Jump to content
Annons

Mikrofon för studio och live!


Ohem

Recommended Posts

Jo nu när B1:or är ganska svåra att få tag i, så får jag titta om igen. Så vilken mic rekommenderas för 1000 kr? Den får gärna också vara minst lika bra lämpad för live.

Jag har tittat på en "Shure SM58" ( http://www.thomann.de/shure_sm58_prodinfo....64e89e091e8b46d ) som är främst ämnad för live, men den fungerar också bra för studioinspelning?

Tips mottages gärna, en komplettering med recension för produkten är också uppskattat.

Redigerat av Ohem
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
TSM MT87s - 695kr

Beyerdynamic Opus39 - 495kr

------

1190kr

Två väldigt prisvärda micar. En för studio och en för livebruk.

Ingen dum idé att ha fler mickar, live och studio är inte alltid kompatibelt.

I studio skall det låta bra in på datorn direkt så att säga.

Live vill tex man ha så lite handljud som möjligt, svårt med en stormembranare mao 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

TSM MT87s - 695kr

Beyerdynamic Opus39 - 495kr

------

1190kr

Två väldigt prisvärda micar. En för studio och en för livebruk.

Tackar, har du dessa själv mickar själv eller har du gått från recensioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

TSM MT87s - 695kr

Beyerdynamic Opus39 - 495kr

------

1190kr

Två väldigt prisvärda micar. En för studio och en för livebruk.

Tackar, har du dessa själv mickar själv eller har du gått från recensioner?

Ja jag har dem själv. Jag brukar inte rekommendera sånt jag inte har eller har testat. Isåfall säger jag det 😏

Jag trivs bra mycket bättre med Opus39 än vad jag gjorde med SM58an. Mycket varmare och inte lika nasalt ljud.

Och TSM MT87s tycker jag håller samma klass som B1 ärligt talat. Visst är det lite skillnad i ljudet på dem, men jag skulle inte säga att den ena låter bättre än den andra precis.

Jag tror du skulle bli mycket nöjd med de två micarna. Blir iofs 200kr över tusenlappen men det kanske du har råd med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara vill köpa en mick som funkar både live och i studiobruk så skulle jag rekommendera Röde NT-3, ¾” kondensatormikrofon som togs fram för kräsna sångare men funkar också utmärkt på t ex akustisk gitarr eftersom det är en kondensatormikrofon.

Om du har råd skulle jag däremot rekommendera att köpa en Shure SM58 och en TSM MT-87S mkII.

MVH Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker fn SM57 låter bätte än både beta58 och SM58 t.o.m. på sång! Vet inte varför jag ogillar just SM58 (samt även beta58) så mycket, kassa tycker jag!

Mikrofoner runt 1000 kr som är grymma är Oktava MK219 hos... Claes och jag tror att denna är grym rill priset: AKG P-100 för ca 100 euro i Tyskland!

Fast live bor man nog ha en dynamisk eller åtminstone en som är gjord för livebruk, denna skule jag vilja ha: Neumann KMS 104/105, lite dyra dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker fn SM57 låter bätte än både beta58 och SM58 t.o.m. på sång! Vet inte varför jag ogillar just SM58 (samt även beta58) så mycket, kassa tycker jag!

Det tycker jag är lite underligt eftersom SM57 och SM58 är precis samma mic. Den enda skillnaden är puffskyddet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast live bor man nog ha en dynamisk eller åtminstone en som är gjord för livebruk, denna skule jag vilja ha: Neumann KMS 104/105, lite dyra dock!

Det var väl sådana som användes på euovision song contest, fast trådlösa då.

Klart man vill ha dem 😄

Har faktiskt använt dem några gånger. De är fina men, som sagt, dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker fn SM57 låter bätte än både beta58 och SM58 t.o.m. på sång! Vet inte varför jag ogillar just SM58 (samt även beta58) så mycket, kassa tycker jag!

Det tycker jag är lite underligt eftersom SM57 och SM58 är precis samma mic. Den enda skillnaden är puffskyddet.

Det var som fn, "Puffskyddet" ger ju i detta fall en stor skillnad på hur ljudet tas upp men ändå!

SM58, [sM57

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker fn SM57 låter bätte än både beta58 och SM58 t.o.m. på sång! Vet inte varför jag ogillar just SM58 (samt även beta58) så mycket, kassa tycker jag!

Det tycker jag är lite underligt eftersom SM57 och SM58 är precis samma mic. Den enda skillnaden är puffskyddet.

Det var som fn, "Puffskyddet" ger ju i detta fall en stor skillnad på hur ljudet tas upp men ändå!

