KillwithSkill Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 (redigerat) Alla, eller dom flesta hĂ€r pĂ„ forumet och för övrigt alla andra musiker tĂ€nker och kĂ€nner att det ska vara tvĂ„ fyra klapp om man ska klappa med i en lĂ„t pĂ„ en konsert exempelvis. Men nĂ€r man ser typ SkallgĂ„ng pĂ„ skamsen eller SĂ„ kunde det ha lĂ„ta, Digilojj eller liveklipp frĂ„n RĂ€ppsĂ„dy in rĂ„kk eller vad det nu mĂ„ vara, sĂ„ klappar ALLA pĂ„ en & tre. I mina öron sĂ„ lĂ„ter det helt förjĂ€vligt. PĂ„ varje klapp dĂ„, sĂ„ fĂ„r jag kĂ€nslan att lĂ„ten stoppar, att det stannar av. Det svĂ€nger inte ett skit. Och det slog mig att det verkar bara vara hĂ€r i Norden och en del i europa som det klappas i baktakt. Har snackat med en del amerikaner/engelsmĂ€n och dom undrar ju varför vi klappar "fel". Jag kan inget annat sĂ€ga Ă€n att hĂ„lla med. Sen kan man ju ifrĂ„gasĂ€tta om det Ă€r rĂ€tt eller fel. Det handlar vĂ€l om tycke Ă„ smak. Men dom som inte spelar musik(dom flesta), klappar fel. Men som i staterna sĂ„ klappar publiken rĂ€tt pĂ„ en gĂ„ng. Dom kĂ€nner pulsen direkt och kör pĂ„ tvĂ„ fyra. Har det med att slavarna kom med sin klagsĂ„ng, bluesen och visade dĂ„ vart svĂ€nget sitter? Och att vi Nordbor började med folkmusik dĂ€r det var tretakt som gĂ€llde och dĂ€r sitter vĂ€l svĂ€nget (om det nu finns nĂ„t) pĂ„ ettan. Varför klappar vi "fel" đČ Sen har vi ju spanjorerna, dom kan fan klappa! Klappar ju röven av alla Redigerat 15 oktober 2006 av KillwithSkill
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 .. till en annan grej: schwung! Typ trÀskoschwung, raaOOm-pa-pa Som oxdragarvisan och sÄ.. du ska höra kineser försöka spela den! Schwung, bra ord förresten. ah, det Àr göttigt.
Fidden Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 .. till en annan grej: schwung! Typ trÀskoschwung, raaOOm-pa-pa Som oxdragarvisan och sÄ.. du ska höra kineser försöka spela den! Schwung, bra ord förresten. ah, det Àr göttigt. Nu har jag googlat pÄ bÄde oxdragarvisan och trÀskoschwung, men jag kan inte hitta nÄgot. Vad menar du?
Pluffo Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Jag skulle snarare vilja belysa att nÀr vÀl publiken har börjat klappa takten sÄ kan de ju ÀndÄ inte hÄlla den
Pluffo Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Nu har jag googlat pÄ bÄde oxdragarvisan och trÀskoschwung, men jag kan inte hitta nÄgot. Vad menar du? Your browser does not support the HTML5 audio tag
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 (redigerat) Pluffos exempel har inget med scwung att göra. Testa international harvester: kukpolska istÀllet, för lite schwung EDIT: Hur han ni INTE VETA? okej, följ det hÀr steg för steg: knyt bÄda nÀvarna men fÀll ut tummarna. Peka med armbÄgarna sidledes utÄt frÄn kroppen och flaxa med armbÄgarna inÄt, som en fÄgel. Skaffa underbett, Böj pÄ knÀna och stampa med hÀlarna. Gör det, pÄ riktigt, sÄ Àr jag sÀker pÄ att ni förstÄr vad jag menar. Redigerat 15 oktober 2006 av maxmaxmax
Pluffo Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Mitt exempel hade faktiskt inte sÄ mycket med musik att göra i över huvud taget
Fidden Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Your browser does not support the HTML5 audio tag Ah, det var ju sĂ„nt dĂ€r schwung jag egentligen ville ha i Your browser does not support the HTML5 audio tag , men det kvantiserades bort av logic đł För att Ă„tergĂ„ till klappatakten-temat, sĂ„ tycker jag ocksĂ„ det Ă€r otroligt svennigt med 1, 3 klapp. blĂ€.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 (redigerat) För att ÄtergÄ till klappatakten-temat, sÄ tycker jag ocksÄ det Àr otroligt svennigt med 1, 3 klapp. blÀ. HÄll kÀften, det Àr skitcoolt att klappa sÄdÀr. Lyssna pÄ det hÀr, försök klappa 2-4 och var cool: http://www.youtube.com/watch?v=C1MB1GO0XQs Testa sen 1-3 och du Àr en i gÀnget, fattar du nu? Schwung Redigerat 15 oktober 2006 av maxmaxmax
