Jump to content
Annons

Studioteknikernas sämsta låtar


metz

Recommended Posts

Hej!

När jag var liten ägde min farsa en studio och på den tiden cirkulerade det ett kassettband mellan olika studios och studiotekniker där man hade spelat in dom absolut sämsta låtarna och tagningarna man hade haft äran att få vara med om.

Vid ett tillfälle av tillfällig sinnesförvirring kastade farsan ut bandet genom fönstret från vår bil på en motorväg i Danmark. Så vårat exemplar av bandet for till dom sälla jaktmarkerna...

På bandet fanns bland annat en låt med den odödliga textraden "Uuute på trrravbanan springer hästarna tramp, tramp, tramp!" och en tagning från någon låt där en studiotekniker på frågan från en sångare om det lät bra svarar: "Inom parentes, det var det jävligaste jag har hört!"

Bandet var kanske det roligaste jag hört i hela mitt liv och nu undrar jag om någon där ute ligger och ruvar på ett exemplar och som kanske vill dela med sig av det i mp3-form.

/Metz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har hört delar av det bandet! Försöker bara komma på var så att jag kan fixa en kopia.... Man skrattar sig dock fördärvad när man lyssnar på det. Folk försöker, på allvar, göra en bra insats och det låter alldeles för j-vligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en polare i Solna som har en CD med sådana här saker, verkligt kultigt m. en massa olika "kändisar" som INTE kan sjunga men som tror att dom gör årets platta etc-riktigt sjukt roligt när man hör deras ego tala under inspelningarna!

Har för mig att den finns på denna site:Sunkit

annars skicka ett PM så kollar jag upp!

🙂

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en polare i Solna som har en CD med sådana här saker, verkligt kultigt m. en massa olika "kändisar" som INTE kan sjunga men som tror att dom gör årets platta etc-riktigt sjukt roligt när man hör deras ego tala under inspelningarna!

kollade på sunkit men såg ingen skiva som verkade stämma med beskriviningen.

du kanske kan höra med din polare vad den heter? så kan man leta vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ute på travbanan och någon till har jag som mp3.

Vad coolt :rolleyes: Går det inte att lägga upp nånstans så man får lyssna? Eller bryter man mot lagen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara samma band som jag hört. Den där studioteknikern/producenten som svarade att det var det jävligaste han hört skall va Little Gerhard enligt nån obekräftad uppgift. Det är fruktansvärt roligt när sångaren först är jättestolt över sin tagning och sen efter sågningen skyller på det ena och det andra. "det var ju bara en test jag har ju inte sjungit upp" "ni måste höja min öron" osv..... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer från Åland och där har vi en artist som blev känd i sverige på 60-70 talet för sin urusla sång/takt känsla.

Artistnamnet var POP-sixten!

Han gjorde en "comeback" denna sommar på rockoff(festival på åland) och det var FULLPACKAT! alla hade kommit för att se spektaklet.

Bästa konsären på hela festivalen.

och då jämnför vi med artister såsom thåström,ulf lundell, eric gadd för att nämna några 😛

hans kändaste är Dont stop the music

låtarna är svåra att få tag i men det går(dc++)

finns ett ställe som lirar hans låtar varjekväll i sverige. kommer dock inte ihåg namnet.

är trött så ber om ursäkt för felstavningar och dålig meningsuppbyggnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer från Åland och där har vi en artist som blev känd i sverige på 60-70 talet för sin urusla sång/takt känsla.

Artistnamnet var POP-sixten!

Han gjorde en "comeback" denna sommar på rockoff(festival på åland) och det var FULLPACKAT! alla hade kommit för att se spektaklet.

Bästa konsären på hela festivalen.

och då jämnför vi med artister såsom thåström,ulf lundell, eric gadd för att nämna några 😮

hans kändaste är Dont stop the music

låtarna är svåra att få tag i men det går(dc++)

finns ett ställe som lirar hans låtar varjekväll i sverige. kommer dock inte ihåg namnet.

är trött så ber om ursäkt för felstavningar och dålig meningsuppbyggnad!

Ah, det måste va den som den där p3-remixkillen satt ihop med Robyns "Don't stop the music"! Låter helt underbart.... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer från Åland och där har vi en artist som blev känd i sverige på 60-70 talet för sin urusla sång/takt känsla.

Artistnamnet var POP-sixten!

Han gjorde en "comeback" denna sommar på rockoff(festival på åland) och det var FULLPACKAT! alla hade kommit för att se spektaklet.

Bästa konsären på hela festivalen.

och då jämnför vi med artister såsom thåström,ulf lundell, eric gadd för att nämna några 😮

hans kändaste är Dont stop the music

låtarna är svåra att få tag i men det går(dc++)

finns ett ställe som lirar hans låtar varjekväll i sverige. kommer dock inte ihåg namnet.

är trött så ber om ursäkt för felstavningar och dålig meningsuppbyggnad!

Ja jäklar, Pop Sixten var RIKTIGT dålig!! 😕

Jag hittade 3 låtar nu direkt på nätet och Don´t stop the music var en given klassiker. I slutet spårar det ur rejält och man undrar om han totalt saknar uppfattning om vad som låter bra. Nästan på gränsen till obehagligt ibland. Mariehamns blues var den trööögaste, stelaste och mest monotona bluessång jag någonsin hört med TOTAL avsaknad av inlevelse och känsla. Låten sjung hej allihopa var även den olidlig. Ett gott skratt gav det iallafall! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Javisst är det Stig (höj mina öron) Hallén som 1970 sjunger "Sköna dagar".

