Jump to content
Annons

Moderatorer

Danny Cort (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Börjar det inte bli lÀge att se över offtopic-avdelningen?

Kanske pÄ nÄgot vis se till att det inte gÄr inflation i offtopictrÄdarna, ju st nu Àr det övervÀgande trÄdar som INTE handlar om musik pÄ Studio Forum. Jag menar trÄdar som FrÄga Oknytt/frÄga uttern/frÄga bÀvern och nÀr "forumets lÀngsta trÄd" spÄrar ur till tre-fyra trÄdar som behadlar exat samma Àmne.

En idé kan vara att hÄlla allt som inte har med musikskapande att göra i en enda trÄd - till exempel nÀmda Forumets LÀngsta TrÄd.

Som jag ser det sÄ hÄller det hÀr forumet pÄ att balla ur totalt och det behövs en uppryckning, Flashback finns vÀl fortfarande, eller?

Jag skulle önska att Studio Forum kunde vara det som var meningen frÄn början - ett forum för heads att byta erfarenheter och tips gÀllande musikskapande och inte ett forum dÀr nÄgon kan frÄga om han ska gÄ och handla eller inte.

Annons
Postat

Jag har vid flera tillfÀllen tagit upp Àmnet med Olsberg, dÄ jag har samma linje som du i denna frÄga. Klockan Àr mycket nu, men jag ska se vad som kan göras.

Postat (redigerat)

Jag har sett att vissa pÄ offtopic ocksÄ Àr vÀdligt irriterade över detta, fast Àr det nÄgot jag har missat hÀr?

Är inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta Ă€ndamĂ„l verkar det ju fungera alldeles utmĂ€rkt!

SÄ om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrÄn att helt enkelt inte vara dÀr, eller har jag som sagt missat nÄgot?

Redigerat av Hans
Postat

Jag tittar knappt i Off-Topic delen lÀngre... just för att det Àr sÄ... insane.

Postat
Jag har sett att vissa pÄ offtopic ocksÄ Àr vÀdligt irriterade över detta, fast Àr det nÄgot jag har missat hÀr?

Är inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta Ă€ndamĂ„l verkar det ju fungera alldeles utmĂ€rkt!

SÄ om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrÄn att helt enkelt inte vara dÀr, eller har jag som sagt missat nÄgot?

HĂ„ller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte Ă€r intresserad av offtopic? Är det ett musikforum som har en o.t.-avdelning sĂ„ skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det sĂ„ skulle den vara on topic. 🙂

Postat

Jag hÄller med. "Off-topic"-avdelningen borde modereras hÄrdare. Som det Àr nu sÄ Àr det nÀstan snudd pÄ anarki.

Nu kanske en del tÀnker: "Kolla vem som snackar. Spamkungen som startade forumets lÀngsta trÄd". Tanken med trÄden var dock inte först och frÀmst att dra ihop en massa inlÀgg och slÄ nÄgot slags rekord utan att den faktiskt skulle fungera lite som en chatkanal, sÄ vi skulle slippa tusentals trÄdar om allt mellan himmel och jord.

Postat

HĂ„ller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte Ă€r intresserad av offtopic? Är det ett musikforum som har en o.t.-avdelning sĂ„ skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det sĂ„ skulle den vara on topic. 🙂

Jo, men det stora problemet Àr att man Àr tvungen att gÄ igenom allt för att kunna sortera ut de, som jag upplever det, procentuellt sett allt fÀrre seriösa trÄdarna. I alla fall om man som jag gÄr in via "Dagens aktiva Àmnen"/"Aktiva trÄdar" för att fÄ ett grepp om vad som hÀnt pÄ forumet.

Ett av mina motiv att gÄ in pÄ forumet Àr att man ibland kan hjÀlpa till med information eller möjligen nÄgot, förhoppningsvis, gott rÄd. Men jag blir allt mindre motiverad, eftersom det tar allt mera tid att sortera bort trÄdar som innehÄller nonsens. Jag tvivlar pÄ att jag Àr ensam om detta.