tbruce Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Det hĂ€r har jag tĂ€nkt ganska mycket pĂ„ faktiskt! Jag hĂ„ller med om att det i mycket musik blir en vĂ€ldigt oskön kĂ€nsla om man klappar pĂ„ "fel" sĂ€tt. Bland nĂ„gra i min gymnasieklass sĂ„ var det typ ett stĂ„ende skĂ€mt att som kommentar för att nĂ„got som spelades lĂ€t lite vĂ€l "senilt" sĂ„ klappade alla pĂ„ ettan och trean. Jag tror det till stor del Ă€r en frĂ„ga om taktart. "Modern" musik, dvs sen rockenrollens födelse typ eller nĂ„nstans dĂ€r, gĂ„r oftast i en form av fyrtakt som har vĂ€ldigt tydliga markeringar pĂ„ tvĂ„an och fyran. Det ger ett slags stomp som gör musiken dansvĂ€nlig. TĂ€nk 4x4discotrummor, det Ă€r ju pĂ„ nĂ„t sĂ€tt den mest renodlade varianten av detta, och det blir ju vĂ€ldigt dansvĂ€nligt. Men i Ă€ldre musik, dvs ursprungligen folkmusik antar jag, sĂ„ Ă€r det oftast tvĂ„takt eller tretakt som gĂ€ller, och dĂ€r lĂ„ter det vĂ€ldigt konstigt att markera i baktakt. Och Ă€ven om t ex större delen av modern dansbands- och schlager- och psalmmusik gĂ„r i fyrtakt (eller gör den det? hmm) sĂ„ lever kanske det "tĂ€nket" kvar, och det blir naturligt att klappa med pĂ„ det "Ă„lderdomliga" sĂ€ttet. Men faktum Ă€r att jag tror att mĂ„nga "mindre musikaliskt bevandrade" inte tĂ€nker sĂ„ mycket pĂ„ det öht. Ibland kanske det Ă€r lĂ€ttare att klappa pĂ„ ettan och trean, om tvĂ„an och fyran Ă€r mindre tydliga i musiken. Man klappar dĂ€r det Ă€r lĂ€ttast att klappa, liksom, och om nĂ„gon annan redan har börjat klappa pĂ„ "fel" stĂ€lle sĂ„ hĂ€nger man pĂ„ Ă€ndĂ„. Jag har varit med om det nĂ€r jag har spelat, att hela publiken plötsligt klappar pĂ„ ettan och trean... med tanke pĂ„ det jag skrev ovan om min gymnasieklass sĂ„ kĂ€nns det nĂ€stan som en förolĂ€mpning. đł Och dĂ„ Ă€r det en publik dĂ€r genomsnittet förmodligen ligger under 20 iaf, som vi snackar om. F ö sĂ„ tycker jag det lĂ„ter konstigt att det skulle vara annorlunda i t ex USA, eftersom deras folkmusik kommer frĂ„n vĂ„ran, och t ex country vĂ€ldigt ofta gĂ„r i tvĂ„takt och det dĂ€rmed blir naturligast att klappa med pĂ„ ettan och trean (eller ja, ettan och ettan blir det ju eftersom det Ă€r tvĂ„takt). Om jag inte minns fel sĂ„ klappar t ex folkmassan i slutet av O brother where art thou? pĂ„ det Ă€ldre sĂ€ttet, vĂ€ldigt irriterande. đ±
tbruce Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 För att Ă„tergĂ„ till klappatakten-temat, sĂ„ tycker jag ocksĂ„ det Ă€r otroligt svennigt med 1, 3 klapp. blĂ€. HĂ„ll kĂ€ften, det Ă€r skitcoolt att klappa sĂ„dĂ€r. Lyssna pĂ„ det hĂ€r, försök klappa 2-4 och var cool: http://www.youtube.com/watch?v=C1MB1GO0XQs Testa sen 1-3 och du Ă€r en i gĂ€nget, fattar du nu? Schwung Det dĂ€r var ju tretakt. đł
Fidden Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 http://www.youtube.com/watch?v=C1MB1GO0XQsJag hittade ingen fyra...I framtiden ska jag för övrigt alltid klappa pÄ 2 nÀr jag hör tretaktsmusik.
martinm Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Det hÀr togs upp i musikministeriet pÄ SVT för ett par veckor sen. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=55058&a=636553 Programmet finns nog att ladda ner frÄn SVT:s hemsida ocksÄ. Nu vill jag ha reda pÄ hur man stampar takten istÀllet, hÀl eller frÀmre delen? Ska man rent av lyfta pÄ ena foten o tjonga i hela foten pÄ en gÄng?
