Jump to content
Annons

Vad trött jag blir... :(


slaptap

Recommended Posts

Ja, överskriften säger väl allt. I stort sett alltid när jag startar "studion" så låter det så här.

Jepp, det är troligtvis mobiltelefoner som stör min inspelningsrigg. Själv har jag ingen nalle, och jag ser till att övriga familjemedlemmars telefoner är avstängda vid inspelning...

Signalerna kommer längre bort ifrån...närmsta granne är flera hundra meter bort...och en mast finns 3km härifrån. Ibland stör det mer, ibland mindre...men problemet har blivit värre med tiden... 😆

Vad gör man...hägnar in hela bygget med hönsnät (faraday-bur)???... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är troligtvis bluetooth, eventuellt trådlöst lan eller trådlös telefon.

Så har du wlan eller bluetooth i datorn - stäng av det.

Jag har Bluetooth igång i min dator hela tiden, likaså i mobilen. Jag märker då aldrig nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är troligtvis bluetooth, eventuellt trådlöst lan eller trådlös telefon.

Så har du wlan eller bluetooth i datorn - stäng av det.

Jag har Bluetooth igång i min dator hela tiden, likaså i mobilen. Jag märker då aldrig nåt.

Vissa ljudkort kanske är känsligare än andra för dessa "störningar". Det kostar ingenting att stänga av det och se om det blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signalerna plockas upp av min stärkare som jag använder som PreAmp (en 125W HH Acoustic), och troligtvis fungerar allt kablage bra som antenn åxå.

Tidigare kunde jag under vissa väderförhållanden plocka upp kortvågsradio med riggen...då med basen som antenn...men det löste jag ju enkelt genom att bara flytta mig någon meter...

Men nu vete f...

Nej, det är inte den trådlösa telefonen som är boven...det låter så här när en påslagen nalle finns i huset...100ggr starkare bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jordat eller ojordat...?

Jag tror att det brukar bli mindre sådana problem om man har jordat.

Allt är jordat...all el är nydraget efter -95...

Cruncher greppade det här meddetsamma...men jag kan ju inte be alla som bor inom någon km omkrets att stänga av sina nallar...

I replokal har jag märkt av detta fenomen åxå, att mobiler stör ut förstärkare. Problemet kan ju inte vara mindre i live-sammanhang då det måste florera en del nallar i publiken, så jag är nyfiken på hur man löser det där... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett störningsfilter kanske skulle göra susen? kolla på elfa.se och sök efter Grenuttag 19", 1HE med överspänningsskydd/filter (43-375-56)

Fabr Bachmann, typ Classicline

Grenuttag med överspänningsskydd och filter, avsett för rackmontage i 19"-apparatskåp. Ger skydd mot spänningstransienter och andra störningar på elnätet. Med 1 höjdenhet (1 HE=44,45 mm). Skall anslutas till jordat nätuttag för korrekt funktion. Består av 2 varistorer, 2 termosäkringar, grön funktionslampa samt röd indikeringslampa för utlöst säkring. Med snedställda jordade uttag. Anslutningskabel 2 m, typ HO5VV, 3G1,5 mm2 med vinklad, jordad stickpropp. Tillverkat i aluminiumprofil samt försett med fästvinklar.

Dim exkl fästvinklar: L440×B44,45×H44,45 mm

 

 

 

 

 

Märkspänning: 250 V~

Max ström: 16 A

Max effekt: 3600 W

Max stötström: 6,5 kA

Dämpning: 20 dB/dekad från 400 Hz

Godkännande: VDE

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja, överskriften säger väl allt. I stort sett alltid när jag startar "studion" så låter det så här.

Jepp, det är troligtvis mobiltelefoner som stör min inspelningsrigg. Själv har jag ingen nalle, och jag ser till att övriga familjemedlemmars telefoner är avstängda vid inspelning...

Signalerna kommer längre bort ifrån...närmsta granne är flera hundra meter bort...och en mast finns 3km härifrån. Ibland stör det mer, ibland mindre...men problemet har blivit värre med tiden... 😆

Vad gör man...hägnar in hela bygget med hönsnät (faraday-bur)???... :rolleyes:

Bättre kablar (skärmade/balanserade) kan ju vara en investering värd att göra om du inte redan har sådana..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig fått ngra störningar i min utrustning.. ngnsin.. även att det ringt under en inspelning.. i typ trummisens nalle!!!!!

skumt e det!

Link to comment
Dela på andra sajter

På min gamla skärm kunde men se att det liksom ryckte till lite nervöst i bilden strax innan ett SMS eller samtal kom in på mobilen. Har aldrig hört ett störningsljud här hemma. Var flera år sedan jag hörde ett sånt. Vet dock precis vilket ljud du menar.

😛

jag märker däremot när jag spelar upp min musik att min 19" CRT-skärm flimmrar som fan.. 🙂

för mkt lågfrekvent musik.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra kablar.

Alla kablar balanserade.

Bra jordningar överallt.

Riktig jord i nätet.

Det är en bra grund.

Sedan kan du prova med att sätta avstörningsferriter på alla kablar till preamp etc. Kläm/montera fast dem så nära kabeländarna som möjligt.

Finns på Elfa. www.elfa.se

Sök på: Induktanser/Ferritkärnor/Ferritblock resp Ferritkärnor för att avhjälpa RFI-problem.

Ev kan man också sätta toroidkärnor inne i preampen på ingående signalkablar som då lindas ett antal varv på kärnorna. Eller enklare "bara" s k "beads" på ingången.

Detta hjälper ju bara om du får in störningarna via kablarna. Har du sådan otur så du har dåligt skärmad utrustning som plockar upp störningarna inne i lådan så har du ett svårare problem...

edit: Kan givetvis vara störningar som kommer in via nätet, som någon varit inne på här ovan. Har du någon eldistributör som kör PLC (Power Line Communikation), alltså "Internet via elnätet" eller en eldistributör som kör elavläsning digitalt via elnätet så kan de vara "bovarna" också...

Just de här nämnda digitala kommunikationsformerna ökar allt mera och kommer troligtvis att skapa en rad problem av bland annat det här slaget...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tycker inte att det låter som en GSM telefon i alla fall. Hur som helst så har

PTS en avdelning som jobbar med radiostörningar, de hjälper personer och företag som

blir har störningar. Nu vet jag inte riktigt om de bryr sig så mycket om gamla gitarrförstärkare,

men har man störningar på rundradio eller tv så brukar de kunna hjälpa till. Det är inte ovanligt

att problemet måste lösas på sändsidan, och då är det himla praktiskt att det är tillståndsmyndigheten som hjälper till. Du kan alltid kolla med dem. De har också möjlighet

att få fram listor med alla sändartillstånd i ditt område. Tex om det är en bastation som stör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...