Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Alla, eller dom flesta hÀr pÄ forumet och för övrigt alla andra musiker tÀnker och kÀnner att det ska vara tvÄ fyra klapp om man ska klappa med i en lÄt pÄ en konsert exempelvis. Men nÀr man ser typ SkallgÄng pÄ skamsen eller SÄ kunde det ha lÄta, Digilojj eller liveklipp frÄn RÀppsÄdy in rÄkk eller vad det nu mÄ vara, sÄ klappar ALLA pÄ en & tre. I mina öron sÄ lÄter det helt förjÀvligt. PÄ varje klapp dÄ, sÄ fÄr jag kÀnslan att lÄten stoppar, att det stannar av. Det svÀnger inte ett skit. Och det slog mig att det verkar bara vara hÀr i Norden och en del i europa som det klappas i baktakt. Har snackat med en del amerikaner/engelsmÀn och dom undrar ju varför vi klappar "fel". Jag kan inget annat sÀga Àn att hÄlla med. Sen kan man ju ifrÄgasÀtta om det Àr rÀtt eller fel. Det handlar vÀl om tycke Ä smak. Men dom som inte spelar musik(dom flesta), klappar fel.

Men som i staterna sÄ klappar publiken rÀtt pÄ en gÄng. Dom kÀnner pulsen direkt och kör pÄ tvÄ fyra.

Har det med att slavarna kom med sin klagsÄng, bluesen och visade dÄ vart svÀnget sitter? Och att vi Nordbor började med folkmusik dÀr det var tretakt som gÀllde och dÀr sitter vÀl svÀnget (om det nu finns nÄt) pÄ ettan.

Varför klappar vi "fel" đŸ˜Č

Sen har vi ju spanjorerna, dom kan fan klappa!

Klappar ju röven av alla :rolleyes:

Redigerat av KillwithSkill
Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

.. till en annan grej: schwung!

Typ trÀskoschwung, raaOOm-pa-pa

Som oxdragarvisan och sÄ..

du ska höra kineser försöka spela den! :rolleyes:

Schwung, bra ord förresten. ah, det Àr göttigt.

Postat
.. till en annan grej: schwung!

Typ trÀskoschwung, raaOOm-pa-pa

Som oxdragarvisan och sÄ..

du ska höra kineser försöka spela den! :rolleyes:

Schwung, bra ord förresten. ah, det Àr göttigt.

Nu har jag googlat pÄ bÄde oxdragarvisan och trÀskoschwung, men jag kan inte hitta nÄgot. Vad menar du?

Postat

Jag skulle snarare vilja belysa att nÀr vÀl publiken har börjat klappa takten sÄ kan de ju ÀndÄ inte hÄlla den :rolleyes:

Postat
Nu har jag googlat pÄ bÄde oxdragarvisan och trÀskoschwung, men jag kan inte hitta nÄgot. Vad menar du?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Pluffos exempel har inget med scwung att göra.

Testa international harvester: kukpolska istÀllet, för lite schwung

EDIT: Hur han ni INTE VETA?

okej, följ det hÀr steg för steg:

knyt bÄda nÀvarna men fÀll ut tummarna. Peka med armbÄgarna sidledes utÄt frÄn kroppen och flaxa med armbÄgarna inÄt, som en fÄgel. Skaffa underbett, Böj pÄ knÀna och stampa med hÀlarna.

Gör det, pÄ riktigt, sÄ Àr jag sÀker pÄ att ni förstÄr vad jag menar.

Redigerat av maxmaxmax
Postat

Ah, det var ju sÄnt dÀr schwung jag egentligen ville ha i

, men det kvantiserades bort av logic 😳

För att ÄtergÄ till klappatakten-temat, sÄ tycker jag ocksÄ det Àr otroligt svennigt med 1, 3 klapp. blÀ.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)
För att ÄtergÄ till klappatakten-temat, sÄ tycker jag ocksÄ det Àr otroligt svennigt med 1, 3 klapp. blÀ.

