Jump to content
Annons

Baskick i SF


Ekström

Recommended Posts

Hej hej... undrar hur man gör en kick från scratch? (eller hur man nu säger.)

Sett mycket folk som kan göra kickar utan ens spela in en kick från ett trumset.

Hur tusan går man till väga? vill gärna veta knepet så att säga.

Och jag använder sound forge 6.0 för tillfället. tror det går att göra i wavelab också.

MEN HUR!!!!??? 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lugn lugn! 😛

Hur man genererar en kick i WaveLab:

Skapa en ny fil och välj Analysis -> Audio Signal Generator. I dialogrutan som kommer upp väljer du fliken Source och sätter Waveform till Sine. Under fliken Frequency ställer du in följande: Start Freq: 55 Hz; Attack Time: 0 s; Median Freq 1: 220 Hz; Slope Time: 0.5 s; Median Freq 2: 68.75 Hz; Release Time: 1 s; End Freq: 55 Hz. Vibratoinställningarna behöver du inte bry dig om. Under fliken Level ställer du in Silence Before: 0 s; Start Level: 100%; Attack Time: 0.125 s; Sustain Level: 75%; Sustain Time: 0.125 s; Release Time: 0.125 s; End Level: 25%; Silence After: 0.125 s.

Jag har heller aldrig gjort detta förrän nu, så jag satte mig ned och provade lite. Experimentera lite med dessa inställningar så får du nog till något du gillar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej du. wavelab och soundforge vet jag inte mycket om, men det finns två gratisprogram som är toppen till att göra kickar + hihats snares och det mesta inom synttrummor. Det ena är numera en itegrerad del av fl studio, men finns också som enskillt program. det heter drumsynth (fyndigt namn va?) och finns att ladda ner här.

det andra heter little drummerboy och är faktiskt en svensk produkt. det finns på sidandenna.

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Royen säger, men vill du ha lite bilder att kolla på och step by step så kolla Infected mushrooms kickdrum tutorial.

http://www.infected-mushroom.net/Studio/Ht...um_Tutorial.htm

Har också gjort lite kicks på det sättet, men tycker de har låtit alldeles för "psytranciga". Testa att kombinera den med en 808kick eller dylikt (läs intervjuen med Håkan Lidbo) så kan man fixa en riktigt fin kick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
vill du ha lite bilder att kolla på och step by step så kolla Infected mushrooms kickdrum tutorial.

Var försiktig med de psy-kickarna bara. Vid överdriven användning kan de vara huvudorsak till den beryktade acid- och svampfebern. 😳

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...