Danny Cort (oregistrerad) Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Börjar det inte bli lÀge att se över offtopic-avdelningen? Kanske pÄ nÄgot vis se till att det inte gÄr inflation i offtopictrÄdarna, ju st nu Àr det övervÀgande trÄdar som INTE handlar om musik pÄ Studio Forum. Jag menar trÄdar som FrÄga Oknytt/frÄga uttern/frÄga bÀvern och nÀr "forumets lÀngsta trÄd" spÄrar ur till tre-fyra trÄdar som behadlar exat samma Àmne. En idé kan vara att hÄlla allt som inte har med musikskapande att göra i en enda trÄd - till exempel nÀmda Forumets LÀngsta TrÄd. Som jag ser det sÄ hÄller det hÀr forumet pÄ att balla ur totalt och det behövs en uppryckning, Flashback finns vÀl fortfarande, eller? Jag skulle önska att Studio Forum kunde vara det som var meningen frÄn början - ett forum för heads att byta erfarenheter och tips gÀllande musikskapande och inte ett forum dÀr nÄgon kan frÄga om han ska gÄ och handla eller inte.
Neko Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Jag har vid flera tillfÀllen tagit upp Àmnet med Olsberg, dÄ jag har samma linje som du i denna frÄga. Klockan Àr mycket nu, men jag ska se vad som kan göras.
Hans Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Jag har sett att vissa pĂ„ offtopic ocksĂ„ Ă€r vĂ€dligt irriterade över detta, fast Ă€r det nĂ„got jag har missat hĂ€r? Ăr inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta Ă€ndamĂ„l verkar det ju fungera alldeles utmĂ€rkt! SĂ„ om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrĂ„n att helt enkelt inte vara dĂ€r, eller har jag som sagt missat nĂ„got? Redigerat 7 oktober 2006 av Hans
osiris Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Jag tittar knappt i Off-Topic delen lÀngre... just för att det Àr sÄ... insane.
Hellpig Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Jag har sett att vissa pĂ„ offtopic ocksĂ„ Ă€r vĂ€dligt irriterade över detta, fast Ă€r det nĂ„got jag har missat hĂ€r?Ăr inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta Ă€ndamĂ„l verkar det ju fungera alldeles utmĂ€rkt! SĂ„ om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrĂ„n att helt enkelt inte vara dĂ€r, eller har jag som sagt missat nĂ„got? HĂ„ller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte Ă€r intresserad av offtopic? Ăr det ett musikforum som har en o.t.-avdelning sĂ„ skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det sĂ„ skulle den vara on topic. đ
Pluffo Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Jag hÄller med. "Off-topic"-avdelningen borde modereras hÄrdare. Som det Àr nu sÄ Àr det nÀstan snudd pÄ anarki. Nu kanske en del tÀnker: "Kolla vem som snackar. Spamkungen som startade forumets lÀngsta trÄd". Tanken med trÄden var dock inte först och frÀmst att dra ihop en massa inlÀgg och slÄ nÄgot slags rekord utan att den faktiskt skulle fungera lite som en chatkanal, sÄ vi skulle slippa tusentals trÄdar om allt mellan himmel och jord.
Violiner Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Jag har sett att vissa pĂ„ offtopic ocksĂ„ Ă€r vĂ€dligt irriterade över detta, fast Ă€r det nĂ„got jag har missat hĂ€r?Ăr inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta Ă€ndamĂ„l verkar det ju fungera alldeles utmĂ€rkt! SĂ„ om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrĂ„n att helt enkelt inte vara dĂ€r, eller har jag som sagt missat nĂ„got? HĂ„ller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte Ă€r intresserad av offtopic? Ăr det ett musikforum som har en o.t.-avdelning sĂ„ skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det sĂ„ skulle den vara on topic. đ Jo, men det stora problemet Ă€r att man Ă€r tvungen att gĂ„ igenom allt för att kunna sortera ut de, som jag upplever det, procentuellt sett allt fĂ€rre seriösa trĂ„darna. I alla fall om man som jag gĂ„r in via "Dagens aktiva Ă€mnen"/"Aktiva trĂ„dar" för att fĂ„ ett grepp om vad som hĂ€nt pĂ„ forumet. Ett av mina motiv att gĂ„ in pĂ„ forumet Ă€r att man ibland kan hjĂ€lpa till med information eller möjligen nĂ„got, förhoppningsvis, gott rĂ„d. Men jag blir allt mindre motiverad, eftersom det tar allt mera tid att sortera bort trĂ„dar som innehĂ„ller nonsens. Jag tvivlar pĂ„ att jag Ă€r ensam om detta. Ta bort "Off topic" frĂ„n sorteringsfunktionen "Dagens aktiva Ă€mnen"! Och sĂ„ behövs det Ă€ven en betydligt aktivare moderatorsinsats nu ocksĂ„ i den nuvarande utförsbacken... Kvantitet Ă€r inte alltid enbart av godo.
