Jump to content
Annons

Köp av ny mick


bubben

Recommended Posts

Hejsan alla! Nu harjag spelat in på ADK's budget mickar GC1a och börjar tröttna på ljudet lite. Jag hade tänkt att börja kolla runt efter en ny mikrofon nu och det vorre super shysst ifall ni ville hjälpa till, jag har spelat in några låtar här på forumet men här är en som jag tycker skildrar hyfsat hur jag sjunger.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=30956

När jag kommer upp så får jag en ganska komprimerad ton, ibland rosslar det till och nere är det rätt raspigt. Jag vill gärna ha ett nära och detaljrikt ljud vars eq kurva passar min röst. Ni får gärna lyssna själva och säga vad ni tror. Annars har jag väll inte direkt "tagit" ut en typsik eq kurva för min röst, kan man låna hem mikrofoner från t.ex musikbörsen och pröva om dom passar ens röst och behov? Jag tänker runt 5000:- kr.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nemun TLM 103 är en erkänt jävligt bra mick. Hittade en till ett mycket bra pris på vendolin. Om du kan tänka dig beg..

LÄNK

jisses..nu kommer jag maila på den.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan börja beta av lite ljudexempel på min testsite, så kan du få lite hum om hur ett gäng olika modeller låter.

Runt 5000:- skulle jag gissa att t ex Studio Projects T3, Violet Designs Dolly och MXL V69 kanske kan vara värda en titt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan börja beta av lite ljudexempel på min testsite, så kan du få lite hum om hur ett gäng olika modeller låter.

Runt 5000:- skulle jag gissa att t ex Studio Projects T3, Violet Designs Dolly och MXL V69 kanske kan vara värda en titt...?

eller varför inte en oktava..??

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni lyssnat på ljud exemlpet och dragit lite parelleler där, för ibland så får jag för mig att min röst kan va rätt jobbig, men å andra sidan så är det kanske jag som inte riktigt kan efterarbeta, vilket jag å andra sidan inte vill göra spec. mkt för att få ett bra ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nemun TLM 103 är en erkänt jävligt bra mick. Hittade en till ett mycket bra pris på vendolin. Om du kan tänka dig beg..

LÄNK

jisses..nu kommer jag maila på den.. 🙂

😎

Ja man blev allt lite sugen.. Synd bara att man bränner alla stålar på en ny gura...

Jag har svårt att tro att man hittar en bättre mick för dom pengarna. Men det handlar ju mycket om tycke och smak.

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo men den ligger nog på smärtgränsen vad gäller priset, må hända att den är prisvärd men kanske lite på smärtgränsen.

musikbörsen är cp

I Örebro är dom rätt najs, känner några där och dom brukar ge en smaskig rabatt på de flesta varorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo men den ligger nog på smärtgränsen vad gäller priset, må hända att den är prisvärd men kanske lite på smärtgränsen.
musikbörsen är cp

I Örebro är dom rätt najs, känner några där och dom brukar ge en smaskig rabatt på de flesta varorna.

hehe, vet du vad tlm 103 kostar ny, så tänker du nog om.. 😉

ok.. jag har nog aldrig vart inne i en bra musikbörsenaffär... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Keep the mikrofoner comming

- Claes - jag kollade in din sida och Studio Projects T3 lät rätt bra, men eftersom dom andra inte fanns som ljudprov så vart det lite svårt att välja, lät bra mycket bättre en gc1an iaf 😉

Finns det någon annan sida som din Claes fast med större utbud?

Posta gärna priset på micken och lyssna gärna på låten så ni har ett hum om hur jag låter.

Hur mycket beror föresten ljudet från micken till datorn på ljudkortet? Kan det själpa mycket? Har ett delta 1010lt.

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

viktigast i en hemmastudio är knappast ad/da omvandlarna.. med ett vnaligt ljudkort för hemmabruk kommer man långt, det viktigaste är nog att man vet vad man gör och mikrofonen låter bra!

edit: stavfel!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Keep the mikrofoner comming

- Claes - jag kollade in din sida och Studio Projects T3 lät rätt bra, men eftersom dom andra inte fanns som ljudprov så vart det lite svårt att välja, lät bra mycket bättre en gc1an iaf 😆

Finns det någon annan sida som din Claes fast med större utbud?

Posta gärna priset på micken och lyssna gärna på låten så ni har ett hum om hur jag låter.

Hur mycket beror föresten ljudet från micken till datorn på ljudkortet? Kan det själpa mycket? Har ett delta 1010lt.

Visst finns de jag nämnde med bland inspelningarna. MXL V69 finns i omgång 4, Violet Designs Dolly finns med i omgång 7 och Studio Projects T3 som du hittade, i omgång 2. TLM103, som också nämndes, finns i omgång 1.