Ta bort "Off topic" frÄn sorteringsfunktionen "Dagens aktiva Àmnen"!

Och sÄ behövs det Àven en betydligt aktivare moderatorsinsats nu ocksÄ i den nuvarande utförsbacken...

Kvantitet Àr inte alltid enbart av godo.

Postat

TrÄdarna i Off Topic avdelningen ska vÀll vara just off topic?

Eller har jag missat nÄgot?

Det Àr vÀll dÀrför den finns, för att kunna ventilera allt sÄdant annat som inte har med musik att göra?

SÄ dÀr inne tycker jag personligen inte att det finns nÄgot för en moderator att styra upp. Det skulle vÀll vara ifall trÄdarna ballar ur och det blir personangrepp osv, dÄ Àr det ju en annan femma.

Men som det Àr nu sÄ tycker jag att det funkar aldeles utmÀrkt.

Postat
offtopic skall vara anarki !!

Typ!

Men jag (som, herrm, Ă€r rĂ€tt mycket i OT 🙂) kan hĂ„lla med om att det startas lite mĂ„nga trĂ„dar, lite "för lĂ€tt". Men Ă€ndĂ„ sĂ„ Ă€r det det som Ă€r grejen! Men alla "lĂ„t oss skapa"-trĂ„dar Ă€r ju onödiga, det hĂ„ller jag helt klart med om.

Men för guds skull - ta inte bort off topic-delen!

Postat

Problemet Àr ju att man tvingas se offtopic-trÄdarna eftersom de Àr aktiva.

Förvisso inte pÄ förstasidan, men sÄ snart man klickat pÄ "Fler trÄdar..."

Om off-topic istÀllet bara visades för den som aktivt gick in pÄ just off-topic vore det ju inte heller nÄt problem.

En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla Àmnen, typ:

[X] Visa 'Demoinspelningar'

[ ] Visa 'Off-topic'

... osv

Postat
Om off-topic istÀllet bara visades för den som aktivt gick in pÄ just off-topic vore det ju inte heller nÄt problem.

SĂ„ borde det ju absolut vara!

Postat

Gör det nÄgot att OT-avdelningen Àr rörig?

Den ska vĂ€l inte handla om musik? 🙂

Om man inte trivs OT Ă€r det vĂ€l lĂ€ttare att undvika den avdelningen likvĂ€l som en Cubase-anvĂ€ndare undviker Logic-avdelningen 🙂

.Viktor

Postat
Gör det nÄgot att OT-avdelningen Àr rörig?

Den ska vĂ€l inte handla om musik? 🙂

Om man inte trivs OT Ă€r det vĂ€l lĂ€ttare att undvika den avdelningen likvĂ€l som en Cubase-anvĂ€ndare undviker Logic-avdelningen 🙂

.Viktor

word!

Postat (redigerat)

HĂ„ller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte Ă€r intresserad av offtopic? Är det ett musikforum som har en o.t.-avdelning sĂ„ skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det sĂ„ skulle den vara on topic. 🙁

Jo, men det stora problemet Àr att man Àr tvungen att gÄ igenom allt för att kunna sortera ut de, som jag upplever det, procentuellt sett allt fÀrre seriösa trÄdarna. I alla fall om man som jag gÄr in via "Dagens aktiva Àmnen"/"Aktiva trÄdar" för att fÄ ett grepp om vad som hÀnt pÄ forumet.

Mycket bra förslag!

Offtopic borde verkligen, som Violiner skriver ovan, separeras helt ifrÄn det riktiga forumet. Dvs att man aktivt mÄste söka sig till offtopic

ifall man Ă€r intresserad och inte som nu att offtopic smyger sig pĂ„ som en objuden gĂ€st som inte alltför sĂ€llan tagit ett par glas för mycket 🙂!

Redigerat av Hans
Postat

Violiners förslag kÀnns bra. Jag stör mig ocksÄ lite pÄ alla dessa meninglösa offtopictrÄdar som förstör översikten totalt.