herwhisper Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 TrÄdarna i Off Topic avdelningen ska vÀll vara just off topic? Eller har jag missat nÄgot? Det Àr vÀll dÀrför den finns, för att kunna ventilera allt sÄdant annat som inte har med musik att göra? SÄ dÀr inne tycker jag personligen inte att det finns nÄgot för en moderator att styra upp. Det skulle vÀll vara ifall trÄdarna ballar ur och det blir personangrepp osv, dÄ Àr det ju en annan femma. Men som det Àr nu sÄ tycker jag att det funkar aldeles utmÀrkt.
Overkill Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 offtopic skall vara anarki !! Typ! Men jag (som, herrm, Ă€r rĂ€tt mycket i OT đ) kan hĂ„lla med om att det startas lite mĂ„nga trĂ„dar, lite "för lĂ€tt". Men Ă€ndĂ„ sĂ„ Ă€r det det som Ă€r grejen! Men alla "lĂ„t oss skapa"-trĂ„dar Ă€r ju onödiga, det hĂ„ller jag helt klart med om. Men för guds skull - ta inte bort off topic-delen!
Linkowich Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Problemet Àr ju att man tvingas se offtopic-trÄdarna eftersom de Àr aktiva. Förvisso inte pÄ förstasidan, men sÄ snart man klickat pÄ "Fler trÄdar..." Om off-topic istÀllet bara visades för den som aktivt gick in pÄ just off-topic vore det ju inte heller nÄt problem. En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla Àmnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv
Hellpig Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Om off-topic istÀllet bara visades för den som aktivt gick in pÄ just off-topic vore det ju inte heller nÄt problem. SÄ borde det ju absolut vara!
ViktorDenStore Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Gör det nĂ„got att OT-avdelningen Ă€r rörig? Den ska vĂ€l inte handla om musik? đ Om man inte trivs OT Ă€r det vĂ€l lĂ€ttare att undvika den avdelningen likvĂ€l som en Cubase-anvĂ€ndare undviker Logic-avdelningen đ .Viktor
ThomasJ Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Gör det nĂ„got att OT-avdelningen Ă€r rörig? Den ska vĂ€l inte handla om musik? đ Om man inte trivs OT Ă€r det vĂ€l lĂ€ttare att undvika den avdelningen likvĂ€l som en Cubase-anvĂ€ndare undviker Logic-avdelningen đ .Viktor word!
