Jump to content
Annons

The Rising of our Tribe (swedish edition)


Dividend

Recommended Posts

* LÅTNAMN: The Rising of Our Tribe (Sweden Edition)

* ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist

* GENRE: pseudoklassiskt/filmmusik

* LÅTLÄNGD: knappt 9 minuter

* KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

* PRODUCENT: densamme

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: drygt 7mb

* STATUS: Kompositionen är färdig, men det distar på nåt ställe

Ok, blev färdig med låten nu och bumpar tråden. 🙂

--------

Hemma i Sverige igen skall jag göra färdigt två låtar, denna och en annan, innan jag sticker tillbaka till Kina. Suttit hela natten här. Detta börjar bli ett rätt gammalt projekt, det är ny mjukvara (EWQLsose) och alla kommentarer är välkomna.....

Nån med förslag på hur man minskar disten? Det distar även utan reverb, sänka volymen? 😉

Tribe

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En mycket MUSTIG låt! 8 min lång och närvaron av Dividend är stark. Här utforskas brassets samspel med stråkar. Invävt är vackra och något avvaktande teman. De gör sig hörda för lyssnaren men går aldrig över gränsen till att bli övertydliga. Mer försynt skönhet - och det imponerar!

AH-kören har ett ljud som gärna får bytas mot något mindre framträdande. Mmm-kören ger dock gåshud! Mycket trevlig! Distortionen i slutet måste bort! 😄 Och slutet ska fixas så det slutar lugnt! Det måste vi få kräva. 🙂 Här och var finns lite cymbaler och orchesterpercussion som skulle tjäna på att ses över. Deras placering.

Men i stort finns det helt enkelt en bred reportoar att bli bjuden på här. Vackra stråkskalor och snabbare partier. Det andas både VÅR och FROST på samma gång.

När så de 8 minuterna gått och slutet närmar sig tittar man sig försynt över axeln efter repeatknappen, och ser fram emot en närmare bekantskap med Per.

The Tribe shall rise ones more!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga hur bra det är när man inte ser filmen till men jag kan i alla fall tänka mig att det blir bra... det låter ju som filmmusik i alla fall. Snygga harmonier och arr så det blir la tummen upp då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort är min första kommentar. Jag har själv väldigt svårt att komponera långa stycken. Mitt längsta ligger strax under 6 min. 🙂

Fina harmonier men kanske för lite dynamik. Det är nästan alltid något instrument som "kör på för fullt".

Körerna låter schysst (Vad är det för pluggin/Synt??) men du spelar dem med för mycket staccato för min smak. Körer tycker jag ska spelas/sjungas med mer legato.

Men som sagt bra jobbat. 😛

Redigerat av Snake
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort är min första kommentar. Jag har själv väldigt svårt att komponera långa stycken. Mitt längsta ligger strax under 6 min. 🙂

De flesta jag gör ligger runt 3-4minuter själv. Svårigheten ligger väl i att fortsätta sätta nötter och fortsätta lyckas göra det intressant för lyssnaren när man kommit upp i 6-7 minuter 🙂

Fina harmonier men kanske för lite dynamik. Det är nästan alltid något instrument som "kör på för fullt".

Ok, kan gilla filmiska hårdrockslåtar. Men sant att om stycket är 9 minuter långt, hade det kanske lönat sig att fixa 1-2 fler lugna partier.

Körerna låter schysst (Vad är det för pluggin/Synt??) men du spelar dem med för mycket staccato för min smak. Körer tycker jag ska spelas/sjungas med mer legato.

Det är EWQL silver. De har fyra kör-"instrument", varav staccato låter hyfsat, medans legato låter sämre. I alla fall för mina syften 😄

Gör du mycket sådan här musik är EWQL värt att kolla in. Lyssnar gärna själv på något du gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, här var det midi. Jag vet inte om jag kan komma med några konkreta råd på vad du bör göra men det hörs rätt tydligt att det är en datoriserad orkester som lirar och jag vet att EWQL Silver kan låta betydligt mer realistiskt än såhär.

