Jump to content
Annons

furstan

Recommended Posts

Hej folk,

Asså en sak som jag aldrig förstått är när företagen gör prylar. Man har en XLR-utgång på micförstärkare eller vad det nu är och en rca på ljudkortet, men det finns knappt några XLR/rca kablar. Hur löser man det?

MVH

Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag är inte så high på att löda själva. Men jag förstår inte varför det inte bara finns. Ska ta och se om jag hittar nån adapter. Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inte så high på att löda själva. Men jag förstår inte varför det inte bara finns. Ska ta och se om jag hittar nån adapter. Tack för svaren!

Finns sånna kablar på thomann för en 70-lapp... så det borde ju finnas i sverige också 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kapar tråden. Är det några nackdelar med rca ingångar? Blir det någon försämring av ljudet när man använder en tele - rca adapter? Mer brus? osv osv.

XLR och RCA påverkar inte ljudkvaliten ett smack (om du inte ar audiofil vill säga 😉 )

Däremot är en korrekt inkopplad XLR okänslig för brum. Kan behövas om du har långa kablar eller en i övrigt besvärlig elmiljö i din studio.

Om du bygger/köper en sladd som omvandlar från XLR till RCA tappar du denna fördel. Det måste vara balanserat (XLR eller TRS) i båda ändar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapar tråden. Är det några nackdelar med rca ingångar? Blir det någon försämring av ljudet när man använder en tele - rca adapter? Mer brus? osv osv.

XLR och RCA påverkar inte ljudkvaliten ett smack (om du inte ar audiofil vill säga 😉 )

Däremot är en korrekt inkopplad XLR okänslig för brum. Kan behövas om du har långa kablar eller en i övrigt besvärlig elmiljö i din studio.

Om du bygger/köper en sladd som omvandlar från XLR till RCA tappar du denna fördel. Det måste vara balanserat (XLR eller TRS) i båda ändar.

Okej, tackar! Funderar nämligen på att köpa ett Delta 1010LT och det har ju mest rca in och utgångar. Det var det enda som avskräckte. Men det verkar ju inte vara någon större nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen du sitter och blir irriterad över brus, störningar och brum på dina inspelningar har det blivit en större nackdel...

Störningsniver som du accepterar idag kan mycket väl bli irritationsmoment ganska snart när dina krav ökar.

Det beror också en del på vilka störningskällor du har runt dig hur stor skillnaden blir i det enskilda fallet.

Utrustning med XLR/balanserat har oftast den högre "pro-signalnivån" samt är även genom sin konstruktion okänsligare för störningar.

Det är också stor skillnad på kontakterna, RCA är en i grunden dålig kontaktkonstruktion medan XLR är en bra konstruktion. Anledningen till att RCA ändå blivit standard på hemelektrnik är att den är billig. Samma sak gäller förhållandet balanserat obalanserat, det bli billigare med obalanserad överföring. Och man får som vanligt vad man betalar för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...