Hans Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Jag har sett att vissa pĂ„ offtopic ocksĂ„ Ă€r vĂ€dligt irriterade över detta, fast Ă€r det nĂ„got jag har missat hĂ€r?Ăr inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta Ă€ndamĂ„l verkar det ju fungera alldeles utmĂ€rkt! SĂ„ om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrĂ„n att helt enkelt inte vara dĂ€r, eller har jag som sagt missat nĂ„got? HĂ„ller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte Ă€r intresserad av offtopic? Ăr det ett musikforum som har en o.t.-avdelning sĂ„ skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det sĂ„ skulle den vara on topic. đ Jo, men det stora problemet Ă€r att man Ă€r tvungen att gĂ„ igenom allt för att kunna sortera ut de, som jag upplever det, procentuellt sett allt fĂ€rre seriösa trĂ„darna. I alla fall om man som jag gĂ„r in via "Dagens aktiva Ă€mnen"/"Aktiva trĂ„dar" för att fĂ„ ett grepp om vad som hĂ€nt pĂ„ forumet. Ta bort "Off topic" frĂ„n sorteringsfunktionen "Dagens aktiva Ă€mnen"! Mycket bra förslag! Offtopic borde verkligen, som Violiner skriver ovan, separeras helt ifrĂ„n det riktiga forumet. Dvs att man aktivt mĂ„ste söka sig till offtopic ifall man Ă€r intresserad och inte som nu att offtopic smyger sig pĂ„ som en objuden gĂ€st som inte alltför sĂ€llan tagit ett par glas för mycket đ! Redigerat 7 oktober 2006 av Hans
VacUm Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Violiners förslag kÀnns bra. Jag stör mig ocksÄ lite pÄ alla dessa meninglösa offtopictrÄdar som förstör översikten totalt.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Violiners förslag kÀnns bra. Jag stör mig ocksÄ lite pÄ alla dessa meninglösa offtopictrÄdar som förstör översikten totalt. Word ja. Jag har inget problem med att inte titta i O.T-trÄdar, jag förstÄr ocksÄ att det bara Àr att inte klicka pÄ dom om jag inte Àr intresserad. Men som skrivits innan sÄ blir översikten förstörd, ibland nÀr jag tittar in pÄ forumöversikten sÄ Àr det Ätminstone hÀlften av trÄdarna som inte har nÄgot som helst med musikskapnade att göra, för mig har trÄdar som frÄga uttern/frÄga oknytt/frÄga bÀvern inget att göra pÄ ett musikforum, jag Àr sÀker pÄ att det finns en plats pÄ nÀtet dÀr den typen av trÄdar Àr av intresse. LikasÄ trÄdar som Musik's mÀrkliga frÄgor - visst Àr killen oftast enormt underhÄllande, men nÀr det postas trÄdar med frÄgor som "ska jag gÄ och handla nu eller sen?" sÄ kÀnns det som om det ballar ur totalt. Bra Neko att du Àr on the case. Hej!
Stinkey Zwei Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 HÄller helt med om att det vore bra om off-topic inte vore "in your face" utan mÄste sökas lite mer aktivt. (Neko on the case! LOL!)
Neosus Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 (redigerat) JO det hÄller jag med om. Off topic borde vÀl separeras lite bÀttre..pÄ nÄge vis. SjÀlv Àlskar jag off topic iofs.. men detta Àr ju ÀndÄ i första hand ett musikforum. Redigerat 7 oktober 2006 av Grahn
Kornsan Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Problemet Ă€r ju att man tvingas se offtopic-trĂ„darna eftersom de Ă€r aktiva. .... En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla Ă€mnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Mycket bra förslag! HĂ„ller med till fullo! đ
musik (oregistrerad) Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Problemet Ă€r ju att man tvingas se offtopic-trĂ„darna eftersom de Ă€r aktiva.Förvisso inte pĂ„ förstasidan, men sĂ„ snart man klickat pĂ„ "Fler trĂ„dar..." Om off-topic istĂ€llet bara visades för den som aktivt gick in pĂ„ just off-topic vore det ju inte heller nĂ„t problem. En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla Ă€mnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Vad Ă€r "Fler trĂ„dar" för nĂ„'t? Det har jag aldrig tryckt pĂ„! NĂ€r jag gĂ„r in pĂ„ Studio Forum, sĂ„ loggar jag in och trycker pĂ„ Studio Forum lĂ€ngst upp till vĂ€nster. DĂ„ hamnar jag pĂ„ sidan som visar alla avdelningar. đ