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Det dĂ€r var ju tretakt. đł Skulle bara kolla sĂ„ att ni var med. Schysst raffinerat litet skĂ€mt ni hade dĂ€r i gymnasiet, förresten. gĂ„s-anders lillpolska - schwung definerat Jag vill ocksĂ„ kunna kalla mig "fiddler of the realm"!
c2k6 Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Ni Àr sÄ insnöade pÄ att amerikanskt Àr bÀst, rÀtt osv. Offer för kulturimperialism helt enkelt. Ni lyssnar för mycket pÄ trist jÀnkar rock och r'n'b dÀr virvelkaggen dunkar hysteriska 2-4 sÄ man krÀks. Musikaliskt? SvÀng? Hmm...
mornel Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Det dĂ€r var ju tretakt. đł Skulle bara kolla sĂ„ att ni var med. Schysst raffinerat litet skĂ€mt ni hade dĂ€r i gymnasiet, förresten. gĂ„s-anders lillpolska - schwung definerat Jag vill ocksĂ„ kunna kalla mig "fiddler of the realm"! Yikes, det dĂ€r lĂ€t verkligen crap!
VacUm Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Hur man "bör" klappa beror ju pÄ musiken. Swing - ja tro fan det Àr 2 och 4. Men inte alltid annars. Latin/Kubansk musik har ju en helt annan klave, samma gÀller vÀl svensk folkmusik ocksÄ. Anledningen till att mÄnga svenskar har problem med svÀnguppfattningen i afroamerikanskt baserad musik tror jag mycket beror pÄ alla folkvisor vi sjöng och spelade nÀr vi var smÄ. Vi Àr helt enkelt omedvetet inskolade i nÄgot som inte riktigt gÄr i linje med vad som spelas pÄ radio.
tbruce Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 "GĂ„s-Anders Lillpolska". đł Det Ă€r grejer med krut i det. đ±
Fidden Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Nu vill jag ha reda pÄ hur man stampar takten istÀllet, hÀl eller frÀmre delen? Ska man rent av lyfta pÄ ena foten o tjonga i hela foten pÄ en gÄng? Jag stampar med framÀndan nÀr jag vill ha "virvel" och med hÀlen nÀr jag vill ha "bas". Jag gör pÄ liknande sÀtt med tÀnderna, vinklar jag kÀken (frÄga inte) och biter ihop, sÄ slÄr kindtÀnderna mot varandra och jag fÄr bastrumma. Biter jag ihop normalt, blir det en snare. Om jag putar med lÀpparna jÀttemycket och lÄter (alltsÄ inte visslar), och styr ljudet genom bihÄlorna, sÄ lÄter det som en elgitarr i mitt huvud.
VacUm Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Nu vill jag ha reda pÄ hur man stampar takten istÀllet, hÀl eller frÀmre delen? Ska man rent av lyfta pÄ ena foten o tjonga i hela foten pÄ en gÄng? Jag stampar med framÀndan nÀr jag vill ha "virvel" och med hÀlen nÀr jag vill ha "bas". Jag gör pÄ liknande sÀtt med tÀnderna, vinklar jag kÀken (frÄga inte) och biter ihop, sÄ slÄr kindtÀnderna mot varandra och jag fÄr bastrumma. Biter jag ihop normalt, blir det en snare. Om jag putar med lÀpparna jÀttemycket och lÄter (alltsÄ inte visslar), och styr ljudet genom bihÄlorna, sÄ lÄter det som en elgitarr i mitt huvud. haha! Jag kommer pÄ mig sjÀlv underdela med tÀnderna ibland. MÄste se helt knÀppt ut.
Wernborg Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Nu vill jag ha reda pĂ„ hur man stampar takten istĂ€llet, hĂ€l eller frĂ€mre delen? Ska man rent av lyfta pĂ„ ena foten o tjonga i hela foten pĂ„ en gĂ„ng? Jag stampar med framĂ€ndan nĂ€r jag vill ha "virvel" och med hĂ€len nĂ€r jag vill ha "bas". Jag gör pĂ„ liknande sĂ€tt med tĂ€nderna, vinklar jag kĂ€ken (frĂ„ga inte) och biter ihop, sĂ„ slĂ„r kindtĂ€nderna mot varandra och jag fĂ„r bastrumma. Biter jag ihop normalt, blir det en snare. Om jag putar med lĂ€pparna jĂ€ttemycket och lĂ„ter (alltsĂ„ inte visslar), och styr ljudet genom bihĂ„lorna, sĂ„ lĂ„ter det som en elgitarr i mitt huvud. đł Jag fyller ut mellan bas- och virvelkagge med sextondelar genom att smĂ€cka ihop kĂ€ken fram och tillbaka pĂ„ nĂ„t vis. Auotch. TandlĂ€karen sa nĂ„t sist om att min emalj hade slitits onormalt mycket för min Ă„lder.....