Större utbud än nära 100 olika modeller...? 😕 Det tror jag faktiskt inte - för det är nog ingen som är tillräckligt galen - men http://www.thelisteningsessions.com är en bra site där de också lägger upp en massa testinspelningar. 😆

Jag har inte lyckats lyssna på din inspelning - varken med hjälp av Explorer, Netscape eller Firefox, så någonting krånglar där... 😆

Micpreampen påverkar också ljudet en hel del - så om du har preamp inbyggd i ljudkortet, så kan du säkert vinna en del på att skaffa en fristående preamp i stället - men själva ljudkortet i sig och omvandlarna, är det mer subtila skillnader mellan - om man inte har en lyssning som avslöjar tillräckligt mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt Claes! Jag ber ödmjukast om ursäkt, jag missade ca. 5 omgångar. My bad.

Men vad tror ni jag är ute efter? Jag tror jag letar efter en varm detaljrik mikrofon, är det föresten fler en Claes som inte kan lyssna på låten?

EDIT: Stavfel här med

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

är det föresten fler en Claes som inte kan lyssna på låten?

Nåt skumt är det. När jag laddar ner får jag en fil som heter index.htm . Byter jag namn på den till nåt på .mp3 så funkar den utmärkt att lyssna på.

Bra låt förresten. Kan hålla med om det återstår en del att fixa med rösten. Det låter som du sjunger långt från micken, i en sån här låt skall man vara nära, nära. Tycker du skall prova med en Shure SM58 med läppkontakt om du har chansen, det skulle kunna funka perfekt på din röst (eller inte alls, bara att prova).

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då kunde jag också lyssna. Tack för tipset. :rolleyes:

Sången låter lite tunn, så precis som Trombonisten, misstänker jag att du står för långt ifrån micen...

Jag brukar inte vara glad för rörhysterin som pågår - men T3 tycker jag är en väldigt bra mic - och jag tror att den skulle passa dig perfekt. Även Dolly eller Black Knight från Violet Designs skulle säkert fungera utmärkt. T3 har en lite krokigare frekvensgång och ger en skön färgning, medan Violet-micarna är jämnare, med en försiktig höjning i det övre mellanregistret, som ger en extra portion tydlighet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste precis nr av Studio där dom pratar lite om NT2an, den låter ju onekligen prisvärd, men vad tror ni skulle den vara bättre en t.ex T3an?

- Claes - Vad kostar T3an och var får jag lättast tag på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste precis nr av Studio där dom pratar lite om NT2an, den låter ju onekligen prisvärd, men vad tror ni skulle den vara bättre en t.ex T3an?

- Claes - Vad kostar T3an och var får jag lättast tag på den?

NT2 har jag inte testat, så jag vet faktiskt inte riktigt.

T3 har ett listpris på 5995:- - men det är ju listpris. Prisdiskussioner hör hemma i PM eller mail och inte i forumet... 😄

Var du hittar sådana? Hmmm..... måste nog fundera lite.....

Jo - jag vet! Titta två rader längre ner, så hittar du min signatur... 😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Groove Tubes!!! Tillverkade i USA och inte Kina om det nu skulle vara ngn skillnad? GT-57 fet kostar 3990:- på Audioart.se, M1b fet koster bara 2490:- på samma ställe. Röde mikrofoner finns ju ett gäng att välja på under/runt 5000:- också! Själv har jag en GT-57 bl a som jag är väldigt nöjd med funkar på det mesta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nemun TLM 103 är en erkänt jävligt bra mick. Hittade en till ett mycket bra pris på vendolin. Om du kan tänka dig beg..

LÄNK

jisses..nu kommer jag maila på den.. 😉

Ja det var ett bra pris... men jag har redan en 😉

man kan aldrig ha för många mickar.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nemun TLM 103 är en erkänt jävligt bra mick. Hittade en till ett mycket bra pris på vendolin. Om du kan tänka dig beg..

LÄNK

jisses..nu kommer jag maila på den.. 😉

Ja det var ett bra pris... men jag har redan en 😎

man kan aldrig ha för många mickar.. 😉

Precis! Jag missade en R-121 nyligen... surt var det 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Nemun TLM 103 är en erkänt jävligt bra mick. Hittade en till ett mycket bra pris på vendolin. Om du kan tänka dig beg..

LÄNK

jisses..nu kommer jag maila på den.. 😎

Ja det var ett bra pris... men jag har redan en 🙂

man kan aldrig ha för många mickar.. 😉

Precis! Jag missade en R-121 nyligen... surt var det 😲

jag hittade just en Pearl RD-34 på Jam för 1200 spänn..

kanske inte låter så roligt.. men jag fick en sån av min farsa för ngra veckor sen.. 😄 han hade hittat den på högstadiet han jobbar på..

sweeeeet!!

själv börjar jag bli sugen på att låta bli mickköp ett tag framöver o skaffa en 21" tft istället.. hmm.. näe.. det kommer nog bli fler mickar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...