HÄll kÀften, det Àr skitcoolt att klappa sÄdÀr.

Lyssna pÄ det hÀr, försök klappa 2-4 och var cool:

http://www.youtube.com/watch?v=C1MB1GO0XQs

Testa sen 1-3 och du Àr en i gÀnget, fattar du nu?

Schwung

Redigerat av maxmaxmax
Postat

Det hÀr har jag tÀnkt ganska mycket pÄ faktiskt! Jag hÄller med om att det i mycket musik blir en vÀldigt oskön kÀnsla om man klappar pÄ "fel" sÀtt. Bland nÄgra i min gymnasieklass sÄ var det typ ett stÄende skÀmt att som kommentar för att nÄgot som spelades lÀt lite vÀl "senilt" sÄ klappade alla pÄ ettan och trean.

Jag tror det till stor del Àr en frÄga om taktart. "Modern" musik, dvs sen rockenrollens födelse typ eller nÄnstans dÀr, gÄr oftast i en form av fyrtakt som har vÀldigt tydliga markeringar pÄ tvÄan och fyran. Det ger ett slags stomp som gör musiken dansvÀnlig. TÀnk 4x4discotrummor, det Àr ju pÄ nÄt sÀtt den mest renodlade varianten av detta, och det blir ju vÀldigt dansvÀnligt.

Men i Àldre musik, dvs ursprungligen folkmusik antar jag, sÄ Àr det oftast tvÄtakt eller tretakt som gÀller, och dÀr lÄter det vÀldigt konstigt att markera i baktakt. Och Àven om t ex större delen av modern dansbands- och schlager- och psalmmusik gÄr i fyrtakt (eller gör den det? hmm) sÄ lever kanske det "tÀnket" kvar, och det blir naturligt att klappa med pÄ det "Älderdomliga" sÀttet.

Men faktum Ă€r att jag tror att mĂ„nga "mindre musikaliskt bevandrade" inte tĂ€nker sĂ„ mycket pĂ„ det öht. Ibland kanske det Ă€r lĂ€ttare att klappa pĂ„ ettan och trean, om tvĂ„an och fyran Ă€r mindre tydliga i musiken. Man klappar dĂ€r det Ă€r lĂ€ttast att klappa, liksom, och om nĂ„gon annan redan har börjat klappa pĂ„ "fel" stĂ€lle sĂ„ hĂ€nger man pĂ„ Ă€ndĂ„. Jag har varit med om det nĂ€r jag har spelat, att hela publiken plötsligt klappar pĂ„ ettan och trean... med tanke pĂ„ det jag skrev ovan om min gymnasieklass sĂ„ kĂ€nns det nĂ€stan som en förolĂ€mpning. 😳 Och dĂ„ Ă€r det en publik dĂ€r genomsnittet förmodligen ligger under 20 iaf, som vi snackar om.

F ö sĂ„ tycker jag det lĂ„ter konstigt att det skulle vara annorlunda i t ex USA, eftersom deras folkmusik kommer frĂ„n vĂ„ran, och t ex country vĂ€ldigt ofta gĂ„r i tvĂ„takt och det dĂ€rmed blir naturligast att klappa med pĂ„ ettan och trean (eller ja, ettan och ettan blir det ju eftersom det Ă€r tvĂ„takt). Om jag inte minns fel sĂ„ klappar t ex folkmassan i slutet av O brother where art thou? pĂ„ det Ă€ldre sĂ€ttet, vĂ€ldigt irriterande. đŸ˜±

Postat

HÄll kÀften, det Àr skitcoolt att klappa sÄdÀr.

Lyssna pÄ det hÀr, försök klappa 2-4 och var cool:

http://www.youtube.com/watch?v=C1MB1GO0XQs

Testa sen 1-3 och du Àr en i gÀnget, fattar du nu?

