Jump to content
Annons

baztin

Medlem
  • Antal inlägg

    35
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Precis vad jag använder, monoimpulser. Inte så vanligt att man spelar in gitarrförstärkare i stereo väl? Dessutom uppstår fenomenet, tyckte jag, även vid inspelning med poden hela vägen. Tyckte banne mig att jag även testade att köra två olika preamps i dubbarna, men som jag minns det så gjorde detta endast skillnad i soundet och inte mycket åt själva "fenomenet". Men det blev ju lite sent på natten, så jag kan ha varit lite "tonblind". F.ö. tycker jag inte att det låter så hemskt nu längre, men lite stör jag mig allt fortfarande. Musikteori är inte min starka sida, har hört termer som kvint och ters, men vet inte mycket om vad det betyder egentligen. Har en bakgrund som violinist enligt Suzukimetoden, där man lär sig spela på gehör innan not- och musikteori 🙂. Så det du ville ha sagt gick inte hela vägen hem hos mig! Förklara gärna med något mer jordnära termer!
  2. Ska testa de grejorna med när jag kommer hem. Monitorerna är inte felkopplade, eftersom de sitter på huvudet ☺️, plus att det hörs mest i mina egna inspelningar och inte i andra låtar. Men är det någon som kan förklara varför det inte hörs så mycket i "professionella" produktioner om man lyssnar i mono? Det fanns en antydan i några My dying bride-låtar, men annars verkar folk ha kommit runt det ganska väl...
  3. Ok, då kanske det med andra ord kommer döljas av basen senare, om man mixar det bra? Lyssnade igenom lite mer metal i mono och där hörde jag samma fenomen mer eller mindre på olika produktioner. Fast man kan ju undra varför det hörs mer eller mindre? Nix, varken i stereo eller mono.
  4. Haj! Satt som bäst dubbade metalgitarrer, när jag fick för mig att testlyssna i mono. Jag hade panorerat ut de två dubbarna 75% åt vardera hållen och de lät hur bra som helst (iaf soundmässigt). Men i monolyssning blev det tunnt och luktade fasproblem. Testade att invertera den ena filen, tesade att nudga den lite fram och bak men inget verkade göra någon skillnad! Min setup ser ut som följande: Gitarr->preamp POD utan högtalarsimulering->in i mixerbordet->vidare in i datorn. Väl där lade jag på impulsresponser av uppmickade högtalarlådor, en för varje dubb. Gjorde två dubbar med samma inställing på båda, testade att använda en annan impuls på den ena, testade att ändra preamp... allt gav samma resultat. Tyckte iofs att det lät värre när jag satt och spelade in det, men något skumt är där! Eller är det bara inbillning och petighet från min sida? Lyssna här: Test i stereo Test i mono, gjort med en plugg eftersom jag inte har projektet här Är det fasproblem? Är det något annat problem? ÄR det ett problem? /bastin
  5. Nu försvann ju slutet på ditt inlägg, men jag tror jag förstod din poäng ändå. Bra hörlurar har jag, kanske inte någon typisk "studio"-lur, men jag tycker de funkar alldeles utmärkt, allt jag mixat i dem låter bra i studios och på de flesta anläggningar. Fick dem av min fars audiofilvän, som tyckte att de inte kunde slå hans grado: Sennheiser HD 595 Sen har jag ett par gamla Stax-elektrostatlurar som är ultratransparenta, men saknar återgivning i de allra lägsta registren. Så lurar finns. Därav tyckte jag det var dags att införskaffa monitorer. Och så är jag ju realist, så jag fattar att man inte kan få ett perfekt ljud i en setup som min, men sen är det ju en hemmastudio, så då kan man ju inte begära hur mycket som helst. Din sista kommentar var ju spot on och en bra påminnelse för alla som tror att man MÅSTE ha en 100% akustiskt perfekt lyssning för att överhuvudtaget kunna skapa musik...
  6. Bokhyllan går tyvärr inte att göra så mycket åt. Den står liksom där den står... tror inte hon blir så glad om jag spikar upp en absorbent/diffusor på kortsidan av bokhyllan 😛 . Men sen är det väl som så att oönskade reflektioner och dylika problem blir mindre vid lägre volym, så eftersom jag ändå inte är ett fan av att sitta och mixa och redigera vid hög volym (och säkerligen inte mina grannar heller) så borde väl detta ha en god inverkan på välljudet?
  7. Trevligt att höra att det funkar! Blir nog en lite senare fråga, eftersom jag hittat programmet Reaper, som börjar bli en värdig utmanare till PT. En bit kvar, naturligtvis, men jag ska göra min första ljudläggning där om någon vecka. Kände inte riktigt för att köpa Digitranslator eller Dv Toolkit för 5/12-tusen bara för ett nollbudget projekt 😛. Men, bra att veta, som sagt.