mornel Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Problemet Ă€r ju att man tvingas se offtopic-trĂ„darna eftersom de Ă€r aktiva.Förvisso inte pĂ„ förstasidan, men sĂ„ snart man klickat pĂ„ "Fler trĂ„dar..." Om off-topic istĂ€llet bara visades för den som aktivt gick in pĂ„ just off-topic vore det ju inte heller nĂ„t problem. En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla Ă€mnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Vad Ă€r "Fler trĂ„dar" för nĂ„'t? Det har jag aldrig tryckt pĂ„! NĂ€r jag gĂ„r in pĂ„ Studio Forum, sĂ„ loggar jag in och trycker pĂ„ Studio Forum lĂ€ngst upp till vĂ€nster. DĂ„ hamnar jag pĂ„ sidan som visar alla avdelningar. đ https://www.studio.se/index.php?&act=Search&CODE=getactive
musik (oregistrerad) Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Problemet Ă€r ju att man tvingas se offtopic-trĂ„darna eftersom de Ă€r aktiva.Förvisso inte pĂ„ förstasidan, men sĂ„ snart man klickat pĂ„ "Fler trĂ„dar..." Om off-topic istĂ€llet bara visades för den som aktivt gick in pĂ„ just off-topic vore det ju inte heller nĂ„t problem. En annan (och otroligt trevlig) lösning vore ju att man i forumet kunde spara en egen profil i sin kontrollpanel. En radda kryssrutor för alla Ă€mnen, typ: [X] Visa 'Demoinspelningar' [ ] Visa 'Off-topic' ... osv Vad Ă€r "Fler trĂ„dar" för nĂ„'t? Det har jag aldrig tryckt pĂ„! NĂ€r jag gĂ„r in pĂ„ Studio Forum, sĂ„ loggar jag in och trycker pĂ„ Studio Forum lĂ€ngst upp till vĂ€nster. DĂ„ hamnar jag pĂ„ sidan som visar alla avdelningar. đ https://www.studio.se/index.php?&act=Search&CODE=getactive Om man inte loggar in syns inte "Utanför Ă€mnet"-trĂ„darna bland "Fler trĂ„dar". Kul! đ
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Off-topic gör tyvÀrr att detta forum inte upplevs som seriöst. Det Àr rena lekstugan dÀr. Jag föreslÄr att admin stÀnger det helt. Förslag: StÀng off-topic med en mÄnads varsel. DÄ hinner en frivillig ot-tomte sÀtta upp ett eget forum dÀr man kan dravla pÄ utan att behöva störas av musiker.
milton Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Jag har sett att vissa pĂ„ offtopic ocksĂ„ Ă€r vĂ€dligt irriterade över detta, fast Ă€r det nĂ„got jag har missat hĂ€r?Ăr inte offtopic just offtopic för att avlasta forumet? Och till detta Ă€ndamĂ„l verkar det ju fungera alldeles utmĂ€rkt! SĂ„ om man nu inte gillar OffTopic finns det ngt som hindrar en ifrĂ„n att helt enkelt inte vara dĂ€r, eller har jag som sagt missat nĂ„got? HĂ„ller med Hans, varför kollar man i offtopic om man inte Ă€r intresserad av offtopic? Ăr det ett musikforum som har en o.t.-avdelning sĂ„ skall ju denna per definition inte handla om musik. Gjorde den det sĂ„ skulle den vara on topic. Jo, men det stora problemet Ă€r att man Ă€r tvungen att gĂ„ igenom allt för att kunna sortera ut de, som jag upplever det, procentuellt sett allt fĂ€rre seriösa trĂ„darna. I alla fall om man som jag gĂ„r in via "Dagens aktiva Ă€mnen"/"Aktiva trĂ„dar" för att fĂ„ ett grepp om vad som hĂ€nt pĂ„ forumet. Ta bort "Off topic" frĂ„n sorteringsfunktionen "Dagens aktiva Ă€mnen"! Mycket bra förslag! Offtopic borde verkligen, som Violiner skriver ovan, separeras helt ifrĂ„n det riktiga forumet. Dvs att man aktivt mĂ„ste söka sig till offtopic ifall man Ă€r intresserad och inte som nu att offtopic smyger sig pĂ„ som en objuden gĂ€st som inte alltför sĂ€llan tagit ett par glas för mycket đ ! InstĂ€mmer helt. Borde inte va sĂ€rskilt svĂ„rt att ordna heller. Do it!