Schwung

Det dĂ€r var ju tretakt. 😳

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Det dĂ€r var ju tretakt. 😳

Skulle bara kolla sÄ att ni var med.

Schysst raffinerat litet skÀmt ni hade dÀr i gymnasiet, förresten.

gÄs-anders lillpolska - schwung definerat

Jag vill ocksÄ kunna kalla mig "fiddler of the realm"!

Postat

Ni Àr sÄ insnöade pÄ att amerikanskt Àr bÀst, rÀtt osv. Offer för kulturimperialism helt enkelt. Ni lyssnar för mycket pÄ trist jÀnkar rock och r'n'b dÀr virvelkaggen dunkar hysteriska 2-4 sÄ man krÀks. Musikaliskt? SvÀng? Hmm...

Postat

Det dĂ€r var ju tretakt.  😳

Skulle bara kolla sÄ att ni var med.

Schysst raffinerat litet skÀmt ni hade dÀr i gymnasiet, förresten.

gÄs-anders lillpolska - schwung definerat

Jag vill ocksÄ kunna kalla mig "fiddler of the realm"!

Yikes, det dÀr lÀt verkligen crap!

Postat

Hur man "bör" klappa beror ju pÄ musiken. Swing - ja tro fan det Àr 2 och 4. Men inte alltid annars. Latin/Kubansk musik har ju en helt annan klave, samma gÀller vÀl svensk folkmusik ocksÄ. Anledningen till att mÄnga svenskar har problem med svÀnguppfattningen i afroamerikanskt baserad musik tror jag mycket beror pÄ alla folkvisor vi sjöng och spelade nÀr vi var smÄ. Vi Àr helt enkelt omedvetet inskolade i nÄgot som inte riktigt gÄr i linje med vad som spelas pÄ radio.

Postat
Nu vill jag ha reda pÄ hur man stampar takten istÀllet, hÀl eller frÀmre delen? Ska man rent av lyfta pÄ ena foten o tjonga i hela foten pÄ en gÄng?

Jag stampar med framÀndan nÀr jag vill ha "virvel" och med hÀlen nÀr jag vill ha "bas". Jag gör pÄ liknande sÀtt med tÀnderna, vinklar jag kÀken (frÄga inte) och biter ihop, sÄ slÄr kindtÀnderna mot varandra och jag fÄr bastrumma. Biter jag ihop normalt, blir det en snare.

Om jag putar med lÀpparna jÀttemycket och lÄter (alltsÄ inte visslar), och styr ljudet genom bihÄlorna, sÄ lÄter det som en elgitarr i mitt huvud.

Postat
Nu vill jag ha reda pÄ hur man stampar takten istÀllet, hÀl eller frÀmre delen? Ska man rent av lyfta pÄ ena foten o tjonga i hela foten pÄ en gÄng?

Jag stampar med framÀndan nÀr jag vill ha "virvel" och med hÀlen nÀr jag vill ha "bas". Jag gör pÄ liknande sÀtt med tÀnderna, vinklar jag kÀken (frÄga inte) och biter ihop, sÄ slÄr kindtÀnderna mot varandra och jag fÄr bastrumma. Biter jag ihop normalt, blir det en snare.

Om jag putar med lÀpparna jÀttemycket och lÄter (alltsÄ inte visslar), och styr ljudet genom bihÄlorna, sÄ lÄter det som en elgitarr i mitt huvud.

haha! Jag kommer pÄ mig sjÀlv underdela med tÀnderna ibland. MÄste se helt knÀppt ut.

Postat

😳

Jag fyller ut mellan bas- och virvelkagge med sextondelar genom att smÀcka ihop kÀken fram och tillbaka pÄ nÄt vis. Auotch. TandlÀkaren sa nÄt sist om att min emalj hade slitits onormalt mycket för min Älder.....