  8. Ja, har tänkt den tanken också. Men visst kommer man dämpa något djupare om man har ett par cm luftspalt mellan absorbent och vägg? Ska sätta upp monitorer och svepa med sinuskruvor och rosa brus och mäta med min fars decibellmätare i helgen är det tänkt. Då ska det väl visa sig om det blir någon avvikelse i low-mid och basområdet mellan högtalarna. Ja, hehe, det är väl något sådant jag har hållig på med också, flyttat skrivbordet liite, liite i taget... inte så mycket mer man kan göra i dagsläget =/. Kanske inte så lyckat om man har flyttat alla bokhyllorna och smällt upp ett hörnskrivbord helt plötsligt när hon kommer hem en dag 😛. För övrigt, var hittar man lämpliga ganska styva glasfiberplattor, ca 50x100 cm eller större? Borde väl finnas på Optimera o dyl? De har ju så begränsade hemsidor, alla byggvaruhus, så det är svårt att utröna.
  9. Tack för era idéer och kommentarer, det är bra att ha någon att bolla sina problem med! Här är en länk som borde funka för alla: Skissen Idéen med en "extravägg" kanske är något att tillämpa, när man ska göra mer noggranna mixar och slutmixar t.ex. Tänkte ändå bygga några mobila dämpskivor av några reglar och glasullen som blir över. Rätta mig om jag har fel, men det måste väl ändå vara bättre med en absorbent på vänsterväggen, än att bara ha en kal, putsad vägg där ljudet kan studsa? Kan väl knappast bli sämre så?
  10. Usch, vilka sorgliga svar man får... men, har som sagt inte någon möjlighet att placera varken bordet eller monitorerna på annat sätt, hörnväggen är ganska kort. Så en vinkelrät postition funkar tyvärr inte (har också tänkt den tanken). Finns det någon som vill avråda mig från att sätta upp 4,5 cm glasull på de annars kala betongväggarna i min lilla hörna? Tycker ju att detta bör göra rummet lite mindre benäget för fladdereko och dyl. Andra tips på något man kan göra? Är det för övrigt någon som äger/har lyssnat på HS50m:orna och kan säga något konstruktivt om dessa? Anledningen till att jag funderar på just dem är ju dels att de inte har för "mycket" djupbas, plus att man kan införskaffa en sub om man fixar en bättre mixplats i framtiden. Bifogar en mkt ful, men relativt korrekt skiss på läget: Skiss över rummet
  11. Hejs. Nu ska man då investera i ett par monitorer och lite annat smått. Problemet är att dessa måste placeras på ett skrivbord som står i ett hörn i vardagsrummet, dvs så att den vänstra kommer nära en vägg och den andra står ut mot rummet. Annan placering är redan avhandlad/avfärdad, så det är inte så mycket detta som jag frågar om, det är mer hur jag kan göra för att minska problemen som en dylik placering medför? Har redan flyttat ut skrivbordet bit för bit från väggen (en liten bit i taget, så att det inte skulle se så mycket ut för min andra hälft, som har ett och annat att säga till om härhemma). Så som jag har tänkt kommer vänstra monitorn stå cirka 30-40 cm från väggen till vänster och knappt 20 cm från väggen bakom (det senare gäller givetvis även den högra lådan). Det jag hittils funderat på är att köpa 4,5 cm tjock glasfiberplatta, så in i tyg och fästa på väggen bakom, med någon cm luftspalt bakom. På vänsterväggen tänkte jag något liknande, men där montera plattan snett, dvs så att hörnan inte blir en så kraftig vinkel som innan. Vad tror expertisen om detta? Välkomnar alla förslag och tankar, från alla håll naturligtvis! Lägger upp en bild när jag kommer hem idag, om det är någon som har lite svårt att visualisera scenariot. Monitorerna kommer för övrigt med största säkerhet att bli Yamaha HS50M, 5-tums basmembran och basreflex bak. /bas
  12. Jo, förvisso, men saken var den att jag hellre använder mitt PCI-kort för mina andra apps (FL Studio och Reaper), eftersom jag antar att latencyn blir mycket lägre då. Anledningen till att jag tänkte köpa M-box och PT var att det är det programmet jag kan bäst när det kommer till ljudläggning av film, dock ej musik! Fast nu när jag tänker efter, så kanske jag kan göra som du säger, använda M-boxen som standardkort och sedan bara byta i mina andra program... är ingångarna aktiva om jag gör så då? Då är ju boxen aktiv hela tiden, för systemljud o dyl och då borde ju rimligen både in och utgångar vara aktiva, eftersom den ju har 0-latency monitorering?
  13. Hallo! Någon här som har en M-box mini, eller vanliga för den delen, som kan svara på mitt spörsmål? Jag tänkte att det vore jäkligt trevligt, när jag kör andra program än Pro tools, att koppla utgångarna från mitt vanliga pci-kort till ingångarna i boxen och därifrån köra ut det till monitorer och hörlurar. Har nämligen inget lättåtkommligt hörlursuttag som det är nu och heller ingen fysisk volymkontroll. Så, frågan är alltså om ingångarna är aktiva bara boxen är inkopplad i datorn, så det blir som en preamp/mixer. Någon som kan hjälpa en undrare? Mkt vänliga hälsningar /b a s t i n
  14. Halloj! Ja, som sagt är jag på gång att köpa en M-box mini, främst för ljudlägging, men det hade varit supernajs om man kunde köra den på t.ex. en laptop, med FL och liknande icke-Pro toolsprogram. Vad jag förstått ska det finnas ASIO-drivare till den, men är det nån som har testat i praktiken? Vi HÖRS! / b as t i n
×
×
  • Skapa ny...