Jump to content
Annons

Dance of the Dragon (färdig)


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Dance of the Dragon (ursprungligen kallad "part 2" 😎

* ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist

* GENRE: pseudoklassiskt blandat med synthinfluenser

* LÅTLÄNGD: drygt 6:00

* KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

* PRODUCENT: Densamme

* INSPELNINGSÅR: ursprungligen 1990-91 (när jag var 15-16 år), 2006 för denna version

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 7Mb

* STATUS: Färdig verre

* LÅTLÄNK:

Denna låt sitter djupt rotad i min själ, p g a att jag ursprungligen skrev melodin när jag var tonåring. Den har ett storslaget slut och ett engelskt horn som draken spelar på! 😉

Dance Dragon Dance!!!

och här är den originella trackerlåten (min Jarre-hyllning när jag var 15 år):

Tracker-dragon

(Den är MYSIG!! Kanske t om bättre än orkester/synth-versionen.)

Gamla texten:

Satt några timmar och gjorde en "cover" på en gammal trackerlåt, eftersom folk börjat göra covrar av mina gamla låtar av nån anledning 😄... Det är ju iofs kul, men sjutton om inte originalen är bäst ändå. Men så visar det sig att de inte är det efter man letat upp gamla XM, och MOD-filer 🙂

Vill ha lite kommentarer om mixen och så. Och gärna om låten är bra eller dålig också.... Kommentera också om det är nåt som grymt saknas???

Men visst ser man en dansande drake när man hör det?? 🙂

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa:

rytmen som börjar vid 02:04. Låter som galopperande riddare (eller okej då, drakar 🙁 ). Bygg gärna vidare på den ännu mer och låt den bygga upp låten.

Det sämsta:

Ibland låter det som ett enda sammelsurium av toner. Lite som att du inte har koll på alla detaljer och att alla instrument ska följa samma partitur och spela samma ackord samtidigt. Egentligen börjar det redan vid 00:25 där ett instrument spelar två korta toner i Am och ett annat instrument håller fast vid G.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa:

rytmen som börjar vid 02:04. Låter som galopperande riddare (eller okej då, drakar 😆 ). Bygg gärna vidare på den ännu mer och låt den bygga upp låten.

Det sämsta:

Ibland låter det som ett enda sammelsurium av toner. Lite som att du inte har koll på alla detaljer och att alla instrument ska följa samma partitur och spela samma ackord samtidigt. Egentligen börjar det redan vid 00:25 där ett instrument spelar två korta toner i Am och ett annat instrument håller fast vid G.

// David

JA den är inte färdig, än, känns som ett nytt 8-minutersprojekt 😆

Angående "det sämsta" så brukar du tjata om det 😆 Jag kan hålla med på NÅGRA (2-3) ställen att jag måste fixa lite, men på det stora hela kan jag inte hålla med. Du sa att din hjärna var väldigt känslig för sånt där 😆

T ex musik med mycket dissonanser borde vare ett helvete för dig, hehe 😆 Skräckfilmer tittar du inte på? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande mark som beträds! Efter ett par lyssningar så funderar jag på om kriget som finns där, menllan synt och klassisk musik är för jämnt? Jag skulle vilja höra en version där syntarna får ta över lite mer, kanske räcker det med att sänka cymbalerna en del?

Men det är bra som fn! En melodi som sätter sig.

Nu har jag nog lyssnat 6-7ggr på låten! Detta är ju bra som sagt. Ibland känns det som om det finns toner som inte harmoniserar med varandra, ofta är det på rätt sätt, men ibland när man bara slölyssnar på låten så blir det något som stör. I.o.f.s. så kan det ju oxo tolkas som att man engageras mot sin vilja?

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt: det är pompöst och svulstigt på ett jobbigt sätt, det är så mycket reverb och annat att allt låter som en tjock soppa. Dessutom låter det programmerat på sina ställen.

Bra: egentligen inget fel på låten som sådan, en hel del sköna stämmor och så vidare.

Jag tror att jag har sagt det förut till dig: lyssna (och lär) på Bel Canto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Dåligt: det är pompöst och svulstigt på ett jobbigt sätt, det är så mycket reverb och annat att allt låter som en tjock soppa. Dessutom låter det programmerat på sina ställen.