För övrigt så tycker jag att kompositionen är en aning spretig. Efter att ha lyssnat på hela låten kan man i stort sett inte vissla eller komma ihåg en enda melodislinga. Det känns lite sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, här var det midi. Jag vet inte om jag kan komma med några konkreta råd på vad du bör göra men det hörs rätt tydligt att det är en datoriserad orkester som lirar och jag vet att EWQL Silver kan låta betydligt mer realistiskt än såhär.

Ok, ja det är väl en fråga om övning. Höll mycket på med kombinationen orkesterinstrument + synthinstrument tidigare då jag inte tyckte att det gjorde så mycket om det lät lite midi. Klart det blir en övergångsproblematik då.

Hör ju en hel del artificialitet (?) idag som jag inte hörde igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, här var det midi. Jag vet inte om jag kan komma med några konkreta råd på vad du bör göra men det hörs rätt tydligt att det är en datoriserad orkester som lirar och jag vet att EWQL Silver kan låta betydligt mer realistiskt än såhär.

För övrigt så tycker jag att kompositionen är en aning spretig. Efter att ha lyssnat på hela låten kan man i stort sett inte vissla eller komma ihåg en enda melodislinga. Det känns lite sådär.

Dividends musik ÄR svårfångad! Det är inte frågan om en lättfiskad mört i ytvattnet här inte, utan en djupt gående skygg fisk som man hör som ett ping på u-båtens sonar, men så fort man försöker jaga efter den är den spårlöst försvunnen...

Detta säger jag som erfarenhetsmässigt går igång på melodiös och lättanalyserad musik. Men det finns mycket mer. Ibland behöver man äta något man ogillar ett tag innan det sen blir ett beroende man njuter av, för att analogisera musik och mat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån med förslag på hur man minskar disten? Det distar även utan reverb, sänka volymen? 😄

Det börjar bli bra nu. Lagom mycket tema. Inte en massa konstiga saker som inte hör hemma, utan alla instrument spelar samma ackord 😄

Men disten, jag skulle föreslå att du provar att plocka bort smörpappret som du verkar ha placerat hela orkestern bakom 😄

Sänka volymen en 6dB, eller vad som behövs är väl bästa tipset? Annars är väl standardknepet inom pop å sånt en limiter och/eller en kompressor, men hur väl det gör sig med klassisk musik vet jag inte, så använd viss försiktighet 😄

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

* LÅTNAMN: The Rising of Our Tribe (Sweden Edition)

* ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist

* GENRE: pseudoklassiskt/filmmusik

* LÅTLÄNGD: knappt 9 minuter

* KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

* PRODUCENT: densamme

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: drygt 7mb

* STATUS: Kompositionen är färdig, men det distar på nåt ställe

Ok, blev färdig med låten nu och bumpar tråden. 😄

--------

Hemma i Sverige igen skall jag göra färdigt två låtar, denna och en annan, innan jag sticker tillbaka till Kina. Suttit hela natten här. Detta börjar bli ett rätt gammalt projekt, det är ny mjukvara (EWQLsose) och alla kommentarer är välkomna.....

Nån med förslag på hur man minskar disten? Det distar även utan reverb, sänka volymen? 😄

Tribe

vad är låten tillför missförstå mig inte menar det............

Link to comment
Dela på andra sajter

Det börjar bli bra nu. Lagom mycket tema. Inte en massa konstiga saker som inte hör hemma, utan alla instrument spelar samma ackord 🙂

Men jag tycker de här hemma ju 😛... (du menar tonart va?? ackord brukar ha 3-4 noter)

Dissonanser åt folket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt klart bra, den här borde man få höra vid film/spel. Dina kompositioner skulle itne alls låta dumt ens vid miljonproduktioner.

Keep it up!

Jo, jag vet. Det är ju sån musik... Skall försöka marknadsföra mig på olika sätt det närmsta året.

Någon som har några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...