En singel med den låten och "Blott för dig" kom ut då på Cupol...

Little Gerhard hade inspelningsstudio och fick i present en inspelning av "det jävligaste" enligt rykte...

Jag har en mycket brusig version av dessa inspelningarna, och "Travbanan" är ju en höjdare!

Fridens!

Kenneth

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation som var medlem här tidigare hade en samling som hette "Absolut kalkon". Där hade han samlat alla de bästa kalkonlåtarna. Stig höj min öron, Eliert pilarm, "Men då kommer han med mustachen" dansbandsklassikern "Sidovagnsmotorcyckel" och en hel del låtar till. Jag skrattar så jag dör när jag lyssnar på dem. KLssiker som Mrs Miller är också med med "Downtown". Mats har tyvärr sagt upp sitt medlemskap. 😛

Men den kan hända att Aboslut kalkon flyter runt på nätet. Undrar om inte Hacke och Mats är kompisar.

Favortien är väl fortfarande Mona L Olssons "Furir i agadir" som säkert går att hitta någonstans på nätet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, låtarna är borta! Hittar ingenstans...

Förrutom ute på travbanan, Mona L Olsson och Dont stop the music minns jag en svensk version av Beautiful sunday...

"Söndag morgon, strålande sol... hä hä hä hääärliga söö ö öndag..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara hur kul som helst att ha tillgång till "Absolut kalkon".

Skulle nog använda den på samma sätt som Mats gjorde i annan tråd jag hittade vid sökning. Kompis eller annan lyssnare: "Sätt på något annat, gillar inte det du spelar nu" + "Absolut kalkon" = slutar klaga :rolleyes:

Ingen som råkar ha den och kan tänka sig att skicka den till mig med snigelpost alternativt lägga ut på nätet? (om det inte är olagligt förstås).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation som var medlem här tidigare hade en samling som hette "Absolut kalkon". Där hade han samlat alla de bästa kalkonlåtarna. Stig höj min öron, Eliert pilarm, "Men då kommer han med mustachen" dansbandsklassikern "Sidovagnsmotorcyckel" och en hel del låtar till. Jag skrattar så jag dör när jag lyssnar på dem. KLssiker som Mrs Miller är också med med "Downtown". Mats har tyvärr sagt upp sitt medlemskap.  😉

Men den kan hända att Aboslut kalkon flyter runt på nätet. Undrar om inte Hacke och Mats är kompisar.

Favortien är väl fortfarande Mona L Olssons "Furir i agadir" som säkert går att hitta någonstans på nätet.  😎

Vänta lite nu... Om man lägger ihop följande. En galen idé om att skapa Absolut Kalkon och att välja att kalla sig Mats Orbation... Det måste bara vara en gammal kompis som jag inte träffat på en massa år! Såg premiärspelningen av Stahlwerk 91 i en källare i Lund och där Mats var med! Och CDn har jag hört! "Furir i Agadir" är helt obetalbar!

Bäst är ändå Mats egen komposition "Filtskor", vilken visar vilken oerhört skruvad humor den karln har! Samma humor visade han uppenbarligen när han lämnade forumet. :rolleyes: Eller för att följa Mats logik, varför göra något vanligt när man kan skruva till det utöver alla gränser...

Edit: Stvafel

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en sökning på *host* dc++ *harkel* och hittade ett stort utbud av snarlikt. Hittade till och med "Absolut Kalkon". Well, jag förespråkar väl inte fildelning/piratkopiering egentligen men det här är väl inte, som jag förstår det, kommersiellt copyrightat material? Faktum är att jag hittade över 30 album på det här temat...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Mats Orbation som var medlem här tidigare hade en samling som hette "Absolut kalkon". Där hade han samlat alla de bästa kalkonlåtarna. Stig höj min öron, Eliert pilarm, "Men då kommer han med mustachen" dansbandsklassikern "Sidovagnsmotorcyckel" och en hel del låtar till. Jag skrattar så jag dör när jag lyssnar på dem. KLssiker som Mrs Miller är också med med "Downtown". Mats har tyvärr sagt upp sitt medlemskap.  😛

Men den kan hända att Aboslut kalkon flyter runt på nätet. Undrar om inte Hacke och Mats är kompisar.

Favortien är väl fortfarande Mona L Olssons "Furir i agadir" som säkert går att hitta någonstans på nätet.  😎

Vänta lite nu... Om man lägger ihop följande. En galen idé om att skapa Absolut Kalkon och att välja att kalla sig Mats Orbation... Det måste bara vara en gammal kompis som jag inte träffat på en massa år! Såg premiärspelningen av Stahlwerk 91 i en källare i Lund och där Mats var med! Och CDn har jag hört! "Furir i Agadir" är helt obetalbar!

Japp, det är den Mats Orbation. Vem ska jag hälsa från? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde ett jäng låtar som Vince Clarke gjort tillsammans med andra musiker. DET VAR SJUKT DÅLIGT! Men kan inte hitta detta igen.

Ni vet Vince?? Depeche Mode, Erasure, Yazoo o.s.v. Ett tag så hade han väl inte helt klart för sig vad han ville syssla med. Bland annat så gjorde han raggae!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kurt på tappen, då? Jag har ett band nånstans där han sjunger nånting om Varghonan, eller vad det var. Enligt vad jag förstått ägde han bensinstationen i Ellös på Orust, och ville gärna spela in egen musik men var fantastsikt omusikalisk och saknade taktkänsla så man inte tror det är sant. De stackars musikerna försöker följa honom så gott det går, men det gör det ju inte.

Edit: stavfel

Redigerat av northpaw
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...