Postat
Jag fyller ut mellan bas- och virvelkagge med sextondelar genom att smÀcka ihop kÀken fram och tillbaka pÄ nÄt vis. Auotch. TandlÀkaren sa nÄt sist om att min emalj hade slitits onormalt mycket för min Älder.....

SĂ„ gör jag ocksĂ„, typ som att knissla tĂ€nderna fast utan gnissel. Det svĂ€nger ordentligt ibland 😳

Postat
SĂ„ gör jag ocksĂ„, typ som att knissla tĂ€nderna fast utan gnissel. Det svĂ€nger ordentligt ibland 😳

Har du ocksÄ ett "extra-ljud" upp i gommen pÄ nÄt sÀtt. Tror den dubblar baskaggen :-)

Postat
SĂ„ gör jag ocksĂ„, typ som att knissla tĂ€nderna fast utan gnissel. Det svĂ€nger ordentligt ibland  😄

Har du ocksÄ ett "extra-ljud" upp i gommen pÄ nÄt sÀtt. Tror den dubblar baskaggen :-)

haha, ja! det lĂ„ter nĂ€r kindtĂ€nderna lĂ€mnar varandra 😆 . Du vet inget sĂ€tt man kan fĂ„ till nĂ„gon slags cymbal eller sĂ„? det Ă€r nog det enda som fattas.

Postat
haha, ja! det lĂ„ter nĂ€r kindtĂ€nderna lĂ€mnar varandra 😆 . Du vet inget sĂ€tt man kan fĂ„ till nĂ„gon slags cymbal eller sĂ„? det Ă€r nog det enda som fattas.

😄 FĂ„r jobba pĂ„ de

Postat

Shit! Jag trodde jag var ensam i hela vÀrlden om att spela trummor med tÀnderna. Va coolt.

Jag har en virvel genom att slÄ ihop tÀnderna vanligt. Sen har jag flera baskaggar/pukor pÄ flera stÀllen, en pÄ kindtanden och en pÄ varje "frÀmre hörntand". Genom att röra underkÀken fram och tillbaka i sidled sÄ fÄr jag till vÀrsta dubbeltrampet! Hihat och cymbaler fÄr jag till genom att stöta ut och in luft genom nÀsan.

Vi borde starta en klubb! 😆

Postat
Shit! Jag trodde jag var ensam i hela vÀrlden om att spela trummor med tÀnderna. Va coolt.

Jag har en virvel genom att slÄ ihop tÀnderna vanligt. Sen har jag flera baskaggar/pukor pÄ flera stÀllen, en pÄ kindtanden och en pÄ varje "frÀmre hörntand". Genom att röra underkÀken fram och tillbaka i sidled sÄ fÄr jag till vÀrsta dubbeltrampet! Hihat och cymbaler fÄr jag till genom att stöta ut och in luft genom nÀsan.

Vi borde starta en klubb! 😆

Kaffekask?

Postat
Hur man "bör" klappa beror ju pÄ musiken. Swing - ja tro fan det Àr 2 och 4. Men inte alltid annars. Latin/Kubansk musik har ju en helt annan klave, samma gÀller vÀl svensk folkmusik ocksÄ. Anledningen till att mÄnga svenskar har problem med svÀnguppfattningen i afroamerikanskt baserad musik tror jag mycket beror pÄ alla folkvisor vi sjöng och spelade nÀr vi var smÄ. Vi Àr helt enkelt omedvetet inskolade i nÄgot som inte riktigt gÄr i linje med vad som spelas pÄ radio.

För att inte snacka om Afrika. Enligt Eva (schysst tjej för övrigt) sĂ„ spelar man inte helt sĂ€llan kastanjetter pĂ„ 2Ă„, 3Ă„ och 4Ă„ (alltsĂ„ Ă„ttondelen efter 2, 3 och 4) i Ghana. Försök att klappa det till en vanlig poplĂ„t! 😆 Tar ett tag innan man fĂ„r in det. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.