Postat
Violiners förslag kÀnns bra. Jag stör mig ocksÄ lite pÄ alla dessa meninglösa offtopictrÄdar som förstör översikten totalt.

Word ja.

Jag har inget problem med att inte titta i O.T-trÄdar, jag förstÄr ocksÄ att det bara Àr att inte klicka pÄ dom om jag inte Àr intresserad.

Men som skrivits innan sÄ blir översikten förstörd, ibland nÀr jag tittar in pÄ forumöversikten sÄ Àr det Ätminstone hÀlften av trÄdarna som inte har nÄgot som helst med musikskapnade att göra, för mig har trÄdar som frÄga uttern/frÄga oknytt/frÄga bÀvern inget att göra pÄ ett musikforum, jag Àr sÀker pÄ att det finns en plats pÄ nÀtet dÀr den typen av trÄdar Àr av intresse. LikasÄ trÄdar som Musik's mÀrkliga frÄgor - visst Àr killen oftast enormt underhÄllande, men nÀr det postas trÄdar med frÄgor som "ska jag gÄ och handla nu eller sen?" sÄ kÀnns det som om det ballar ur totalt.

Bra Neko att du Àr on the case.

Hej!

Postat (redigerat)

JO det hÄller jag med om. Off topic borde vÀl separeras lite bÀttre..pÄ nÄge vis.

SjÀlv Àlskar jag off topic iofs.. men detta Àr ju ÀndÄ i första hand ett musikforum.

Redigerat av Grahn
Postat

....

En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla Àmnen, typ:

[ ] Visa 'Off-topic'

... osv

Mycket bra förslag!

HĂ„ller med till fullo! 🙁

musik (oregistrerad)
Postat

[ ] Visa 'Off-topic'

... osv

Vad Àr "Fler trÄdar" för nÄ't? Det har jag aldrig tryckt pÄ!

NÀr jag gÄr in pÄ Studio Forum, sÄ loggar jag in och trycker pÄ Studio Forum lÀngst upp till vÀnster. DÄ hamnar jag pÄ sidan som visar alla avdelningar.

😄

Postat

[  ] Visa 'Off-topic'

... osv

NÀr jag gÄr in pÄ Studio Forum, sÄ loggar jag in och trycker pÄ Studio Forum lÀngst upp till vÀnster. DÄ hamnar jag pÄ sidan som visar alla avdelningar.

😄

https://www.studio.se/index.php?&act=Search&CODE=getactive

musik (oregistrerad)
Postat

[  ] Visa 'Off-topic'

... osv

😛

https://www.studio.se/index.php?&act=Search&CODE=getactive

Om man inte loggar in syns inte "Utanför Àmnet"-trÄdarna bland "Fler trÄdar". Kul!

😄

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

Off-topic gör tyvÀrr att detta forum inte upplevs som seriöst. Det Àr rena lekstugan dÀr.

Jag föreslÄr att admin stÀnger det helt.

Förslag: StÀng off-topic med en mÄnads varsel. DÄ hinner en frivillig ot-tomte sÀtta upp ett eget forum dÀr man kan dravla pÄ utan att behöva störas av musiker.

Postat

HĂ„ller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte Ă€r intresserad av offtopic? Är det ett musikforum som har en o.t.-avdelning sĂ„ skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det sĂ„ skulle den vara on topic. :rolleyes:

Mycket bra förslag!

Offtopic borde verkligen, som Violiner skriver ovan, separeras helt ifrÄn det riktiga forumet. Dvs att man aktivt mÄste söka sig till offtopic

ifall man Ă€r intresserad och inte som nu att offtopic smyger sig pĂ„ som en objuden gĂ€st som inte alltför sĂ€llan tagit ett par glas för mycket 😠!

InstÀmmer helt.

Borde inte va sÀrskilt svÄrt att ordna heller. Do it!