SM58, [sM57

Jo puffskyddet gör ju onekligen en skillnad i ljudet. Men skruva av det så har du en SM57.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.. Jopp.. Det är samma mickapsel i 58an som i 57an.. Men jag gillar 57an bättre ändå.. Använder den till allt.. Sång, Micka högljudda rörstärkare, Virvelkagge etc etc.. En SM57 måste man bara ha.. Och dyr är den inte heller... Fast den kan inte jämföras med en kondensatoormic.. Andra mickar jag inte klarar mig utan är ( vi börjar med små membran) Line Audio CM3, Lite låg utsignal.. Det enda jag kan klaga på (kräver bra lågbrusig micpremap alltså). När det gäller större membran så är bäst i klassen (pris/prestanda) Studio Projects B1.

Men det är mina åsikter det.. 😛😎

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57an går lägre ner i frekvens och har en fränare puckel vis både 7000 HZ ochvid 14000 HZ. Vet inte varför men det väser sexigare på sången i en SM57 än i en SM58. SM58 å andra sidan hanterar rundgång bättre.. Fast om sångaren håller handen om baksida på kapseln låter det bara apa (mellanregister)... Så kan man aldrig göra med en Sm57...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.. Jopp.. Det är samma mickapsel i 58an som i 57an.. Men jag gillar 57an bättre ändå.. Använder den till allt.. Sång, Micka högljudda rörstärkare, Virvelkagge etc etc.. En SM57 måste man bara ha.. Och dyr är den inte heller... Fast den kan inte jämföras med en kondensatoormic.. Andra mickar jag inte klarar mig utan är ( vi börjar med små membran) Line Audio CM3, Lite låg utsignal.. Det enda jag kan klaga på (kräver bra lågbrusig micpremap alltså). När det gäller större membran så är bäst i klassen (pris/prestanda) Studio Projects B1.

Fast nu var ju inte detta en tråd om dina favoritmicar 😛

SM57 är en väldigt användbar allroundmic. No doubt about it. Men vill man ha micar för runt tusenlappen som ska hålla till sång, live och i studio tycker jag inte det är ett vettigt köp.

CM3 är helt underbara. Men ännu mer opassande ändamålet.

Och hela tråden startades pga att han inte kan få tag på en B1 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

...men B1 är ju ingen höjdare att använda på scen - så egentligen är kopplingen irrelevant... 😛🙂

Beta58 är inte något förstahandsval i studion om du frågar mig heller - men eftersom frågan gällde en mic som fungerar i båda situationerna, så får man ta till en hygglig kompromiss... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. Fast en B1 och en sm57/sm58 går ju inte att jämföra på samma dag.. Ok att det är mickar båda 2 meeen. Och förresten.. Varför är det svårt att få tag i en B1 just nu? Det fattar jag inte.. Är det en säljsuccé så tillverkar dom bara flera ju..

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo.. meen! Den är som du säger en bra mic att spela in baskagen med..Men allround.. Njae.. Ungefär lika allrund som D112 är lixom.. Fast jag ska inte såga dig inte.. Har själv för lite erfaranhet av just den mic du nämner.. Så för de som vill veta mer så kan man läsa på micens hemsida [showUID]=4&tx_sbproductdatabase_pi1[showUid][backPID]=49&cHash=95aeea8c4b]HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. Fast en B1 och en sm57/sm58 går ju inte att jämföra på samma dag.. Ok att det är mickar båda 2 meeen. Och förresten.. Varför är det svårt att få tag i en B1 just nu? Det fattar jag inte.. Är det en säljsuccé så tillverkar dom bara flera ju..

Problemet har jag förklarat i en annan tråd - men jag kan ju dra det igen i korthet för tydlighetens skull... 😉

På grund av RoHS-direktivet, har en omdesign varit nödvändig - och det har dragit ut på tiden så att B1 inte har gått att skaffa på ett par månader. Det har gjort att det är en brist utan dess like i nuläget på denna populära mikrofon. 🙁 Det har precis kommit en sändning till Sverige, men den täcker inte på långa vägar alla de restorder som ligger och släpar (hela världen ska ju förses med mikrofoner nu när produktionen har tagit fart igen...). Nästa sändning kommer om ca 3-4 veckor och kommer att vara mycket större - så då kommer alla äntligen att kunna köpa så många B1:or de vill... 🙂

Förtydligande angående RoHS (Restriction of the use of certain Hazardous Substances in electrical and electronic equipment):

Direktivet förbjuder användning av kvicksilver, kadmium, bly, sexvärt krom och flamskyddsmedlen PBB och PBDE i elektroniska produkter.

Både hölje, färg i trycket, lödtenn och annat har innehållit bly i mikrofoner (och andra produkter) från alla tillverkare - men enligt RoHS-direktivet, är det förbjudet från 1/7 i år. Produkter som redan hade importerats till EU före 1/7 får förstås säljas även om de inte är RoHS-kompatibla, men produkter som importeras efter 1/7 måste följa RoHS - något som också gör att priserna på de flesta elektronikprodukter troligen kommer att gå upp en del inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga Beyer Dynamic opus m88. suverän mic i studion på det mesta, framförallt baskagge samt att den är trevlig att sjunga i live på scenen eller a den till ngt annat där om du inte sjunger 😉 .

/Filip

Rätta mig om jag har fel, men kostar inte den över 2 papp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...