Fidden Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Jag fyller ut mellan bas- och virvelkagge med sextondelar genom att smĂ€cka ihop kĂ€ken fram och tillbaka pĂ„ nĂ„t vis. Auotch. TandlĂ€karen sa nĂ„t sist om att min emalj hade slitits onormalt mycket för min Ă„lder..... SĂ„ gör jag ocksĂ„, typ som att knissla tĂ€nderna fast utan gnissel. Det svĂ€nger ordentligt ibland đł
Wernborg Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 SĂ„ gör jag ocksĂ„, typ som att knissla tĂ€nderna fast utan gnissel. Det svĂ€nger ordentligt ibland đł Har du ocksĂ„ ett "extra-ljud" upp i gommen pĂ„ nĂ„t sĂ€tt. Tror den dubblar baskaggen :-)
Fidden Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 SĂ„ gör jag ocksĂ„, typ som att knissla tĂ€nderna fast utan gnissel. Det svĂ€nger ordentligt ibland đ Har du ocksĂ„ ett "extra-ljud" upp i gommen pĂ„ nĂ„t sĂ€tt. Tror den dubblar baskaggen :-) haha, ja! det lĂ„ter nĂ€r kindtĂ€nderna lĂ€mnar varandra đ . Du vet inget sĂ€tt man kan fĂ„ till nĂ„gon slags cymbal eller sĂ„? det Ă€r nog det enda som fattas.
Wernborg Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 haha, ja! det lĂ„ter nĂ€r kindtĂ€nderna lĂ€mnar varandra đ . Du vet inget sĂ€tt man kan fĂ„ till nĂ„gon slags cymbal eller sĂ„? det Ă€r nog det enda som fattas. đ FĂ„r jobba pĂ„ de
ostfisk Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Shit! Jag trodde jag var ensam i hela vĂ€rlden om att spela trummor med tĂ€nderna. Va coolt. Jag har en virvel genom att slĂ„ ihop tĂ€nderna vanligt. Sen har jag flera baskaggar/pukor pĂ„ flera stĂ€llen, en pĂ„ kindtanden och en pĂ„ varje "frĂ€mre hörntand". Genom att röra underkĂ€ken fram och tillbaka i sidled sĂ„ fĂ„r jag till vĂ€rsta dubbeltrampet! Hihat och cymbaler fĂ„r jag till genom att stöta ut och in luft genom nĂ€san. Vi borde starta en klubb! đ
Overkill Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Shit! Jag trodde jag var ensam i hela vĂ€rlden om att spela trummor med tĂ€nderna. Va coolt. Jag har en virvel genom att slĂ„ ihop tĂ€nderna vanligt. Sen har jag flera baskaggar/pukor pĂ„ flera stĂ€llen, en pĂ„ kindtanden och en pĂ„ varje "frĂ€mre hörntand". Genom att röra underkĂ€ken fram och tillbaka i sidled sĂ„ fĂ„r jag till vĂ€rsta dubbeltrampet! Hihat och cymbaler fĂ„r jag till genom att stöta ut och in luft genom nĂ€san. Vi borde starta en klubb! đ Kaffekask?
henning Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 gĂ„s-anders lillpolska - schwung definerat HĂ€hĂ€, det dĂ€r Ă€r ju Umemagnus utan skĂ€gg. Han spelar sĂ„dĂ€r om man rakar av honom det... đđ :D NaedĂ„, inte riktigt sant det dĂ€r. HĂ€r kan ni lyssna pĂ„ lite nyckelharpa med schwung istĂ€llet: VĂ€sen /H.
Diwic Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 Hur man "bör" klappa beror ju pĂ„ musiken. Swing - ja tro fan det Ă€r 2 och 4. Men inte alltid annars. Latin/Kubansk musik har ju en helt annan klave, samma gĂ€ller vĂ€l svensk folkmusik ocksĂ„. Anledningen till att mĂ„nga svenskar har problem med svĂ€nguppfattningen i afroamerikanskt baserad musik tror jag mycket beror pĂ„ alla folkvisor vi sjöng och spelade nĂ€r vi var smĂ„. Vi Ă€r helt enkelt omedvetet inskolade i nĂ„got som inte riktigt gĂ„r i linje med vad som spelas pĂ„ radio. För att inte snacka om Afrika. Enligt Eva (schysst tjej för övrigt) sĂ„ spelar man inte helt sĂ€llan kastanjetter pĂ„ 2Ă„, 3Ă„ och 4Ă„ (alltsĂ„ Ă„ttondelen efter 2, 3 och 4) i Ghana. Försök att klappa det till en vanlig poplĂ„t! đ Tar ett tag innan man fĂ„r in det. đ
hackeman Postat 15 oktober 2006 Postat 15 oktober 2006 -"Klappa pÄ virveltrumman, din idiot!" brukar jag föreslÄ nÀr nÄgon frÀmling klappar pÄ 1 och 3.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.