Egghuvud Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Verkar vara en klassisk vĂ€gdelare det hĂ€r. Vissa gillar det vissa inte. Jag försöker hĂ„lla mig pĂ„ en ömsom vin ömsom vatten nivĂ„. Det Ă€r kul med lite trams emellanĂ„t. NĂ€r man kollat de vanliga trĂ„darna efter intressanta saker sĂ„ blir det lĂ€tt att man varvar med lite strunt, eftersom det rör sig ganska fort i off-t ocksĂ„. Eller sĂ„ postar jag tramisga trĂ„dar sjĂ€lv (typ Jonny WeismullertrĂ„den eller mangeltrĂ„den som jag kĂ€nner mig skyldig till). Men det Ă€r vĂ€l rĂ€tt och riktigt att det inte borde tryckas upp i nyllet pĂ„ folk om de inte vill. Gör det möjligt att slippa om man vill tycker jag verkar vara en strĂ„lande idĂ©. Tittar man pĂ„ Off-Topic sĂ„ Ă€r det trots allt en hel del trĂ„dar som fortfarande handlar om musik pĂ„ ett eller annat sĂ€tt. t e x Linus musiktidningsbortskĂ€nkningstrĂ„d eller trĂ„dar som handalr om vilka lĂ„tar det Ă€r eller sĂ„. Att moderera för mycket har en tendens att döda kreativitet. Det Ă€r trots allt medlemmarna som skapar innnehĂ„llet i en sĂ„nt hĂ€r forum samtidigt som det kan vara av vĂ€rde att tĂ€nka sig för innan man postar allt för fjompiga grejor Vill man att Forumet skall vara ett seriöst musikforum som endast rör sig om musik sĂ„ tror jag att det ganska snart kommer att bli mer off-topic i ontopic trĂ„darna. SĂ„ fungerar mĂ€nniskor enligt min erfarenhet. đ
Overkill Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Off-topic gör tyvÀrr att detta forum inte upplevs som seriöst. Det Àr rena lekstugan dÀr.Jag föreslÄr att admin stÀnger det helt. Förslag: StÀng off-topic med en mÄnads varsel. DÄ hinner en frivillig ot-tomte sÀtta upp ett eget forum dÀr man kan dravla pÄ utan att behöva störas av musiker. Hey, nu tar vi dte lite lugnt va. Vi behöver ju inte överreagera
Björn Olsberg Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Off-topic gör tyvÀrr att detta forum inte upplevs som seriöst. Det Àr rena lekstugan dÀr.Jag föreslÄr att admin stÀnger det helt. Förslag: StÀng off-topic med en mÄnads varsel. DÄ hinner en frivillig ot-tomte sÀtta upp ett eget forum dÀr man kan dravla pÄ utan att behöva störas av musiker. Jag har föreslagit eget forum för utanför Àmnet, dock ingen som har nappat Àn. Visserligen i endast en trÄd, sÄ jag fÄr skylla mig sjÀlv. Danny, jag hÄller med dig om att Utanför Àmnet Àr mycket av en lekstuga och det var inte tanken nÀr avdelningen öppnades. Avsikten med Utanför Àmnet har aldrig varit anarkistisk lekstuga, den Àr avsedd för sköna diskussioner som inte har med musik att göra - men fortfarande med nÄgon form av "verkshöjd". Humoristisk, diskuterande eller reflekterande. DÄ vi har mÄnga viljor hÀr pÄ forumet, möts vi tills vidare halvvÀgs. * Utanför Àmnet ska innehÄlla relevanta trÄdar med tydliga Àmnen som inte har med musik att göra. * Betrakta "LÄt oss starta forumets lÀngsta trÄd" som allmÀn chattrÄd. * Nya avdelningen Papperskorgen startad. Dit flyttas trÄdar som inte platsar under Utanför Àmnet, bara innehÄller smileys, eller för den delen dubbla trÄdar. TrÄdar som ligger i Papperskorgen kan inte fÄ nya svar, de kan endast lÀsas. Nyhet pÄ förstasidan gÄr ut senare ikvÀll. Om nÄgon vill starta ett chattforum för att posta smileys i, skicka mig ett PM och vi lÀgger upp en lÀnk. EDIT: Förtydligade. Redigerat 7 oktober 2006 av Olsberg
IDF Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 bra olsberg....!!! istÀllet för att bara ta emot alla klagomÄl, blire istÀllet omhÀndertaget pÄ ett seriöst sÀtt!! tycker personligen det har blivit lite för mycket smileytrÄdar vs klagomÄlstrÄdar!!!
Recommended Posts