Postat

Verkar vara en klassisk vÀgdelare det hÀr. Vissa gillar det vissa inte. Jag försöker hÄlla mig pÄ en ömsom vin ömsom vatten nivÄ. Det Àr kul med lite trams emellanÄt. NÀr man kollat de vanliga trÄdarna efter intressanta saker sÄ blir det lÀtt att man varvar med lite strunt, eftersom det rör sig ganska fort i off-t ocksÄ. Eller sÄ postar jag tramisga trÄdar sjÀlv (typ Jonny WeismullertrÄden eller mangeltrÄden som jag kÀnner mig skyldig till).

Men det Àr vÀl rÀtt och riktigt att det inte borde tryckas upp i nyllet pÄ folk om de inte vill. Gör det möjligt att slippa om man vill tycker jag verkar vara en strÄlande idé.

Tittar man pÄ Off-Topic sÄ Àr det trots allt en hel del trÄdar som fortfarande handlar om musik pÄ ett eller annat sÀtt. t e x Linus musiktidningsbortskÀnkningstrÄd eller trÄdar som handalr om vilka lÄtar det Àr eller sÄ.

Att moderera för mycket har en tendens att döda kreativitet. Det Àr trots allt medlemmarna som skapar innnehÄllet i en sÄnt hÀr forum samtidigt som det kan vara av vÀrde att tÀnka sig för innan man postar allt för fjompiga grejor :rolleyes:

Vill man att Forumet skall vara ett seriöst musikforum som endast rör sig om musik sĂ„ tror jag att det ganska snart kommer att bli mer off-topic i ontopic trĂ„darna. SĂ„ fungerar mĂ€nniskor enligt min erfarenhet. 😠

Postat
Off-topic gör tyvÀrr att detta forum inte upplevs som seriöst. Det Àr rena lekstugan dÀr.

Förslag: StÀng off-topic med en mÄnads varsel. DÄ hinner en frivillig ot-tomte sÀtta upp ett eget forum dÀr man kan dravla pÄ utan att behöva störas av musiker.

Hey, nu tar vi dte lite lugnt va. Vi behöver ju inte överreagera :rolleyes:

Postat (redigerat)

Jag har föreslagit eget forum för utanför Àmnet, dock ingen som har nappat Àn. Visserligen i endast en trÄd, sÄ jag fÄr skylla mig sjÀlv.

Danny, jag hÄller med dig om att Utanför Àmnet Àr mycket av en lekstuga och det var inte tanken nÀr avdelningen öppnades. Avsikten med Utanför Àmnet har aldrig varit anarkistisk lekstuga, den Àr avsedd för sköna diskussioner som inte har med musik att göra - men fortfarande med nÄgon form av "verkshöjd". Humoristisk, diskuterande eller reflekterande.

DÄ vi har mÄnga viljor hÀr pÄ forumet, möts vi tills vidare halvvÀgs.

* Utanför Àmnet ska innehÄlla relevanta trÄdar med tydliga Àmnen som inte har med musik att göra.

* Betrakta "LÄt oss starta forumets lÀngsta trÄd" som allmÀn chattrÄd.

* Nya avdelningen Papperskorgen startad. Dit flyttas trÄdar som inte platsar under Utanför Àmnet, bara innehÄller smileys, eller för den delen dubbla trÄdar. TrÄdar som ligger i Papperskorgen kan inte fÄ nya svar, de kan endast lÀsas. Nyhet pÄ förstasidan gÄr ut senare ikvÀll.

Om nÄgon vill starta ett chattforum för att posta smileys i, skicka mig ett PM och vi lÀgger upp en lÀnk.

EDIT: Förtydligade.

Redigerat av Olsberg
Postat

bra olsberg....!!!

istÀllet för att bara ta emot alla klagomÄl, blire istÀllet omhÀndertaget pÄ ett seriöst sÀtt!!

tycker personligen det har blivit lite för mycket smileytrÄdar vs klagomÄlstrÄdar!!!

GĂ€st
Detta Àmne Àr nu stÀngt för fler svar.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.