Bra: egentligen inget fel på låten som sådan, en hel del sköna stämmor och så vidare.

Jag tror att jag har sagt det förut till dig: lyssna (och lär) på Bel Canto.

Men det är ju precis det jag vill att det skall låta? (pompöst och svulstigt, tjock soppa gillar jag också)

Du får först ta och förklara vad bel canto är för något? Vill du att jag skall slå upp det i ENcyclopediae Brittanica, eller vad är det frågan om? Jag vill inte lär mig nåt av dig:

"Min uppgift är inte att recensera eller kommentera, den är att tillintetgöra." <. vad du skrivit om dig själv

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Får hålla med Diwic där. Det låter lite väl grötigt på sina ställen.

Jävligt skönt tema dock!

Skulle vara trevligt att höra originalmodulen 🙂

/Daniel

AHumm. Fortfarande?? Får slita Diwic från jobbet och sätta honom och peka på var det finns gröt i min bit....

Tack. Temat är JAG!

Originalmodulen skall jag fixa en mp3a av de närmsta dagarna

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni Hao!

Låter riktigt bra.. Den är betydligt mindre grötig än den första version. Skön mix av filmiska stråkar och synth. Det finns väl inget att riktigt gnälla på. Möjligen skulle det väl vara instrumenten som låter lite för artificiella ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju precis det jag vill att det skall låta? (pompöst och svulstigt, tjock soppa gillar jag också)

Du får först ta och förklara vad bel canto är för något? Vill du att jag skall slå upp det i ENcyclopediae Brittanica, eller vad är det frågan om? Jag vill inte lär mig nåt av dig:

"Min uppgift är inte att recensera eller kommentera, den är att tillintetgöra." <. vad du skrivit om dig själv

Ok, men det låter pompöst och svulstigt på ett jobbigt sätt, inte på ett bra sätt. En soppa ska förövrigt inte vara tjock utan lättflytande.

Vad sägs om att du googlar upp Bel Canto eftersom du inte vill lära dig något av mig?

Förövrigt är citatet taget från Fredrik Strage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men det låter pompöst och svulstigt på ett jobbigt sätt, inte på ett bra sätt. En soppa ska förövrigt inte vara tjock utan lättflytande.

Ja, tackar för din ärliga åsikt då 😳

Då har du inte smakat kinesisk soppa 😄

Vad sägs om att du googlar upp Bel Canto eftersom du inte vill lära dig något av mig?

Förövrigt är citatet taget från Fredrik Strage.

Ok, var kanske på litet dåligt humör när jag skrev det där. Har inget emot dig Andy Pandy men det verkar lite semiarrogant att nämna Bel Canto flera gånger för mig, precis om de var madonna eller nåt annat som alla känner till.

Ok, låten är fortfarande skiss, och jag skall allvarligt fundera på om soppan är för tjock. Något jag inte tänkt på. Kanske fler lättsamma partier? Målet för dessa typer av låtar av mig är 8-10 minuter.... 😎

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande mark som beträds! Efter ett par lyssningar så funderar jag på om kriget som finns där, menllan synt och klassisk musik är för jämnt? Jag skulle vilja höra en version där syntarna får ta över lite mer, kanske räcker det med att sänka cymbalerna en del?

Hehe, kan låta 1up göra en version av den, om han känner för det. Synthigare blippbloppmänniska finns inte på jorden

Men det är bra som fn! En melodi som sätter sig.

Tackar.

Nu har jag nog lyssnat 6-7ggr på låten! Detta är ju bra som sagt. Ibland känns det som om det finns toner som inte harmoniserar med varandra, ofta är det på rätt sätt, men ibland när man bara slölyssnar på låten så blir det något som stör. I.o.f.s. så kan det ju oxo tolkas som att man engageras mot sin vilja?

Nej, det är grötighet kvar. Skall fixa det. Låten är fortfarande en skiss.... Dock jetlag nu. Hemma i Sverige på besök....

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hmmm... Intressant projekt!

Men det låter lite för tunt ibland (särskilt trumljuden) och lite för reverbgrötigt ibland och lite för plastigt ibland...

Men det är schysst ändå. 😮

Humm, mindre reverb. Nej nej nej nej, jag gillar våt mix 😮 Nämen det är väl en tanke 😕

Att "det är schysst ändå", tackar jag för 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...