt lätt att välja vad gäller köp eller ej. Själv är jag dock sugen på en elektriska varianten (700) någon gång när jag tycker mig ha råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Variationsrikedomen, anpassningsbarheten, är väl det som just kan locka till att ha den till studiojobb.

Att en del säljs av gitarrister kan betyda att de är ute efter ett mer personlioght sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med Variax och Pod-fenomenet är att skiten saknar kropp i tonen.

Jo Poden har det problemet. Väldigt mycket av gitarrljudet försvinner genom den. Vilket visserligen är bra om man har en skräpgitarr för då låter den betydligt bättre.

Vox Tonelab däremot släpper igenom väldigt mycket mer av gitarrens grundljud, precis som en bra stärkare gör.

Men som egghuvudet var inne på, ska man spela stenhård metal så spelar det ingen större roll. Men vill man ha en fin crunchgitarr så låter poden väldigt plastig.

Kul att någon annan här reagerat över podens latency. Det blev ett himla liv när jag drog upp det här för nått år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk den dagen man lägger in violin och trumpet i gitarren utan audio till midi strul. :rolleyes:

Fast då är ju fortfarande problemet att en gitarr varken är en violin eller en trumpet 😱 Eller skulle du ha en windcontroller och stråke till gitarren menar du? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde mellan Tonelab och podden och jag tycker nog att Podden gör att det ibland kan låta lite digitalt.

jag kör med tonelab och är helt nöjd, lyssna själv, se länken nedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på äktheten i varje instrument och glömmer därför genast bort Variax som alternativ, även om det är en kul leksak, samma som om jag skulle spela på en halvtaskig synth som vill likna ett piano eller flygel vilket aldrig kommer att hända...

🙂

Självklart är "riktiga" instrument en helt annan grej. Men det beror helt på vilken musik man gör,

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag provade en variax acustic 300. Och jag fick lämna butiken så full av skratt vart jag. Den är i alla fall inte något att ha. 12-string och national var det mest pinsamma. En synt och ett keyboard låter

mer som en 12-string eller national. Line6 åkte ner i källaren....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk den dagen man lägger in violin och trumpet i gitarren utan audio till midi strul.  🙂

Fast då är ju fortfarande problemet att en gitarr varken är en violin eller en trumpet 🙂 Eller skulle du ha en windcontroller och stråke till gitarren menar du? 🙂

Jag lekte med en ofärdig tanke sorry! Men det borde inte vara omöjligt att låta anslaget styra blåskontrollen eller något åt det hållet. 🙂

Äsch jag tror det kommer mer iallfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med Variax och Pod-fenomenet är att skiten saknar kropp i tonen.

Jo Poden har det problemet. Väldigt mycket av gitarrljudet försvinner genom den. Vilket visserligen är bra om man har en skräpgitarr för då låter den betydligt bättre.

Vox Tonelab däremot släpper igenom väldigt mycket mer av gitarrens grundljud, precis som en bra stärkare gör.

Men som egghuvudet var inne på, ska man spela stenhård metal så spelar det ingen större roll. Men vill man ha en fin crunchgitarr så låter poden väldigt plastig.

Kul att någon annan här reagerat över podens latency. Det blev ett himla liv när jag drog upp det här för nått år sen.

Nu har jag inte provat sjlv men ... många som provat Atomic förstärkaren det säger ju att den tillför just det där som saknas i den digitala emuleringen. Vad det gäller latency i Pod(XT) har jag inte märkt av något av detta alls. Sorry, det handlar ju inte om Variacs detta men, tja. 🙁

Edit:

Många begagnade Variax? Kollade just och det finns mer än 10 gånger så många Strator t ex. Bara lite konfunderad nu... 😆

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat några Variax, men tycker inte om dom. Gitarren gav mig ingen feedback alls och det som kom ut var väl inte vad jag ville ha... Nu skall det dock tilläggas att jag inte är gitarrist eller ens en halvhyfsad sådan. Visst var ljuden kul och jag hade en liten trevlig stund, men den gav mindre tillbaka än en gammal Cort-gitarr jag har. (Å andra sidan är den handplockad av brorsan så jag är inte direkt förvånad.)

Om du inte hittar eller har råd med en Rick till tolva skulle jag rekommendera att du letar efter en gammal åttiotals-dubbelhalsad-Ibanez. Ljudet är bra, känslan är bra och men kan faktiskt spela på den. (Brorsan har en och jag har en. Brorsan använder sin på en del gig och den fungerar kanon till "More than a feeling" 🙁 Men den väger bly!)

Japp det var mina 10cent av tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många begagnade Variax? Kollade just och det finns mer än 10 gånger så många Strator t ex. Bara lite konfunderad nu... 🙁

Så kan du inte resonera.

Stratocaster har funnits sedan 50-talet och får väl sägas ha varit och är en av de mest populära elgitarrerna. Självklart finns det många strator i omlopp.

Variaxen har funnits i typ 3-4 år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...