Jump to content
Annons

Kanaler på ett mixerbord som inte hörs?


JJRockford

Recommended Posts

Ännu en av mina diffusa frågor... Har ett 24-kanalers Behringer-bord i våran replokal. Några av kanalerna hörs inte ut i högtalarna. Lampan som indikerar en insignal blinkar som den ska, men det hörs inget. Ska inte säga att någon i bandet har fullständig koll på det här med submixar, aux send/return och det där (som väl fel inställt kan dämpa ljudet), men om man ser till att kanalen som inte låter har exakt samma inställningar som en kanal som bevisligen funkar så borde det vara något annat... Lite kontaktspray i volymreglarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var sitter lampan som indikerar signal? Är den uppe vid gain-ratten eller har du nån lampa som även indikerar nivå efter reglar o allt dedär? I så fall är det förmodligen inte kanal-strippen som e sönder, möjligens är det glapp i bussningen vidare till bussarna/utgångarna.

Funkar aux-send?? Kolla det!

Testa att botta både gain och volymregeln. Det händer ibland potentiometrar oxiderar och av någon anledning kan ljudet "hoppa igång" när man blåser på fullt ös. (edit: men glöm för guds skull inte att dra ner masterregeln!!!!!!)

Har du tur så är det bara glapp nånstans. Testa att rycka lite i kabeln när den sitter i.

Troligen (och i värsta fall) har någon av OP-kretsarna rykt, och då får man lämna in bordet om man inte har ordentlig koll på felsökning/lödning osv.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Lampan sitter nere vid volymregeln på denna modellen (här sitter även en röd lampan som det står "Peak" brevid). Ingen aning om var på signalvägen den mäter dock?

Ska prova ditt tips med att sparka igång. Vi har fått låna mixerbordet, det har stått på en vind eller i ett förråd några år, år om jag förstod saken rätt. Så att någonting skulle oxidera igen verkar rätt troligt. Men det kan ju också vara så att det blivit undanställt för att det inte funkade.

Ursäkta om jag tjatar, men kontaktspray, är det något som är värt att spruta in?

Förresten, när vi ändå diskuterar mixerbord, detta är lite OT, men någon kanske kan förklara ändå?

Har en multieffekt från TC Electronics inkopplad till mixerbord. Fick alldeles häromdagen lära mig att man ska koppla en sådan enligt följande: AUX Send->Effekt->line in på valfri kanal. Detta hade jag såklart ingen aning om när jag kopplade in den, visste dock att man skulle använde dom här AUX:arna till det på något sätt. Så jag kopplade den ungefär samma som ovan, fast från effekt till AUX-return, och använder en ratt som verkar vara någon slags mastervolym för den AUX:en till att styra utsignalen med. Ska man kunna göra så, och finns det några uppenbara nackdelar? Vet någon gång innan jag har undrat (på ett amerikanskt plank) om det räckte med en 16-kanalsmixer till vårat band, så skrev någon man behövde kanaler till effekterna och att det då inte skulle räcka. Men inte varför... Vet att jag har läst om det sättet att koppla in effekter (på en kanal) tidigare, men aldrig fattat hur det hängde ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt att koppla in effekten så som du gjort.

Fördelen med att koppla in den på reglarna är ju att du har större möjlighet till justering.

VARNING!!! Kopplar du effekten på en regel så får du under INGA omständigheter dra upp AUX-senden på de reglarna. Du får då intern rundgång och blåser troligen hela PA:t.

Redigerat av classic
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå lika bra att koppla en eq i serie med den eventuella effekten då, för att få ungefär samma justeringsmöjligheter? Är väl i sådana fall ett rätt billigt sätt att skaffa sig fler kanaler (nationalekonomiskt tänkande, icke-genomförda köp är samma sak som vinst!). Låter om inte annat alldeles för riskabelt, den där interna rundgången... Finns det fler sådana riktigt dumma grejor man kan göra?

(Har postat nya frågor på PA-tråden)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå lika bra att koppla en eq i serie med den eventuella effekten då, för att få ungefär samma justeringsmöjligheter? Är väl i sådana fall ett rätt billigt sätt att skaffa sig fler kanaler (nationalekonomiskt tänkande, icke-genomförda köp är samma sak som vinst!). Låter om inte annat alldeles för riskabelt, den där interna rundgången... Finns det fler sådana riktigt dumma grejor man kan göra?

Jo, det går bra att koppla en EQ efter effekten och sedan in i AUX-returen.

Förutom att sätta på/stänga av PA:t med maxvolym så kan jag inte komma på fler riktigt dumma saker man bör undvika. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...